Formatteren tijdens windows setup duurt lang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Tweakers,

Op een laptop van familie ben ik bezig met een herinstallatie van windows, nu loop ik tegen een probleem aan.
De partitie moet geformatteerd worden maar dit duurt wel erg lang, ik heb gekozen voor de NTFS [snel] en de 'gewone' versie maar beiden duren erg lang. Bij de 'snel' optie loopt het balkje direct naar 20% maar vervolgens blijft het daar nog een uur op staan, toen heb ik de setup afgebroken. De 'gewone' versie blijft na 2 uur nog op 0%.

Is er een andere optie, aangezien ik windows er inmiddels wel af heb want zonder cd start de computer niet verder, maar in de setup kan ik niet verder zolang het formatteren niet is voltooid.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, alvast bedankt.

Informatie:
Toshiba Satallite Pro Laptop
Pentium 4
Partitie 1, grootte 28616 mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

formateren met een andere pc mischien ? wellicht krijg je dan een duidelijkere error ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Wat je verder nog kan proberen:

Handmatig formatteren (shift-F10, diskpart, select disk X, clean, create partition primary, format fs=ntfs quick < beknopt, dus wel even zelf aanpassen waar nodig)
Formatteren mbv bv GParted (bootable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295195

En als je een DBAN nuke disk gebruikt? of een Linux live cd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Hoe bedoel je precies, daar ben ik niet zo in thuis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Novadecasa schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:41:
Hoe bedoel je precies, daar ben ik niet zo in thuis denk ik.
Hoe bedoel je wat precies ?
Wanneer een hint onduidelijk is of een stuk software onbekend is google deze dan eerst even en stel er een concrete vraag over

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
DBAN gebruiken is onzinnig. Booten met Live CD waar Linux op staat kan wel, heeft zelfde resultaat als mijn voorstel om gparted te gebruiken wat volgens mij simpeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
fish schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:45:
[...]

Hoe bedoel je wat precies ?
Wanneer een hint onduidelijk is of een stuk software onbekend is google deze dan eerst even en stel er een concrete vraag over
Aangezien op het moment van Reply alleen de eerste reactie zichtbaar was. Vandaar deze vraag. Ik ben niet voor het eerst hier vandaag, weet wel hoe het werkt op tweakers ;)

Bedankt voor de reacties, als er meer mogelijkheden zijn en/of uitgebreidere omschrijvingen zijn hoor ik die graag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Wat was het resultaat van de reeds geboden mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
RolfLobker schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:20:
Wat was het resultaat van de reeds geboden mogelijkheden?
Die heb ik nog niet geprobeerd, momenteel ben ik bij mijn schoonouders om submappen te exporteren naar Outlook op hun nieuwe desktop, móet ook gebeuren ;)

• Novadecasa
fish schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:38:
formateren met een andere pc mischien ? wellicht krijg je dan een duidelijkere error ?
Ik ben niet bekend met het formatteren met een andere pc, hoe bedoel je dit precies?
RolfLobker schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:41:
Wat je verder nog kan proberen:

Handmatig formatteren (shift-F10, diskpart, select disk X, clean, create partition primary, format fs=ntfs quick < beknopt, dus wel even zelf aanpassen waar nodig)
Formatteren mbv bv GParted (bootable)
Zou je aankunnen gegeven wat ik zelf waarnodig aan zou kunnen passen en waar ik op moet letten, zodat ik geen cruciale fouten maak.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 09:09
Ik wil je niet bangpraten oid, maar dat had ik ook een keer, zowel bij de windows setup formattering als via een linux live CD. Daarbij kwam dat de HD een vaag geluid ging maken voordat hij vastliep. Ik heb de harde schijf toen dood verklaard en er een nieuwe ingezet.

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 23:41
Ik zou zeggen, boot je pc met MiniXP en formateer daar je schijf. Ik zou gebruik maken van BartPE of Hirens boot cd. Als dit zo lang blijft duren, stuur hem dan op naar je leverancier. Mits de garantie niet is gelopen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Novadecasa schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:58:
[...]

Ik ben niet bekend met het formatteren met een andere pc, hoe bedoel je dit precies?

[...]

Zou je aankunnen gegeven wat ik zelf waarnodig aan zou kunnen passen en waar ik op moet letten, zodat ik geen cruciale fouten maak.
Formateren, met een andere pc
dus niet met pc1 maar met pc2 waar een werkend os op draaid.

mara volgens mij heb je het liefst dat we langskomen en het voor je doen ofnie.

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 10-02-2011 14:38 ]

Iperf

• Novadecasa
Bedankt voor de reacties, ik ga vanavond een aantal zaken proberen.
fish schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:37:
[...]

Laat ik even duidelijk zijn dat ik normale reacties verwacht, ook van jou. Anderen hier doen dat ook, als je alleen commentaar kan leveren is het verstandig je reactie achter wege te laten.

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024

Chris_NL

Miauw

Wat hij bedoelt denk ik, is dat je de HDD van die laptop even in een andere pc stopt, en vervolgens formateerd.

• Dysmael
Novadecasa schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:58:
[...]

[...]

Zolang het de enige schijf is die in je computer zit en je geen USB HDD of sticks aangesloten hebt kan je weinig mis gaan. Als je iets verkeerd doet werkt het gewoon niet.

SHIFT-F10 om in een command prompt te komen
DISKPART om de tool diskpart te starten
LIST DISK om je schijf te kunnen identificeren. Zal waarschijnlijk maar 1 schijf in zitten die disk 0 wordt.
SELECT DISK 0 om de schijf te selecteren
CLEAR om alles van de schijf in 1 seconde te verwijderen
CREATE PARTITION PRIMARY om 1 grote nieuwe partitie te maken ter grootte van de volledige capaciteit van je schijf
FORMAT FS=NTFS QUICK om deze partitie te formatteren
ACTIVE om de partitie active te maken (zodat je PC ervan opstart)
EXIT om uit diskpart te gaan
EXIT om uit je command prompt te gaan

Waarschijnlijk gaat er ergens in dit process wel iets mis. Dat verwacht ik omdat het lijkt dat je schijf simpelweg defect is.

Als je in diskpart je schijf niet ziet moet je eerst het stuurprogramma van de storage controller installeren.

• Novadecasa
Bedankt voor je uitleg!
Alleen het begin, Shift F10 heeft bij mij nog geen resultaat, wat zou ik verkeerd kunnen doen?

Ik gebruik Hiren's Boot CD zo direct.

[ Voor 35% gewijzigd door Novadecasa op 10-02-2011 22:04 ]

• Dysmael
SHIFT-F10 werkt in een iets later stadium pas. Net voordat of wanneer je het venster in beeld hebt waar je het volume kan kiezen waar naar geinstalleerd moet worden.

Edit: je kan ook op een andere PC met Windows 7 een recovery disc branden of deze ergens op internet opzoeken. Daarmee kom je sowieso wel in een command prompt uit. Als je ergens een DaRT (6.5) CD vandaan kan halen; daar raak je ook mee in een command prompt.

[ Voor 46% gewijzigd door Dysmael op 10-02-2011 22:10 ]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
fish schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:37:
[...]

Ik snap er werkelijk niks van. Hoe kan je nou PC1 formatteren mbv PC2?
Je bent niet erg duidelijk (en vriendelijk) met je aanwijzingen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Haaglander schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:18:
[...]

Ik snap er werkelijk niks van. Hoe kan je nou PC1 formatteren mbv PC2?
Je bent niet erg duidelijk (en vriendelijk) met je aanwijzingen.
er zitten schroefjes op een hd dan schroef je hem los uit pc1, dan hang je hem tijdelijk in pc2 :?

hoe duidelijk moet ik het schrijven? we zitten wel op tweakers. en niet op een bejaardencursus

hell als de kabels lang genoeg zijn hoef je ze geeneens los te schroeven

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 10-02-2011 22:30 ]

Iperf

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Fish, je bent erg onaangenaam in je benadering. Als je het niet eens bent met de vragen van de TS dan maak je een topicreport (en dan valt nog te bezien of een mod ingerijpt) en ga je niet in het topic zelf zeuren. We zitten immers wel op tweakers en niet op fok.

TS, ik zou de manier van RoflLobker volgen. Tevens is een LiveCD (gewoon Ubuntu, nog bruikbaar ook) branden een verstandig plan. Kan je in de toekomst zeker van pas komen. Probeer misschien eerst even het één en ander te googelen voordat je hier iets vraagt (laat anders even zien in je antwoord wat je al opgezocht hebt!). Ik wens je succes!

See you in another life, brother.

• Aragnut
  • Laatst online: 21:59
Domme vraag..maar heb je al een harddisk check gedraaid? Deze is te downloaden van de fabrikantwebsite. Mocht je de fabrikant niet weten, probeer de standalone variant van IBM/Hitachi. Deze wil vaak andere merken ook testen.
Pagina: 1