Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben van plan mijn oude Acer Aspire 3682WXMi (Model ZR1) te voorzien van een nieuwe processor. Na heel wat gegoogled te hebben vind ik redelijk wat posts over upgrades voor de 3680, maar de posts betreffen NIET de model ZR1. Mijn ZR1 heeft een 940GML chipset. In de posts hebben mensen de 943 en 945's...

Ik vraag jullie dus om een beetje advies..

Mijn huidige processor is een Celeron M 420 (socket 478). Ik weet uit ervaring met mijn desktop dat vrijwel ieder processor gemaakt voor de socket wel zal werken, mits de FSB ondersteund wordt door de moederbord. Geldt dit "regel" ook voor mijn laptop/chipset? Zou ieder Intel socket 478 processor werken, ook zou het geen Celeron M zijn? Of misschien dat er een andere processoren ook in passen, namelijk een aantal T5000serie die dual-core zijn?

Dit zijn de processors die ik direct op het oog heb:
Pentium 4's
pricewatch: Intel Pentium 4 2.80 GHz
pricewatch: Intel Pentium 4 3.0GHz

Celeron
pricewatch: Intel Celeron 2.8GHz

Celeron D
pricewatch: Intel Celeron D 340

Heeft iemand enig advies, of wellicht dat je de antwoorden hebt op mijn vragen van hierboven?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:35
Denk dat het de upgraden niet waard is. Tegenwoordig is een dual core cpu een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:46

D4NG3R

kiwi

:)

Je socket is zo godschruwelijk EOL dat het geen zin heeft om nog te upgraden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

Sluit me volledig aan bij bovenstaande reacties.
Hoewel ik er vrij zeker van ben dat ze zelfs nog niet doorhebben dat je het over een notebook hebt, en dat upgraden is (vrijwel) onmogelijk.

De processors die jij voorstelt zijn bovendien voor desktops, gaat niet met notebooks.
Om een compatibele notebook cpu te vinden zal je lang mogen zoeken...

Bovendien is je Celeron processor een licht model, dus zal de voorziene koeling en voeding een sterkere processor zeker niet kunnen ondersteunen (laptop zal smelten van hitte en voeding überhaupt te zwak om van genoeg stroom te kunnen voorzien.)

Om lang verhaal kort te maken: Onmogelijk/onnodig moeilijk, koop gewoon een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:06
Ik heb nog een Pentium M liggen voor een laptop (1.7ghz/2mb), die is in princiepe sneller dan jou Celeron. Die mag je voor 15 euro zo overnemen :).
Moet je wel eerst kijken of die werkt met je chipset natuurlijk.

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt jongens voor de feedback.. mijn laptop wordt aleen gebruikt voor internet browsen en een beetje downloaden dus is een dual-core niet alleen overbodig maar haast onmogelijk om hierin te plaatsen ^^

@Chris5488 : das nou een goed uitgelegd reden! Had er zelf niet bij koeling en dergelijke stilgestaan.

@Gozertjuhh : bedankt voor de aanbod. Heb je een link naar de specifieke type? Ik begrijp dat er normaal gesproken een model nummer achter de M zou moeten komen ^^ Kan niet zien of ie wel of niet ondersteund wordt door mijn chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:06
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:06:
...
@Gozertjuhh : bedankt voor de aanbod. Heb je een link naar de specifieke type? Ik begrijp dat er normaal gesproken een model nummer achter de M zou moeten komen ^^ Kan niet zien of ie wel of niet ondersteund wordt door mijn chipset.
Het is een SL7EG ;).

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

15 euro is dat niet waard. Het verschil in snelheid ga jij niet merken.
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:06:
Bedankt jongens voor de feedback.. mijn laptop wordt aleen gebruikt voor internet browsen en een beetje downloaden dus is een dual-core niet alleen overbodig maar haast onmogelijk om hierin te plaatsen ^^
Waarom installeer je geen Ubuntu of een schone WinXP installatie?

http://www.ubuntu.com/
Ubuntu is perfect als je alleen maar een beetje download en internet.

[ Voor 92% gewijzigd door D4NG3R op 09-02-2011 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:42:
15 euro is dat niet waard. Het verschil in snelheid ga jij niet merken.

[...]

Waarom installeer je geen Ubuntu of een schone WinXP installatie?

http://www.ubuntu.com/
Ubuntu is perfect als je alleen maar een beetje download en internet.
Ja, wou het in ieder geval opzoeken bij Intel. Dat kan tenminste geen kwaad, maar je hebt idd gelijk, een echte snelheids boost zal het deze laptop niet geven..
Ubuntu draait erop (heb Win XP ook geprobeerd maar sja, het is en blijft Windows) en dat loopt vlot en zonder problemen. Ik hoopte wat snelheid te winnen bij het uitpakken van de talloze .rar's ...vandaar de upgrade :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 04:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een klein update voor degenen die het interessant vinden....

Ik vergiste me in mijn chipset. De ZR1 heeft de 943GML! Nu opweg naar mij toe is een Intel Pentium T2330 http://ark.intel.com/Product.aspx?id=32432. Van Marktplaats geplukt voor een koopje!

Als je zelf een ZR1 model hebt, wil ik je het volgende meegeven van de release info van de bios updates:

Bios: 2103
-Support CPU microcode including Yonah and Merom
base\cpu\m206ec54.asm
base\cpu\m206f536.asm
base\cpu\m276f112.asm
base\cpu\mf56f426.asm
zr1.tc1\bcp.asm

Bios: 3105
-Support CPUID MCU 0x6F6
base\cpu\m206f648.asm
zh5.tc1\bcp.asm
zr1.tc1\bcp.asm

bios: 3206
-Fix Merom 5200 hangs at POST code 0x49. Force memory to asymmetric mode.
chipset\intel\calistga\imemory.inc

bios: 3212
-Update Suyin CCD SID to 0C45h
zr1.tc1\oem_ccd.asm

bios: 3221
-Support CPUID MCU 0x6EC, platform ID 0x80
base\cpu\m8006ec.asm
zr1.tc1\bcp.asm (add m8006ec to INSTALL_VS_UPDATE)

bios: 3222
-Fix Merom 5200 hangs at POST code 0x49.

bios: 3223
-Suport Merom C550 MCU
base\cpu\m210661.asm
zh5.tc1\bcp.asm
zr1.tc1\bcp.asm
-Support Merom C550
zr1.tc1\qci_inc.asi (add C550_WA)

bios: 3504
-Update T5600 microcode
base\cpu\m206f257.asm
zr1.tc1\bcp.asm (add m206f257 to INSTALL_VS_UPDATE)\

bios: 3505
-Fix the system no display with two same size memory if T5300 CPU installed
zr1.tc1\oemcode.asm (add oemCheckPlatformJ)

Ik update deze topic nog een keer als de T2330 geinstalleerd is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

:F
zoals ik eerder al aangaf: Elke euro die je daar aan uitgegeven hebt, is een verspilde euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:00:
zoals ik eerder al aangaf: Elke euro die je daar aan uitgegeven hebt, is een verspilde euro.
hey, niet iedereen heeft de centen om ieder jaar een nieuwe lappy te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee, maar waarom geld uitgeven als het verschil in preformance hooguit 1% is? Een verschil wat jij niet gaat merken. Spaar dan liever het geld op om wel een nieuwe laptop te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:22:
Nee, maar waarom geld uitgeven als het verschil in preformance hooguit 1% is? Een verschil wat jij niet gaat merken. Spaar dan liever het geld op om wel een nieuwe laptop te kunnen kopen.
Daar wil ik je graag het tegendeel bewijzen als de processor en 2 gig's geheugen binnen zijn. In totaal 30 euro's uitgegeven voor 2 sticks en de proc.. best goed voor een upgrade! Je krijgt van mij nog de SiSoft uitdraai alsmede SuperPi

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Statistieken zeggen vrij weinig in dit geval, ik spreek over de uiteindelijke gebruikerservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
Nou in de situatie die de TS aangeeft, unrarren van files (zeker bij hoge compressie) denk ik dat hij het wel gaat merken MITS zijn disk niet al de bottleneck is.(waarvan ik denk dat dit het geval is)

[ Voor 10% gewijzigd door Meekoh op 19-04-2011 08:07 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:00:
Mwa, mijn oude laptop met een Pentium M 735 heeft recent nog een upgrade gekregen met 1GB extra RAM en een tweedehandse snellere harde schijf. En dat gaf toch een mooie snelheidswinst, waardoor ik hem nog een tijd kan gebruiken voor wat surfen en officewerk :) Zelfs de batterij gaat nog meer dan 2u mee, en met RMClock kan ik hem undervolten naar 0,7V idle waardoor de ventilator zelfs nauwelijks moet aanslaan. Ideaal! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, upgraden blijft leuk. Helaas houdt het een keer wel echt op. Ik koop om de 8-10 jaar een nieuwe gaming desktop en om de 4-5 jaar een upgrade ervoor. Volgend jaar is die aan de beurt! Gelukkig is er nu nog genoeg matriaal voor de 775 socket!
Pagina: 1