Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Distributieketting opel corda sport 2002

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje: ik heb een auto gekocht van 2002 een opel corsa sport. De km stand was 79400 en zelf heb ik er nu 700 km gereden in 4 maanden.
In december hield hij er plots mee op en bleek de distributiektting en 9 kleppen kapot te zijn. De anwb vond het ongeloofelijk hoe snel dit gebeurde bij zo weinig km.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Ik hoor verschillende oorzaken dat de verkoper misschien slechte olie heeft gebruikt of de kleppen niet juist afgesteld??

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 23:19
Je rijdt in 4 maanden 700 km? of 7000?

Daarnaast is het niet erg gebruikelijk nee. Heb je nog Bovag garantie?

Wat staat er in de onderhoudsboekjes?

K to the KillaZ

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:32
Is het een ketting of een riem?

Als het ketting is zou het niet voor mogen komen, is het een riem dan vraag ik mij af hoe lang die er al op ligt. Eigenlijk moet een distributieriem na 5 jaar of 80.000 kilometer (die laatste is uit mijn hoofd voor een Corsa C, die eerste eis is algemeen).

[ Voor 7% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-02-2011 11:04 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Voor de Corsa C moet de riem na 60.000 km vervangen worden, als ik het me goed herinner. Het was eerst meer, maar Opel heeft dit naar beneden bijgesteld.

Daarnaast zou het helpen als de TS even het typenummer van de motor post. Ik vermoed dat het een Z1.2XE is, en die heeft een ketting.

Dit typenummer staat overigens ook in de autopapieren vermeld, onder "Handelsnaam"

[ Voor 12% gewijzigd door DrivinUCrazy op 09-02-2011 11:15 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38
Welk blok ligt er in die auto? Verder, is het wel een ketting, of toch een riem? In dat laatste geval: wanneer voor het laatst vervangen?

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al dat het niet zou mogen. het was helaas geen bovag dealer. Maar volgens de wet mag je zo,n dergelijk gebrek niet in de eerste 6 maanden krijgen.

De verkoper wil er niets aan doen. Hij zei gewoon in een sms 3 maanden garantie zijn voorbij kan niets meer voor je doen. We hebben hem 2 x een aangetekende brief gestuurd om hem in gebreken te stellen maar hij reageerd niet.

Daarna is de waterpomp ook nog kapot gegaan. In de eerste weken ook nog de stuurbekrachtigingssensor.

Het heeft mij veel geld gekost dus erg balen..
Jaap-Jan schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:03:
Is het een ketting of een riem?

Als het ketting is zou het niet voor mogen komen, is het een riem dan vraag ik mij af hoe lang die er al op ligt. Eigenlijk moet een distributieriem na 5 jaar of 80.000 kilometer (die laatste is uit mijn hoofd voor een Corsa C, die eerste eis is algemeen).

Verwijderd

Topicstarter
Ja had maar 700 km gereden. Het is een opel corsa 1.2 xe sport en de onderhoudsboekjes zaten erbij. Ik had 3 maanden volledige garante maar het gebeurde in de vierde maand.
KillaZ schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:51:
Je rijdt in 4 maanden 700 km? of 7000?

Daarnaast is het niet erg gebruikelijk nee. Heb je nog Bovag garantie?

Wat staat er in de onderhoudsboekjes?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:07

-tom-562

Oliesjeik

Nogmaals, gaat het om een riem of om een ketting? Nogal essentieel.
Edit:
Heb het ff opgezocht, idd een Z12XE, met ketting dus. Een ketting die knapt bij 80.000 km is wel raar ja.

[ Voor 46% gewijzigd door -tom-562 op 09-02-2011 12:05 ]

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Topicstarter
In diverse berichten boven heb ik al vaak vermeld dat het dus de ketting is.
-tom-562 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:02:
Nogmaals, gaat het om een riem of om een ketting? Nogal essentieel

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Jaap-Jan
Ik denk dat je eerst maar eens moet uitzoeken wat Opel zegt over onderhoud aan de distributieketting en of die correct is uitgevoerd. Als dat het geval is, kun je nog iets proberen.

Daarnaast even de feiten op een rijtje:
1) Garantie van het garagebedrijf is verlopen
2) Fabrieksgarantie is verlopen
3) Het komt dus aan op non- conformiteit (product voldoet niet aan de verwachtingen).

En dat maakt het lastig, want het enige waar je dan recht op hebt is coulance en om te bepalen wat redelijk is wordt vaak gekeken naar de 'verwachtte levensduur' van een auto en wordt de volgende formule gehanteerd:
<huidige leeftijd> / <verwachte levensduur> = bedrag wat je betaald voor reparatie.

Nou is de vraag: wat is de verwachtte levensduur van een auto? Zijn economische afschrijving loopt over 5 jaar, maar dan kan 'ie nog wel een tijd mee. Ik zou zelf zeggen een jaar of tien, dus als je daar van uitgaat kun je vragen of het garagebedrijf 1/10e van de reparatiekosten op zich wil nemen.

Zeer interessante PDF die ik zeker even zou doorlezen: http://www.anwb.nl/binari...teit-gebruikt-1053520.pdf

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• _JGC_
Enige wat ik kan bedenken waarom die ketting kapot is gegaan bij een dergelijke kilometerstand is vanwege te weinig smering. Dat kan als oorzaak hebben dat de verkeerde olie is gebruikt, maar ook dat er te weinig olie in zat. Heb je zelf wel regelmatig je olie gecontroleerd?
Verder: welke olie is er bij het laatste onderhoud ingegooid? Veel garages flikkeren overal maar 10W40 of zelfs 15W40 in, maar in een Ecotech motor ga je problemen krijgen met die dikke olie.

Verwijderd

Topicstarter
rechtsbijstands helpen je niet als je een auto bij een niet bovag garage hebt gekocht. Daar kom je dus nu pas achter. Je moet dan echt naar een advocaat

Ik vermoed ook dat hij slechte olie heeft gebruikt of de filter niet heeft vervangen. Diegene die hem heeft gemaakt vermoede dat ook al

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de auto nog maar pas en maar 700 km gereden dus niet de olie gecontroleerd. De verkoper zei dat hij een beurt kreeg maar ik vermoed dus inderdaad dat hij of slechte olie heeft gebruikt of de oliefilter niet heeft vervangen.

Ik heb er veel van geleerd . Sparen en de volgende keer maar bij een echte opel garage een auto kopen. maar ja het geld groeit mij niet op de rug. En van fouten leer je zeg maar.
_JGC_ schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:40:
Enige wat ik kan bedenken waarom die ketting kapot is gegaan bij een dergelijke kilometerstand is vanwege te weinig smering. Dat kan als oorzaak hebben dat de verkeerde olie is gebruikt, maar ook dat er te weinig olie in zat. Heb je zelf wel regelmatig je olie gecontroleerd?
Verder: welke olie is er bij het laatste onderhoud ingegooid? Veel garages flikkeren overal maar 10W40 of zelfs 15W40 in, maar in een Ecotech motor ga je problemen krijgen met die dikke olie.

• Jaap-Jan
Ladykoko: zou éérst quotes neer willen zetten en daarná je eigen tekst neer willen zetten? Zo wordt het duidelijker op wie je reageert en het is goede nettiquette. :)

Misschien dat dit duidelijk maakt waarom:
From an unknown origin:
A: Top posters.
Q: What is the most annoying thing on Usenet?

• _JGC_
Heeft hij die afleveringsbeurt ook nog in het boekje gezet met omschrijving van de werkzaamheden, of evt een oliekaartje? Als je idd kunt aantonen dat de verkeerde olie is gebruikt, is het schade door toedoen van de garage.

Verder, altijd zoeken naar ervaringen over bepaalde garages. Zelfs dealers kunnen behoorlijk rot zijn. Een vriend van me heeft een MX5 bij een mazda dealer voor veel te veel geld gekocht destijds, dat ding zoop en spoot olie, maar volgens de dealer was dat normaal bij een auto met 150K op de teller. Rapportje opstellen met die verklaring, stempel van de Bovag eronder en rechtsbijstand trekt de handen ervanaf.

Verwijderd

Topicstarter
Nee die afleveringsbeurd heeft hij helaas niet in zijn boekje gezet. Wel staat het op de site dat hij dat doet.

Ik ben al naar een advocaten spreekuur geweest. Het gaat mij gewoon om wat hij heeft gedaan of laat ik zeggen dat hij nog eens niet heeft willen kijken. Ook gezegd dat hij bij de opel garage navraag gedaan had en dat wij van te voren eerst een geluid had moeten horen en dat wij dan maar doorgereden zijn. Niet dus hij stond gewoon stil zonder enige waarschuwing.

Ik vind de reactie,s van iedereen zeer waardevol. Ik ben maar een leek maar houd er niet van als mensen mij bedonderen.

Verwijderd

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:03:
Ladykoko: zou éérst quotes neer willen zetten en daarná je eigen tekst neer willen zetten? Zo wordt het duidelijker op wie je reageert en het is goede nettiquette. :)

Misschien dat dit duidelijk maakt waarom:

[...]
Sorry zal er aan denken hoop dat het nu zo goed is??

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:04:
Heeft hij die afleveringsbeurt ook nog in het boekje gezet met omschrijving van de werkzaamheden, of evt een oliekaartje? Als je idd kunt aantonen dat de verkeerde olie is gebruikt, is het schade door toedoen van de garage.

Verder, altijd zoeken naar ervaringen over bepaalde garages. Zelfs dealers kunnen behoorlijk rot zijn. Een vriend van me heeft een MX5 bij een mazda dealer voor veel te veel geld gekocht destijds, dat ding zoop en spoot olie, maar volgens de dealer was dat normaal bij een auto met 150K op de teller. Rapportje opstellen met die verklaring, stempel van de Bovag eronder en rechtsbijstand trekt de handen ervanaf.
Olie kaartje zit er wel aan staat ook dat de olie ververst is en dat er onderhoud aangedaan is.

er is zoveel met die auto, eerst die sensor, waterpomp en dan die aftandsbedieningen ook al. 1 is er zo versleten dat je al niet meer op open en dicht kan drukken.

Maar ja............

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:07

-tom-562

Oliesjeik

Mss een dure les, niet meer een auto kopen bij een handelaartje achteraf op een industrieterrein.
Anyway, van verkeerde olie loopt je blok neit zomaar in de pijn. Volgens mij zijn die distributiekettingblokken van Opel redelijk fool-proof, in de zin van, niet bijster high-tech, dus niet heel specifieke olie e.d.. Ee

Vaak bu'j te bang!

• _JGC_
-tom-562 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 14:58:
Mss een dure les, niet meer een auto kopen bij een handelaartje achteraf op een industrieterrein.
Anyway, van verkeerde olie loopt je blok neit zomaar in de pijn. Volgens mij zijn die distributiekettingblokken van Opel redelijk fool-proof, in de zin van, niet bijster high-tech, dus niet heel specifieke olie e.d.. Ee
Mja, verkeerde olie erin kan ervoor zorgen dat de kettingspanner zijn werk niet meer goed doet, wat kan resulteren in een ketting die vastloopt of juist te los gaat zitten en dan tanden gaat verspringen. Een tandje verspringen kan al fataal zijn voor sommige blokken.
Maargoed, als het allemaal niet uit zou maken wat je erin gooit, waarom zouden fabrikanten dan allerlei specificaties opstellen voor olie? Als Opel 0W40 of 5W40 voorschrijft en je gooit er gewoon 10W40 of zelfs 15W40 in, dan ben je gewoon de pisang, vooral in de wintermaanden.

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-11 18:04
Als de afstandbediening al zo versleten is en dan ook nog al die problemen, denk ik dat je kilometerteller terug is gedraaid. Waarschijnlijk een tonnetje er af....

Verwijderd

Topicstarter
low_n_slow schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:19:
Als de afstandbediening al zo versleten is en dan ook nog al die problemen, denk ik dat je kilometerteller terug is gedraaid. Waarschijnlijk een tonnetje er af....
Ik heb wel de nap erbij dus dan zouden de km ,s moeten kloppen lijkt mij??

Kan je het ergens laten controleren of er met kmstand is geknoeid??

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 09:50

ricardo246

Life's what you make it!

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:34:
[...]

Ik heb wel de nap erbij dus dan zouden de km ,s moeten kloppen lijkt mij??

Kan je het ergens laten controleren of er met kmstand is geknoeid??
Ooit is die auto bij een dealer onderhouden.
Ik bel altijd de desbetreffende officiële merk dealer. Geef het kenteken door en vraag hoe lang en waar de auto in onderhoud is geweest. (je kan altijd zeggen dat je de auto daar in onderhoud wil hebben)
Ze werken hier (mijn ervaring) allemaal aan mee.
Heeft me al eens een miskoop gescheeld. Werkt natuurlijk alleen voor het eerste deel van de levensduur van de auto, maar toch..............

I have no special talent. I am only passionately curious.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is de auto zelf nog ok? Overweeg een ruilblokje en zie het als leergeld.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1