Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe thuisserver te bouwen. Momenteel draai ik al een server met Windows Home Server, wat me prima bevalt, maar met het oog op zuinigheid wil ik graag een nieuwe. Met deze server wil ik gaan virtualiseren, wat resulteert in meer geheugen, wat resulteert in een x64 besturingssysteem. De nieuwe WHS (Vail) bevalt me niet, vanwege het ontbreken van de Drive Extender oplossing.

Zo ben ik uitgekomen bij Amahi. Dit is eenzelfde soort systeem als WHS, maar dan gebaseerd op Linux. Dit heeft wel iets wat lijkt op de Drive Extender technologie. Het probleem daarmee is echter dat er geen fijne backup-oplossingen voor zijn, en dat ik 0 ervaring heb met Linux wat betekent dat ik het systeem niet goed kan beveiligen.

Daardoor ben ik op het idee gekomen gewoon WHS Vail op mijn nieuwe PC te installeren, met daarop Amahi in een VM, en dan mijn beveiligingen + backup-oplossing in WHS Vail te draaien.

Wat ik me dan echter afvraag: is het mogelijk om het WHS OS + de backups, op een 500GB harde schijf te zetten, en mijn andere harde schijven te pushen naar Amahi in de VM? Ik heb namelijk zo'n ~2,5TB aan storage momenteel, verdeeld over drie schijven.
Het idee is dan om 1x 500GB te gebruiken voor WHS OS + VMware server en dan de andere 2TB te gebruiken in de virtuele machine. Is dit mogelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Zinu op 09-02-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:13
Zinu schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:26:
Met deze server wil ik gaan ritualiseren, wat resulteert in meer geheugen, wat resulteert in een x64 besturingssysteem.
Zo'n ritueel wil ik ook wel :)

Even serieus, volgens mij creëer je een probleem of een oplossing voor een probleem wat er niet is en maak je je het hierdoor veel te ingewikkeld. Gebruik je de machine naast WHS primair nog voor wat anders (gewoon desktop gebruik) Kijk dan eens naar een Windows 2008 server met Hyper-V. Connecteer je via andere werkstations naar die machine toe kijk dan eens naar VMware ESXi en / of in combinatie met Linux NAS distro's. Je vragen met betrekking tot schijfindelingen zijn lastig te beoordelen als je niet aangeeft om hoeveel data het gaat. En hoe belangrijk die data voor je is.

Ik denk imho dat het simpeler kan, als je perse wilt virtualiseren om zodoende ook kennis hiervan op te doen, kunnen we dat alleen maar aanmoedigen

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Haha, dat zal de auto-correct geweest zijn :P.

De server gaat gewoon ergens in een donker hoekje draaien. Het probleem met ESXi lijkt me dat de hardware die ik wil gaan gebruiken waarschijnlijk niet zal gaan werken. Nu weet ik dat ik niet blind uit moet gaan van de HCL, maar toch. En ook al mocht dat wel werken of ik kies andere hardware, is datgene wat ik wil dan mogelijk? Nogmaals, ik wil bijvoorbeeld schijf A gebruiken in OS 1, en schijf B+C gebruiken in OS 2.

De data is niet dermate belangrijk dat ik een dikke RAID setup moet gaan draaien. Het gaat er mij om dat ik, net zoals het nu is met WHSv1, ik gemakkelijk meerdere schijven kan gebruiken die er in het filesystem uitzien als één schijf.

Ik ben ook reeds uitgekomen bij VT-d, waarbij de PCI apparaten kan 'koppelen' aan bepaalde VM's. Het gaat hier echter om PCI apparaten, en niet SATA apparaten. Ik zou dan weer een aparte RAID controller moeten kopen, maar aangezien die vrij duur zijn wil ik eerst zeker weten dat een andere oplossing niet mogelijk is. Daarnaast wil ik graag meerdere PCI poorten, maar andere moederborden die voldoen aan die eisen ondersteunen weer geen VT-d... :/

EDIT: Ik heb het systeem dat ik wil gaan bouwen even als productkoppelingen aan het topic gekoppeld. Wellicht dat iemand mij kan vertellen of de kans er is dat dit zou kunnen werken :$

[ Voor 39% gewijzigd door Zinu op 09-02-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Zinu schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:40:
Nogmaals, ik wil bijvoorbeeld schijf A gebruiken in OS 1, en schijf B+C gebruiken in OS 2.
Ja dat gaat prima, in ESXi kun je datastores definiëren, in Hyper-V kun je ook mooi bepalen wat je met je schijven wilt doen, daar verandert vrij weinig aan in vergelijking met hoe je het nu doet.

Wat betreft al het andere, of ESXi gaat werken op je systeem das trial and error (kost je een half uur dan ben je erachter, bevalt het niet, werkt het niet, gooi je het er weer vanaf). Net als Hyper-V. Je CPU moet over IntelVT en de 64-bit instructie beschikken dat lijkt mij imho het enige wat relevant is.

[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 09-02-2011 15:57 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Dus in feite kan ik gewoon Hyper-V "Core" installeren als basis, met daarin twee VM's: WHS Vail en Amahi. En dan kan ik schijf A gebruiken in WHS vail en schijf B+C(+D+E misschien later nog) in Amahi (Linux)?

Hoe doet Hyper-V dat eigenlijk met meerdere schijven; ziet de client het x aantal schijven dan als één schijf of kan Hyper-V deze apart 'doorsturen'? Ik kan namelijk in Amahi een harddrive pool maken, maar dat wil natuurlijk niet echt als die maar één HDD ziet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Zinu schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:04:
Dus in feite kan ik gewoon Hyper-V installeren als basis, met daarin twee VM's: WHS Vail en Amahi. En dan kan ik schijf A gebruiken in WHS vail en schijf B+C in Amahi (Linux)?

Hoe doet Hyper-V dat eigenlijk met meerdere schijven; ziet de client het x aantal schijven dan als één schijf of kan Hyper-V deze apart 'doorsturen'? Ik kan namelijk in Amahi een harddrive pool maken, maar dat wil natuurlijk niet echt als die maar één HDD ziet :P
Je installeert een Windows 2008 server, voegt de role van Hyper-V toe. De schijfindeling en toewijzing heb je in principe al bepaald bij de installatie van Windows 2008, en je virtual machines zijn gewoon bestanden (virtuele harde schijven) op jou machine. (net zoals je dat nu doet, met bijv. VMware Workstation) Dus dan hoef je je daar niet 'druk' over te maken. Wat je wel kan doen en dat is een interessante optie. Je kan fysieke harde schijven koppelen in een virtuele machine, dit komt de performance weer ten goede.

Die situatie die je dan krijgt is:
1.
Disk 1: Windows 2008 os met Hyper-V
Disk 2: Bestandssyteem > virtuele machines

2.
Disk 1: virtuele machines OS'
Disk 2: fysieke harde schijf als Data schijf gekoppeld in een virtuele machine

3.
Disk 2: Bestandssyteem > virtuele machines
Disk 3: fysieke harde schijf als Data schijf gekoppeld in een virtuele machine

Voordeel is dus dat je er een 'slag' tussen uitlaat, let wel dit merk je alleen als je fysieke harde schijven gebruikt. Bij partities heeft geen van dit alles zin.

astu :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Hartstikke bedankt! Zoals jij het nu vertelt is inderdaad hoe ik het wil hebben.
Wellicht is een WHS Vail OS waarin Hyper-V draait met daarin een VM met Amahi een optie, dat ga ik even onderzoeken ;)

Is trouwens hetzelfde mogelijk met netwerkkaarten? Dus dat ik de onboard NIC gebruik in OS1 en een losse (PCI) NIC in OS2?

En werkt Hyper-V doorgaans gewoon goed met Linux-based OS'en? Microsoft kennende.....

[ Voor 40% gewijzigd door Zinu op 09-02-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Zinu schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:40:
Hartstikke bedankt! Zoals jij het nu vertelt is inderdaad hoe ik het wil hebben.
Wellicht is een WHS Vail OS waarin Hyper-V draait met daarin een VM met Amahi een optie, dat ga ik even onderzoeken ;)

Is trouwens hetzelfde mogelijk met netwerkkaarten? Dus dat ik de onboard NIC gebruik in OS1 en een losse (PCI) NIC in OS2?

En werkt Hyper-V doorgaans gewoon goed met Linux-based OS'en? Microsoft kennende.....
Hyper-V is volgens mij een rol die alleen is voorbehouden aan Windows 2008 server, In een Home Server scenario verwacht ik dat niet. Meerdere netwerkkaarten is geen probleem, evenals meerdere netwerken (prive, gescheiden etc.) Dat laatste is ook trial en error. Linux in een MS virtualisatie host, ik heb het eerlijk gezegd nooit geprobeerd. MS blijft MS, terwijl VMware daarintegen volgens mij linux beter ondersteund.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie1984 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:10:
[...]

Hyper-V is volgens mij een rol die alleen is voorbehouden aan Windows 2008 server, In een Home Server scenario verwacht ik dat niet. Meerdere netwerkkaarten is geen probleem, evenals meerdere netwerken (prive, gescheiden etc.) Dat laatste is ook trial en error. Linux in een MS virtualisatie host, ik heb het eerlijk gezegd nooit geprobeerd. MS blijft MS, terwijl VMware daarintegen volgens mij linux beter ondersteund.
Officieel ondersteund:

http://www.microsoft.com/...v-supported-guest-os.aspx
Linux Distributions (VMs configured with 1, 2 or 4 virtual processor)

SUSE Linux Enterprise Server 10 with Service Pack 3 (x86 Edition or x64 Edition)

SUSE Linux Enterprise Server 11 (x86 Edition or x64 Edition)

Red Hat Enterprise Linux (RHEL) 5.2, 5.3 , 5.4 and 5.5 (x86 Edition or x64 Edition)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mij lijken zowel VMWare ESXi als Hyper-V enorm overkill voor een thuisservertje. Wellicht is VirtualBox een optie ?
Volgens mij is een linux / ahavi server overigens redelijk onderhoudsvrij, dus als je wat tijd besteed aan het onderzoeken van de zaken die je nog niet duidelijk zijn, kan dat best eens veel voordeliger zijn dan tijd investeren in bijv. W2k8 + Hyper-V (om van licentiekosten maar niet te spreken).

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
u_nix_we_all schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:17:
Mij lijken zowel VMWare ESXi als Hyper-V enorm overkill voor een thuisservertje. Wellicht is VirtualBox een optie ?
Volgens mij is een linux / ahavi server overigens redelijk onderhoudsvrij, dus als je wat tijd besteed aan het onderzoeken van de zaken die je nog niet duidelijk zijn, kan dat best eens veel voordeliger zijn dan tijd investeren in bijv. W2k8 + Hyper-V (om van licentiekosten maar niet te spreken).
Dat ben ik wel met je eens, als je het eenmaal goed inricht zou je dit soort zaken ook dedicated op de machine kunnen draaien. Echter was dat niet het uitgangspunt. Je kan het altijd proberen en evalueren dat mag van Microsoft en VMware, je wordt er altijd wijzer van. Wat er daarna gebeurt is aan de TS zelf. Daar zijn we immers tweakers voor.

@wilhelm, thx ik wist het niet zeker. Maar nu weet ik het :)

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 09-02-2011 17:23 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ik wil me graag verdiepen in Hyper-V, zeker omdat ik dan voorbereid ben als ik wat uit wil gaan breiden qua VM's (ik heb wat plannen) of wanneer ik virtualisatie op grotere schaal wil gaan toepassen.
VirtualBox is inderdaad een goede optie, maar niet voor mij.

Bedankt allen!

PS:
loewie1984 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:10:
Hyper-V is volgens mij een rol die alleen is voorbehouden aan Windows 2008 server, In een Home Server scenario verwacht ik dat niet.
WHS Vail is in principe gewoon Windows Server 2008 + een stukje software wat je in staat stelt een paar basis dingen te doen voor backup/media sharing. Dus in feite is dat gewoon hetzelfde ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Zinu op 09-02-2011 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Zinu schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:48:
WHS Vail is in principe gewoon Windows Server 2008 + een stukje software wat je in staat stelt een paar basis dingen te doen voor backup/media sharing. Dus in feite is dat gewoon hetzelfde ;)
Dan zou ik dit bericht eens lezen. Denk dat je pech hebt met deze aanname.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:45
misschien kun je eens kijken naar linux kvm i.c.m. virt-manager of een andere webbased oplossing (proxmox als je recht toe rech aan wilt deze is zoals esxi een mini distri )

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
loewie1984 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:50:
[...]

Dan zou ik dit bericht eens lezen. Denk dat je pech hebt met deze aanname.
Oh, dat was bij WHSv1 wel zo. Ach ja, dan maar in een VM ;)
Pagina: 1