Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 13:05

Dani86

AeroGeek

Topicstarter
Ik heb onlangs een 2e hands D200 op de kop getikt met een extra batterij. De camera is 3 jaar oud en vrij weinig gebruikt, de shuttercount was 5000 toen ik hem kocht.

De camera werkt perfect maar er is één ding waar ik tegenaanloop. Ik haal met beide batterijen maar zo'n 300 shots per batterij. Bij mijn D40 kon ik vaak wel 1000 shots maken op één accu!

Verbruikt de D200 gewoon veel meer juice? Of zijn de batterijen lui aangezien de camera weinig gebruikt is door de vorige eigenaar? Kunnen Li-ions lui worden?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 20:28
Lion batterijen houden naar verloop van tijd idd minder lading vast.
Dat komt gewoon door de tijd, niet of hij veel of weinig gebruikt wordt.

Dit kan wel vermindert worden door de batterij met 40% lading in de koelkast te leggen, maar stoppen kan je de veroudering niet.

Heeft de D200 niet een optie in het menu waarbij je de ouderdom en lading kan zien?

Het kan trouwens ook dat je de camera anders gebruikt. Gebruik je een andere lens? (VR gebruikt veel stroom) Gebruik je het display meer? (logisch bij nieuwe camera)

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Topicstarter
Volgens het battery info menu is de batterij nieuw: Charge life staat op 0.

Ik heb de batterijen al door een paar laad/ontlaad cycli gehad. Ik vermoedde in het begin dat de kortere batterijduur kwam door het spelen met de menu's etc. Maar nu ik de camera normaal gebruik als m'n D40 merk ik dat de batterijen zwakker zijn. NB: De bijgeleverde batterij van m'n D40 is 2 jaar oud en nog als nieuw.

Hoelang moet ik de batterijen in de koelkast laten met 40% lading?
Anders zit er niets anders op dan nieuwe te kopen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46

YellowCube

Wait...what?

In mijn ervaring is de D200 gewoon niet zo'n zuinige camera, dus het ligt niet direct aan de accu.
Ik haalde er, bij normaal gebruik, ook nooit veel meer dan 500 shots mee.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Mijn D200 is nu 5 jaar, heb 2 accus die ik dus wisselend gebruik. Meestal haal ik tussen de 1000 en 1500 fotos op een lading. Ik moet wel zeggen dat ik zelden op het display kijk of het menu gebruik. Flitsen doe ik relatief weinig met de popup flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Topicstarter
Voor de searchers onder ons:

De korte levensduur van beide batterijen maakte de camera onbetrouwbaar. De camera zelf is wel betrouwbaar maar ik kon niet voor de volle 100% op mijn D200 vertrouwen als de batterijen soms na 180 foto's zo leeg waren dat de shutter release disabled message al kwam. Ik heb besloten een derde nieuwe originele batterij aan te schaffen en deze heeft het probleem niet. Met deze batterij kan ik makkelijk 700 foto's maken incl. met de menu's spelen, long exposure foto's etc.

Mijn conclusie is dat ook Li-ions slecht worden, wellicht omdat de camera heel weinig gebruikt is door de vorige eigenaar.

Ik kan nu vertrouwen op mijn D200 omdat ik twee slechte en één goede batterij(en) heb. Het is een nu alleen een kwestie van alle drie de batterijen meenemen maar daar kan ik mee leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Li-ion worden niet lui door verkeerd gebruik. Maar ze verliezen na verloop van tijd wel degelijk aan capaciteit. De belangrijkste factor hierbij is de temperatuur. Hoe hoger de gebruiks en opslag temperatuur, hoe korter hij meegaat.
Pagina: 1