Nu wikileaks in het ene na het andere land niet meer word gehoast, vraag ik me af of een regering zomaar een website kan blokkeren. Wie beslist of een site met ridicule ideeën een terroristische website is? Hoe kan men de dns-providers een dwangbevel opleggen?
Ik zie het blokkeren van wikileaks als een politiek censuur. Een volkomen ongerechtvaardigde actie.
het mooie is dat de organisatie als wikileaks zich wel steeds meer gaat aanpassen aan de overheid. Ze laten een bestand met enorme encryptie openen als de oprichter van wikileaks word gearresteerd. Dit bestand zou duizenden documenten van amerikaanse inlichtingen diensten los laten.
Ten tweede worden alle wikileaks bestanden en sites nu vanaf tientallen sites gemirrord. Dus als frankrijk de site eruit gooid komt india er weer bij.
Je kunt het met de houding van wikileaks eens of oneens zijn maar een terroristische organisatie kan ik het niet noemen. Kom nou, het zijn geen bommenleggers of zenuwgasbevoorraaders. Alle informatie was eigenlijk redelijk eenvoudig van amerikaanse intranetten af te halen. Veel informatie die als geheim of niet inzichtelijk voor buitelandse contacten werd beschouwd was voor duizenden of soms wel milioenen in te zien.
Schiet het ict-beleid van amerika zich dan in eigen voet.
Ik vind van wel.
Wel vind ik het lasterlijk dat de politiek niet hand in eigen boezem steek maar een heksenjacht begint met wikileaks als doelwit.
Gelukkig is het internet een vrije sector en kun je het niet makkelijk een regiem opleggen. Maar hoe lang zal het duren dat bijna alle internet knooppunten een dwangbevel opgelegd krijgen van Washington om bepaalde politiek in-correcte sites te verbannen??
Is dit een illusie of een kwestie van tijd......