• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 21:55
Hoi,

Na het 'hang en opstartproblemen' artikel gelezen te hebben kom ik toch nog even hier.

Ik had vorige week een raar probleem met m'n computer waarbij m'n pc soms bleef hangen in de POST en soms gewoon opstarte, maar altijd na ongeveer max 1,5 minuut alsnog uitviel. Hij ging toen aan, uit, aan, uit, aan, uit (misschien wel 6 keer achter elkaar) en toen weer vanzelf aan om dan weer soort van op te starten en dan alsnog weer na 1 - 1,5 minuut uit te vallen.

Goed, dit leek mij een moederbord/processor probleem, kon ws. niet aan de voeding liggen. En aangezien het toch tijd was om te upgraden besloten een nieuw mobo/cpu/ram te kopen.

Nu heb ik in bezit:
AMD Phenom II X6 1090T (niet overclocked) met Scythe Yasya koeler.
Gigabyte GA-890FXA-UD5 (met AMD 890FX chipset)
GeIL Valueram 2x 4GB DDR3 1333 (niet overclocked)
Zalman 600W voeding (al zo'n 3 jaar oud nu)
GeForce 8800GT (PCI express)
Soundblaster X-Fi Platinum (PCI)
5 harde schijven, allen in SATA, waarvan 2 in RAID 1 (alles via mobo)
1 DVD-ROM
1 DVD-RW
1 floppy drive

Goed, ik alles weer in elkaar geschroefd en Windows 7 64-bit opnieuw geinstalleerd. Dit ging gisteravond allemaal prima totdat plotseling, misschien na 1,5 uur, de computer plotseling uitviel. Dus ik gelijk van 'oh nee, niet weer'. Drukte weer op de powerknop maar er gebeurde niets. Dus toen keek ik helemaal raar uit m'n ogen.

De kast opengeschroefd en op het moederbord was wel te zien dat die stroom kreeg, omdat enkele mobo lampjes gewoon brandden. Maar de powerknop deed nog steeds niets. Toen de voeding uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Toen deed de powerknop het weer wel. Ik vermoedde een oververhittingsprobleem van de CPU (had gewoon de standaard bijgeleverde AMD koeler geinstalleerd) en besloot vandaag de Scythe Yasya te installeren (mooie koeler overigens).

Maar... vandaag had ik toch weer hetzelfde probleempje. M'n computer was misschien wel 2 uur bezig (was nog steeds bezig Windows te configureren na de clean install) en toen viel die weer uit. Vermoedelijk dus geen overhittingsprobleem (van de CPU), want de koeler voelde wel gewoon warm aan. In de BIOS wordt ie tussen de 35-40 graden warm.

Ik ben een beetje perplex van waar het aan kan liggen.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Defecte onderdelen die ik gekocht heb? Voeding die vervangen moet worden? Enige hulp wordt zeer gewaardeerd :)

Bij voorbaat dank!
Sakete

• M3nn0M3nn0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-02 13:32
Heb je toevallig een andere voeding liggen, of is er een bereikbaar in je buurt? Want ik heb ooit eenzelfde probleem gehad met een PC, en toen bleek het de (verouderde) voeding te zijn. De symptomen komen zeer overeen, dus het is de moeite waard.

Verder schijnt het geheugen wel eens moeilijk te doen; dit is echter onwaarschijnlijk omdat je dan een BSOD krijgt, en die krijg je niet toch?

Menno

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Met toch wel enige zekerheid is het de voeding aangezien het toch al een voeding van 3 jaar oud is en het wel typische herkenbare problemen zijn van een defecte voeding. Zeker al gezien dat je alle andere onderdelen vernieuwd hebt en dit zelfde probleem ook al voorheen met de oude onderdelen was. Vaak was het namelijk ook nog eens zo dat oudere voedingen meer ampere op de 5 V lijn leverden, en tegenwoordig meer van de 12 V lijnen gevraagd word.

• Sakete
Nou toevallig nu je het vraagt krijg ik de ene na de andere BSOD. Ik was bezig iets te installeren (Norton) en was tegelijkertijd m'n soundblaster instellingen aan het aanpassen toen ik een BSOD kreeg. Toen startte het opnieuw op en wilde Windows niet meer laden omdat halverwege het booten er steeds een nieuwe BSOD kwam. Het kan zijn dat er nu een corrupte file is doordat ie eerder crashte. Heb de Fix Repair Startup (of zoiets) functie van Windows gedaan met System Restore point en nu start hij wel gewoon op.

Maar als ik het goed begrijp zou het ook gewoon een paar defecte RAM modules kunnen zijn dus?

• M3nn0M3nn0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-02 13:32
Dat klinkt inderdaad weer als (overbelaste/overclocked) RAM modules? Verwissel de modules eens van RAM-slot.
Als je enige kennis hebt van de BIOS dan raad ik je aan om even te kijken of het geheugen wel goed ingesteld staat;

- Goede timings (auto of handmatig wat er op de module staat)
- Voltage auto of wat op de module staat
- Frequentie handmatig naar wat er op de module staat (auto is vaak problematisch, zeker omdat AMD een ingebouwde memory controller heeft)

- Als je echt goede kennis hebt; underclocken, mijn huidige Mushkin's willen niet op 800mhz ondanks dat ze DDR2 6400 rated zijn. Dus heb ik ze underclocked op 750 met dezelfde timings.

Verder kan een simpele BIOS-reset wonderen doen, maar dit is niet nodig als je niet hebt zitten klooien met instellingen in je BIOS.

Menno

• Sakete
M3nn0M3nn0 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:27:
Dat klinkt inderdaad weer als (overbelaste/overclocked) RAM modules? Verwissel de modules eens van RAM-slot.
Als je enige kennis hebt van de BIOS dan raad ik je aan om even te kijken of het geheugen wel goed ingesteld staat;

- Goede timings (auto of handmatig wat er op de module staat)
- Voltage auto of wat op de module staat
- Frequentie handmatig naar wat er op de module staat (auto is vaak problematisch, zeker omdat AMD een ingebouwde memory controller heeft)

- Als je echt goede kennis hebt; underclocken, mijn huidige Mushkin's willen niet op 800mhz ondanks dat ze DDR2 6400 rated zijn. Dus heb ik ze underclocked op 750 met dezelfde timings.

Verder kan een simpele BIOS-reset wonderen doen, maar dit is niet nodig als je niet hebt zitten klooien met instellingen in je BIOS.

Menno
Ik heb enige kennis van de BIOS, maar ik heb er niet aan lopen prutsen. Heb alles op auto staan omdat ik geen overclocker ben en vooral ga voor stabiliteit (het is wat mij betreft allemaal al snel zat, die paar % extra met OC'en voegt voor mij weinig toe :)). Het is ook standaard DDR3-1333 (PC3 106660 1333 MHz CL 9-9-9-24, 2 reepjes van 4 GB) geheugen, wat prima zou moeten werken. En de standaard timings staan ook goed, voltage zou ik effe kunnen checken.

Zou een BIOS update verschil kunnen maken misschien?

Is GeIL een goed merk geheugen?

Maar in principe als alles op auto staat zou dat moeten volstaan, toch?

Overigens sinds System Restore geen BSOD's meer gehad, dus wellicht een software fout.

• Sakete
Geen BSODs meer. Maar is wel nog een keer zomaar uitgevallen. En ik moet eerst het stroom van de voeding afhalen en weer terugzetten voordat ik hem weer aan kan zetten.

Heb in de BIOS de Turbo mode uitgezet (dat ie 3 cores naar 800 mhz doet en de andere 3 naar 3600 MHz) en laat hem verder de hele nacht aanstaan. Zie wel of tie morgenochtend nog aanstaat. Alle instellingen zijn nu zo 'basic' mogelijk.

Is tie weer uitgevallen dan vrees ik toch een voeding probleem en zal ik kijken of ik ergens een voeding kan 'lenen'.

• Roel1966
  • Niet online
Een pc die zomaar uit valt en alleen nog op te starten valt door de voeding helemaal van de netstroom af te halen heeft niets met het intern geheugen van doen en ligt puur aan de stroomvoorziener, de voeding zelf dus. Wel als je bv voordurend vastlopers zou hebben of BSOD's dan kan ook het geheugen de oorzaak zijn en slechte timings e.d., maar dit lijkt mij wel vrij duidelijk te zijn. Uitsluiten kan je het natuurlijk pas helemaal als de voeding vervangen is en pak liever dan meteen een A merk voeding zodat je in elk geval voorlopig geen omkijken meer ernaar hebt.

• Sakete
Enige suggesties voor A-merk voedingen? Ik ben bekend met Enermax als A-merk (maar die zijn ook gelijk erg duur).

Nog andere suggesties?

Thanks!

Verwijderd

Je weet dat geen enkele hobby goedkoop is toch? ;)
Ik ben zelf tevreden over Tagan (heb er hier 1 al ruim 3 jaar draaien zonder probs). Wat betreft A-merken zijn bij mij de volgende : Antec, Tagan, Zalman en Enermax bijvoorbeeld. Merken waar je uit de buurt moet blijven zijn : Huntkey, Q-tec, Trust, Sharkoon, Sweex en verder fantasienamen. Er tussenin zitten : Cooler Master, Chieftec, Tacens en Be quiet!.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 08:03:
Je weet dat geen enkele hobby goedkoop is toch? ;)
Ik ben zelf tevreden over Tagan (heb er hier 1 al ruim 3 jaar draaien zonder probs). Wat betreft A-merken zijn bij mij de volgende : Antec, Tagan, Zalman en Enermax bijvoorbeeld. Merken waar je uit de buurt moet blijven zijn : Huntkey, Q-tec, Trust, Sharkoon, Sweex en verder fantasienamen. Er tussenin zitten : Cooler Master, Chieftec, Tacens en Be quiet!.
Je noemt corsair, cougar, seasonic en thermaltake niet bij A merken? dat zijn toch wel echte topmerken...

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Sakete
Nou het is een Corsair geworden. de AX850. Voor mij een acceptabele prijs met hele goede prestaties (tenminste, dat wordt beweerd op Internet bij diverse reviews). Ook nog 7 jaar garantie en voldoende power voor eventueel een Crossfire opstelling in de toekomst.

Als het nu niet werkt dan weet ik 't niet meer.

Verwijderd

SouLLeSSportal schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:44:
[...]

Je noemt corsair, cougar, seasonic en thermaltake niet bij A merken? dat zijn toch wel echte topmerken...
Ik heb per categorie enkele merken genoemd, dat het niet naar jouw volledige tevredenheid is, jammer dan maar.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:56:
[...]

Ik heb per categorie enkele merken genoemd, dat het niet naar jouw volledige tevredenheid is, jammer dan maar.
Je vergat iig twee van de beste, corsair en seasonic, dat is dan niet echt logisch, mijn tevredenheid heeft daar weinig mee te maken. Antec is wel ok maar om dat gelijk een A merk te noemen... Maar goed de keuze was al gemaakt dus dit heeft verder weinig nut meer.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Verwijderd

Voor de duidelijkheid, ik ben ook maar een mens en vergeet wel eens wat. Als je van mij perfecte antwoorden verwacht, ga ik je (helaas) teleurstellen. Ik heb gewoon een overzichtje gegeven, die had je gewoon aan kunnen vullen zonder ergens over te vallen. Maar ergens over vallen is natuurlijk leuker dan gewoon aanvullen.
Wat je er verder van vind, zal aan me kontgat oxideren, dat vind ik niet belangrijk.

• Roel1966
  • Niet online
Sakete schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:57:
Nou het is een Corsair geworden. de AX850. Voor mij een acceptabele prijs met hele goede prestaties (tenminste, dat wordt beweerd op Internet bij diverse reviews). Ook nog 7 jaar garantie en voldoende power voor eventueel een Crossfire opstelling in de toekomst.

Als het nu niet werkt dan weet ik 't niet meer.
Heel goede keuze gemaakt want Corsair is een van de betere A merken waarmee ik zelf in de praktijk al jaren ervaring mee heb opgedaan naar alle tevredenheid. Voorheen had ik de HX620 en tegenwoordig de HX750 die beiden altijd probleemloos werken en de AX serie inderdaad qua prijs/prestatie heel gunstig ligt.
Pagina: 1