Waar te beginnen met thuisserver (?) aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Wij hebben een adsl internet verbinding met static IP adres bij XS4All, die binnenkomt via een FRITZ!Box. Op de fritzbox zijn via de wireless 3 laptops aangesloten, die tezamen een workgroup vormen. Daarnaast is er 1 PC via UTP kabel aangesloten op de modem. Deze hoort niet tot de workgroup.

Op deze PC heb ik XAMPP geinstalleerd en een eenvoudige web applicatie geschreven. Deze applicatie wil ik graag vanaf buiten kunnen benaderen, zoals ik wel eens gezien heb (slechts ter illustratie): http://12.345.678.901:3000/

Wie dit IP adres en poort intikt, moet een "geef username en wachtwoord" popup krijgen, waarna toegang wordt verleend. Alle overige laptops mogen niet bereikbaar zijn vanaf buiten. Inmiddels heb ik uitgevonden dat ik elke machine een vast IP adres binnen het netwerk kan geven.

Ik denk dat ik duidelijk ben in wat ik wil, maar ik heb geen idee waar te beginnen. Zoeken op "thuisserver" op GoT levert wel hits op, maar die gaan allen over het configureren van een al bestaande (en bereikbare) server. Mijn vraag is basaler. Wie kan mij helpen of zeggen waar ik op moet zoeken? Normaal gesproken zou ik wel meer experimenteren, maar ben nu wat voorzichtiger omdat als ik een fout maak, wellicht mijn hele thuis netwerk open ligt :+

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Dit valt onder poortmappen en daar is een mooie stickie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Reveller schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:27:
Wij hebben een adsl internet verbinding met static IP adres bij XS4All, die binnenkomt via een FRITZ!Box. Op de fritzbox zijn via de wireless 3 laptops aangesloten, die tezamen een workgroup vormen. Daarnaast is er 1 PC via UTP kabel aangesloten op de modem. Deze hoort niet tot de workgroup.

Op deze PC heb ik XAMPP geinstalleerd en een eenvoudige web applicatie geschreven. Deze applicatie wil ik graag vanaf buiten kunnen benaderen, zoals ik wel eens gezien heb (slechts ter illustratie): http://12.345.678.901:3000/

Wie dit IP adres en poort intikt, moet een "geef username en wachtwoord" popup krijgen, waarna toegang wordt verleend. Alle overige laptops mogen niet bereikbaar zijn vanaf buiten. Inmiddels heb ik uitgevonden dat ik elke machine een vast IP adres binnen het netwerk kan geven.

Ik denk dat ik duidelijk ben in wat ik wil, maar ik heb geen idee waar te beginnen. Zoeken op "thuisserver" op GoT levert wel hits op, maar die gaan allen over het configureren van een al bestaande (en bereikbare) server. Mijn vraag is basaler. Wie kan mij helpen of zeggen waar ik op moet zoeken? Normaal gesproken zou ik wel meer experimenteren, maar ben nu wat voorzichtiger omdat als ik een fout maak, wellicht mijn hele thuis netwerk open ligt :+
De term die jij zoekt is port forwarding. Je forward in je router de gewenste poort (3000 in je eigen voorbeeld) naar de PC die je applicatie draait en vervolgens kun je er dan bij. En maak je geen zorgen; dit zet niet je hele netwerk open voor de buitenwereld. Alleen die specifieke poort is benaderbaar en alleen die specifieke PC kan er op antwoorden.

Let op eventueel moet je ook nog uitzonderingen configureren in je verschillende firewalls (OS en router).

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 19:40
Ga je XAMPP gebruiken om een webserver te draaien die van buitenaf bereikbaar is?
XAMPP is een testomgeving waarbij alles zo geconfigureerd staat dat de beveiliging weg is om het ontwikkelen te vereenvoudigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Bedankt voor jullie antwoorden :) Het is gelukt :) Ik draai nu een websiteje op mijn eigen servertje.
Xekdekisi schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:38:
Ga je XAMPP gebruiken om een webserver te draaien die van buitenaf bereikbaar is?
XAMPP is een testomgeving waarbij alles zo geconfigureerd staat dat de beveiliging weg is om het ontwikkelen te vereenvoudigen.
Ik snap je punt, maar wat ik open stel is niet meer dan een eenvoudige applicatie die mij helpt met mijn scriptie. Verder draait er niets van belang op die machine. Aan de andere kant ben ik wel blij dat je me erop wijst; ik zal zo nu en dan eens wat fora afstruinen en kijken wat ik eventueel dicht kan zetten. Al is het maar voor de ervaring :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."