ADSL/netwerk/w2k

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb ff wat vraagjes die ik niet bij de search kon beantwoorden.

1. wij hebben een netwerk van 6 (helaas, mijn eigen compu telt tijdelijk niet mee, die is in reparatie :( ) computers in ons studentenhuis waarvan 1 internetserver is (dedicated). Op die server staat w2k die via ICS de ADSL verbinding deelt met de rest van het huis. Alle compu's hebben eigen ip-adres (192.168.0.x). Alle clients draaien win98se en hebben bij dns ip-adres van server en ook bij gateway het ip-adres van server ingevuld. Het internet delen werkt goed behalve Napster. Soms krijg je op de clients Napster niet aan de praat. Rebooten van de client of server helpt niet (hoewel ik eerst heel even heb gedacht dat dat wel helpt). Na een tijdje doet dan ineens Napster het weer.

2. Ik hoorde laatst van iemand dat er een maximum aan dataverkeer is bij een ADSL verbinding. Wie hebben de 512 kb/s versie met 1 ip-adres. Is het idd zo dat er maximum aan dataverkeer per maand is en zo ja, hoeveel?

3. Volgens de secure test van sygate hebben wij 2 protocollen openstaan namelijk netbios en IMCP. Netbios is toch het Netbui protocol? Helpt het als ik dat verwijder van alle compu's? IMCP heeft iets te maken met mogelijkheid tot pingen van het ip-adres. Hoe sluit je IMCP af (of kan dit echt alleen maar door firewall te installeren?)

Zo, da's een hoop vragen, zijn er mensen met antwoorden? ;)

Verwijderd

Vraag een en twee kan ik wel beantwoorden en de ander heb ik wat moinder vrstand van.

1. Napster geeft idd wel eens wat meer problemen op een netwerk en dat is vooral wanneer er veel aan staan. Ik weet niet hoe het met ICS zit, maar met wingate is er een maximaal aantal Napsterclients geloof ik.

2. Dit hangt helemaal van je provider af. Het is natuurlijk wel zo dat je met zes computers flink wat data binnehaalt. Over het algemeen is dit niet een zeer groot probleem. Het is echter wel zo dat er bij elke provider een acceptable use policy is. Dat houdt dus in dat je provider je waarschuwd bij enkele gigabytes per maand, bijvoorbeeld als je boven de 10 of 20 gig uitkomt. Hiervoor moet je maar even op de site van je provider kijken.

3. Een firewall installeren is altijd handig.

• x-wolf
tnx man, toch nog wat vraagjes.
1. Valt er niets te doen aan die stilvallende Napster clients?

2. Idd acceptable use policy maar wat is acceptable? Wij hebben als ISP Planet Internet en daar is niets te vinden over max. dataverkeer. Aangezien wij de ADSL verbinding pas net hebben is iedereen in huis zich helemaal gek aan het downen. In een week tijd is er al meer dan 4 GB aan mp3's binnengehaald. Natuurlijk alleen maar mp3's waar geen copyrights opzitten ;) Daarnaast wordt er gigantisch gesurft. Is dit nog acceptable?

3. Het lijkt mij veel leuker om zelf te proberen deze gaten te dichten ipv een standaard pakket te installeren die dat voor je doet (terwijl jezelf dan niet weet hoe hij die netbios en IMCP blocked). Iemand enig idee?

Verwijderd

1. Ik kan je niet helpen aan een oplossing. Ligt denk ik aan de napster software. Staat hier ook wel ergens een topic met iemand die daar ook problemen mee had.

2. 4gig is acceptabel. Als je boven de 20 komt moet je denk ik gaan oppassen. Maar dat weet ik niet zeker, want de een is strenger dan de ander. Ik denk dat je het wel merkt als je een telefoontje of email van je provider krijgt die zegt dat je wat moet minderen. Ze kunnen je echter nooit van het internet afpleuren voor de waarschuwing.

3. Ik heb daar niet zo heel veel verstand van. NetBEUI verwijderen kan wel denk ik, aangezien je hele netwerk op TCP/IP draait.

Ik zou wel eens willen weten hoe planet is, ik wil namelijk ook ADSL bij hun. Ik weet alleen niet hoe je ADSL deelt over het netwerk. Ik draai voor mijn i-net nu met winroute, maar ADSL schijnt daar lastig mee te gaan. Is ICS makkelijk te configureren??

• x-wolf
zullen we dit even over de mail verder bepraten :)

edit:

Kan hier natuurlijk ook al wel wat vertellen en helpen. Planet bevalt mij prima. KPN is meer degeen met de problemen.
Over het sharen moet je maar even mailen dan heb ik nog wel wat voor je.... En dan bedoel ik natuurlijk tips ;)

• x-wolf
Heb net het antwoord gevonden op de napster problematiek. Mijn w2k server heb ik op dinsdag geinstalleerd en woensdag is napster begonnen met filteren. Door de fitering kunnen minder mensen online. Zie hier voor meer info.
http://www.napster.com/pressroom/010308-qanda.html

Zo zie je, je moet goed nadenken voor je een conclusie trekt, probleemoplossing is nog niet zo eenvoudig!

Verwijderd

OK is goed, ik heb het internet nog niet, maar het komt wel binnenkort. Je kunt me emailen op m.wiersema@quicknet.nl

• x-wolf
Bendertino, check even je mailbox..... ;)

Verwijderd

Tis trouwens ICMP en geen IMCP.

Door firewall-rules in te stellen die tcp/udp-verkeer blokkeren voor de poort verantwoordelijk voor een ping-reply kan dat ICMP geblokkeerd worden, welke poort dat echter precies is weet ik niet.

• lockheart
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

lockheart

Dutch Open LaserQuest champion

tot 30 gig is aceptabel

1 gig per dag dus ongeveer

• x-wolf
Denz, heb jij ideeen over een firewall? Sygate personal firewall werkt namelijk niet samen met ADSL. Helpt het voor de netbios die openstaat als ik van alle compu's het NETBUEI (dat schrijf je toch zo, ik durf niet zomaar weer een fout te maken zoals met IMCP/ICMP ;) )protocol weghaal van alle clients? De server heeft dat protocol al niet.

Verwijderd

Ik heb adsl op netwerk, met ZoneAlarm. Werkt prima (en gratiz :))

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

X-wolf,

Het beste kun je die Win2k server de deur uitgooien, of als workstation geberuiken, een SMC Barricade aanschaffen voor US$ 105,- en deze installeren

Dit apparaatje is tegelijk router, hardware firewall, internet sharing, print server en dns en dhcp ineen. Hiermee is je Win2k bak dus overbodig (als je hem alleen gebruikt voor ICS dan) en maakt het dus ook niet uit als die per ongeluk een keer uitgezet wordt ofzo... Er zit ook een 4poorts switch ingebakken, dus geschikt voor 10/100mbps full duplex.

De Barricade laat standaard niet naar binnen behalve wat jij definieert, dus openstaande protocollen kom je niet meer tegen.

Kijk op http://www.smc.com voor meer details over de barricade. Aanschaffen is het goedkoopst via http://www.outpost.com

Veel succes!

Verwijderd

Hmm, niet duur voor zoveel moet ik zeggen, wel een beetje duur voor een thuisnetwerk.

Verwijderd

Inderdaad Barricade is een prima routertje voor thuis.
Het budget voor zo'n router verschilt per persoon.

Maar.... is deze geschikt voor ADSL ?

Ik had begrepen dat deze hier niet voor geschikt is |:( .
Of is dit opgelost met de laatste Firmware (1.92e).

Iemand ervaring mee?

Verwijderd

Op vrijdag 16 maart 2001 09:48 schreef x-wolf het volgende:
Ik heb ff wat vraagjes die ik niet bij de search kon beantwoorden.

1. wij hebben een netwerk van 6 (helaas, mijn eigen compu telt tijdelijk niet mee, die is in reparatie :( ) computers in ons studentenhuis waarvan 1 internetserver is (dedicated). Op die server staat w2k die via ICS de ADSL verbinding deelt met de rest van het huis. Alle compu's hebben eigen ip-adres (192.168.0.x). Alle clients draaien win98se en hebben bij dns ip-adres van server en ook bij gateway het ip-adres van server ingevuld. Het internet delen werkt goed behalve Napster. Soms krijg je op de clients Napster niet aan de praat. Rebooten van de client of server helpt niet (hoewel ik eerst heel even heb gedacht dat dat wel helpt). Na een tijdje doet dan ineens Napster het weer.

2. Ik hoorde laatst van iemand dat er een maximum aan dataverkeer is bij een ADSL verbinding. Wie hebben de 512 kb/s versie met 1 ip-adres. Is het idd zo dat er maximum aan dataverkeer per maand is en zo ja, hoeveel?

3. Volgens de secure test van sygate hebben wij 2 protocollen openstaan namelijk netbios en IMCP. Netbios is toch het Netbui protocol? Helpt het als ik dat verwijder van alle compu's? IMCP heeft iets te maken met mogelijkheid tot pingen van het ip-adres. Hoe sluit je IMCP af (of kan dit echt alleen maar door firewall te installeren?)

Zo, da's een hoop vragen, zijn er mensen met antwoorden? ;)
NetBIOS is niet gelijk aan NetBeui. Het is niet nodig NetBeui van de clients te verwijderen, want waarschijnlijk staat dat er helemaal niet op. NetBIOS is een interface die op TCP/IP draait, en het mogelijk maakt een windows netwerk op te bouwen, vervolgens kun je dan shares benaderen, netwerk browsen (lokaal) etc. Als jullie inderdaad bestanden op deze manier willen delen, is daar niets mis mee.

Wat echter wel belangrijk is, is dat dit vanaf internet NIET mogelijk is. Waar je eerst naar moet kijken is bindings van je server. De NIC die aan je internetverbinding hangt moet alleen TCP/IP gebind hebben, verder NIETS, geen server, geen workstation, en zeker geen NetBIOS.

Vervolgens zou ik je aanraden een firewall te installeren, en een rule te maken die ALLE incoming verkeer van poort 1-1024 negeert. Dit zorgt ervoor dat je machine op alle bekende poorten onzichtbaar wordt. Persoonlijk ben ik zeer verguld met ZoneAlarm Pro, maar er zijn er meerdere natuurlijk.

succes

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Je kan voor het delen van een ADSL verbinding beter een Zyxel router nemen aangezien de SMC barricade niet gaat werken.
Kijk ff in dit topic
Op maandag 04 juni 2001 17:04 schreef MeandmyDuron het volgende:
De reden dat de Zyxel wel werkt en de SMC niet is:
De Zyxel ondersteund PPTP (hij dan ook een pptp verbinding opzetten, wat nodig is om in te loggen op MXstream)
De SMC kan alleen pptp forwarden (je kunt dus een vnp opzetten over de router, maar niet vanaf de router.
Het gaat echt niet werken heb beide routers in mij bezig gehad, maar heb de SMC terug gebracht.
Verder blijven er mensen zeggen dat het zou moeten werken nadat het dashboard er af is gehaald maar dit is dus niet waar.
toen het dashboard er tussen zat werkte geen enkele router (dus ook niet de Zyxel en de Vigor)
Nu je direct inlog bij de ISP werkt de ZYxel wel maar de SMC niet.

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Over vraag 3 die netbios poort kan je sluiten door naar start - settings - control panel - network and dial up connections te gaan. Dan ga je naar de netwerkkaart die internet verzorgt. Hier zoek je de properties van op.

Dan klik je op internet protocol (tcp/ip) en daar neem je de properties dan weer van. Dan klik je op de knop advanced en dan klik je op het tabblad WINS en daar kun je kiezen hoe de netbios moet staan bij jou. Ik heb hem zelf op disable NETBIOS over TCP/IP staan.

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
uhm de topic is van 16 maart. Volgens mij wordt dit topic onterecht omhoog gehaald. Maar zo niet, mijn excuses.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Pagina: 1