Gratis OV ? ( openbaar vervoer)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julian19haas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-05 14:48
in sommige steden is het er al voor 50 plussers en kinderen onder de 4 jaar. en om een voorbeeldje te noemen,
hier 7 uur vandaan (Berlijn) is het voor de inwoners van deze stad mogelijk om gratis met het OV in hun stad te reizen. na dit te hebben gezien en gehoord verbaast het mij nog steeds dat na dat gekloot met die OV-chipkaart, wij nog steeds gedoemd zijn te betalen. mijn vraag ? zouden jullie met het OV reizen als het gratis zou zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Snap sowieso niet waarom het niet gratis is, ik snap wel dat het personeel en de bussen betaald moeten worden. Maar dit kan prima vanuit de overheid en via reclame inkomsten.

Denk dat je het makkelijk terug kunt verdienen omdat de wegen minder zwaar worden belast, dus minder onderhoud en 18-baans rijbanen in de toekomst. Verder snap ik ook wel dat veel mensen niet met het OV kunnen omdat de locaties niet goed bereikbaar zijn of de afstand te lang is. Maar er is een grote groep die het wel prima met het OV kan redden. Die maken elke dag dezelfde route naar het werk en terug waar sowieso een bus rijdt.

Zodra een nog grotere groep gebruik gaat maken van het openbaar vervoer, zullen de dienstregelingen ook beter worden in mijn ogen. Andere landen hebben het ook, dus waarom zou het hier niet werken.

Kunt het om te testen ook alleen in één stad doen zoals bijvoorbeeld Amsterdam.

[ Voor 37% gewijzigd door NeoMe op 08-02-2011 21:15 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:13
julian19haas schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:11:
zouden jullie met het OV reizen als het gratis zou zijn ?
Het gros van de mensen dat overstapt op gemeentelijk OV als dat gratis wordt, zou voorheen de fiets gepakt hebben of zijn gaan lopen. Want opeens is het OV ook voor korte afstanden een goed alternatief. Binnen een stad is de auto vaak toch al niet de beste optie. Daarmee subsidieer je dus vooral dat mensen minder gaan bewegen, en slechts in veel kleinere mate dat mensen de auto laten staan. Kortom: geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:26
Anakha schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:18:
[...]

Het gros van de mensen dat overstapt op gemeentelijk OV als dat gratis wordt, zou voorheen de fiets gepakt hebben of zijn gaan lopen. Want opeens is het OV ook voor korte afstanden een goed alternatief. Binnen een stad is de auto vaak toch al niet de beste optie. Daarmee subsidieer je dus vooral dat mensen minder gaan bewegen, en slechts in veel kleinere mate dat mensen de auto laten staan. Kortom: geen goed plan.
Ik denk dat je hier toch wat te kort door de bocht gaat, ik zie niet in waarom je als het ov gratis is niet je fiets zou pakken of gaat lopen. Dit zijn over het algemeen maar kleine stukjes en de kosten zijn hierbij dus nu ook al niet echt schokkend te noemen.

Wanneer het ov gratis zou zijn maakt dit het vrij makkelijk om goedkoop naar je werk op en neer te reizen; de 19 cent kilometervergoeding is opeens 'n leuk extraatje in plaats van redelijk noodzakelijk om je vervoer te betalen. Het grootste risico wat ik eigenlijk zie is een berg verveelde pubers die uit verveling in het OV op en neer gaan reizen maar dit is zover ik weet ook geen probleem in Berlijn en zal hier dus ook wel loslopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

NeoMe schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:13:
Snap sowieso niet waarom het niet gratis is, ik snap wel dat het personeel en de bussen betaald moeten worden. Maar dit kan prima vanuit de overheid en via reclame inkomsten.
Onderhoud en brandstof voor vervoer kosten zeker niks :w

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Leftblank schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:33:
Ik denk dat je hier toch wat te kort door de bocht gaat, ik zie niet in waarom je als het ov gratis is niet je fiets zou pakken of gaat lopen. Dit zijn over het algemeen maar kleine stukjes en de kosten zijn hierbij dus nu ook al niet echt schokkend te noemen.
Inderdaad onzin, als ik naar mijzelf kijk. Ik heb nu een gratis OV maar ik maak er nauwelijks gebruik van. Ik pak liever de fiets of ga te voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik snap ook niet waarom bier niet gratis is en thuis uit de kraan kost, dat kan prima vanuit de overheid.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 11:46
Het kost natuurlijk wel geld, dan kan het beter betaald worden door de mensen die er gebruik van maken dan door alle mensen ongeacht of je er gebruik van maakt of niet. Lijkt me dus een stuk eerlijker om er gewoon voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Het OV in Nederland is gewoon ruk, daarom kiezen mensen vaak bewust voor de auto. Ikzelf ook. Toen ik nog in Amsterdam Zuidoost woonde en in Amsterdam Sloterdijk werkte, ging ik ook gewoon rustig met de auto, terwijl ik 2 minuten van een metro station af woonde die netjes in 1 stuk door naar Sloterdijk ging.
Maar ja, de reistijd is gewoon veeeeele malen langer dan met de auto en het was ook nog duurder. Dus ja, niet zo gek dat ik dan voor de auto kies.
En dan heb je het nog wel over het OV IN Amsterdam zelf... Nee, voor mij geen OV.... in geen 100 miljoen miljard jaar.....

Oh ja, en dan vergeet ik nog:
Smerige metro
Stinkende mensen
Hutje mutje op elkaar gepakt
Ijskoud in de winter
Bloedheet en goor in de zomer

[ Voor 11% gewijzigd door Naboo op 08-02-2011 21:44 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julian19haas
Snap sowieso niet waarom het niet gratis is, ik snap wel dat het personeel en de bussen betaald moeten worden.
hier in het noorden (wat klinkt dat lekker!) hebben we op de lijnen waar gewone bussen te duur zijn. buurt bussen waar vrijwilligers op rijden. als ze dit nou voor iedereen die werkloos is een bus rijbewijs laat halen = nooit meer een tekort aan buschauffeurs + minder werkloosheid. en die brandstof zou je inderdaad van de reclame inkomsten en via de staat kunnen regelen. persoonlijk vind ik het alleen maar handig het OV.
jammer genoeg is het OV in kwalitatief gezien niet zo goed als in de randstad. waar om de minuut een bus gaat in de randstad gaat er hier een om de 30/45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:01
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:35:
[...]

Inderdaad onzin, als ik naar mijzelf kijk. Ik heb nu een gratis OV maar ik maak er nauwelijks gebruik van. Ik pak liever de fiets of ga te voet.
Als het regent is het denk ik voor een keertje een aantrekkelijk alternatief. Ik woon zelf op tien minuten fietsen van mijn werk, en gebruik de bus enkel bij slecht weer (regen/gladheid). Zelf heb ik die paar euro er wel voor over om niet in zo'n zweterig regenpak naar kantoor te gaan. Het valt me op dat dan de bussen echt uitpuilen en je soms een volle bus moet laten schieten.

Als je OV gratis maakt, wordt dit alleen maar erger, geen kostenaspect om de fiets bij regen te laten staan en sowieso de wat luiere medemens die altijd in de bus zal zitten omdat het gratis is. Kijk voor de grap eens naar al die scholieren die je 's-ochtends ziet fietsen, al zou maar een kwart de bus pakken dan heb je extra capaciteit nodig.

Verder bestaat gratis openbaar vervoer natuurlijk niet, uiteindelijk de belastingbetaler die betaald. Laat het daarom dus maar op de huidige manier gefinancieerd worden, zodat de vervuiler betaald. Dan is er ook nog een stimulans om te kiezen voor de fiets/benenwagen, wat zowel uit financieel als milieu-oogpunt een stuk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:43
Met gratis OV worden de volgende problemen niet opgelost:

- (gebrek aan) capaciteit
- langere reistijd t.o.v. alternatieven door omslachtige routes / veel stops / overstappen
- betrouwbaarheid en punctualiteit

Tijdens de spits zie je nu al dat de capaciteit niet voldoende is bij met name de NS, ook in de bussen is het zeker bij slecht weer vaak geen pretje. Vooral op het spoor is het niet simpelweg een gevalletje "dan zetten we extra treinen in" omdat de infrastructuur nu al een hoge belasting ziet, dus hier zal zeer veel in geïnvesteerd moeten worden.

Ik denk zelf dat degenen voor wie het OV daadwerkelijk een beter alternatief is toch al het OV verkiezen, je wilt jezelf immers niet tekort doen. Ik denk daarom dat het beter is terug te gaan naar de vraag waarom iedereen dagelijks zoveel op pad moet, waarom is de vraag om mobiliteit zo groot? Is dit gemakzucht, omdat het kan? Of is het omdat de alternatieven buiten bereik zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Waarom zou het gratis moeten zijn? Het is toch niet meer dan normaal dat je betaalt voor een dienst die je gebruikt? Ik vind het eerder vreemd dat ouderen zo gemakkelijk korting krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17-05 23:32
eamelink schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:28:
Waarom zou het gratis moeten zijn? Het is toch niet meer dan normaal dat je betaalt voor een dienst die je gebruikt? Ik vind het eerder vreemd dat ouderen zo gemakkelijk korting krijgen...
Tuurlijk.

Maar als ik kijk in luxemburg waar je voor een afstand van utrecht naar zwolle, € 4euro betaald.
en vervolgens dat zelfde kaartje ook de hele dag voor de tram / bus mag gebruiken in de plaats van bestemming.

Is dat toch een stuk beter geregeld, en natuurlijk is ons land anders maar alsnog kan het anders.
10km reisje kost je hier al 4euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

eamelink schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:28:
Dan komen ze ook een keer buiten (sociaal aspect) en daarnaast als je met pensioen bent, gaat in veel gevallen het inkomen flink achteruit. AOW is iets van 9.000,00 per jaar.
Mektheb schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:33:
[...]

Tuurlijk.

Maar als ik kijk in luxemburg waar je voor een afstand van utrecht naar zwolle, € 4euro betaald.
en vervolgens dat zelfde kaartje ook de hele dag voor de tram / bus mag gebruiken in de plaats van bestemming.

Is dat toch een stuk beter geregeld, en natuurlijk is ons land anders maar alsnog kan het anders.
10km reisje kost je hier al 4euro.
In Noord-Brabant kan ik met een dalurenkaart à EUR 3,00 de hele dag reizen door heel de provincie en een stuk er buiten.

[ Voor 38% gewijzigd door PcDealer op 09-02-2011 10:35 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54
Wat veel mensen niet weten is dat het OV al zowat bijna gratis ís, meer dan de helft van de kosten wordt betaald door de overheid en niet door het kaartje wat je koopt..

Ik weet de huidige getallen niet, maar in 2004 ging er méér dan 1 miljard euro richting het OV, dat is dus al 60 euro per Nederlander. Ik dacht dat het op dit moment al op 100 euro per nederlander ligt, maar ik kan het helaas niet terugvinden :(

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17-05 23:32
PcDealer schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:34:
[...]

Dan komen ze ook een keer buiten (sociaal aspect) en daarnaast als je met pensioen bent, gaat in veel gevallen het inkomen flink achteruit. AOW is iets van 9.000,00 per jaar.

[...]

In Noord-Brabant kan ik met een dalurenkaart à EUR 3,00 de hele dag reizen door heel de provincie en een stuk er buiten.
Goed Geregeld, kost me baas 4,00 euro voor mij om op me werk te komen met de trein en dat is 10km.
( begon 5 jaar geleden met 2,80 )
WVL_KsZeN schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:40:
Wat veel mensen niet weten is dat het OV al zowat bijna gratis ís, meer dan de helft van de kosten wordt betaald door de overheid en niet door het kaartje wat je koopt..

Ik weet de huidige getallen niet, maar in 2004 ging er méér dan 1 miljard euro richting het OV, dat is dus al 60 euro per Nederlander. Ik dacht dat het op dit moment al op 100 euro per nederlander ligt, maar ik kan het helaas niet terugvinden :(
Waarschijnlijk all het geld wat ze in de OV hebben gestopt en nog in moeten gaan stoppen kan heel nederland wel 5jaar gratis met de trein reizen en dan zijn ze nog goedkoper uit.
"denk ik " "nergens een bron voor ofzo"

[ Voor 40% gewijzigd door Mektheb op 09-02-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 17:28

LauPro

Prof Mierenneuke®

Naboo schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:42:
Het OV in Nederland is gewoon ruk, daarom kiezen mensen vaak bewust voor de auto. Ikzelf ook. Toen ik nog in Amsterdam Zuidoost woonde en in Amsterdam Sloterdijk werkte, ging ik ook gewoon rustig met de auto, terwijl ik 2 minuten van een metro station af woonde die netjes in 1 stuk door naar Sloterdijk ging.
Het is voor mij werkelijk tenenkrommend om 's ochtends met 50 in te voegen op de 'snelweg'. Maar als het voor jou beter uit komt en je neemt het parkeerongemak e.d. voor lief dan is dat je goed recht.

Verder denk ik dat het niet verstandig is om het OV gratis te maken. Dit zou meteen alle paupers aantrekken. Er moet dan minimaal een werk- of studieverplichting aanzitten. Dus doe je bij de Belastingdienst aangifte van minimaal 1000 euro inkomen per jaar, dan krijg je een gratis OV kaart.

Maar dan nog zullen er strenge controles moeten komen om te kijken of het OV niet wordt misbruikt door koeriersbedrijven e.d.. Sowieso vind ik de studenten die stad en land afreizen per trein/bus om lease-auto's te brengen en op te halen al discutabel. Dat is gewoon concurrentievervalsing en die bedrijven moeten worden gestopt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 15:40
Cid Highwind schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:19:
Met gratis OV worden de volgende problemen niet opgelost:

- (gebrek aan) capaciteit
- langere reistijd t.o.v. alternatieven door omslachtige routes / veel stops / overstappen
- betrouwbaarheid en punctualiteit
Inderdaad. Je komt ook in een soort spiraal want door de service te veranderen verandert het reisgedrag, daarop verandert je de service weer en passen de reizigers zich weer aan, enzovoorts: Met gratis OV zal het aantal reizigers toenemen, het is immers aantrekkelijker. Vervolgens krijg capaciteitsproblemen zet je meer bussen/treinen in. Het OV-landschap in de huidige staat kan er niet op anticiperen. De cultuuromslag zal zo fors zijn in Nederland dat ik vrees dat we nog niet aan gratis OV toe zijn. Het is niet te vergelijken met grote steden als New York, Parijs of Berlijn omdat het OV daar al veel meer onderdeel van (stads)cultuur is.

Neem niet weg dat ik gratis OV voor 65-plus al een goede stap vind die wellicht al wel haalbaar is

[ Voor 4% gewijzigd door Maranello op 09-02-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88453

Niks is gratis, dus de misgelopen inkomsten worden dan weer verhaald via de belasting en dergelijke.

Als er meer mensen gebruik gaan maken van het OV, dan moeten er in de spits meer treinen en bussen worden ingezet, want deze zijn nu al vol.
De treinen en bussen moeten dan ook frequenter gaan rijden.
De beveiliging moet flink worden verhoogd, want iedere junk, zwerver en hangjongere kan dan gratis met het OV. Korton geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 17:28

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 88453 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:24:
Niks is gratis, dus de misgelopen inkomsten worden dan weer verhaald via de belasting en dergelijke.

Als er meer mensen gebruik gaan maken van het OV, dan moeten er in de spits meer treinen en bussen worden ingezet, want deze zijn nu al vol.
De treinen en bussen moeten dan ook frequenter gaan rijden.
De beveiliging moet flink worden verhoogd, want iedere junk, zwerver en hangjongere kan dan gratis met het OV. Korton geen goed idee.
Helemaal mee eens. Gratis OV is een verkapte vorm om rechts meer te laten betalen aan links. Alle leaserijders die betalen voor het reisgenot van anderen.

Bovendien vind ik het OV in Nederland zeer betaalbaar, kijk maar eens om de landen om ons heen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:18
LauPro schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:45:
[...]Bovendien vind ik het OV in Nederland zeer betaalbaar, kijk maar eens om de landen om ons heen.
Dat vind ik nogal tegenvallen hoor LauPro. Ik (-26j) woon in België en kan voor €5,- van de ene kant van het land naar de andere kant met de trein reizen, ouder dan 26 kost €7,60 voor dezelfde rit. Ik denk niet dat je dat in Nederland voor elkaar krijgt. Nu is het wel zo dat de NMBS zich op dit moment niet bijster populair maakt met vertragingen, afschaffingen en dergelijke. Voor de bus is dat hetzelfde. Voor ongeveer €5,- ben ik vanuit Hasselt in Maastricht (ouder dan 12j).
En volgens mij valt het in Duitsland qua prijzen ook nog vrij goed mee.

Maar, ontopic: gratis openbaar vervoer is voor mij geen nieuws. Zoals ik al zei woon ik in Hasselt, de stad waar inmiddels meer dan 10 jaar geleden De Lijn (busmaatschappij) is begonnen met een project om heel Hasselt (60.000 inwoners) van gratis busvervoer te voorzien (aangezien er geen metro of tram is, is dat dan ook het enige openbaar vervoer; er is maar één treinstation). Dat lukt inmiddels al goed, in de afgelopen paar jaar is het vervoer enorm toegenomen. De stadsbussen vertrekken om de twintig minuten aan het station en gaan zo naar allerlei uithoeken in het gebied. Daarnaast heb je als Hasselaar ook recht om met de regionale busdiensten binnen "Groot-Hasselt" (Hasselt en buitenwijken/ dorpen) mee te gaan (en de studenten mogen gratis tot aan de universiteit die net iets buiten deze regio ligt.
De buschauffeurs controleren ook niet op geldig vervoerbewijs, maar stoppen gewoon een rittenkaart in de teller, en op die manier houden ze bij hoeveel reizigers ze mee hebben. Hierdoor kunnen ook niet-Hasselaren met dit systeem mee, wat het heel interessant maakt voor dagjestoeristen.
De bussen hangen soms wel vol met reclame, maar al bij al is dat geen storende factor, als je weet dat je gratis mee kan.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 19:47

Metro2002

Memento mori

in sommige steden is het er al voor 50 plussers en kinderen onder de 4 jaar. en om een voorbeeldje te noemen,
hier 7 uur vandaan (Berlijn) is het voor de inwoners van deze stad mogelijk om gratis met het OV in hun stad te reizen. na dit te hebben gezien en gehoord verbaast het mij nog steeds dat na dat gekloot met die OV-chipkaart, wij nog steeds gedoemd zijn te betalen. mijn vraag ? zouden jullie met het OV reizen als het gratis zou zijn ?
Misschien een enkele keer waarbij het écht handiger is dan andere vervoersopties (bv naar een stadcentrum zoals Rotterdam of Amsterdam) maar voor die enkele keer zou ik ook wel gewoon betalen. Verder: nee, het OV is gewoon geen goed alternatief voor de auto of de fiets.

Ik heb denk ik intussen al 11 jaar geen voet meer gezet in het OV en mis het totaal niet. Met fietsen kom je op de moeilijke plaatsen waar parkeren een probleem is en met de auto kom je op de rest van je bestemmingen zonder problemen.

Bovendien is tijd me ook wat waard, als ik kan kiezen voor 4 uur gratis in het OV of 2 uur duur in de auto dan kies ik toch echt voor de auto.

• Cid Highwind
  • Laatst online: 17:43
[...]
Helemaal mee eens. Gratis OV is een verkapte vorm om rechts meer te laten betalen aan links. Alle leaserijders die betalen voor het reisgenot van anderen.

Bovendien vind ik het OV in Nederland zeer betaalbaar, kijk maar eens om de landen om ons heen.
Zeer betaalbaar is het allerminst. Je bent enkel voordeliger uit als je in je eentje naar een stadscentrum gaat waar je je auto duur moet parkeren. Maar tenzij je heel onzuinig rijdt is het voor iemand die niet naast een treinstation woont al niet rendabel om de auto te laten staan. En dan heb ik het nog niet eens over de situatie wanneer je met meer dan één persoon in de auto stapt en het verschil in comfort en reistijd. Het OV in het buitenland is naar mijn ervaring ook zeker niet duurder, over het algemeen goedkoper.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02

Betaalbaar? Ga jij wel eens met het OV?
Het is dat ik een student ben en dus gratis met het OV kan, maar anders had ik zeker al een auto. Toen ik 4 jaar geleden in Londen was kon je daar door en kaartje voor de underground te kopen voor 1 GBP (volgens mij) de hele dag daarmee reizen. Hier (Noorden van NL) kan je in de bus een kaartje van 1,50 kopen welke één uur geldig is en waar je alleen mee in de stad kan reizen. Als je 5 dagen in de week reist kan het misschien wel uit om een abonnement te nemen mits de afstand niet al te groot is. Maar dan heb je nog wel tegen zitten dat je (uitgaande van normale werktijden) in de spits moet rijden, dus eigenlijk nooit in de trein kan zitten behalve als je in de vertrek plaats op stapt en er vroeg bij bent. Gebeurd het (vooral de laatste tijd) heel vaak dat de treinen uitvallen en je dus veel vertraging hebt. Daarnaast zit je vast aan de vaste tijden, wat één of twee keer per uur is.

De auto heeft heel veel voordelen tov het OV in Nederland :)

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:39
Vergeet niet dat gratis OV ook heel wat kosten bespaart, om te beginnen kan de hele infrastructuur waarmee de reiziger nu zijn kaartjes moeten kopen en betalen achterwege blijven.

Gratis OV is op bepaalde plaatsen al met succes ingevoerd - de post van Mercatres is een goed voorbeeld. Als ik in Hasselt moet zijn kan ik nu simpel aan het station op de bus richting centrum stappen en ik moet me geen zorgen maken over een kaartje of überhaupt tijd te verliezen met er een te kopen.

In de stad waar ik woon is het OV niet gratis, maar wel een stuk goedkoper gemaakt: vanuit alle omliggende dorpen is er een lijn naar de stad met een standaard tarief dat ook binnen de stad geldt. Die lijnen doen ook belangrijke punten aan (zoals het ziekenhuis) en komen allemaal samen op 1 punt zodat overstappen heel makkelijk is. Ook dit systeem is heel populair en heeft het voordeel dat een groter deel van de kosten effectief door de gebruikers wordt gedragen.

In ieder geval zie ik (bijna) gratis OV wel beperkt blijven tot dit soort lokale initiatieven, een gratis landelijk net zal eenvoudigweg te duur zijn.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 10:32

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Tankiej schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:54:
[...]

Toen ik 4 jaar geleden in Londen was kon je daar door en kaartje voor de underground te kopen voor 1 GBP (volgens mij) de hele dag daarmee reizen. Hier (Noorden van NL) kan je in de bus een kaartje van 1,50 kopen welke één uur geldig is en waar je alleen mee in de stad kan reizen.
Een dagkaart OV in London in zone 1+2 kost je 5,70 als ik het goed zeg uit mijn hoofd. Ook niet heel voordelig. Wat wel heel voordelig is zijn de bussen, 70p voor onbeperkte afstand in de bus. Hier in Cambridge moet ik voor een stukje van 6/7 minuten naar de stad voor een retour ook gewoon 3,70 betalen, ook niet echt voordelig. Met 4 man is het goedkoper om een taxi heen en weer te nemen.....

Het grote gevaar van gratis OV is dat het juist mensen aantrekt die normaal geen vervoer nodig zouden hebben. Ik weet niet zeker, maar bij sommige testen bleken de bussen in de spits helemaal vol te zitten met 65+ en dagjesmensen waardoor de forens eigenlijk de bus uitgewerkt werd. Dat is het probleem. Ook lijkt het me bijvoorbeeld voor de NS een stuk lastiger worden om vervelende mensen uit de trein te gooien (tegenwoordig zijn dat praktisch altijd zwartrijders) en wat gaan we doen aan als het vriest en er een hele coupe vol zwervers zit?

[ Voor 25% gewijzigd door swtimmer op 10-02-2011 12:53 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

blitzkrieg

Whoop Whoop!

zouden jullie met het OV reizen als het gratis zou zijn ?
Nee, ik heb net even gekeken op 9292ov.nl, maar het zou 1 uur en 45 minuten duren om op mijn werk te komen, hier zit dan ook nog een 25 minuten lopen in. :')

Ik begin op 7 uur, met de eerste mogelijkheid ben ik er om 9.18. :')

Met de auto ben ik er in 20 minuten. Het is 1 van de nadelen van een klein dorp: je bent gewoon een auto nodig.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 15:40
swtimmer schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:51:
Het grote gevaar van gratis OV is dat het juist mensen aantrekt die normaal geen vervoer nodig zouden hebben. Ik weet niet zeker, maar bij sommige testen bleken de bussen in de spits helemaal vol te zitten met 65+ en dagjesmensen waardoor de forens eigenlijk de bus uitgewerkt werd. Dat is het probleem. Ook lijkt het me bijvoorbeeld voor de NS een stuk lastiger worden om vervelende mensen uit de trein te gooien (tegenwoordig zijn dat praktisch altijd zwartrijders) en wat gaan we doen aan als het vriest en er een hele coupe vol zwervers zit?
De conclusie van de proef met de gratis interliner tussen Leiden Transferium en Den Haag was ook dat er goed gebruik van werd gemaakt, maar niet door de beoogde doelgroep. Het waren voornamelijk de studenten (zonder OV-studentenkaart) en niet de forenzen die normaal de auto over de A44 zouden nemen die er gebruik van maakte. De invloed op het wegverkeer was niet meetbaar.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02
swtimmer schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:51:
[...]

Een dagkaart OV in London in zone 1+2 kost je 5,70 als ik het goed zeg uit mijn hoofd. Ook niet heel voordelig. Wat wel heel voordelig is zijn de bussen, 70p voor onbeperkte afstand in de bus. Hier in Cambridge moet ik voor een stukje van 6/7 minuten naar de stad voor een retour ook gewoon 3,70 betalen, ook niet echt voordelig. Met 4 man is het goedkoper om een taxi heen en weer te nemen.....

....
Ik kan me herinneren dat het erg goedkoop was, het is natuurlijk alweer 4 jaar geleden dus het kan veranderd zijn. Kan het misschien ook zijn omdat ik toen nog minderjarig was? Het was alleen voor de Underground in Londen.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34
OV is belachelijk. Zelf met mijn 11 jaar oude F-label auto is de auto voordeliger. Bijvoorbeeld Hardenberg - Zwolle. 80 km, 1 op 12, dus 6,7L benzine... a 1,53 = 10 euro 20. Een dagretour kost 14 euro 20. Voor die paar uurtjes dat ik in Zwolle ben kan ik parkeergeld betaal en hoef ik minder ver te lopen naar waar ik moet zijn. Dit is 1 persoon.

Twee weken geleden moest ik samen met mijn zusje zaterdags naar Den Haag. 400 km, kosten 51 euro benzine en 6 euro parkeergeld. Met de auto dus 28 euro 50 p.p. Met de NS 43,40 per persoon! En dan moet je nog voor een bepaalde tijd terug zijn ook. OV is hier in vergelijking met andere landen erg duur!

XXXVI

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 19:53

Varienaja

Wie dit leest is gek.

ephymerous schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:34:
OV is belachelijk. Zelf met mijn 11 jaar oude F-label auto is de auto voordeliger. Bijvoorbeeld Hardenberg - Zwolle. 80 km, 1 op 12, dus 6,7L benzine... a 1,53 = 10 euro 20. Een dagretour kost 14 euro 20. Voor die paar uurtjes dat ik in Zwolle ben kan ik parkeergeld betaal en hoef ik minder ver te lopen naar waar ik moet zijn. Dit is 1 persoon.
Jij vergelijkt de variabele kosten van je auto met de prijs van een retourtje? Dat is appels met peren vergelijken. Als je een treinrit van Hardenberg naar Zwolle wilt vergelijken met die van een auto, dan moet je een auto huren. En dan is de trein ineens een stuk voordeliger.

In jouw situatie zou je jouw auto met een jaartrajectkaart of een OV-jaarkaart moeten vergelijken. En dan alles terugrekenen naar dat ene ritje.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julian19haas
als de ns nou eens wat zou verbeteren langere treinen en ervoor te zorgen dat je niet zo dicht op elkaar zit zou je denk ik meer mensen in de trein kunnen krijgen ipv met de auto. maar de regering zou het reizen met het ov eigenlijk moeten stimuleren voor werkgever en werknemer scheelt dat wel op de weg. dit betekend minder files maar meer mensen in de trein. maak je die treinen langer dan kun je meer mensen kwijt en die hoeven dan ook nie zo hutje mutje op elkaar te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 22:36
Maar meer treinen is meer onderhoud! Vaak genoeg te horen gekregen dat ze niet genoeg treinen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julian19haas
hoort de regering dan niet in te grijpen door te dreigen een andere vervoerder de klusjes van de ns te laten opknappen ? ik vind het belachelijk idee om afhankelijk te zijn van 1 vervoerder !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Langere treinen kan gewoon niet zomaar. Ten eerste zit je dan op veel stations met te korte perrons. En ten tweede heb je blokafstanden voor je beveiliging waar je rekening mee moet houden. Bij langere treinen zal die afstand dus groter worden, waardoor je minder treinen over hetzelfde spoor in dezelfde tijd kan laten rijden.

En overschakelen naar een andere vervoerder (wat al zo goed als onmogelijk is), is geen optie, omdat die met exact diezelfde problemen zal zitten.

En je moet natuurlijk wel het materieel ervoor hebben. Meer materieel betekent ook meer onderhoud, meer personeel, en dus meer kosten, en dat word uiteraard gewoon doorberekend, waardoor de treinkaartjes dus ook duurder zullen worden.

Daarnaast, welke andere aanbieder kan het beter? Alleen de Japanse en Zwitserse spoorwegen presteren beter dan de NS, de rest zit daar onder (en soms ver eronder). Zo slecht doet de NS het dus bepaald niet.

Men is nu ook met de ETMET-proef bezig (Elke Tien Minuten Een Trein), het zogenaamde 'spoorboekloos rijden'. Dan rijd er dus elke 10 minuten een trein, en heb je geen spoorboekje en dienstregeling meer nodig. Maar ook dat heeft nog wat problemen, zoals bijvoorbeeld een gebrek aan ruimte op het spoor en het gebrek aan rijpaden.

[ Voor 29% gewijzigd door wildhagen op 13-02-2011 16:49 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julian19haas
wildhagen schreef op zondag 13 februari 2011 @ 16:43:
Langere treinen kan gewoon niet zomaar. Ten eerste zit je dan op veel stations met te korte perrons. En ten tweede heb je blokafstanden voor je beveiliging waar je rekening mee moet houden. Bij langere treinen zal die afstand dus groter worden, waardoor je minder treinen over hetzelfde spoor in dezelfde tijd kan laten rijden.

En overschakelen naar een andere vervoerder (wat al zo goed als onmogelijk is), is geen optie, omdat die met exact diezelfde problemen zal zitten.

En je moet natuurlijk wel het materieel ervoor hebben. Meer materieel betekent ook meer onderhoud, meer personeel, en dus meer kosten, en dat word uiteraard gewoon doorberekend, waardoor de treinkaartjes dus ook duurder zullen worden.

Daarnaast, welke andere aanbieder kan het beter? Alleen de Japanse en Zwitserse spoorwegen presteren beter dan de NS, de rest zit daar onder (en soms ver eronder). Zo slecht doet de NS het dus bepaald niet.
van mij mag DB de ns overnemen ! heb nergens zoon goede trein reis ervaring mee als de DB _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

'Iets'dichterbij gebeurd dat ook al: In Hasselt zijn de stadsbussen allemaal gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Tankiej schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:54:
[...]

Betaalbaar? Ga jij wel eens met het OV?
Ik heb een NS-jaartrajectabonnement èn Connexxion Sterabonnement (omdat mijn eindhalte net een zone te ver van het station ligt voor een streekabonnement, anders was ik nog een paar honderd euro per jaar goedkoper uit). Samen is dit per maand een tientje goedkoper dan de kilometervergoeding die ik van mijn werkgever krijg.

Voor die kilometervergoeding kan ik onmogelijk een auto rijden, zelfs al kreeg ik de wagen gratis dan zou het onderhoud me samen met de brandstof nog meer kosten dan mijn OV-abonnementen. Het OV is niet duur, je moet het alleen niet kaal vergelijken met de brandstofprijs die je met de auto zou betalen.

Of vergeet je voor het gemak dat je een auto hebt aangeschaft en jaarlijks tientallen tot honderden euro's aan onderhoud betaalt? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

julian19haas schreef op maandag 14 februari 2011 @ 22:49:
[...]

van mij mag DB de ns overnemen ! heb nergens zoon goede trein reis ervaring mee als de DB _/-\o_
Alleen jammer dat de DB, overall gezien, een veel lager punctualiteitscijfer heeft dan de NS... en dat terwijl het spoor in DE maar half zo druk is als dat in NL.

Dus, nee, dank je ;)

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1