Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:13
Ik heb van een kennis een Acer Aspire M5640 binnen gekregen met boot problemen.
Het standaard probleem begon met freezen van het booten van Windows vista.\
Herstel na reboot werkte niet, ging laden laden en laden.

Ik heb middels een originele Windows dvd setup kunnen starten en een repair uit kunnen voeren.
Checkdisk vond enkele bestandsysteem problemen en heeft het verholpen.

Vervolgens gereboot en windows werkte weer.
Echter, na een reboot hetzelfde verhaal, lange BIOS bootscreen en blijven hange bij Vista boot.
Keyboard werkte niet bij keuze om herstel te starten of Windows booten. (USB)

Heb alle apparaten eraf gekoppeld en alleen een PS/2 keyboard aangesloten + monitor kabel.
BIOS bootscherm gaat dan plotseling wél snel..

Helaas, ook hier hetzelfde verhaal.
Vervolgens:
- Stroom eraf, aan/uitknop indrukken en stroom weer erin, geen soelaas.
- Geprobeerd om live CD te gebruiken, geen soelaas. blijft hangen na windows XP bootscherm
- Windows Vista/7 dvd's gebruikt om setup te kunnen starten, niks..
- Alle interne apparaten afgekoppeld + andere DVD speler/brander aangesloten (HDD, GPU (onboard aangesloten) Frontpanel usb hub etc. eraf.)
- Booten Windows Vista / 7 setup komt er ook niet van, zelfs mini windows XP niet.
- 4GB Ramgeheugen (2x 2GB) eruitgehaald en afgewisseld, eerst de 1 dan de ander, werkt ook niet.

Mijn kennis is zelf teneinde raad, als computerleek zijnde, maar heeft eigen bedrijf en op het systeem werkt hij elke dag..

Later meer!
(tijd is voorbij :()

Edit 09-02-2011 (15:00):

Specificaties:
- Intel Core 2 Quad Q6600
- 4GB DDR2
- nVidia 8600GS 512MB (OEM model zo te zien)
- 2x 640GB sata
- DVD brander sata

Redelijk beknopt, maar geeft wel klein beetje inzicht in de pc zelf.

Op het eerste gezicht dat ik ook dat het de HDD was, maar hij geeft dezelfde problemen zowel MET als ZONDER hdd.
Nadere inspectie aan de hardeschijven blijken ook dat ze geen problemen hebben, heb ze allebei in een dockingstation geplaatst en een error scan uit laten voeren.
Geen badsectors en healtstatus is ook 'OK'.

Dus wat er over blijft:
Voeding (uitzoeken hoeveel wattage het levert, en als het kan even een andere voeding plaatsen?)
Moederbord (hoe is het te testen? Ik lees wel op diverse fora dat onboard VGA problemen geeft maar ook onboard USB, kijken om USB uit te schakelen middens BIOS?)
Processor (Hij doet het gewoon, heb ook geen vervanger om het te testen)
(Ram geheugen, blijft bij alle 2 verschillende ook niet werken)

[ Voor 25% gewijzigd door Quad op 09-02-2011 15:15 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:17
Is de harde schijf niet gewoon stuk? Maar het zou ook gewoon het moederbord kunnen zijn. De snelste oplossing is dan om een nieuwe pc te kopen en de backup terugzetten, zeker voor zakelijk gebruik want dan kan hij in ieder geval weer doorwerken.

[ Voor 74% gewijzigd door boers706 op 09-02-2011 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schakelt de hd zich niet terug naar PIO?, in dat geval wordt de hd inderdaad retetraag. Natuurlijk zou ook de harddisk op zijn eindje kunnen zijn. Dat kan je gelukkig checken middels een bootcd. Je zou eens kunnen proberen er een andere schijf in te plaatsen en kijken of je dan wel Windows kan installeren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
- Alle interne apparaten afgekoppeld + andere DVD speler/brander aangesloten (HDD, GPU (onboard aangesloten) Frontpanel usb hub etc. eraf.)
Zoals aangegeven is de interne hardware ook afgekoppeld.
Het lijkt erop dat het moederbord problemen geeft.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Welk merk HD zit er in ? je kan van de fabrikant van de hd een tool downloaden. Met die tool kan je je hd controleren of fouten .

Als je hd gewoon goed is , dan zeg ik toch stiekem dat je moederbord is overleden.

Heb je het mobo al teruggezet naar fabrieksinstellingen ?

[ Voor 36% gewijzigd door Galaxis op 09-02-2011 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Galaxis schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:06:
Welk merk HD zit er in ? je kan van de fabrikant van de hd een tool downloaden. Met die tool kan je je hd controleren of fouten .

Als je hd gewoon goed is , dan zeg ik toch stiekem dat je moederbord is overleden.

Heb je het mobo al teruggezet naar fabrieksinstellingen ?
Heb bios al paar keer naar fabrieksinstellingen geplaatst, maar ook dat helpt niet.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat je kan proberen is de PC open maken, alles loshalen behalve de videokaart cpu voeding en geheugen. kijken of dit goed blijft draaien. anders kan het de voeding zijn(had ik net nog) dan heeft alles stroom maar blijkbaar niet genoeg.
in ieder geval sucses ermee;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:20:
wat je kan proberen is de PC open maken, alles loshalen behalve de videokaart cpu voeding en geheugen. kijken of dit goed blijft draaien. anders kan het de voeding zijn(had ik net nog) dan heeft alles stroom maar blijkbaar niet genoeg.
in ieder geval succes ermee;)
Je hebt mijn verhaal blijkbaar niet goed gelezen.
Moederbord beschikt over onboard VGA, heb alles afgekoppeld en heb alleen Moederbord/Processor/Ram en PSU aangesloten.
Om te testen heb ik 2 verschillende dvd spelers aan gehad, nothing helps :)

Edit:
Ik heb het systeem inmiddels aan 2 andere mede ICTers laten zien, en hun zijn er unaniem over eens dat het moederbord vervangen moet worden.

Op zich niks mis mee, heb inmiddels contact gehad met de eigenaar.
Nieuw moederbord:
- Q6600 processor ondersteuning
- DDR2 Ram minstens 4GB supported
- Moet in Acer Aspire case passen..!
- Budget om en nabij €50,-
- mAtx
- A merk

Als ik op deze eigenschappen af ga, kom ik bijvoorbeeld op:
- pricewatch: Asus P5KPL-CM (G31 chipset)
- pricewatch: Asus P5G41C-M LX (G41 chipset)
- pricewatch: Gigabyte GA-G41M-COMBO (G41 chipset)

Heb gecontroleerd op de fabrikanten sites of het de processor ondersteund, is het geval.
Maar goed, welke van die 3 is het beste? Mij lijkt iig dat de G41 chipset voorkeur krijgt (nieuwer), maar voor de rest niet al te veel verschil..

[ Voor 46% gewijzigd door Quad op 09-02-2011 16:43 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor deze Asus P5G41C-M LX gaan aangezien ik al jaren alleen Asus moederboarden gebruik maar Gigabyte is ook zeker niet slecht. Alleen zou ik zelf ook niet zo snel de voeding helemaal uit sluiten echter dit valt alleen te proberen door het in de praktijk uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Roel1966 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:09:
Persoonlijk zou ik voor deze Asus P5G41C-M LX gaan aangezien ik al jaren alleen Asus moederboarden gebruik maar Gigabyte is ook zeker niet slecht. Alleen zou ik zelf ook niet zo snel de voeding helemaal uit sluiten echter dit valt alleen te proberen door het in de praktijk uit te testen.
Ik heb helaas geen testvoeding, maar heb wel de lijnen gemeten, en die komen allemaal op gewenste voltages..
Ook in de Bios staat het correct.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Omdat het een kast van Acer is, is er iets waar ik naar moet kijken met replacen van een moederbord?
Want bij Medion PCs bijvoorbeeld hebben de moederborden een apart lay out, en is het niet mogelijk om een ander moederbord er in te plaatsen..

Iemand die daarmee ervaring heeft met de Acer Aspires desktop series?

[ Voor 13% gewijzigd door Quad op 09-02-2011 22:04 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:15
Quad schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 22:02:
Omdat het een kast van Acer is, is er iets waar ik naar moet kijken met replacen van een moederbord?
Want bij Medion PCs bijvoorbeeld hebben de moederborden een apart lay out, en is het niet mogelijk om een ander moederbord er in te plaatsen..

Iemand die daarmee ervaring heeft met de Acer Aspires desktop series?
Ervaring genoeg. Acer gebruikt gewoon standaard moederborden. Enige waar je een beetje mee moet oppassen is de frontpanel connector, dat is bij Acer vaak 1 blokje. Op de meeste moederborden kun je dat gewoon 1 op 1 overzetten, maar er zijn ook wat uitzondering. In dat laatste geval zul je even met een mesje aan de slag moeten gaan.

• Quad
Toch leuk, vanmorgen een zogenaamde coldboot gedaan, en Windows boot ineens weer.. :S
5x reboot en hij doet weer 'normaal'.

Toch maar eens voeding testen vandaag, krijg vandaag testvoeding binnen.

PVOutput☀️

• Quad
Wat ik dus niet begrijp, soms doet hij het dus wel, en soms niet.
Met een defecte moederbord..?

Ik ga het ook maar eens op kapotte condensators controleren enzo, als ik weer thuis ben.
Wat kan ik nog meer doen om het moederbord te testen?

Kamertemperaturen gisteren: rond de 22/23 graden celsius
Vanmorgen: rond de 17 graden celsius.

Computer heeft ongeveer 5 uur totaal uit geweest, dus flink kunnen afkoelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Quad op 10-02-2011 14:16 ]

PVOutput☀️

• Quad
Even een updatebump:
Heb voeding getest.
Oude voeding: Foxconn 250 watt
Test voeding: Foxconn 300 watt

Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/2420/voedingscores.png

Windows boot nu ook gewoon.. Heeft hele dag wel uitgestaan, dus een cold boot weer.
Maar verder valt mij op, als ik de heatsink van de chipset vast pak als hij in Windows zit, dat die gigantisch heet is, terwijl ik in de BIOS slechts temperaturen zie van om en nabij 30 graden.

Edit: Heb hem half uur aan laten staan idlen in Windows.
Reboot > vastloper bij boot Windows..

Problem solved!
Heb uiteindelijk maar eens in de logs van Windows gekeken.
Kwam ik AVGIDSEH.sys tegen, wat dus duidt op AVG drivers.
AVG drivers renamen en Vista boot weer 8)7.
AVG eraf geknikkerd en MS SE erop geinstalleerd en hij werkt weer als vanouds 8) .

* Quad takes a beer in the morning O-) .

[ Voor 31% gewijzigd door Quad op 11-02-2011 10:46 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Even een bump!
Uiteindelijk was het een hardware probleem, het moederbord dus.
Toevallig heeft hij het gisteren begeven.

Ik heb dus gisteren ook een nieuw moederbord besteld en opgehaald, de Asus P5QPL-AM.
Maar het probleem wat ik nu heb, de connector van het Front Panel is te kort.

Wat moet ik hiermee doen..?
Is er een mogelijkheid om zo'n ding te verlengen middels een resizer oid?
Kheb beetje op google zitten kijken, maar geen idee wat ik daar van kan vinden..

Alvast bedankt voor de eventuele moeite..

Edit: Ik denk dat ik het toch gevonden heb, ik moet een Front panel connector extensions hebben..

[ Voor 8% gewijzigd door Quad op 29-03-2011 16:28 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi had zelfde probleem moederbord vervangen door asus p5qpl-am

heb 2 problemen, kan frontpaneel niet aansluiten kabel te kort en ook andere stekker, hoe heb je dit opgelost.
Kan ook de card reader en video ingang niet aansluiten (zitten ook in het frontpanee) volgens mij geen aansluiting hiervoor op dit moederbord.

Thanks
Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Hey Gerard,
Het frontpanel heb ik opgelost door zogenaamde frontpanel expansion cables te gebruiken, heb ze geimporteerd vanuit Canada, weet zo even site niet.
Cardreader gebruikt gewoon USB aansluiting op moederbord, als daar nog ruimte voor is, gaat het passen, anders helaas niet.

Heb tot dag van vandaag nog niks weer gehoord over problemen met de computer, dus het moederbord is een groot probleem in deze Acer serie blijkt dus.

PVOutput☀️

Pagina: 1