Extra voedingsconnectoren voor processor, hoe zit dat nou?

Pagina: 1
Acties:

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Ik heb in jaren al geen systeem in elkaar gezet en ik was even bezig met een systeem (ook niet het nieuwste trouwens) in elkaar aan het zetten. Ik heb een moederbord Asus P5B deluxe met een voeding van Cooler Master: elite power 400W. De gebruikte processor is een Pentium D 3.-0 GHz.

Deze voeding heeft twee extra voedingsconnectoren voor de CPU en de P5B heeft twee aansluitingen hiervoor bij de processor zitten. Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l20/almightyarjen/p5b.jpg

Het past nog op elkaar maar zodra ik de computer wil aanzetten geeft de voeding een kleine tik; kortsluitbeveiliging neem ik aan. De voeding geeft ook een tik als ik één van die connectoren erin heb zitten. De computer gaat wel normaal aan als ik beide connectoren niet aansluit.

Hoe zit dit nu? Wanneer moet/kan je die connectoren gebruiken? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Vreemd mischien heeft een pentium D niet de extra voeding nodig (lijkt me sterk)
Weetje zeker dat de allebij de clipjes aan de plug achter het hoekje van de connector vallen.
Niet dat je ze er verkeerd om inpropt met brute force.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
De clipjes zitten goed en ik heb verder ook geen brute force gebruikt...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33

D4NG3R

kiwi

:)

De twee clipjes moeten samen in het midden zitten. Verder kunnen ze er dan maar op 1 manier in.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Zeker weten dat je niet een PCIe 8-pins connector erin probeert te frotten? Die heeft precies de omgekeerde pinout en zorgt dan inderdaad voor kortsluiting.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
mux schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:30:
Zeker weten dat je niet een PCIe 8-pins connector erin probeert te frotten? Die heeft precies de omgekeerde pinout en zorgt dan inderdaad voor kortsluiting.
Nee, het zijn twee plugjes met 4 aansluitingen, precies zoals aangegeven in de afbeelding...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De computer gaat wel normaal aan als ik beide connectoren niet aansluit.
Hij boot dan ook volledig? Want dat is vreemd, bij vrijwel ieder bord is het zo dat die connector de stroom richting VRM en CPU regelt, dat wordt doorgaans niet allemaal uit de ATXconnector getrokken.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:09:
[...]

Hij boot dan ook volledig? Want dat is vreemd, bij vrijwel ieder bord is het zo dat die connector de stroom richting VRM en CPU regelt, dat wordt doorgaans niet allemaal uit de ATXconnector getrokken.
Nee, ik heb er zojuist even een scherm aan gehangen en hij boot verder niet door. Hij geeft geen piep en het scherm blijft zwart (standby).

Het betreft een moederbord waarvan een aantal processor-socket pootjes verbogen waren. Ik heb ze recht gebogen maar waarschijnlijk maakt het dus verkeerd contact wat betreft de voeding... (sorry dat ik dat niet eerder meldde, schoot me net te binnen :P )

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:18
almightyarjen schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:18:
[...]

Nee, ik heb er zojuist even een scherm aan gehangen en hij boot verder niet door. Hij geeft geen piep en het scherm blijft zwart (standby).

Het betreft een moederbord waarvan een aantal processor-socket pootjes verbogen waren. Ik heb ze recht gebogen maar waarschijnlijk maakt het dus verkeerd contact wat betreft de voeding... (sorry dat ik dat niet eerder meldde, schoot me net te binnen :P )
Ik vermoed dat de voeding /VRM kortsluiting maakt door de kromme pinnetjes. De losse componenten van je moederbord kunnen wel "opstarten" zodra de voeding geen kortsluiting krijgt door de CPU. Check goed dat al de pinnen weer recht zijn gebogen.

Voor hetzelfde geld is je voeding nu naar de knoppen. Mogelijk is dit te testen door alleen een HDD (3,5") op te laten starten, dan weet je in ieder geval of de/een 12V rail werkt.
Ik weet niet hoe de voeding hier intern precies mee omgaat.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
De pootjes van de processorvoet staan optisch allemaal recht dus daar kan ik weinig aan veranderen. De voeding is nieuw en werkt (HDD start op). Ik denk dat ik maar eens een nieuw moederbord moet aanschaffen :/

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
volgens de manual:
http://dlsvr03.asus.com/p...0Deluxe/e2668_p5b_dlx.pdf

op pagina 2-3 is het een eatx12v connector

dus wel degelijk zo'n 12v 8 pins blokje voor je cpu.

heeft die andere voeding dezelfde connectoren? misschien zit daar anders een probleem
Pagina: 1