Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:39
Voor mijn stagebedrijf moet ik het bereik van het WIFI-netwerk vergroten.
momenteel is er 1 (Netgear WG302) access point aanwezig, die(ongeacht welke locatie hij staat) niet het hele gebouw kan voorzien van wifi-verbinding, omdat zijn bereik te klein is.
Ik wil dus een 2e access point aanschaffen, en dit op de volgende manier aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://img600.imageshack.us/img600/6017/wlannieuw.jpg

Ik heb wat rondgezocht, maar kan geen duidelijk antwoord vinden. Is het(in deze situatie) voldoende om beide access points dezelfde SSID en passphrase te geven, of zijn hier andere instellingen voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Laatst online: 20:35
Ja, en zorg dat de ene op channel 1 zit en de andere op 6 of 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als je beide Access Points dezelfde instellingen (SSID + security) geeft, kunnen clients inderdaad gewoon roamen zonder problemen. Uiteraard ander IP-adresje instellen en een verschillend kanaal kiezen, maar dat is redelijk logisch.

[ Voor 28% gewijzigd door Petervanakelyen op 08-02-2011 15:14 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Geen probleem. Ik heb exact dezelfde opstelling bij mij thuis staan. En dat werkt óók nog! :)
Let er idd op dat je verschillende kanalen gebruikt.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:39
Je kan ook een WDS opzetten: 1 SSID, 1 kanaal en je moet de 2de AP niet van een kabel voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:19:
Je kan ook een WDS opzetten: 1 SSID, 1 kanaal en je moet de 2de AP niet van een kabel voorzien.
Ik wist inderdaad van deze mogelijkheid, echter, overal in het gebouw liggen netwerkkabels, en dan heeft een aansluiting zoals in mijn schema in de OP mijn voorkeur, vanwege de snelheid. of zit ik hier mis?

Overigens is het huidige access point het enige draadloze netwerk wat ik hier(met inSSIDer) op kan vangen, dus kwa kanalen kan ik alle kanten op. zat dan zelf te denken om 1 access point op channel 1 te zetten, het andere op 11, zodat ze elkaar zo min mogelijk in de weg zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Schumaster op 08-02-2011 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:39
Ik kan uw afbeelding niet zien (bedrijfsnetwerk), maar een bijkomend voordeel van WDS is dat je op hetzelfde kanaal blijft. Als er vaak met een laptop van deel1 naar deel2 wordt gelopen voor presentaties, ... dan moet de laptop niet switchen van kanaal en heb je constant netwerk. Met WDS kan je streaming film kijken of muziek beluisteren, switchen van AP zonder dat je het merkt.

Theoretisch gezien is de snelheid bij WDS wel lager, omdat elke bit die je uploadt, ook "gedownload" moet worden. Op de 2de AP kan je maximaal de helft van de maximale snelheid halen. Voor internet is dat meestal wel voldoende (er zijn niet zo gek veel toepassingen waarbij je boven de 27Mbit nodig hebt), voor een bedrijfsnetwerk kan dat al wel eens tekort schieten...

Als er overal kabels liggen, kan je alsnog WDS leggen, zonder dat je de nadelen van snelheidsverlies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
Je verhaal over 27Mbit klopt natuurlijk alleen in het optimale geval, en gaat uit van 1 gebruiker. Bij 10 gebruikers is hier helaas nog maar 2,7Mbit van over, en dat is wel wat aan de lage kant.
Aangezien er toch kabels liggen is het zonde deze niet te gebruiken.

Wist trouwens niet dat je WDS ook met 2 bedrade access points kon gebruiken, dus als ik het hele zaakje up-and-running heb ga ik zeker kijken wat de beste performance biedt: met WDS op 1 kanaal, of zonder WDS op 2 kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
Heb nog even e.e.a. gegoogled, maar kon(weer)niks vinden.

Is het mogelijk om, zoals ' cafe del mar' zeg, beide access points bedraad aan te sluiten, en dan WDS te gebruiken? en is dit aan te raden? of kan ik beter gewoon beide access points dezelfde SSID geven en het WDS verhaal vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 21:24
WDS is makkelijker op te zetten. Ik zou dit eerst testen als de ap's dit aankunnen tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
beide access points kunnen WDS aan, de vraag is alleen of dit ook bedraad kan?
Wil het 2e access point in elk geval ook bedraad aansluiten vanwege de performance....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilthyViper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-03 15:58
Ik heb laatst min of meer hetzelfde gedaan als jij. Mijn draadloze netwerk had niet voldoende bereik in het hele huis. Heb een 2e router (bedraad aangesloten) en ingesteld als acces point. SSID en wachtwoord hetzelfde als het bestaande netwerk, verschillende kanalen gebruikt die elkaar niet teveel overlappen.

Op zich werkt het prima, alleen twee telefoons die hier in huis gebruikt worden gebruikt (beide iPhone 3G) verliezen regelmatig hun verbinding, terwijl het netwerk wel gewoon beschikbaar is. Laptops hebben dit probleem trouwens niet (ik merk het althans niet), dus het zou zomaar aan de telefoons kunnen liggen die hier niet helemaal lekker mee om gaan.

Ga toch eens kijken of het met WDS beter werkt, hoewel dat inderdaad ten koste gaat van je snelheid. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
Daarom wil ik dus ook graag weten of het mogelijk is om beide bedraad aan te sluiten, en toch gebruik te maken van WDS.(waarbij beide access points dus wel op hetzelfde channel zitten, en de draadloze laptops niet hoeven te switches tussen kanaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Schumaster schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:36:
Daarom wil ik dus ook graag weten of het mogelijk is om beide bedraad aan te sluiten, en toch gebruik te maken van WDS.(waarbij beide access points dus wel op hetzelfde channel zitten, en de draadloze laptops niet hoeven te switches tussen kanaal)
wat is er mis met het zelf uit te proberen?
Jij hebt de middelen om het testen en je vraagt aan ons of wij het voor je willen testen c.q. beantwoorden.

Test zelf en je leert er meer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

WDS is wireless-only. De enige juiste manier om dit te doen is zoals je in je startpost beschreef. WDS is alleen nuttig in situaties waar je bereik nodig hebt op een plek waar geen draad is. En zelfs dan alleen thuis.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
peak schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:51:
[...]

wat is er mis met het zelf uit te proberen?
Jij hebt de middelen om het testen en je vraagt aan ons of wij het voor je willen testen c.q. beantwoorden.

Test zelf en je leert er meer van ;)
Het 2e access point is nog niet besteld, dus helaas heb ik die middelen(nog) niet. Ik heb toestemming een 2e access point te kopen, maar moet mijn keuze uiteraard wel kunnen verantwoorden. Vandaar mijn vragen.
CyBeR schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:51:
WDS is wireless-only. De enige juiste manier om dit te doen is zoals je in je startpost beschreef. WDS is alleen nuttig in situaties waar je bereik nodig hebt op een plek waar geen draad is. En zelfs dan alleen thuis.
Dat was het antwoord wat ik zocht, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilthyViper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-03 15:58
Ik weet niet of beveiliging een issue is op je stagebedrijf, maar volgens mij kan je met WDS alleen WEP beveiliging instellen (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
Huidige netwerk is ook WEP beveiligd, ik kan hier vanwege bedrijfsgeheim niet heel diep op ingaan, maar beveiliging is geen groot issue, vanwege dat het netwerk als volgt opgebouwd is:

internet->router->firewall->servers en werkstations, waarbij de router 2 aparte vlan's heeft waarbij op 1 vlan de access points komen. Je kan dus vanaf het wireless netwerk niet bij de servers zonder een VPN op te bouwen met de firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Schumaster schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 14:57:
Huidige netwerk is ook WEP beveiligd, ik kan hier vanwege bedrijfsgeheim niet heel diep op ingaan, maar beveiliging is geen groot issue, vanwege dat het netwerk als volgt opgebouwd is:

internet->router->firewall->servers en werkstations, waarbij de router 2 aparte vlan's heeft waarbij op 1 vlan de access points komen. Je kan dus vanaf het wireless netwerk niet bij de servers zonder een VPN op te bouwen met de firewall.
En wat voor router is dit? Wie weet zit er wel een security flaw in die het toch wel toe laat..
Ik zou toch maar wel je wireless netwerk goed beveiligen.

Even terug komen op het verantwoorden:
We hebben het hier over een access point van max 100 euro?? Oke oke, kan een klein bedrijf zijn met weinig geld.
Maar zoals we allemaal hier zeggen; op wat voor manier je het ook doet, het werkt. Of wel via WDS (moet je AP het wel ondersteunen) of via een extra UTP kabel naar je 2e AP, dan hoef je niet eens aan WDS te denken.

Good luck!

• Schumaster
peak schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:18:
[...]

En wat voor router is dit? Wie weet zit er wel een security flaw in die het toch wel toe laat..
Ik zou toch maar wel je wireless netwerk goed beveiligen.
Cisco PIC. En die security flaw zit er niet in ;) op het draadloze netwerk kan je net zo min in de servers komen als via het internet.

Access point wat ik in mijn hoofd heb is trouwens 250 euro, heb je toch net wat meer kwaliteit&support ;)
En wat je zegt over zoals ' iedereen' hier zegt klopt ook niet,
zoals Cafe del mar zei:
Als er overal kabels liggen, kan je alsnog WDS leggen, zonder dat je de nadelen van snelheidsverlies hebt.
en ik wilde graag weten of dat waar was. Dat is dus niet het geval. Thanks ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Schumaster op 10-02-2011 08:30 ]

Pagina: 1