Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[js] twee kanten op berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hey,

Ik kreeg vanmorgen een mailtje uit de USA dat de temperatuur daar -3 graden fahrenheit is. Ik in mijn wiskundeboek formule gevonden om van Fahrenheit naar graden celsius te rekenen, uitgerekend. Ik dacht dat kan makkelijker, en ben aan de slag gegaan met javascript, wetende dat er vast 100 mensen voor mij zo'n script hebben gemaakt, maar ik wil toch zelf een script maken. Ik heb uiteindelijk wat gemaakt en dat *weg; boeit mij 't dat er opruiming is bij <winkel>. Maak voortaan een uitgeklede(!) testcase a.u.b.* geupload. Hier de code:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<script>
<!-- hide this script from old browsers
function temp(form)
{
  var f = parseFloat(form.DegF.value, 10);
  var c = 0;
  c = (f - 32.0) * 5.0 / 9.0;
  form.DegC.value = c;
}

<!-- done hiding from old browsers -->
</script>

en in de body:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 <form>
                    <p>Een temperatuur in Fahrenheit:<input maxlength="15" size="15" value="0" name="DegF">
</font>
</p>
                    <p>Temperatuur in graden Celsius is:
  <input maxlength="15" size="15" name="DegC" />
</p>
<input onclick="temp(this.form)" type="button" value="Calculate" name="calc" />
<br>
</font>
                  </form>

Ik wil nu twee dingen:
[list=1]
• Als je bij "temperatuur in graden celsius" een getal invult en op calculate drukt, dat er dan een temperatuur in graden fahrenheit uitkomt
• Dat dit scriptje "live" berekent, je hoeft niet meer op calculate te drukken, maar alleen een getal in te typen.

Voor mijn eerste probleem kwam ik op dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<script>
<!-- hide this script from old browsers
function temp(form)
{
  var f = parseFloat(form.DegF.value, 10);
  var c = 0;
  c = (f - 32.0) * 5.0 / 9.0;
  form.DegC.value = c;
}
{
  var f = parseFloat(form.Degc.value, 10);
  var f = 0;
  f = c * 1.8 + 32;
  form.Degf.value = F;
}

<!-- done hiding from old browsers -->
</script>
maar dat werkt niet. Ik doe iets fout, maar wat? Help me alsjeblieft:(

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 09-02-2011 16:23 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
[quote]Beatboxx schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:03:
• Als je bij "temperatuur in graden celsius" een getal invult en op calculate drukt, dat er dan een temperatuur in graden fahrenheit uitkomt

Komaan... een simpele if-statement lukt toch wel :?
code:
1
2
3
4
if (gradencelciusboxje == leeg)
  berekengradencelcius
else
  berekenfahrenheit

[quote]Beatboxx schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:03:
• Dat dit scriptje "live" berekent, je hoeft niet meer op calculate te drukken, maar alleen een getal in te typen.

Daar zijn de onkeyup, onkeydown, onchange, onblur en dat soort events voor uitgevonden evenals een setInterval en nog 1500 andere manieren om dit aan te pakken...
Hang aan de gradencelcius textbox een willekeurig event en bereken daarin fahrenheit, en omgekeerd: hang aan de fahrenheit textbox een event en bereken gradencelcius. Rocket science.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 09-02-2011 16:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Sorry maar ik kom er nogsteeds niet uit... Misschien handig om te vermelden dat ik complete n00b ben en alle info die ik tot nu toe heb of uit tutorials heb of uit de source-code van andere websites:S.... Ik snap wel ongeveer wat alles doet, maar dat is ook alles:S

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik snap niet wat je dan nog van ons verwacht behalve dat we het je op een zilveren presenteerblaadje aanreiken (en dat doen we hier niet: Kan iemand even...?).

Zo moeilijk is het niet en met mijn post moet je er makkelijk uit kunnen komen. Lukt dat niet dan zou ik eens beginnen met wat goede tutorials JS te doorlopen.
Beatboxx schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:14:
Sorry maar ik kom er nogsteeds niet uit... Misschien handig om te vermelden dat ik complete n00b ben
Het is handiger als je voortaan achterwege laat dat je n00b bent en juist wél te vermelden waar je dan precies niet uit komt, wat je concreet niet snapt (Quickstart). We hebben namelijk geen glazen bol.

Je hebt genoeg info gehad en voldoende steekwoorden om op te googlen. En anders kun je nog altijd naar 1 van de 18 miljard "temperatuuromrekenen scriptjes" op het web kijken hoe ze 't daar flikken. Tip: Neem er desnoods een firebug oid bij.

Overigens helpt 't als je functies een naam geeft als ToFahrenheit en ToCelcius en niet twee codeblokken onder 1 functie plempt :X

[ Voor 53% gewijzigd door RobIII op 09-02-2011 16:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Dit topic is gesloten.