Toon posts:

Montage pushpin

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

mijn CPU fan is overleden en draait dus niet meer. Mijn oude cpu koeler (wat er nu dus nog inzit) zit met schroeven vast, nu heb ik van een klasgenoot een stock 775 cpu koeler gekregen met pushpins, maar de gaatjes waar de schroeven doorheen gaan op mijn moederbord (asus p5b) zijn net iets te klein voor de pushpins (het witte plastic wat om het zwarte pinnetje heen zit past nooit door het schroefgaatje waar mijn oude cpu koeler inzat)

Mis ik nog een montage bracket dingetje ofzo? ik heb alleen de losse stock cpu koeler gekregen zonder enige montage dingen of manual. ik dacht dat als je moederbord socket 775 is en de koeler ook dat het gewoon moest passen zonder nog extra montage dingetjes? of ben ik nou onzin uit aan het kramen?

Dus:

asus p5b moederbord (socket 775) je ziet het gaatje hieronder :
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/226/485230271_15f3152f22.jpg

met stock 775 koeler, deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.diycomputers.com.au/images/UploadFile/20084285340311.gif

Groet,

Jasper

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 16:07 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt geen extra dingen nodig. Wat je moet doen is zorgen dat de zwarte clipjes omhooggetrokken zijn (zodat het zwarte pinnetje niet meer in het witte gedeelte van de pushpin zit), dan de koeler erindrukken en vervolgens de pushpins vastdrukken door het zwarte gedeelte naar beneden te drukken.

Verwijderd

Topicstarter
aha!

thnx voor de uitleg! ik heb serieus een week zitten te zoeken na een simpele instructie wat jij net hebt gezegd in 3 zinnen!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03-2025
Je geeft aan dat je oude koeler schroefgaten had.
Zit de backplate van je oude koeler nog op het mobo? (dan past het inderdaad niet)

[ Voor 12% gewijzigd door Kriebelkous op 08-02-2011 17:12 ]

www.racetalk.nl

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Er staan zelfs pijltjes op die pinnen ;).

Verwijderd

Topicstarter
tsja zonder manual of iets weetje ook niet welke kant ze moeten opstaan he?

Verwijderd

Topicstarter
Kriebelkous schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:10:
Je geeft aan dat je oude koeler schroefgaten had.
Zit de backplate van je oude koeler nog op het mobo? (dan past het inderdaad niet)
zal het moederbord eruit knallen dan maar om te checken ;)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor demontage moet je die zwarte pushpins met een schroevendraaier richting het pijltje draaien wat erop staat, en voor montage moet je zorgen dat die weer teruggdraaid worden dus tegen de pijl in. Let er wel op dat je sowieso eerst zowel koeler als cpu schoonmaakt met alcohol 96%, nieuwe koelpasta erop ( rijstkorrel in het midden en niet de oude pasta gebruiken ) en dan kruislings de pushpins aandrukken. Daarna even aan de achterkant van je moederboard kijken of de witte haakjes door de schroefgaatjes zitten, en in het midden het zwarte pinnetje ertussen zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Roel1966 op 08-02-2011 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke dus zwarte dingetjes tegen de pijl indraaien en zorgen dat het pinnetje eruit steekt en dan beginnen met monteren, morgen maar ff kijken of et lukt dan

thanks!

is het erg belangrijk om de oude koelpasta te verwijderen ? of zou het ook met de oude koelpasta wat er nog op zit kunnen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 22:50 ]

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-01 11:21
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:50:
is het erg belangrijk om de oude koelpasta te verwijderen ? of zou het ook met de oude koelpasta wat er nog op zit kunnen?
Altijd alle koelpasta eraf halen (geen restjes op zowel cooler als CPU) en nieuwe aanbrengen is mij altijd verteld.

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:50:
oke dus zwarte dingetjes tegen de pijl indraaien en zorgen dat het pinnetje eruit steekt en dan beginnen met monteren, morgen maar ff kijken of et lukt dan

thanks!

Nou die pinnetjes moeten pas dan eruit steken als je de koeler vastgedrukt hebt met de pushpins en je het moederboard van de achterkant bekijkt. Je ziet dan namelijk die witte weerhaakjes en in het midden moet dan dat zwarte pinnetje er doorheen steken zodat die weerhaakjes zich opzij drukken en de koeler vastklemmen.

Zoals hierboven al geschreven dus altijd de oude pasta verwijderen want die kan vaak uitgedroogd zijn en ook de verdeling is dan niet meer optimaal van de pasta. Zo'n tubetje koelpasta is ook het geld niet en daar doe je heel lang mee maar wees er wel zuinig mee en echt maar een rijstkorreltje in het midden op je cpu doen. Niet dus denken van hoe meer en hoe beter want het tegendeel is waar namelijk dan gaat de pasta isoleren. Wees wel trouwens ook voorzichtig met knoeien want die pasta kan geleidend zijn ( en giftig dus handen goed zuiver maken of latex handschoenen gebruiken ) en dus sluiting veroorzaken als die op je moederboard komt.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt, de stock backplate wat dus op het moederbord zat zat met superlijm vast, echt niet gezond hoeveel kracht ik moest zetten, domme uitvinding om dat met lijm vast te maken.

alleen nu valt mn pc 1x in het uur uit, voeding is net nieuw, cpu wordt niet meer warm dus dat is het niet, heb ik iets in mn moederbord kapot gemaakt?

zucht

• Spongerobie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-01 16:26

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Ik weet niet of het zo handig was om de stock backplate te verwijderen, deze zit er niet zonder reden.
Dit kan inderdaad nog wel eens de reden zijn dat hij uitvalt..

• Roel1966
  • Niet online
Ik weet niet welke backplate dat dit was maar het is inderdaad niet gebruikelijk dat die gelijmd zit, maar het kan inderdaad zijn dat je toch teveel kracht op het moederboard gezet hebt en er misschien een breuk ontstaan is.

Verwijderd

Topicstarter
Spongerobie schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:22:
Ik weet niet of het zo handig was om de stock backplate te verwijderen, deze zit er niet zonder reden.
Dit kan inderdaad nog wel eens de reden zijn dat hij uitvalt..
hoe wil je anders een nieuwe cpu koeler monteren? die oude koeler en backplate wat erop zaten maken volgens mij niet eens meer ;p

op het begin snapte ik echt niet hoe dat ding los moest omdat hij zo extreem vast zat, toen gegoogled en bleek dat je toch gewoon veel kracht moest zetten op zoown stock backplate. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:06:
Ik weet niet welke backplate dat dit was maar het is inderdaad niet gebruikelijk dat die gelijmd zit, maar het kan inderdaad zijn dat je toch teveel kracht op het moederboard gezet hebt en er misschien een breuk ontstaan is.
ja gelijmd,niet zozeer echt met lijm maar een soort dubbelzijdige tape? weet niet niet precies hoe ik het moet uitleggen, nog nooit gezien :S anyway, ik denk dat ik de pcb een beetje beschadigd heb, heb even default bios settings gedaan kijken hoelang hij het doet zonder uit te vallen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 23:49 ]

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
De p5b heeft geen "stock" backplate.

Ik gebruik hem zelf met de backplate van een Thermaltake Big Typ met inderdaad een dikke dubbelzijdige plakker. En die heb ik er nooit meer af kunnen krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulkiedulkie op 10-02-2011 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
oh, nou dan bedoel ik dan die wat bij de koeler zat toen ik hem (5jaar?) geleden heb gekregen. die krijg je er wel af, je moet gwn echt super hard aan dat ding trekken :D

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:19:
oh, nou dan bedoel ik dan die wat bij de koeler zat toen ik hem (5jaar?) geleden heb gekregen. die krijg je er wel af, je moet gwn echt super hard aan dat ding trekken :D
Morgen wacht mij eenzelfde klusje, dus ik zocht dit en vond.
Echter ik bedenk ook iets, namelijk met een boor, 16 mm of zo, de 4 gaten in de backplate ietwat uitruimen tot op moederboard level.
Dan is voor de nieuwe pushpin koeler er als het ware geen backplate die hem in de weg zit.

Ik zie er nu al wel/niet naar uit! :)

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

:? wat wil je doen en waarom zou je dat willen doen? In de backplate borden, waarom zou je dat doen voor de koeler?

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Terw_Dan schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:18:
:? wat wil je doen en waarom zou je dat willen doen? In de backplate borden, waarom zou je dat doen voor de koeler?
Ik lees hier en elders dat voor sommige pushpin koelers zo een backplate een brug te ver is, te dik, nieuwe koeler past dan niet. Zie bijv. Kriebelkous in "Montage pushpin"
De nieuwe weegt overigens maar 300 gram.

[ Voor 12% gewijzigd door notsonewbie op 23-06-2011 21:24 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar er zitten geen backplates op socket 775 borden, enkel als je zelf een koeler met backplate geinstalleerd hebt (en in dat geval vraag ik me af waarom je een koeler met pushpins wil gaan gebruiken ipv eentje met een backplate).

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Terw_Dan schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:28:
Maar er zitten geen backplates op socket 775 borden,
Daar kwam ik na TIG schroefjes en kabeltjes en etteren ook achter....
enkel als je zelf een koeler met backplate geinstalleerd hebt (en in dat geval vraag ik me af waarom je een koeler met pushpins wil gaan gebruiken ipv eentje met een backplate).
Deze koeler, fragiel pokke ding (in combi met een p5gdc deluxe asus mobo) van slechts 5,50 euro, weegt zo zag ik slechts 294 gram, is stil (klopt) en heeft PWM op 4 pinnetjes, wat werkt op zich, en de pre-applied koelpasta was ook handig. Ik heb dus geen backplate geplaatst.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 14:36
Bij CPU koelers met push pins heb je juist geen backplate nodig. Dat is dan ook het enige voordeel van die push pins. Als je hem erdoor heen drukt gaat de ijzeren binnenpin naar beneden en duwt het plastic onderaan de push pins naar buiten waardoor ie vast blijft zitten. Dus door het gat in het moederbord (of er nu wel of geen backplate achter zit). Om los te maken draai je aan de zwarte bovenkant in de richting van het pijltje. De ijzeren binnenpin trekt dan weer naar binnen waardoor het plastic niet meer klemt.. Bij opnieuw monteren draai je hem tegen de richting van 't pijltje in en om te testen druk je even voorzichtig de zwarte knop naar beneden terwijl je een vinger onderop het plastic houd.
Het geheel moet dan naar beneden gaan en als het zeg maar veert zit ie niet goed. Als je hem dan monteert hoor je bij het naar beneden drukken ook een beetje krakend/snerpend geluid. Kruislings aandrukken die zwarte bovenkanten en dan kan het niet mis gaan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@luckyjan, in die pushpin dingen zit geen ijzer hoor, dat is allemaal plastic.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 14:36
Terw_Dan schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:40:
@luckyjan, in die pushpin dingen zit geen ijzer hoor, dat is allemaal plastic.
Ow ik dacht het is donker dus zal het wel ijzer zijn. Bedankt voor de tip :)

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:10:
Er staan zelfs pijltjes op die pinnen ;).
Nog even voor de mensen die dit topic bekijken: Die pijtjes hebben geen nut als de zwarte pinnen in de witte klemmen zitten, het zwarte gedeelte met de pijl er op moet (als de koeler verwijderd is) omhoog getrokken worden en tegen de richting van de pijl gedraaid worden. Vervolgens de witte klemmen ietsjes bij elkaar knijpen zodat ze door de gaten in het moederbord passen, vervolgens bij het opnieuw installeren van de koeler de pinnen overkruis indrukken, en dan met een platkop schroevendraaier de zwarte gedeeltes met de richting van de pijl mee draaien.
Pagina: 1