Pc warmte aansluiten op je CV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 08:58
Ik heb een idee. Zou ik mijn computer kunnen coolen met een waterkoelingsetje, zonder waterpomp.
Wanneer warm water uit de CV, door de radioator loopt en dan eerste de pc afkoelt en dan pas de cv in gaat.
Het voordeel is dat er geen waterpomp nodig is, warmte word gebruikt om het huis op te warme.
Alleen moet wel het water wat in je pc stroomt koud genoeg zijn.

Iemand wel eens aan gedacht? Of is het onhaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-09-2021

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Dus je wilt je PC koelen met de verwarming?
Zal technisch gezien best kunnen maar zinvol lijkt het me niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Frentik op 08-02-2011 21:43 ]

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus jij computer onder je cv ketel? en je wilt je computer coolen met warm water uit je cv?
of volg ik het nu niet helemaal
en al zou het kunnen lijkt het me alles behalve practisch en meer werk dan een waterpompje (en minder effectief)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je sowieso het water dat uit je verwarming komt wel eens gezien? Dat wil je echt niet in je PC loop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Een cv is een gesloten systeem. Als je de verwarming aan zet zal het water dat je pc zal moeten koelen ook opwarmen. Niet haalbaar dus.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
Het idee is om de warmte van je pc te gebruiken om je huis mee op te warmen,
ik las ooit dat kyoto cooling een vergelijkbaar principe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Ben geen cooling expert, maar het lijkt me dat het beste wat je kunt halen het aansluiten van je PC / watercooling systeem aan een radiator is, al dan niet specifiek voor watercooling doeleinden. Een CV radiator zou wel koel zijn, natuurlijk, :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ten 1e: Je verwarming gaat hooguit 0c (:+) warmer worden als je je PC er tussen gooit.
Ten 2e: Je WC blok gaat HEEL snel verstopt raken met het water wat er in die leidingen zit..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-07 11:55

MikeVM

- Baloo -

dit heeft in de verste verte geen nut

1 pc wil je liefst zo goed mogelijk koelen, dus je gaat geen geld steken in dure waterblokken als je er water van 20graden of meer door gaat jagen

2 de warmte van je pc gaat zowieso in je huis terechtkomen, dus dat heeft ook al geen nut.

Onhaalbaar, Nee maar ook niet nuttig.

je gaat geld uitgeven en tijd verliezen in een project dat geen resultaat gaat geven
- je huis wordt niet warmer
- je pc niet koeler.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Tenzij je daar een dikke cloud hebt staan... nee... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar, je PC blaast nu ook al al zijn warmte je kamer in, waarom zou je het dan eerst de CV in pompen en dan weer door de radiator aan je kamer afgeven? En wordt je kamer nu substantieel warmer van de PC? Niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:13

franssie

Save the albatross

Met ^^ maar als je PC een paar honderd watt verbruikt is het eenvoudig uit te rekenen hoeveel ie de kamer verwarmt :+

Radiator zou pas zin hebben als je een andere ruimte wilt verwarmen, maar dan beter een losse radiator pakken, CV water wil je inderdaad niet in je PC hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 08-02-2011 21:58 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-07 16:39
Standaard ingestelde temperatuur van een CV-ketel is 80-60.
Wat betekent:
Dat de koude zijde van de CV installatie nog steeds 60 graden is!
Hoe wil je fatsoenlijk de CPU/GPU hiermee gaan afkoelen?

Verder kan in je PC nooit zulke dikke leidingen worden gebruikt dat de volledige flow erdoor heen kan, maar je moet wel garanderen dat er voldoende flow door het systeem komt oftewel je moet iets parallels maken i.c.m. een pomp.

Verder heb je dan een aansluitprobleem of je moet de kast nooit meer willen verplaatsen. Slangen zijn moeizaam i.v.m. temperatuur en die kun je ook dan nog steeds niet afkoppelen, zonder lucht in het systeem te brengen.

Ander idee: Koop een mini radiator, maak deze vast aan je kast, sluit deze alleen op je waterkoeling aan en je hebt dan een fantastische passieve radiator. >:)

(Klein opmerking: Het is vaak mogelijk om je CV-ketel terug te zetten naar 50-30, maar dan moeten de radiatoren groot genoeg zijn in huis, anders krijg je het huis niet warm. Meestal alleen aan te raden bij volledige vloerverwarming.)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:54:
Maar, je PC blaast nu ook al al zijn warmte je kamer in, waarom zou je het dan eerst de CV in pompen en dan weer door de radiator aan je kamer afgeven? En wordt je kamer nu substantieel warmer van de PC? Niet echt...
spijker klap kop

je kamer wordt warmer door pc --> kachel hoeft minder hard --> pc koel --> 'minder' energieverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-07 10:36

JaccoW

Kijkt en Luistert

Het probleem waar je een beetje tegenaan gaat lopen is dat het water niet koel genoeg gaat zijn om je pc te kunnen koelen. Ik zou eens wat lezen over warmtekrachtkoppeling. Dat is een beetje het idee waar je naar zoekt.

Je zult iets van een compressor en een expansiekamer nodig hebben om de warmte te vervoeren.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het idee erg leuk, maar er zitten wat haken en ogen aan.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
Of zou het mogelijk zijn om een huis tuin en keuken radiator te gebruiken om aan te slauiten op je watercooling-set??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Waarom wil je zonodig een apart rad gebruiken? Koop gewoon een rad bedoelt voor WC binnen je PC.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 10:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

mark184 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:19:
Of zou het mogelijk zijn om een huis tuin en keuken radiator te gebruiken om aan te slauiten op je watercooling-set??
Tuurlijk kan dat, als je een flinke pomp hebt, maar lijkt je dat ook niet lichtelijk overkill en onzinnig ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 09:20
Ehm, en wat gebeurt er op de momenten dat het CV water niet circuleert vanwege een warme huiskamer, om nog maar te zwijgen van de warme zomermaanden waarin de CV soms wekenlang niet aan gaat?
Ik wil je niet nodeloos ontmoedigen, maar ik verlies bij dit idee alle realiteit.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 10:13

franssie

Save the albatross

goed punt, losse radiator dus en die buiten hangen, blijft het 's zomers ook koeler binnen!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 18:41
Molybdenum schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:08:
[...]

spijker klap kop

je kamer wordt warmer door pc --> kachel hoeft minder hard --> pc koel --> 'minder' energieverbruik :)
Het is maar net hoe je het bekijkt, ik had een SLi set die 160watt idle draaide en ik had in de winter bijna nooit de verwarming aan, maar 160watt constant verstoken om je kamer te verwarmen is een stuk duurder als de verwarming aan hebben... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Ik denk dat dit niet gaat lukken (i.v.m. de bovenstaande posts). Je wil een computer koelen met een verwarming.
Een verwarming gaat geen water koud maken om te verwarmen, daarom noemt een CV ook een centrale verwarming. Een radiator (ligt eraan hoe groot hij is) kan ook warm water niet direct koud maken.
m.a.w. het is een totaal onhaalbare loop, behalve als je bijvoorbeeld met antivries in een koelkast je pc gaat koelen. ;)

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MPeek schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:55:
[...]

Het is maar net hoe je het bekijkt, ik had een SLi set die 160watt idle draaide en ik had in de winter bijna nooit de verwarming aan, maar 160watt constant verstoken om je kamer te verwarmen is een stuk duurder als de verwarming aan hebben... :P
Niet echt. Je PC staat toch aan, dus leuk bijproduct van pc aan hebben is dat je je verwarming niet hoeft aan te zetten.

In de zomer is het een stuk miinder leuk though.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:20:
Waarom wil je zonodig een apart rad gebruiken? Koop gewoon een rad bedoelt voor WC binnen je PC.
Omdat die nog wel eens stukken goedkoper willen zijn dan de kant-en-klare water koeling setjes? Die kan je zo halen van de sloop, als je een goede vind. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 08-02-2011 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 10:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

CptChaos schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:01:
[...]
Omdat die nog wel eens stukken goedkoper willen zijn dan de kant-en-klare water koeling setjes? Die kan je zo halen van de sloop, als je een goede vind. ;)
Je bedoelt een auto verwarmings radiator ? die zijn idd af en toe best wel eens leuk kwa prijs/kwaliteit gezien :)

Maar ts heeft het over een huis/keuken radiator. en daar versta ik dit onder.
Of te wel niet echt practisch :)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Radiator.png

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 08-02-2011 23:32 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:40
Een radiator in een woning is gemaakt om de warmte goed in de kamer te verspreiden en hierbij gebruik te maken van convectie (daarom ook vaak onder een raam als "schild" tegen de koude lucht die hier vanaf "valt"). Een auto radiator (of WC set radiator) is gemaakt om het water af te koelen. Het doel is compleet anders en daarbij het ontwerp ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
Aragnut schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:38:
Een radiator in een woning is gemaakt om de warmte goed in de kamer te verspreiden en hierbij gebruik te maken van convectie (daarom ook vaak onder een raam als "schild" tegen de koude lucht die hier vanaf "valt"). Een auto radiator (of WC set radiator) is gemaakt om het water af te koelen. Het doel is compleet anders en daarbij het ontwerp ook.
dus een radiator uit een oude opel zou ook de klus kunnen klaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mark184 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:59:
[...]

dus een radiator uit een oude opel zou ook de klus kunnen klaren
Ja. Dat werd dan vroeger (toen er nog geen kant-en-klare waterkoelingssetjes voor 'neptweakers' op de markt waren :P) dan ook vaak genoeg gebruikt. Volgens mij waren de kachelradiators van een Astra vrij populair omdat daar mooi een 12x12CM fan op paste :)

Je bent niet de eerste met zo'n idee: pc koelen met zwembad
Staat ook het een en ander aan formules om wat uit te rekenen in dat topic.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een Zalman Reserator of 2 of meer in serie schakelen. Of idd een kachel radiator maar hierbij komt al enige reken en monteer kennis bij kijken voordat het goed loopt

btw er is eeen gloed nieuwe Reserator voor 75 te vinden hier op Tnet is (een leuk begin en zeer compleet):
V&A aangeboden: Opruiming van alles en nog wat! Prijs verlaagd!
Pagina: 1