Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• led4sale
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09-08-2015
Beste leden,
Ik heb een systeem met de volgende onderdelen gebouwd:
Asus P5KPL-AM SE MOTHERBOARD( G31, Socket-775, DDR2, m-ATX, LAN, SATAII, PCI-Ex16)
Intel Pentium Dual Core E5300
1TB HDD sata
Specs Moederboard:

En 1 reepje, 2GB Mem van Crucial DDR2 BallistiX TRACER RED PC6400
2GB, CL4-4-4-12, 240pin, 800mhz, met LED`s
(Was wat goedkoper geheugen dacht ik heb er €32,77 voor betaald vorig jaar, nu is dit geheugen ineens stuk duurder)

Nu is mijn systeem soms wat traag net of hij wat klok tikjes aan het wachten is, cpuen mem zijn niet hoog belast volgens taskmanager.
Kan het zijn dat 2 bankjes geïnstalleerd dienen te worden? mijn vermoeden hiervan werd versterkt voor de goedkope aanschafprijs destijds, want 2 bankjes waren wel duur, en dit bankje lost was goedkoop en maar 1 op voorraad mijn komplett.nl
Tevens lees ik in de manual voor de Geovision video kaart (betreft een video in kaart, geen normale videokaart)
Dat 2 bankjes geïnstalleerd dient te worden.
Veder kan ik mij iets herinneren ooit gelezen te hebben over dual channel en voordelen van 2 bankjes ten opzichte van 1tje.
Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten/ uitleggen?

Moet ik nog wat met timings of voltage in het bios doen, er staat 4-4-4-12. 2.0v ( volt?) op de module.
Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten/ uitleggen?
Kan ik een andere ddr2 bankje vaneen andere merk bijplaatsen, aangezien deze niet meer verkrijgbaar is?

Minimum System Requirements For One Card

OS Supported 32-bit Windows XP / Windows Vista / Windows 7 / Windows Server 2008
64-bit Windows 7 / Windows Server 2008

CPU:Pentium 4, 2.0 GHz

RAM:
Windows XP: 2 x 512 MB Dual Channels
Windows Vista / 7 / Server 2008: 2 x 1 GB Dual Channels <---- is 1 module van 2 gb ook goed?

HDD 80 GB

VGA ATI Radeon X600/NVIDIA 6200

DirectX 9.0c

Foto systeem

[Voor 3% gewijzigd door led4sale op 12-02-2011 03:33]

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als eerste, het zijn geen bankjes, het zijn DIMMen.

Verder, met 1 module draai je altijd maar singlechannel. Dualchannel geeft je een stuk meer bandbreedte (2 keer zoveel) en dat ga je in snelheid wel merken.
En je kunt in principe een ander merk bijprikken als je dat wilt. Je kunt altijd tegen incompatibiliteit aanlopen, maar daarvoor kun je altijd de QVL even raadplegen.

• led4sale
quote:
Terw_Dan schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:48:
Als eerste, het zijn geen bankjes, het zijn DIMMen.

Verder, met 1 module draai je altijd maar singlechannel. Dualchannel geeft je een stuk meer bandbreedte (2 keer zoveel) en dat ga je in snelheid wel merken.
En je kunt in principe een ander merk bijprikken als je dat wilt. Je kunt altijd tegen incompatibiliteit aanlopen, maar daarvoor kun je altijd de QVL even raadplegen.
Aha, dacht altijd dat geheugen DIMMen "bankjes" onder de tweakers bekend waren, zoals moederboarden "mobo's?" genoemd worden.
Sorry voor dat :$

Ok, zou het kunnen dat een PCI (oude pci) daar last van heeft/ onstabiel van wordt?

Foto van deze oude slot systeem, met de desbetreffende Geovision kaart.

Nog een suggestie voor een goede combo met mijn geheugen module of is 2 nieuwe DIMMen beter?

QVL is dit?
http://www.advancedpctweaker.com/dll-errors/QVL.exe.html

[Voor 3% gewijzigd door led4sale op 09-02-2011 13:00]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

quote:
led4sale schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:58:
Ok, zou het kunnen dat een PCI (oude pci) daar last van heeft/ onstabiel van wordt?
[afbeelding]
Foto van deze oude slot systeem, met de desbetreffende Geovision kaart.
Die zal hooguit gaan zeuren dat er niet genoeg geheugen is, maar onstabiel worden lijkt me vergezocht eigenlijk.
quote:
Nog een suggestie voor een goede combo met mijn geheugen module of is 2 nieuwe DIMMen beter?

QVL is dit?
http://www.advancedpctweaker.com/dll-errors/QVL.exe.html
Nee, de QVL is de qualified vendors list, kun je vinden op de Asussite, daarin staat welk geheugen werkt op jouw mobo.

• led4sale
OK thanks

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Voor de prijs van dimms zou ik zelf kiezen voor 2 nieuwe dimms te pakken en dan aan de hand van de QVL lijst van je moederboard, want dan ben je er altijd zeker van dat het werkt en compatibel is met mekaar. En ja zoals eerder al geschreven is Dual channel altijd aan te raden boven singel channel vanwege de bandbreedte.

• Joostk
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:16

Joostk

Barkrukprofeet

Dual channel is bijna 2 keer zo snel als single channel. En je merkt wel degelijk verschil in snelheid ermee.
Ik zou ook een nieuw setje van 2 geheugen reepjes kopen aangezien dat meestal iets duurder of gelijk in prijs is t.o.v. 1 geheugen reepje. En dan weet je zeker dat het geheugen goed samenwerkt zonder problemen.
1 ding niet al het geheugen wordt getest door een fabrikant dus als er van 1 merk wel veel vergelijkbare geheugen setjes staan maar niet niet diegene die jij wilt kopen wordt die wel ondersteund.
Staat er geen vergelijkbaar geheugen in wat jij wilt kopen dan wordt het waarschijnlijk niet ondersteund. Dus als er maar 1 of 2 setjes van het merk wat jij wilt kopen is het de vraag of jouw setje wat er niet instaat ondersteund wordt.
Heb et zelf met een M4A8 dat er geen Corsair XMS in staat maar wel veel Corsair CM of TM dus XMS werkt ook wel. Maar der staat maar 1 soort in van Super dus zal waarschijnlijk een ander setje van het merk Super niet ondersteund worden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De merken van de DIMMen maken eigenlijk geen klap uit, het gaat voornamelijk om de chips die erop zitten.
Als je een DIMM kan vinden met gelijke chips als die je nu hebt dan weet je zeker dat je je geen zorgen hoeft te maken.

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
quote:
Terw_Dan schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 08:39:
De merken van de DIMMen maken eigenlijk geen klap uit, het gaat voornamelijk om de chips die erop zitten.
Als je een DIMM kan vinden met gelijke chips als die je nu hebt dan weet je zeker dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Dat zou denk ik heel moeilijk worden voor de TS want dan is hij al bijna verplicht bij een pc-zaak te gaan en alle dimms na moeten gaan kijken. En bij webshops zijn ze er ook niet happig op dat er telkens geruild word omdat er niet de goede chips op zitten plus dat de timings evenzogoed kunnen afwijken. Uiteindelijk bepaald het stukje rom wat erop zit de timings en dergelijke dus hij kan zich beter aan de merknamen/typenrs houden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

quote:
Roel1966 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:32:
[...]

Dat zou denk ik heel moeilijk worden voor de TS want dan is hij al bijna verplicht bij een pc-zaak te gaan en alle dimms na moeten gaan kijken. En bij webshops zijn ze er ook niet happig op dat er telkens geruild word omdat er niet de goede chips op zitten plus dat de timings evenzogoed kunnen afwijken. Uiteindelijk bepaald het stukje rom wat erop zit de timings en dergelijke dus hij kan zich beter aan de merknamen/typenrs houden.
Hoezo is dat moeilijk.
Van veel DIMMs is online te vinden welke chips erop zitten als je het typenummer door google trekt.
Het stukje rom (de SPD heet dat ding) bepaalt helemaal niet wat de timings en dergelijke zijn. Dat bepaalt de geheugencontroller. De SPD is er alleen maar om standaard settings door te geven, maar die kan ze echt niet bepalen.

• led4sale
Maar het geheugen wat er nu in zit is volgens mij speciaal geheugen, chips zijn afgeschermd en er zitten ledjes op!

• geniusboxen
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-05 09:11
quote:
Roel1966 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:32:
[...]

[Off topic]
Wat betekent TS?
[/Off topic]

Mag ik U even passeren?

• Appie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22-05 16:08

Appie

F1RST Racing

quote:
geniusboxen schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 03:40:
[...]

[Off topic]
Wat betekent TS?
[/Off topic]
TS = Topic Starter

PSNID: AppiePils || You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True