Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 13:48
Hey medetweakers.
Onlangs heb ik een 2de hands cpu overgenomen van iemand. Het is een AMD Phenom 9500 x4 (2.2GHZx4).
Ik heb die erin gezet. Wat mij gelijk opviel is dat in de POST stond dat ik opeen ddr2 677 ram had en dan unganged. En toen begon ik allemaal BSOD's te krijgen in Windows (zelfs na herinstallatie). Ubuntu 64bit deed het in tegestelling wel top, zonder herinstall zelfs >:).

Ik weet niet meer welke BSOD ik precies had gehad, het was elke keer verschillend. Weet nog wel dat DRIVER_IRQL_LESS_OR_EQUAL was langsgeweest. Allemaal memory problemen.
Toen heb ik dus mijn timings aangepast (KHX6400D2LLK2/4G) en voltage hoger ingesteld. 1.45V voor de CPU, 1.95V voor het geheugen. (Op de site van kingston staat dat ik 4-4-4-12 timings moet hebben voor me geheugen).

Probeerde Windows 7 toen te starten en dat ging ook niet. Na het inloggen kreeg ik een blauwscherm, of de pc freezde gewoon.

Net probeerde ik weer Windows 7 overnieuw te installeren (opstarten ging opeens veel sneller dan eerst, nadat ik de cpu er net in had gedaan :)). Dat ging ook al mis, na install windows kreeg ik een BSOD met 0x0000008E.

Ik heb echt alles al geprobeert, de fix aan en uit te zetten voor me cpu, terug clocken, bios updaten, unganged/ganged enzovoort. Niets werkt. Hiervoor heel stable 24/7 een AMD Athlon x2 4800+ gedraait die op 3.2GHZ liep met 1.5v voltage. Dat liep veel beter tot nu toe :P.
Als jullie mij kunnen helpen, ben ik heel erg blij.
Gr,

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je geheugen heeft minstens 2,1V nodig om op 800 MHz 4-4-4-12 te werken... wil je ziet zoveel volt geven, dan is 1,8 V bij 5-5-5-15 genoeg.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
Ah 2.1v kan misschien het probleem oplossen. Moet ik morgen even proberen dan.
Iemand nog andere tips? Kan het zijn dat ik een defecte cpu heb, of is dat altijd een gedoe met die Phenom's?
Had namelijk ook iets gelezen over een bug in de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:32
De Phenoms zijn niet de meest stabiele processoren ter wereld, ik heb zelf een 9600 die alleen maar stabiel wil draaien op 2.2 Ghz ipv van stock 2.3 Ghz. Op 2.3 krijg ik allerlei bsods, 64 bit is zelfs niet te installeren.(timestamp error, de 2de core kan het niet aan, andere drie hebben er geen moeite mee)
Nu heb ik de mazzel dat het een BE is dus onderclocken is eenvoudig. Probeer hem eens op bijvoorbeeld 2 of 2.1 te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:50
CQC AnacondA schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 07:50:
De Phenoms zijn niet de meest stabiele processoren ter wereld, ik heb zelf een 9600 die alleen maar stabiel wil draaien op 2.2 Ghz ipv van stock 2.3 Ghz. Op 2.3 krijg ik allerlei bsods, 64 bit is zelfs niet te installeren.(timestamp error, de 2de core kan het niet aan, andere drie hebben er geen moeite mee)
Nu heb ik de mazzel dat het een BE is dus onderclocken is eenvoudig. Probeer hem eens op bijvoorbeeld 2 of 2.1 te draaien?
Dit klopt inderdaad, de 1e generatie Phenom processors waren vaak onstabiel, heb hier zelf ook problemen mee gehad (Phenom x4 9550)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
Heb nu voltage van mijn ram verhoogt 2.1v nu, cpu onderclockt 100mhz. En krijg tijdens de installatietijdens "installing features" een bsod met "page fault in nonpaged area". Ik snap er helemaal niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-08 11:17
Wel vreemd dat Ubuntu het wel doet. Doe je een clean install van Win 7, of een herinstallatie/repair? Dit om uit te sluiten dat het softwarematig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
Clean install. Ik kan proberen windows overnieuw te downloaden.

Hierbij post ik ook eventjes mijn bios setup:
HDD Smart: Enabled
Jumperfree configuration:
- AI Tuning: Manual
-Memory Voltage: 2.080V
-1.2V HT Voltage: Auto
-NB CHIP Voltage:Auto
-CPU-NB Multiplier:Auto
-CPU-NB Voltage:Auto
-CPU Voltage:1.4750V
-CPU Multiplier: Auto
-CPU Frequency: 200
-PCIE Clock: 100

CPU configuration:
-AMD Virtualisation: Enabled
-AMD CPU C1E support: Disabled
-AMD Live!: Disabled
-AMD Cool'n'quiet Function: Disabled
-TLB Fix: Enabled

DRAM config:
-Memory Clock Frequency: DDR2 800
-Tcl: 4
-Trcd: 4
-Trp: 4
-Tras: 12
-Trc: Auto
-Twr: Auto
-Trrd: Auto
-Trwt: Auto
-1T/2T Memory timing: Auto
-DRAM Ganged Mode: Auto
-Memory Hole Remapping: Enabled

Bij Hardware monitor, de voltages:
-Vcore: 1.44v
-3.3v: 3.31v
-5V Voltage: 4.86V
-12V Voltage: 11.96V

Het is een clean install van 64bit W7 Ultimate. Ik weet dat gewoo x86 wel gaat werken, maar dat vind ik erg zonde, terwijl dit systeem gewoon 64bit aan moet kunnen.

Misschien doe ik gewoon iets verkeerd..

Setup compleet:
- 2x 2GB Kingston HyperX (KHX6400D2LLK2/4G)
- Phenom x4 9500 zoals al bekend :)
- Asus M3N72-D Mobo
- Coolermaster M620 voeding
- Videokaart: HD4890 1GB

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 21:37

Joostk

Barkrukprofeet

Klinkt misschien dom maar ondersteund jouw processor je geheugen wel?
Aangezien het naar 667MHz ging toen je de nieuwe CPU er in deed.

• Anauv
Joostk schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 00:13:
Klinkt misschien dom maar ondersteund jouw processor je geheugen wel?
Aangezien het naar 667MHz ging toen je de nieuwe CPU er in deed.
Heb gezocht en denk niet dat het daaraan ligt..
Wie weet nog iets waar het aan kan liggen?

• Quad
  • Laatst online: 20:03

Quad

Doof

Heb je geheugen afgewisseld om te testen?
Misschien geheugenbankje beschadigd?
Dus boot eerst met 1 bankje, probleem blijft, daarna met ander bankje, blijft het probleem nog steeds verder zoeken ;).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Zoal hierboven, probeer eens je geheugen te wisselen, en je CMOS batt er uit te laten, en dan proberen win7 op te starten..

Had ik ook last van bij mijn vriendins pc... na 3x opstarten en te werken met win7 zonder BATT geen problemen.. batt. er terug in gedaan, en ff de tijd opnieuw ingesteld, en nergens last van. vreemd, but it worked

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Anauv
Dat zal ik zo proberen. Is het ook handig om een memtest te doen die op de live-cds van Ubuntu staat?
Of duurt dat veeeel te lang

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:10
Gozertjuhh schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:05:
Dat zal ik zo proberen. Is het ook handig om een memtest te doen die op de live-cds van Ubuntu staat?
Of duurt dat veeeel te lang
Who cares dat het lang duurt. Je had sowieso even memtest moeten draaien, die BSOD loopt met een gigantische vinger naar het geheugen te wijzen. Dan is het eerste wat je doet Memtest draaien ;)

Computer says no

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Meekoh schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:48:
[...]

Who cares dat het lang duurt. Je had sowieso even memtest moeten draaien, die BSOD loopt met een gigantische vinger naar het geheugen te wijzen. Dan is het eerste wat je doet Memtest draaien ;)
^^^^

• Quad

Quad

Doof

Meekoh schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:48:
[...]

+1, je hebt hier in weze gewoon 100% gelijk.
IRQL_less_or_not_equal is meestal indd een verwijzing richting memory.

@TS:
Vaak heb je binnen paar minuten (als het goed mis is) al errors te zien, en met 1 error is er sowieso wat mis met het geheugen ;).
Dus druk de dimmetjes erin, memtest draaien, wacht een uurtje en check t resultaat.
Anders toch even uur werken met de dimms afgewisseld.

PVOutput☀️

• Anauv
Ben nu aant afwisselen. Merk dat een reepje het veel beter doet dan de andere.
Morgen middag even memtest draaien met allebei erin. Het probleem is, ik krijg ze gewoon niet werkend op 800MHZ. Enigste wat ik met een reepje eruit krijg is 400MHZ en singlechannel, en dan werkt het gewoon. Dat werkt alleen met de standaart BIOS instellingen. Als ik het voltage op 2.080V zet en 4-4-4-12 latency, dan bevriest windows gewoon of krijg ik een BSOD met Memory management text.

Ik heb Kingston RAM met levenslange garantie, alleen heb ik het geheugen 2de hands gekocht van een medetweaker, erg lang geleden. Volgens de Kingston site moet ik weten uit welke winkel het geheugen komt en daar langsgaan. Kan het ook anders? Ik bedoel gewoon RMA aanvragen bij Kingston zelf, zonder bon en gewoon opsturen? Met mijn hardeschijf bij WD kon dat wel ooit.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Gozertjuhh schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:36:
Morgen middag even memtest draaien met allebei erin. Het probleem is, ik krijg ze gewoon niet werkend op 800MHZ. Enigste wat ik met een reepje eruit krijg is 400MHZ en singlechannel, en dan werkt het gewoon. Dat werkt alleen met de standaart BIOS instellingen. Als ik het voltage op 2.080V zet en 4-4-4-12 latency, dan bevriest windows gewoon of krijg ik een BSOD met Memory management text.

Ik heb Kingston RAM met levenslange garantie, alleen heb ik het geheugen 2de hands gekocht van een medetweaker, erg lang geleden. Volgens de Kingston site moet ik weten uit welke winkel het geheugen komt en daar langsgaan. Kan het ook anders? Ik bedoel gewoon RMA aanvragen bij Kingston zelf, zonder bon en gewoon opsturen? Met mijn hardeschijf bij WD kon dat wel ooit.
Alvast bedankt!
Het kan zijn dat 1 van die reepjes kapot is... De garantie loopt meestal via de winkel, en daar moet je die medetweaker ff van op de hoogte stellen..

Maar meestal kan je van de mede tweaker wel een bon mee, waar die geheugen bankjes opstaan. Zo niet? niet erg slim.. Wie weet zit die mede tweaker niet meer op tweakers..

Als dat de gang van zake is, dan zou je het via Kingston moeten doen, alleen zonder bon kan je weinig beginnen..

Maar ik hoop dat je snel achter je probleem komt :)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
Bedankt voor de reacties. Zometeen als ik thuis ben zal ik memtest uit voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Gozertjuhh schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:36:
Dat klopt..
Het is de bus snelheid (moet je maal 2 doen, en je hebt 800Mhz :).
Op het forum is dit onderwerp wel veel vaker aan bod gekomen! :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
Quad schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:46:
[...]

Dat klopt..
Het is de bus snelheid (moet je maal 2 doen, en je hebt 800Mhz :).
Op het forum is dit onderwerp wel veel vaker aan bod gekomen! :)
Zoiets dacht ik dus ook al. Maar waarom singlechannel, omdat er maar één reepje inzit op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-08 11:17
precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
Aha. Mooi :).
Ben memtest al 9 uur aant draaien, 4 errors tot nu toe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 08:53

ktf

Dat is redelijk kritisch. Memtest hoort gewoon dagen te kunnen draaien zonder of met slechts een enkel foutje, dus mogelijk zit daar een probleem, dus, een van de reepjes eruithalen en kijken of ie het dan wel doet, zo niet, omwisselen en nog eens proberen zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 20:49
@TS, welk mobo heb je en heb je gecheckt of je bios de processor ondersteund? Ik heb een paar Asus moederborden langs zien komen, waar een aparte bios voor was gemaakt om de 9500 te ondersteunen. Aangezien volgens mij de geheugencontroller in de proc zit (weet ik niet zeker) kan dit de oorzaak zijn. Ik kwam erachter dat dit een probleem was, toen Windows de processor niet als een 9500 zag, maar als een andere shady typering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yep, heb je wel de laatste BIOS versie voor je mobo (ivm eerder genoemde CPU support) ?
En test alles op stock-snelheden en instellingen (alles auto), om verkeerde OC/tweaks uit te sluiten.

Speel ook eens met Memory Hole remap optie, aan/uit wil nog wel eens een verschil maken (het staat nu in principe correct op enabled maar doch).

PS: Persoonlijk zou ik die C1E en C'nQ wel enablen, hoort op stabiliteit geen invloed te hebben tenzij je echt extreem aan overclocken doet.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
Bedankt allemaal :).

Ik heb de nieuwste BIOS die mijn mobo ondersteund, windows herkend mijn cpu ook gewoon als een 9500. Hier een validatie van CPU-z http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1652591.
Ik zal straks nog wat fotos van memtest posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/fvuz9j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/ipz8tk.jpg

Nog wat beloofde pics. Kan ik hieruit afleiden welk reepje er bedoeld word, of dat er een reepje dood is of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:18
Gozertjuhh schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:09:
[afbeelding]

[afbeelding]

Nog wat beloofde pics. Kan ik hieruit afleiden welk reepje er bedoeld word, of dat er een reepje dood is of 2.
Simpelste is reepjes 1 voor 1 opnieuw testen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
Heb de reepjes een voor een getest. Ook heb ik ander geheugen erin gedaan, toch werkt dat niet. Moet wel een cpu probleem zijn, niet?

Pagina: 1