• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:36

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Hallo,

Omdat mijn huidige fan enorm resoneert in zijn eigen frame, besloot ik om eens een cooler te kopen. Ik kwam via de V&A deze tegen:

Ik wilde hem net aansluiten, echter heeft deze 4 pinnen. Terwijl mijn moederbord P5Q Pro er maar 3 op het moederbord heeft. Ook nog eens 2 naast elkaar, dus als ik deze ventilator aansluit, komt de 4e pin als 1e pin van de 2e fan-aansluiting op het moederbord. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb al een poosje googled, maar kom alleen dingen tegen over CPU fans, en niet over casefans.

Hoe word ik geacht deze nu aan te sluiten op mijn moederbord?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Pkunk
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:16
Als ik zo naar dat plaatje kijk heeft dat ding zijn eigen fan controller. Je kan kan de fan dus gewoon op de voeding aansluiten en niet aan je moederbord. Met bijvoorbeeld iets in deze richting.

Hallo met Tim

• richeh
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 31-05 19:03
In principe is een 4 pins fan aansluiting een PWM fan. Zoals ook bij de cpu fan aansluiting op het betreffende P5Q pro bord. Je kunt zo'n 4 pins fan prima op een 3 pins fan connector aansluiten, alleen maak je dan geen gebruik van de PWM functionaliteit. Als het goed is zit er ook een sleufje op de 4 pins stekker waardoor deze precies op het clipje van een 3 pins aansluiting past.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 25-09 21:45

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als je een beetje handig bent met solderen soldeer je er een andere connector aan.
Ik denk trouwens ook wel dat er een verloopstukje bestaat van molex naar jouw connector.

Android developer & dürüm-liefhebber

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Mavamaarten schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:43:
Als je een beetje handig bent met solderen soldeer je er een andere connector aan.
Ik denk trouwens ook wel dat er een verloopstukje bestaat van molex naar jouw connector.
Dat lijkt mij nogal overdreven aangezien hij deze prima kan aansluiten zoals het nu is.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar het 4e gaatje komt bij de P5Q Pro in de 1e pin van de PWR_fan aansluiting terecht, die naast de cha_fan zit. Lijkt me niet echt lekker of wel?

Zie hier: http://www.ixbt.com/mainboard/asus/p5q-pro/board.jpg Links in de bocht van de koperen koelblok.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• richeh
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 31-05 19:03
Misschien ook handing om te vermelden wat voor type/model fan het is. Het merk lijkt me Scythe?

Volgens mij is het een Scythe Slip Stream 120mm PWM Adjustable met PWM. Voor zover ik kan zien heb je gewoon pech omdat de 2 fan aansluitingen tegen elkaar aanzitten en dan ook nog de cha_fan aansluiting tegen een busje aanzit. Volgens de website zit er ook een 3 pin to 4 pin molex connector bij waarmee je de fan direct op je voeding aan kunt sluiten. Dat lijkt mij de oplossing in dit geval. O-)

[Voor 76% gewijzigd door richeh op 08-02-2011 21:59]

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:50:
Maar het 4e gaatje komt bij de P5Q Pro in de 1e pin van de PWR_fan aansluiting terecht, die naast de cha_fan zit. Lijkt me niet echt lekker of wel?

Zie hier: http://www.ixbt.com/mainboard/asus/p5q-pro/board.jpg Links in de bocht van de koperen koelblok.
Dat is inderdaad niet de bedoeling. Dit komt omdat 2 fan connectors normaal met iets wat tussenruimte naast elkaar zitten. Asus heeft er bij dit bord niet goed over gedacht. Bij de nieuwe borden zit er wel wat meer ruimte tussen waardoor het geen probleem is.

In dit geval kan je het beste een stukje van de fanconnector verwijderen. (Of een andere fan kopen)

Als je met een stanleymes stukjes er af haalt kan je het prima passend maken. Wel goed op je vingers letten. (Spreekt uit vervaring :P )

[Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 08-02-2011 21:58]

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

MsG schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:38:
Hoe word ik geacht deze nu aan te sluiten op mijn moederbord?
je sluit die 4 pin aan op je moederbord, en kan met de draaiknop achterop kiezen of je PWM of handmatige de snelheid wilt instellen.

De 4e pin geeft alleen een PWM signaal door, en is niet verplicht voor de werking van de fan.

[Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 08-02-2011 22:04]

• kluyze
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Er is toch ook nog de cha_fan2 aansluiting.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Daarvoor is het draad helaas te kort.

Ik zal de verkoper eens vragen naar de molex connector. Die zat er niet bij. Het is inderdaad die fan. Staat er ook bij als productkoppeling.

• CDA441
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17-08 17:46
Je kan de 4 pin ook gewoon in een 3 pin steken, heb ik ook gedaan met mijn vorige computer, werkte nog helemaal :D

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Dat wil bij mij dus helaas niet, mijn 4e pin komt dan in de 1e van de 2e fan aansluiting.

• Willie Billie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 16:10
Je kan toch ook gewoon:
-Of dat draadje uit dat 4e gat halen
-Of het hele 4e gat eraf zagen =p

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• sticx
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 26-09 16:22
koop gewoon een 3 pin verleng kabeltje, kan je em overal aansluiten en je hebt geen gezeik dat hij niet op het moederbord past. hier te halen: klik

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-09 15:33
Mavamaarten schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:43:
Hoef je sowieso al niet te solderen, je kunt namelijk de pins eruit trekken met een kleine schroevendraaier en in een andere connector proppen.

• CDA441
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17-08 17:46
MsG schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:54:
Dat wil bij mij dus helaas niet, mijn 4e pin komt dan in de 1e van de 2e fan aansluiting.
Misschien helpt veranderen van positie. bijvoorbeeld als je connector onder zit (die tegen je andere botst), en de andere boven zit, veranderen :p

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee