Vermoeide ogen, aanschaf nw monitor ->waar moet ik opletten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375835

Topicstarter
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor (19" of groter) waarbij ik één ding belangrijk vindt; dat mijn ogen er zo min mogelijk moe van worden.
Ik merk bijv. bij mijn laptop dat mijn ogen naar 2 uur al vermoeid raken, dit in tegenstelling tot mijn tft monitor thuis. Daar duurt het wat langer.

Nu dacht ik dat dit aan de vernieuwingsfrequentie en response time ligt, mijn tft monitor thuis staat op 75hertz en 2ms response time en mijn laptop staat op 60hertz. Ik dacht altijd dat dit het verschil maakt, want hoe meer vernieuwingen hoe minder moe de ogen worden dacht ik altijd. Maar na het eea gelezen te hebben speelt de vernieuwingsfrequentie/response time bij tft monitoren geen rol hierin!?
Wat dan wel? Speelt de videokaart hier ook nog een rol in?

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De manier waarop je eea aansluit scheelt wel. Als je een monitor hebt die analoog is aangesloten dan kun je nog wel eens wat onscherpte krijgen. Dat maakt je ogen snel vermoeid.
Net als cleartype, dat vind ik echt ontzettend vermoeiend, langer dan 5 minuten kan ik daar niet naar kijken zonder koppijn te krijgen, omdat het gewoon te fuzzy is, dus dat staat hier standaard altijd uit.

responsetime maakt eigenlijk geen klap uit, vernieuwingsfrequentie wel wat, maar dat heeft er meer mee te maken dat niet ieder scherm even scherp is op 60Hz en je die soms beter iets hoger kan zetten (maar het kmot niet door knipperingen zoals je bij oude CRTs nog had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Denk dat de resolutie (scherpte) en helderheid meer een rol spelen dan dan vernieuwsfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, native resolutie draaien is ook altijd heel verstandig, dat komt de scherpte ten goede, anders krijg je anderhalve pixels (dat kan natuurlijk niet) dus worden dingen snel onscherp, omdat het dan 1 of 2 pixels zijn, ipv 1,5 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Denk inderdaad dat de resolutie nogal een rol speelt. Het ligt er een beetje aan hoe ik achter mijn 13.1" laptop zit maar die heeft een resolutie van 1600x900 en dan moet ik toch redelijk focussen en als ik daar languit achter hang krijg ik ook sneller vermoeide ogen (ook blij dat ik het full HD scherm niet heb genomen).

Maar misschien worden je ogen ook wel slechter (weet niet of je dat wilt horen), keer een ogentest is ook niet gek. Ik doe dat overigens ook niet hoor, maar volgens mij als je ogen wat meer moeite hebben met focussen proberen je hersens dat weer te corrigeren (correct me if I'm wrong) en volgens mij werkt dat vermoeidheid in de hand.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 13:15

Roytoch

Nietes

Zoals OzBoz zegt inderdaad. Misschien zou je beter kijken naar schermen met 'grotere pixels', dus liever een 22" met 1680x1050 dan een 22" full hd scherm bijvoorbeeld?

En, laat je ogen eens meten bij een opticien. Klinkt raar, maar mijn broertje heeft jaren rondgelopen met -2 ofzo, en nu heeft hij lenzen en nergens last meer van.

Oh crap, ik zie dat ook dat al genoemd was :P nouja, dubbel is altijd goed.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoe hoger de resolutie hoe beter juist, want dan is alles scherper. Zet je DPI gewoon wat hoger om ervoor te zorgen dat niet alles te klein is, zodat je het in elk geval wel gewoon kunt lezen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:28
Belangrijkste aspecten mbt vermoeide ogen: helderheid, scherpte en frequentie. Teveel helderheid krijg je koppijn van, maar van te weinig ook... dat is echt iets heel persoonlijks maar kan je per monitor, ook op laptops, simpweg aanpassen. Wat Terw_dan al aangeeft, een scherper beeld is ook altijd beter, dus digitaal aansluiten en een zo hoog mogelijke resolutie helpt veel. Plus hoe hoger het aantal Hz van een monitor, dus hoe hoger de verversingssnelheid, des te rustiger voor de ogen.

Uiteraard niet vergeten maar ook heel belangrijk, zit je goed voor je monitor? Juiste afstand en hoogte? Als je te dicht op je monitor zit dan krijg je vanzelf koppijn, ongeacht dat alle andere aspecten wel kloppen. Kijk je misschien tijdens het werken tegen het 'natuurlijke' licht in? Ook dat is zeer vermoeiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kennis van me heeft zo'n Philips Lightframe met lichtgevende rand:
nieuws: Nieuwe Philips LightFrame-monitor krijgt lichtgevende rand

Zij is er erg happy mee (minder gauw hoofdpijn), maar ja, kan ook placebo-effect zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
roy.ahuis schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:07:
Zoals OzBoz zegt inderdaad. Misschien zou je beter kijken naar schermen met 'grotere pixels', dus liever een 22" met 1680x1050 dan een 22" full hd scherm bijvoorbeeld?
Voordeel van een 22" 1680x1050 monitor is ook de 16:10 beeld verhouding.
Voor een PC is dat echt wel veel aangenamer werken dan 16:9. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395070

Na 2 uur non stop beeldscherm werken is het altijd verstandig om een kwartiertje pauze te nemen. Al heb je het beste scherm wat er is een mens blijft en mens.

De refresh-rate van een monitor kan wel degelijk uitmaken voor het vermoeit raken van je ogen. Je geeft het zelf al aan dat je bij de 60Hz monitor eerder vermoeide ogen hebt dan bij de 75Hz. Het is wel zo dat het (zichtbare) verschil tussen 60 en 75 Hz en stuk groter is dan tussen 75 en bijvoorbeeld 90+ Hz. Alle fabrikanten leveren allang geen 60Hz (max) schermen meer dus bij je nieuwe scherm zal dit dan ook geen probleem worden.

Daarnaast is het belangrijk dat er geen licht in je scherm spiegelt en dat je scherm ten opzicht van de ruimte waarin je werkt niet heel fel of juist heel donker is.

Ook moeten de letters uiteraard niet te klein zijn om makkelijk te kunnen lezen. Daar krijgt je vermoeide ogen van en ook nog eens last van je rug omdat je onbewust naar voren gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Bij een LCD maakt de vernieuwingsfrequentie niets uit, dat is iets uit het CRT tijdperk.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een goede bril een hoop verschil kan maken, kijk daar ook even naar, het vergroten van de lettergroote in het OS kan ook verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
Zet ook gerust een lamp links en rechts van je scherm zodat je niet een soort van helverlichte tunnel in hoeft te staren. Heeft mij erg geholpen, had er ook vaak last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wil ik nog aan toevoegen dat vele monitoren vaak veel te licht staan afgesteld en je beter het licht wat kan dimmen hetgeen veel rustiger word voor je ogen. En wat heel belangrijk is is de contrastverhouding die je niet door de lichtsterkte op te schroeven krijgt, maar puur door een goede afstelling die heel persoonlijk is. Ook is belangrijk om je kleurtemperatuur goed in te stellen door bv niet te kiezen voor te fel en te wit licht. Alleen wanneer je dan bv veel fotobewerking doet zal je natuurlijk wel het meest natuurlijke licht moeten kiezen. Maar dus puur voor het aangename is net dat strak wit licht eigenlijk niet zo plezierig voor de ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-02-2023
benedictuz schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:01:
Zet ook gerust een lamp links en rechts van je scherm zodat je niet een soort van helverlichte tunnel in hoeft te staren. Heeft mij erg geholpen, had er ook vaak last van.
Dit is naar mijn idee het belangrijkste om vermoeide ogen te vermijden :)

End of Transmission

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:50
Daar op ingaand;

de afstelling van de monitor is ook vrij belangrijk, en dan vooral de sterkte van de backlight. Veel TFT-monitoren beschikken over een veel te velle backlight. Dat is op zich niet zo'n probleem. Maar het terugbrengen van de lichtintensiteit zul je zien dat jet het veel langer volhoudt. Meestal heet die instelling "brightness". Ook het gebruik van iets warmere kleuren en/of de beperking van harde kleuren als blauw kan vermoeide ogen iets beperken.

Verder is de focus afstand (tussen jou en de monitor) ook van belang. Laat vooral ook een keertje je ogen meten als je last hebt van vermoeidheid en/of hoofdpijn, zoals Darkstone al zei. Verder kan het ook voordelig zijn te kiezen voor een iets grotere monitor, die je dan iets verder van je afplaatst. Experimenteer wat dat aangaat hier ook eens mee met je huidige monitor.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die was ik nog vergeten ja. De brightness van je monitor naar beneden gooien kan echt geen kwaad.
Sterker nog, mijn monitor staat op de allerlaagste stand, en nog steeds komt er een flinke bak licht vanaf. Als ik het ding op volle brightness zet, dan is het echt onmogelijk om er naar te kijken, tenzij je met het ding in de volle zin zit. Nu zal dat per monitor wel verschillen (en waarschijnlijk per grootte etc), maar in een te lichte bak kijken, zonder genoeg omgevingslicht gaat wel een heel eind schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 14:21
Resolutie is ook afhankelijk van de fysieke afmetingen van het scherm. Bij laptops zijn er tegenwoordig schermen die als maximale resolutie 1440x900 hebben, en andere schermen met de maximale resolutie van 1680x1050. Deze hebben dan wel een fysieke zelfde oppervlakte maar de pixelsgroote per mm is dan anders. Kan me voorstellen hoe kleiner ze zijn hoe vermoeiender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, de resolutie doet er niet toe. Hoe meer pixels op een oppervlak, hoe scherper iets is. Het gaat erom hoe groot je userinterface is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadeel is alleen dat het gros van de gebruikers nooit van DPI instellingen in het OS heeft gehoord en denkt dat je op TFT net zoals bij CRT ook prima de resolutie kan verlagen met 'hetzelfde' effect.

Wat overigens ook voor vermoeiing kan zorgen zijn spiegelingen (glossy scherm), maar ook fuziness (matte scherm).

Met fuziness bedoel ik het onscherpte effect veroorzaakt door de anti glare coating op matte beeldschermen, die ook wel boterhamzakjescoating wordt genoemd. Mijn U2711 heeft daar ook wel een beetje last van.

Bij een glossy scherm heb je daar geen last van, maar daar kan je weer last krijgen van spiegelingen, waardoor je ogen toch af en toe gaan proberen op die spiegelingen scherp te stellen, die verder weg staan dan het beeld dat weergegeven wordt.

Ik wordt zelf ook moe van autorijden in de regen, omdat die irritante ruitenwissers de hele tijd door je beeld gaan en die dingen veel dichterbij zijn dan je focuspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kid Jansen schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 22:31:
Ik wordt zelf ook moe van autorijden in de regen, omdat die irritante ruitenwissers de hele tijd door je beeld gaan en die dingen veel dichterbij zijn dan je focuspunt.
Maar inderdaad, ik ben blij dat ik geen mat scherm heb, zeker met een hoge PPI is dat redelijk funnest voor de leesbaarheid. Al is dat afhankelijk van de kwaliteit van de coating in kwestie. (ik ken een iemand met een mat laptopscherm, niet te lezen... voornamelijk omdat de helderheid niet boven de 150cd/m uitkomt)

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 11:59

Pykow

Angelo OTR

1920x1080 resolutie op een 22 inch scherm gaat nog hoor.
Dat heb ik hier namelijk ook, maar tevens is mijn laptop een 18" inch bak met full HD resolutie en dat is soms wel wat klein.

dat je na 2 uur vermoeide ogen krijgt is toch niet erg ? 2 uur achter een pc zitten en daarna kwartier pauze nemen is gezond voor je ogen, anders krijg je sowiso klachten. En wat hier boven al verteld wordt.
Doe een oogtest om te kijken of je ogen niet slechter zijn geworden. dan kan je ook al heel snel moe worden.
maybe computer bril nodig ? die bestaan tegenwoordig ook.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 14:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb een 20" en een 22" die allebei 1680x1050 zijn. Als ik dan achter de grotere ga zitten merk ik toch wel meteen dat het een stuk ontspannender kijkt door de grote pixels.

DPI instellen klinkt leuk maar dat werkt tot de dag van vandaag niet naar tevredenheid hoor...

www.nintendocasemods.com

Op Windows 7 wel

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:28
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:17:
Bij een LCD maakt de vernieuwingsfrequentie niets uit, dat is iets uit het CRT tijdperk.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een goede bril een hoop verschil kan maken, kijk daar ook even naar, het vergroten van de lettergroote in het OS kan ook verschil maken.
Het aantal Hz maakt toch nog altijd uit op een LCD?... ik heb thuis een 60hz scherm en op het werk een 120hz... als het niet uit zal maken waarom wordt er dan nog mee gespecificeerd? Het 120hz scherm is juist aangeschaft om rustiger voor de ogen te zijn, dit voor mijn collega die een oogafwijking heeft en dus veel baat heeft bij een hogere frequentie.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 22:19
MicGlou schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:50:
[...]

Het aantal Hz maakt toch nog altijd uit op een LCD?... ik heb thuis een 60hz scherm en op het werk een 120hz... als het niet uit zal maken waarom wordt er dan nog mee gespecificeerd? Het 120hz scherm is juist aangeschaft om rustiger voor de ogen te zijn, dit voor mijn collega die een oogafwijking heeft en dus veel baat heeft bij een hogere frequentie.
Wat ermee bedoeld wordt dat het met TFT niet meer uitmaakt is dat bij CRT, het beeld daadwerkelijk zo vaak knipperde per seconde, bij TFT wordt alleen maar zo vaak het beeld verandert, maar valt het niet weg, dus is er geen geknipper.

120Hz schermen kunnen bevorderlijk zijn voor snelle bewegingen (gamen, 3D content) En ziet er in zulke situaties dus ook een stuk vloeiender uit, maar voor kantoorwerk zou er eigenlijk weinig verschil moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375835

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de zeer informatieve en nuttige reacties!
Ik heb het even samengevat.

Welke kenmerken van een TFT scherm spelen een rol bij de vermoeidheid van de ogen:
  1. Vernieuwingsfrequentie speelt een rol. 75hz is beter voor de ogen dan 60hz. Boven de 75hz is het verschil kleiner.
  2. Response time (2ms of 5ms) heeft geen invloed.
  3. Resolutie (scherpte) en helderheid (cd/m2) spelen een grote rol. Meer dan de vernieuwingsfrequentie. Hoe hoger de resolutie hoe beter want hoe meer pixels op een oppervlak hoe scherper het is.
  4. Full HD is niet bevorderlijk.
Tips die vermoeidheid van de ogen tegen kunnen gaan:
  1. Bij te kleine letters lees je niet makkelijk en veroorzaakt vermoeide ogen. Zet de DPI hoger bij een hoge resolutie zodat niet alles te klein is.
  2. Monitor digitaal (dvi) ipv analoog aansluiten.
  3. Native resolutie draaien komt de scherpte ten goede. Dit ivm het aantal pixels.
  4. Cleartype werkt niet bevorderend.
  5. Om de 2 uur een kwartier pauze nemen.
  6. Een lamp links en rechts kan helpem om de helverlichte tunnel te voorkomen.
  7. Monitoren staan vaak te licht afgesteld, let hierop.
  8. De contrastverhouding is heel belangrijk, die je krijgt door een goede afstelling.
  9. De kleur temperatuur is ook belangrijk, kies niet voor te fel en te wit licht.
  10. Juiste afstand tot de monitor en hoogte is ook belangrijk.
  11. Let bij de afstelling van de monitor op de sterkte van de backlight. Veel TFT monitoren beschikken over een veel te velle backlight. Het terug brengen van de lichtintensiteit zul je zien dat je het veel langer volhoudt. Meestal heet deze instelling ‘Brightness’.
  12. Tegen natuurlijke licht aankijken is erg vermoeid voor de ogen. Ook kunnen spiegelingen (glossy scherm) in je scherm en fuziness (matte scherm, onscherpte) vermoeidheid opwekken.
Mijn vragen:
  • Ik gebruik een laptop op het werk. Als ik nu mijn nieuwe scherm met allerlei ‘betere’ specificaties voor de ogen daarop aansluit, krijg ik dan de ‘betere’ specificaties van de nieuwe monitor of die van de laptop scherm?
  • Bij veel TFT monitoren zie ik contrast verhouding (contrast ratio: dynamisch) staan. Dit verschilt van 1000:1 tot 30000:1. Betekent het nu dat hoe hoger dit getal hoe beter voor de ogen?
  • Ik zie bij de monitoren het kenmerk ‘pixel pitch’ staan. Weet iemand waarvoor dit is en of het een rol speelt voor de ogen?
Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 09:03
Ik heb zelf een scherm met een dpi van 120 (1920x1440 op 20,1") ook al zet ik in Windows 7 dpi setting 125% dan schalen Microsoft programma's over het algemeen wel op maar de meeste browsers of andere software niet waardoor tekst gewoon te klein is. Op dpi setting 150% lijkt Chrome het dan weer wel te doen waardoor tekst zonder in te zoomen leesbaar is, maar het lijkt echter wel op een trucje van om Chrome op een lagere resolutie te renderen en vervolgens op te schalen waardoor alles wat meer geblurred is. FireFox renderd de menu's wel goed maar html weer te klein. Programma makers moeten eens hun programma's goed laten schalen naar dpi. Voor nu lijkt het prettiger om een scherm aan te schaffen dat een dpi van 96 heeft (als je Windows draait) dan hoeft niks op te schalen ivm hogere dpi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237905

Het is hierboven al gezegd: helderheid en scherpte spelen zeker een rol.

Mijn beeldscherm heb ik bijvoorbeeld op 25% van de helderheid staan. Dat kijkt heel rustig.
Ook heb ik een scherm uitgekozen dat een kleine pixelgrootte heeft, omdat ik graag dicht op mijn scherm zit.
Ik heb ook speciaal voor een mat scherm gekozen, omdat ik reflecties lastig vind.
Maar mijn Iiyama beeldscherm heeft een wat merkwaardige manier om het mat te maken. Dat werkt niet goed samen met de pixelgrootte. Als ik dat geweten had, dan had ik toch een ander merk (maar wel mat) gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Tis al een paar keer gezegd, maar het correct instellen van je DPI (liefst op 120) en het niet al te fel zetten van je backlight scheelt echt veel. Ik heb de backlight van mn laptop altijd <30% tenzij ik in vol zonlicht zit. Zowel de laptop (17" @ 1600x900) als desktop (2x 22" @ 1680x1050) staan ingesteld op 120 DPI (waardoor zelfs XP er nog gelikt uitziet :P). Als het goed is is het met een hogere DPI ook makkelijker om wat meer afstand van je scherm te houden en alles goed te zien, tenslotte neemt de minimale scherpstel-afstand van je ogen toe naarmate je ouder wordt.

Moest laatst de laptop van een huisgenootje opschonen, had gelijk pijn aan mn ogen van de felle backlight.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat je vermoeide ogen krijgt van monitoren met een te lage resolutie of een te trage refreshrate vind ik persoonlijk een beetje onzin.
Volgens mij ligt het meer aan dat je ogen moeten accomoderen (focussen). Vooral als je ouder wordt wordt dat steeds lastiger, en de oplossing is een leesbril/computerbril. Of gewoon verder van je scherm af gaan zitten natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 12-02-2011 13:42 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Compizfox schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:33:
Dat je vermoeide ogen krijgt van monitoren met een te lage resolutie of een te trage refreshrate vind ik persoonlijk een beetje onzin.
Volgens mij ligt het meer aan dat je ogen moeten accomoderen (focussen). Vooral als je ouder wordt wordt dat steeds lastiger, en de oplossing is een leesbril/computerbril. Of gewoon verder van je scherm af gaan zitten natuurlijk.
Dat van een leesbril of computerbril zal niet veel helpen en sterker nog dat ik met mijn leesbril geen steek kan zien op de pc-monitor. Eerder zelfs dat een bril negatieve invloed kan hebben doordat het licht van het backligth versterkt word dus lichtintensiteit is wel degelijk van belang.

TS heeft het gewoon mooi samengevat maar er blijft gewoon 1 belangrijk iets en dat is dat je niet zomaar kan zeggen van die en die monitor is goed voor je ogen want het is en blijft heel persoonlijk. De beste manier is eigenlijk ook nog om naar een pc-zaak te gaan en de monitor daar in werking te zien en dan bekijken of je het aangenaam vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Roel1966 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 19:32:
[...]
Dat van een leesbril of computerbril zal niet veel helpen en sterker nog dat ik met mijn leesbril geen steek kan zien op de pc-monitor. Eerder zelfs dat een bril negatieve invloed kan hebben doordat het licht van het backligth versterkt word dus lichtintensiteit is wel degelijk van belang.
Dus als jij een bril opzet zie je alles ineens veel lichter en feller? 8)7

Natuurlijk kan het wel zijn dat je pijnlijke ogen krijgt door de felle backlight, maar dat ik heel simpel op te lossen: Gewoon de backlight minder fel zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:16
Compizfox schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 20:26:
[...]

Dus als jij een bril opzet zie je alles ineens veel lichter en feller? 8)7

Natuurlijk kan het wel zijn dat je pijnlijke ogen krijgt door de felle backlight, maar dat ik heel simpel op te lossen: Gewoon de backlight minder fel zetten ;)
Een bril werkt net zoals een vergrootglas: Licht ombuigen naar een bepaald punt.
Je ogen krijgen dus meer licht binnen op een bepaald punt. Met of zonder bril merk je in de zomer echt wel.

En de backlight/brightness terugzetten was al genoemd. ;)
Voldoende knipperen nog niet (bij deze dan :) ). Je ogen drogen langzaam uit door te knipperen houdt je ze vochtig. Dus minder staren. Met een bril (of zonder bril) merk je dat niet gauw, maar bij lenzen wordt je daar wel voor afgestraft. Dus van tijd tot tijd even met je ogen bij je monitor wegdwalen is ook een hulpmiddel.

Voor wat betreft het aansluiten van een externe monitor op je laptop. Het ligt dan puur aan de verbinding met die monitor. Kun je die digitaal aansluiten of gaat het nog via VGA? Digitaal is beter (minder kans op ruis).

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

SPee schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 20:47:
[...]
Een bril werkt net zoals een vergrootglas: Licht ombuigen naar een bepaald punt.
Je ogen krijgen dus meer licht binnen op een bepaald punt.
Dat snap ik ook wel. Maar daar wordt het licht niet meer of sterker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Compizfox schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 20:55:
Dat snap ik ook wel. Maar daar wordt het licht niet meer of sterker van.
Vermoedelijk draag je dan zelf geen bril want dan had je dat wel geweten dat het licht gewoon sterker is in je ogen door die versterking van de brilleglazen/lenzen. Zelf draag ik al 33 jaar een bril dus in die zin denk ik dat ik wel weet waarover ik praat, en wel meer dan 8 uur per dag aan mijn pc door breng.

De allereerste tft schermen heb ik dan ook toendertijds teruggebracht en een hele tijd nog op mijn crt monitor blijven werken omdat ik er echt hoofdpijn van kreeg door de lichtopbrengst, maar de techieken erin zijn gelukkig wat dat betreft allemaal verbeterd. Probleem was als je de brightness dan helemaal omlaag schroefde kon je bijna geen lettertjes meer zien op het scherm.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 12-02-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Roel1966 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 23:21:
[...]

Vermoedelijk draag je dan zelf geen bril want dan had je dat wel geweten dat het licht gewoon sterker is in je ogen door die versterking van de brilleglazen/lenzen. Zelf draag ik al 33 jaar een bril dus in die zin denk ik dat ik wel weet waarover ik praat, en wel meer dan 8 uur per dag aan mijn pc door breng.

De allereerste tft schermen heb ik dan ook toendertijds teruggebracht en een hele tijd nog op mijn crt monitor blijven werken omdat ik er echt hoofdpijn van kreeg door de lichtopbrengst, maar de techieken erin zijn gelukkig wat dat betreft allemaal verbeterd. Probleem was als je de brightness dan helemaal omlaag schroefde kon je bijna geen lettertjes meer zien op het scherm.
Hij bedoelt waarschijnlijk dat de hoeveelheid licht niet groter word.
Het lijkt wel feller/groter omdat het gecentreerd word.
Ik heb zelf mijn monitor brightness naar 30% gamma naar 40% (300cd/m beeldscherm)
Maar de beste tip is gewoon niet te lang erachter zitten lijkt me (als ik er meer dan 2 uur achter zit dan word ik er al moe van)
Een andere goede tip is zorgen dat de ruimte waarin je zit niet donkerder is dan het beeldscherm (anders krijg je versneld hoofdpijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Roel1966 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 23:21:
[...]

Ik draag zelf lenzen. Maar het is me nog nooit opgevallen dat alles lichter wordt als ik ze indoe ...
maarten12100 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 00:29:
[...]Hij bedoelt waarschijnlijk dat de hoeveelheid licht niet groter word.
Het lijkt wel feller/groter omdat het gecentreerd word.
Ik heb zelf mijn monitor brightness naar 30% gamma naar 40% (300cd/m beeldscherm)
Maar de beste tip is gewoon niet te lang erachter zitten lijkt me (als ik er meer dan 2 uur achter zit dan word ik er al moe van)
Een andere goede tip is zorgen dat de ruimte waarin je zit niet donkerder is dan het beeldscherm (anders krijg je versneld hoofdpijn)
Tja ik weet ook niet precies hoe het dan wel zit, maar het lijkt me wel dat het licht niet feller kan worden. Waar komt die extra energie dan vandaan?

En vergelijk het met een (spiegelreflex)-camera, het beeld wordt absoluut niet donkerder als je verkeerd scherpstelt (en het wordt dus ook niet lichter als je goed scherpstelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, daar heb ik wel een theorie over:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/i7eARuPj5Dy7mVVdmz0iNl7y/full.png
(let niet op weirde breking van het licht, maar het idee is duidelijk geloof ik)

Zet je echter een diagragma voor de lens, is het effect verdwenen. Hetgeen aan de hand is bij een fotocamera.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 13-02-2011 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
Anoniem: 375835 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:49:

• Vernieuwingsfrequentie speelt een rol. 75hz is beter voor de ogen dan 60hz. Boven de 75hz is het verschil kleiner.
Nee, je lcd accepteert 75Hz input analoog, maar geeft dit gewoon op 60Hz weer. Bij digitaal aansluiten is dit niet eens meer aan te passen. Heb in het verleden wel gemerkt bij lcd's dat 75Hz zelfs een waziger beeld gaf dan 60Hz.
• Response time (2ms of 5ms) heeft geen invloed.
• Resolutie (scherpte) en helderheid (cd/m2) spelen een grote rol. Meer dan de vernieuwingsfrequentie. Hoe hoger de resolutie hoe beter want hoe meer pixels op een oppervlak hoe scherper het is.
De term "scherpte" wordt door velen wel erg als een containerbegrip gebruikt voor bijna alles: een hard contrast? Oh, wat scherp! Meer pixels? Oh wat scherp!

Scherp slaat echter op het feit dat een beeld in focus is. Bij oude crt monitor had je bijv. vaak dat het beeld in de hoeken waziger was dan in het midden. Het heeft echter niets te maken met de resolutie. Bij meer pixels krijg je niet meer scherpte, maar meer detail en dat is wat anders. Stel je een HD beamer slecht af zodat je een wazige vlek op de muur ziet, dan maak het echt niet uit of je nu een 640x480, of een 1280x1080 plaatje erop laat zien: het is allebei even onscherp. Meer scherpte kan voor meer detail zorgen, maar meer detail verhoogt de scherpte niet.

Meer detail geeft een aangenamer beeld, maar het wordt niet meer of minder rustgevend.

Wat je ook nog eens zou kunnen proberen is http://stereopsis.com/flux/ of iets vergelijkbaars. Zo'n programma past de kleurtemperatuur van je monitor aan op basis van hoe laat het is. 's avonds geeft je scherm dan een warmer beeld, zodat je slaapritme niet verstoord wordt.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 11:25
Anoniem: 375835 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:49:
Bedankt allemaal voor de zeer informatieve en nuttige reacties!
Ik heb het even samengevat.

Welke kenmerken van een TFT scherm spelen een rol bij de vermoeidheid van de ogen:
[list=1]
• Vernieuwingsfrequentie speelt een rol. 75hz is beter voor de ogen dan 60hz. Boven de 75hz is het verschil kleiner.
blijkbaar zijn wat meer technische details nodig, want bovenstaande is dus fout...

Bij een CRT beeldbuis wordt bv 60 keer per seconde het beeld geprojecteerd op het scherm (= 60Hz) met een elektronenkanon. Doordat de laag op het beeldscherm bewerkt is met bv fosfor (oude schermen) gloeit deze wat na, maar niet zo lang. Hierdoor zien we letterlijk dat het scherm iets afbeeld, dan weer niet, dan weer wel, enz. Dit geeft het flikkerend beeld dat iedereen wel kent.
Door de frequentie op te voeren (bv 85Hz) wordt het flikkeren minder aangezien de beeldlaag niet de tijd krijgt om weer 'zwart' te worden. Bij 100Hz spreekt men daarom van een stabiel beeld aangezien het (voor het menselijke oog) flikkeren niet meer waarneembaar is.

Een LCD scherm is iets volledig anders. Dit bestaat namelijk uit schakelende pixels die ofwel aan zijn ofwel uit. Hierdoor kan een LCD scherm gewoon niet flikkeren.
Uiteraard willen we wel bewegende beelden zien en daarom heeft een LCD scherm ook een Hz specificatie. Bij een LCD gaat het echter over de chip die het scherm aanstuurt, waarbij het aantal Hz aangeeft hoeveel keer per seconde een pixel kan wijzigen van stand.

Wanneer is een hogere frequentie nuttig bij een LCD scherm? Als je films met veel beweging op pauze zet, zie je dat het beeld niet scherp is, dat komt door de sluitertijd van de camera, met een wazig beeld tot gevolg. Als de film speelt is dat echter geen probleem omdat de 'wazige' beelden samen 1 mooie vloeiende beweging vormen.
Computerbeelden zijn echter altijd scherp en bij snelle bewegingen is de overgang tussen verschillende beelden te bruusk, waardoor het er niet vloeiend uitziet (het beeld lijkt te schokken). In dat geval is een hogere frequentie nuttig, maar is 60Hz meestal ruim voldoende (dus zeker voor kantoorwerk).
De fameuze 120Hz schermen zijn eigenlijk enkel nuttig voor stereo 3D toepassingen en first person shooters (omdat die soms extreem snelle bewegende beelden hebben).
Laat je dus niets wijsmaken.
Pagina: 1