Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:34
Beste medetweakers,

Ik zit momenteel met een probleem. Gisteren heb ik geprobeerd de bios van mijn Acer Aspire 7720G te flashen van versie 1.43 naar 1.45. Dit leek goed te gaan, maar toen het proces voltooid was startte mijn notebook niet meer door. Zodra deze probeert in windows te booten krijg ik een BSOD.

Als ik mijn notebook opstart kan ik enkel in het setup scherm komen. De boot device manager kan ik niet eens meer openen vanaf het bootscherm.

Ik heb geprobeerd aan de hand van een guide op internet mijn bios te resetten. Deze guide zou werken voor alle Acer notebooks, maar dit had op mijn notebook geen enkel effect. Toen las ik dat er ook een andere methode was waarbij ik mijn CMOS battery zo'n 30 seconden van het moederbord moest halen zodat deze de bios reset. Ik heb dit inmiddels nog niet geprobeerd, maar ik zou graag jullie mening hierover horen.

Zelf met de notebook aan de haal gaan (1 jaar garantie is inmiddels al lang verlopen) of gewoon naar de Acer Repair Service sturen?

Owja, ik had trouwens nog ergens gelezen dat een foutive flash van de bios ook het moederbord helemaal naar de knoppen kan helpen, waardoor deze niet langer bruikbaar zou zijn? Is dit waar of niet?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
Kijk even welk bsod je krijgt. Het kan zijn dat door de bios update en een eventuele cmos reset de default waardes van de bios veranderd zijn. Als bijvoorbeeld de mode van de S-ATA controller veranderd is van IDE naar AHCI (of v.v.) zul je een bsod 0x7b krijgen in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat lijkt me inderdaad waarschijnlijker wat Nielson zegt dan dat de flash mis is gegaan, want meestal blijft een bord dan dood of komt hij niet meer door de post heen. Als je BSODs krijgt dan begint het ding in elk geval met het laden van je OS, dus lijkt me niet dat het ding echt gemisflashed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
Okee, dan ben ik nu in ieder geval al weer een stuk wijzer geworden. Zodra ik thuis ben zal ik eens kijken of het iets te maken heeft met evt. veranderde settings. De error van de BSOD kan ik echter niet lezen, deze is te snel weer weg (na 0.5 sec wordt scherm weer zwart).

Indien bovenstaande niet het geval is ga ik waarschijnlijk toch de CMOS reset proberen. Tips iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 10:56
DimitryK schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:40:
De error van de BSOD kan ik echter niet lezen, deze is te snel weer weg (na 0.5 sec wordt scherm weer zwart).
In het bekende F8 menu vlak voor het opstarten van Windows kun je kiezen voor de optie "Opnieuw opstarten na foutmelding uitschakelen" oid, hierdoor blijft de bsod staan en kun je aan de hand van de foutcodes een oplossing zoeken.
Indien bovenstaande niet het geval is ga ik waarschijnlijk toch de CMOS reset proberen. Tips iemand?
Waarom, je cmos is waarschijnlijk door de bios update al gereset. Anders gewoon de bios ingaan en failsafe defaults of optimized defaults kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
Het probleem zat hem inderdaad in de S-ATA controller. Deze was van IDE mode naar AHCI gezet. Alles werkt nu weer naar behoren.

Bedankt voor de medewerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het beste kan je Windows7 met behulp van deze http://www.windows7news.c...enable-ahci-in-windows-7/ tweak in de IDE modus omzetten naar AHCI, en dan in je BIOS voor AHCI kiezen aangezien dit zorgt voor een ietwat hogere snelheid en extra functies van je harddisk zorgt.
Pagina: 1