USB DAC met RCA output

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:15
Mijn huidige pc heeft een Realtek ALC883 audio unit en omdat onboard-chipjes over het algemeen niet het beste geluid hebben ben ik op zoek naar een usb dac. De audio-installatie is een Marantz pm4001OSE versterker en 2 klipsch synergy F3 speakers.

Mijn eisen zijn:
- Max 60 euro (inclusief verzending)
- USB input
- RCA (tulp) output
- Het liefst prefab, een kit zou ook nog kunnen

Vanwege het budget ben ik al op ebay uitgekomen voor het spul wat uit China en omstreken komt.
Bijvoorbeeld:

Prefab:
DAC-DESTROYER
Muse mini USB DAC
Aune nano
Musiland Monitor01

Burr Brown based:
PCM1793-CS8414-OP275
PCM1793-CS8414-OP275 Same as above maar dan inclusief adapter.
PCM2706 CS4398 USB DAC kit
PCM2702 USB DAC

TDA****:
DAC set TDA1305+TDA1315
DAC TDA1543*4+WM8805 NOS USB

Alle bovenstaande DACs kunnent ruw-weg vergeleken worden op hun DAC-chip en "usb-controller". Wat is tot nu toe gevonden heb is dat de Burr Brown pcm1793 wel een goede chip is voor zijn geld.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een van de prefab DAC's dan wel een van bovenstaande kits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Gotez

42

Volgens mij is Musiland Monitor01 een USB-SPDIF verloop, geen dac.

Ook hoef je geen wonderen te verwachten van een dacje van 60 euro, maar als ik zou kiezen zou ik voor de PCM1793-CS8414-OP275 gaan, dan kun je onderdelen vervangen en volgens mij zelfs de opamp vervangen.

Headfi.org zou je moeten kunnen helpen met revieuws van alle genoemde dacs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Ik neig zelf ook naar een DAC met een Burr Brown pcm1793, omdat deze ook in DACs met een veel hogere prijs gebruikt worden. Op headfi.org word deze chip ook veelvuldig genoemd als een goede DAC.

In deze review wordt er ook positief gesproken over de PCM1793-CS8414-OP275 specifiek. Keuze gemaakt :)

Een ander vraagje is over de voeding van een DAC. Bij de PCM1793-CS8414-OP275 kan een 1A 9V AC adapter mee-geleverd worden (een el cheapo ding a 8 euro, made in china). Is dit een goede optie of zou het bijvoorbeeld een beter idee zijn om zelf een voeding (maar dan met wisselspanning) te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

Er wordt toch een wisselspanning voeding meegeleverd (9V AC)? Ik zie niet zo snel hoe een zelf gebouwde voeding deze on-board voeing zou verbeteren. Een schema zou dan handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Voeding in de zin van een externe adapter die je in het stopcontact steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Zoals al hierboven genoemd is Headfi een zeer goed forum voor ervaringen en andere info. Zelf heb ik ruim een jaar terug een Super Pro 707 gekocht die verrassend goed klonk: http://diykits.com.hk/dac_super_pro_dac707.htm

Iets duurder maar misschien de moeite waard. Volgens mij op Ebay ook nog wel wat goedkoper te krijgen van $110,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
The CS 4398 has a kind of analogue quality. It offers a more relaxed, warmer sound. It gives a large soundstage by bringing out more of the mid. The top end is softer and less extended. The bass is less defined. It is very forgiving with recordings of lesser quality and it seems well adapted to shrill sounding recordings of pop music. It seems a bit compressed and it does not excel at pin point reproduction of the room ambiance, nor does it reveal the more hidden information like breathing noises etc.

The BB PCM 1793 is a more technical affair. On first hearing it is much more clinical with less midband warmth. However, it does give much more ambiance information, and it retains the original dynamics far better. Weak sounds like breathing is much more audible. The bass is much tighter and less compressed. The top end is more extended and less smeared.
When listening to high quality acoustical recordings (classcal or jazz), it is a treat, but when fed with low-fi pop music it is much less forgiving
The PCM1793 it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

w-dev schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:47:
Voeding in de zin van een externe adapter die je in het stopcontact steekt.
Ok,

Ik denk dat de winst die je daarmee kan maken verwaarloosbaar is, zeker in een dergelijke toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Weet je al in wat voor behuizing je hem gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Je kunt ook overwegen om deze pricewatch: Asus Xonar Essence STX te kopen. Alleen wel ver boven je budget. Hier vind je een review: http://www.stereophile.co...stx_soundcards/index.html Nog meer zijn er vast en zeker te vinden via Google ;). Deze kaart maakt trouwens gebruik van de BB PCM1792.

Reviews van Tweakers:
productreview: Asus Xonar Essence STX review door Techless
productreview: Asus Xonar Essence STX review door Devil777

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 09-02-2011 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Remco Tr schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:36:
Weet je al in wat voor behuizing je hem gaat doen?
Mijzelf lijkt een plexiglas behuizing het mooiste. Deze zijn ook niet bijster moeilijk te maken en het gereedschap heb ik ook wel / kan ik van iemand lenen. Mocht dit een faalverhaal worden dan zijn er altijd nog standaard behuizingen, maar dan kom ik als de maat niet perfect is raar uit met de aansluitingen. Waarschijnlijk komt er ook nog een trafo bij in de behuizing, omdat een losse AC / AC adapter nogal duur is t.o.v. van een losse trafo.
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:41:
Je kunt ook overwegen om deze pricewatch: Asus Xonar Essence STX te kopen. Alleen wel ver boven je budget. Hier vind je een review: http://www.stereophile.co...stx_soundcards/index.html Nog meer zijn er vast en zeker te vinden via Google ;). Deze kaart maakt trouwens gebruik van de BB PCM1792.

Reviews van Tweakers:
productreview: Asus Xonar Essence STX review door Techless
productreview: Asus Xonar Essence STX review door Devil777
Ik heb al besteld :) Het is zeker een goed alternatief, maar USB input was voor mij wel belangrijk zodat ik hem ook met mijn laptop kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Nu online
Ik twijvel nog tussen de Asus en de losse usb DAC. hmm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Een DAC met dezelfde chip als de Xonar is wel 50 euro duurder. Daarentegen kun je bij een externe DAC er zelf eventueel nog wat aan tweaken tot dat je de gewenste sound gevonden hebt (een losse pcm1792 chip is bijvoorbeeld rond de 20 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Pakketje ontvangen, nu nog een AC adapter en een usb kabel zien te vinden.
Als er mensen geïnteresseerd zijn kan ik wel een vergelijk tussen mijn onboard chip en deze DAC proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

leuk. graag een vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Voor de geïnteresseerden is een kleine review hier te vinden: w-dev in "HiFi uit China versus de bekende commerc..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Nu online
welke driver gebruiken jullie?

Ik kan alleen maar 16bit kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Geen? Windows 7 x64 herkent hem automatisch en heb het even voor je na gekeken, ik kan ook alleen 16-bit gebruiken terwijl in de beschrijving 24-bit staat. Het geluid vind ik nu al wel prima, dus een andere driver die wel 24-bit audio ondersteund is voor mij verder ook niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Kleine opvolging:

De driver: http://www.x-drivers.com/.../models/cm-102/index.html

Nog steeds zonder problemen en zonder behuizing.
Pagina: 1