Toon posts:

Hoofdtelefoon voor gebruik op werk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een hoofdtelefoon. Ja, ik weet dat er heel wat topics hieromtrent reeds zijn, maar ik kon niet meteen een topic vinden waarin mijn specifieke eisen besproken werden. Mijn excuses als er wel zo'n topic zou zijn en dit dus ongepast zou blijken.

Voor mijn werk zit ik ganse dagen achter een PC (voornamelijk programmeren). Momenteel luister ik regelmatig naar muziek met in-ear oortjes. Om het toch ietsje comfortabeler te maken, ben ik op zoek naar een handige hoofdtelefoon. De volgende eisen zijn belangrijk:

* Comfort (mag niet pijn beginnen doen na bijvoorbeeld een uur op mijn hoofd te zitten)

* Geluidskwaliteit, maar niet overdreven (Ik ben een audiofiel, maar als ik aan het programmeren ben kan ik toch niet met volle aandacht naar de muziek luisteren. Extreme geluidskwaliteit is dus niet nodig, maar echt opvallende slecht geluid zou me wek gaan irriteren.)

* Prijs (aangezien hij regelmatig op en af moet tussen werk en thuis, wil ik niet constant met een zeer dure hoofdtelefoon op zwier zijn, omdat er toch een kans is op diefstal of dat hij beschadigt raakt)

* Het mag andere mensen niet storen. M.a.w. ze mogen niets opvangen van de muziek waar ik naar luister.

Als er iemand een suggestie voor mij zou hebben, dan is die altijd welkom!

Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 14:58 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Moet je ook nog gemakkelijk kunnen communiceren met collega's? Dat is namelijk ook belangrijk om te weten. Ik heb hier Sennheiser PX100, een fijn opvouwbaar model dat ik makkelijk kan meenemen en die sluit niet heel erg af voor de omgeving. Ik zet het volume van de muziek zo dat ik anderen kan horen praten, maar niet echt kan horen wat ze zeggen. Zodra iemand contact met mij zoekt, hoor ik dat wel.

Zoiets kan de keuze voor een hoofdtelefoon nogal beïnvloeden. Als jij niet je collega's niet hoeft te kunnen horen (of de telefoon, als je daar geen softwarematige oplossing voor hebt - bij mij gaat 'ie ook via het pc-geluid), dan kun je voor een grotere koptelefoon kiezen die over je oren heen valt. Dat is qua comfort weer fijner.

Punctuality is the politeness of kings

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Vrijwel al mijn collega-programmeurs zitten met een Sennheiser HD201 of HD515 op hun hoofd.
Ikzelf heb een HD407, daarmee hoor ik ook nog wat er om me heen gebeurd.

Zowel qua comfort, kwaliteit en prijs allemaal goed te doen. Één van de drie ligt meestal wel in de aanbiedingenbak van Mediamarkt.

[ Voor 16% gewijzigd door frickY op 08-02-2011 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aja dat ben ik nog vergeten: een belangrijke eis is ook dat ik ook andere mensen niet stoor (dat ze dus namelijk niets opvangen van de muziek waar ik naar luistern. Ik heb dit ook even toegevoegd aan mijn eerste topic.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
frickY schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:55:
Vrijwel al mijn collega-programmeurs zitten met een Sennheiser HD201 of HD515 op hun hoofd.
Ikzelf heb een HD407, daarmee hoor ik ook nog wat er om me heen gebeurd.

Zowel qua comfort, kwaliteit en prijs allemaal goed te doen. Één van de drie ligt meestal wel in de aanbiedingenbak van Mediamarkt.
Jeetje, zal wel een gezellige boel zijn daar, of niet?

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:57:
Aja dat ben ik nog vergeten: een belangrijke eis is ook dat ik ook andere mensen niet stoor (dat ze dus namelijk niets opvangen van de muziek waar ik naar luistern. Ik heb dit ook even toegevoegd aan mijn eerste topic.
Dat is een kwestie van niet te hard zetten en niet meezingen :+

Maar je wil een niet volledig over ear phone hebben, die zijn vaak wat (te) zwaar en je hoort zelf bijna niks meer van de omgeving, niet heel handig in een werkomgeving imho. Zoiets als die sennheisers zijn een goede keuze dan.

lijstje vanuit prijswatch
bram1984 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:19:
[...]

Jeetje, zal wel een gezellige boel zijn daar, of niet?
Een beetje lanparty is ook heel gezellig en daar is het gehalte headsets nog wel wat hoger denk ik O-)

[ Voor 29% gewijzigd door SouLLeSSportal op 08-02-2011 15:23 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Verwijderd

SouLLeSSportal schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:20:
[...]

Maar je wil een niet volledig over ear phone hebben, die zijn vaak wat (te) zwaar en je hoort zelf bijna niks meer van de omgeving, niet heel handig in een werkomgeving imho. Zoiets als die sennheisers zijn een goede keuze dan.

[...]

Een beetje lanparty is ook heel gezellig en daar is het gehalte headsets nog wel wat hoger denk ik O-)
Die Pricewatch lijst is op deze manier wel wat beperkt. Sommige hoofdtelefoons hebben geen review op T.net ondanks dat ze misschien top zijn en worden op deze manier al direct afgeschreven. Dus gewoon minimale review score op 'geen' zetten: http://tweakers.net/price...cxlzbrFGFv0Eqd5FpG415r_QE . Vervolgens kun je van niet gereviewde producten weer meer informatie gaan zoeken op internet :).

Wat mijzelf wel fijn lijkt is zoiets als deze Sennheiser. Geen draden die kunnen vervelen :).
pricewatch: Sennheiser RS 110 (Zwart)
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1254986967.jpeg

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen al voor de suggesties!

Eigenlijk had ik ook al Sennheiser in mijn gedachten...

@ChicaneBT: die RS110 ziet er wel cool uit, maar wireless is niet echt een prioriteit voor mij. Het verhoogt de prijs alleen maar terwijl ik dat niet echt nodig heb.

Ik ga nog wat verder snuffelen in het Sennheiser-gamma. Als er nog suggesties zijn, laat maar komen!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04-2025
Heb zelf een Sennheiser HD201 voor op 't werk en kan deze alleen maar aanraden.
  • Niet te duur
  • Prima geluidskwaliteit
  • Zit prima, ook na langere tijd
  • Collega's hebben er geen last van
Of je collega's nog kan verstaan hangt uiteindelijk van het volume af.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48

D4NG3R

kiwi

:)

De Sennheiser HD201 of HD202. (Heb zelf de HD201)

Niet duur
Goede geluidskwaliteit
Zit comfortabel, heb ze zelfs een keer 10+ uur opgehad op een lanparty
Laat vrij weining geluid door.

pricewatch: Sennheiser HD 201 (Zwart)
pricewatch: Sennheiser HD 202 II (Zwart)

De HD202 variant is ietsje beter, en zit ook ietsje beter. Maar is dan ook wel 5 hele euro's duurder :+ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 11:30
Ik heb zelf de AKG K512 en die voldoet volgens mij prima aan je eisen. Ik kan alleen weinig zeggen over de geluidsisolatie, dat zou ik eens met mevrouw HellPunk moeten checken :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Maar je wil een niet volledig over ear phone hebben, die zijn vaak wat (te) zwaar en je hoort zelf bijna niks meer van de omgeving
Dat iets om je hele oor heen zit betekent niet dat je de omgeving niet meer hoort. Wat jij bedoelt is het verschil tussen een open en gesloten hoofdtelefoon, niet het verschil tussen om je oor heen en op je oor.

Zelf heb ik een Sennheiser HD 570 die echt gigantisch om/over mijn oor heen zit. Toch kan ik de omgeving net zo goed horen (als er geen muziek speelt) als zonder dat ding op mijn hoofd. Gewoon omdat het een open hoofdtelefoon is.

Overigens betekent dat niet dat mensen in mijn omgeving de muziek ook horen. Alleen als het in de ruimte doodstil is, dan kan iemand die direct naast me zit misschien iets horen. Maar standaard computergeluid / kantoorgezoem overstemt het geluid uit mijn sennheiser helemaal. Geen probleem dus voor op kantoor dat hij open is, en het is handig dat je nog iedereen verstaat :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:52
Zelf programmeer ik ook en zit dan ook regelmatig met een Sennheiser koptelefoon op. Probleem dat ik zelf met Sennheiser heb (heb zelf een HD202) is dat deze na verloop van tijd pijn gaat doen. Het ding zit net te strak op m'n kop. En ondanks dat ik de beugel kan verstellen blijft het ding te strak duwen op de oren. Dus daar moet je inderdaad wel even goed naar kijken...

*sowieso

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb de HD 201 en sindsdien ben ik een beetje audiofiel geworden :9
En om eerlijk te zijn, de HD201 is zelfs niet zo geweldig. Hier naast me heb ik de Sony MDR-V150 liggen, welke wel wat voller geluid geeft (misschien een beetje teveel bas wel) en imo comfortabeler zit.

Ik geloof wel dat hij iets duurder is, maar de kwaliteit ziet er iets beter uit (die vreselijk lange kabel van de HD 201 kan mij soms zò storen !)

Android developer & dürüm-liefhebber

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

D4NG3R schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:51:
De Sennheiser HD201 of HD202. (Heb zelf de HD201)

Niet duur
Goede geluidskwaliteit
Zit comfortabel, heb ze zelfs een keer 10+ uur opgehad op een lanparty
Laat vrij weining geluid door.

pricewatch: Sennheiser HD 201 (Zwart)
pricewatch: Sennheiser HD 202 II (Zwart)

De HD202 variant is ietsje beter, en zit ook ietsje beter. Maar is dan ook wel 5 hele euro's duurder :+ .
202 is echt een extreem slechte koptelefoon voor het geluid. Wat een freaking ramp was dat :/

201 is prima voor de prijs maar echt goed durf ik hem niet te noemen. Vooral bouwkwaliteit en geluid komt hij wat tekort....

Waar je rekening mee moet houden als jij hem direct op de uitgang van je PC doet of op je telefoon/mp3 dat het uitgangsvermogen over het algemeen te laag is om fatsoenlijke koptelefoons aan te sturen. Er zal wil je er goed geluid uithalen op zijn minst een versterkertje oid tussen moeten....

Wat het beste is voor een redelijke prijs en ook nog eens erg goed klinkt is de PX100 en de PX100II. Als je goed zoekt kun je de PX100 halen tussen de 30 en de 40 euro. Alleen is die er ondertussen uit. de PX100II is voor een prijs van 40 tot 50 te halen.

Waarom voor deze. Lees hieronder maar.
dreamscape schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:54:
Moet je ook nog gemakkelijk kunnen communiceren met collega's? Dat is namelijk ook belangrijk om te weten. Ik heb hier Sennheiser PX100, een fijn opvouwbaar model dat ik makkelijk kan meenemen en die sluit niet heel erg af voor de omgeving. Ik zet het volume van de muziek zo dat ik anderen kan horen praten, maar niet echt kan horen wat ze zeggen. Zodra iemand contact met mij zoekt, hoor ik dat wel.

Zoiets kan de keuze voor een hoofdtelefoon nogal beïnvloeden. Als jij niet je collega's niet hoeft te kunnen horen (of de telefoon, als je daar geen softwarematige oplossing voor hebt - bij mij gaat 'ie ook via het pc-geluid), dan kun je voor een grotere koptelefoon kiezen die over je oren heen valt. Dat is qua comfort weer fijner.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48

D4NG3R

kiwi

:)

Touchdomex schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:15:
[...]

202 is echt een extreem slechte koptelefoon voor het geluid. Wat een freaking ramp was dat :/
Oh, hier op t.net werd mij verteld dat de 202 net ietsje beter was. nouwja..

Ben zelf weg van de kabel van de HD201. Elke headset welke ik had, had een kapotte kabel binnen 2/3 maanden. Ben nu zeker 10x over de kabel heen gereden met m'n bureaustoel. Nog niks mis mee. Alleen de lengte is IDD wat overdreven :x .. (2.5m)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Over de sterkte valt inderdaad niks op aan te merken. Ik ben er ook al vaak overgereden met mijn bureaustoel.
Maar normaal gezien he, kàn je niet met je stoel over je draad heen rijden. Normaal gezien heeft de kabel een normale lengte. 2.5 meter is echt belachelijk lang. (ik heb spijt dat ik het ijzerdraadje heb weggegooid :+ )

Android developer & dürüm-liefhebber

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

D4NG3R schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:24:
[...]

Oh, hier op t.net werd mij verteld dat de 202 net ietsje beter was. nouwja..
Hij heeft meer bass en hij sluit beter af/strakker tegen je kop. Maar dat is ook het enige. Het hoog en mid is gewoon niet tot nauwelijks aanwezig... Balans is er niet. Lees reviews erop na. Had eerst de 202 gekocht want hij sloot goed af en hij is zwart :+ Maar een ramp ding :/ in alles aan het apparaat...
Ben zelf weg van de kabel van de HD201. Elke headset welke ik had, had een kapotte kabel binnen 2/3 maanden. Ben nu zeker 10x over de kabel heen gereden met m'n bureaustoel. Nog niks mis mee. Alleen de lengte is IDD wat overdreven :x .. (2.5m)
Kabel is hier bij weinig gebruik gesneuveld binnen 6 maanden.... Moet nog steeds eens die hele kabel vervangen voor een kortere variant. Ongeveer 1.5m is genoeg voor mij. Langer is onhandig.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een heel aardige koptelefoon is deze van Koss. Laat de oorschelp grotendeels vrij. Zit comfortabel. Druk op de oren is in te stellen. Je moet hem wel erg hard zetten wil de omgeving er iets van merken. Goede basweergave.

Lees vooral het klantcommentaar lager op die pagina. ;)

Staat ook direct op de 'voorpagina' op www.koss.com .

Iets andere versie. Zwart en met omwikkeld snoer - zou volgens live-chat met Koss technisch verder hetzelfde zijn. Wel minder voordelig.

Veel meer user reviews zijn te lezen bij Bestbuy.

[ Voor 9% gewijzigd door CaptJackSparrow op 08-02-2011 18:08 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:09

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik had dezelfde overwegingen, met dan de nadruk dat het een gesloten set moest zijn, om anderen niet te storen. Voor comfort heb ik gekozen voor een Audio Technica ATH-A700: Afbeeldingslocatie: http://www.moon-audio.com/AudioTechnicaHeadphone/ath_a700small.jpg

Goede geluidskwaliteit, goede gevoeligheid (werkt fatsoenlijk met een hoop mp3-spelers), supercomfortabel (valt om het oor heen). Kost rond de $120.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:48:
* Comfort (mag niet pijn beginnen doen na bijvoorbeeld een uur op mijn hoofd te zitten)
Naast in-ear is er nog Supra aural (op het oor) en Circumaural (over het oor). Als je één van die twee niets vind dan wordt de zoektocht al een stuk makkelijker.
* Prijs (aangezien hij regelmatig op en af moet tussen werk en thuis, wil ik niet constant met een zeer dure hoofdtelefoon op zwier zijn, omdat er toch een kans is op diefstal of dat hij beschadigt raakt)
"Zeer duur" zegt natuurlijk niets. Noem gewoon een prijs (of prijsrange), dit zoekt veel makkelijker.
Het mag andere mensen niet storen. M.a.w. ze mogen niets opvangen van de muziek waar ik naar luister.
Dan moet je een hoofdtelefoon nemen met een gesloten klankkast, anders treedt het geluid nog steeds naar buiten en kunnen anderen er last van hebben. Klankverschil tussen een open- en gesloten klankkast is zeker aannwezig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:52
Touchdomex schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:32:
[...]

Hij heeft meer bass en hij sluit beter af/strakker tegen je kop. Maar dat is ook het enige. Het hoog en mid is gewoon niet tot nauwelijks aanwezig... Balans is er niet. Lees reviews erop na. Had eerst de 202 gekocht want hij sloot goed af en hij is zwart :+ Maar een ramp ding :/ in alles aan het apparaat...
Geen hoge tonen? Dan zou ik toch eens langs de audiciën gaan hoor. Goeiendag zeg, uit mijn 202 hoor ik eigenlijk niets anders dan hoge tonen.. Juist de lage tonen vielen mij enorm tegen in het begin. Nu is de koptelefoon al wat ouder en voor mijn gevoel goed ingespeeld, en juist nu komen ook de lage tonen beter naar voren.. Maar dat je zegt dat het apparaat nauwelijk hoge en mid tonen geeft, dat is echt larie.

Maar goed, dan nog zou ik hem niemand aanraden, want het ding zit gewoon klote na een uur.. :P

*sowieso

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen alvast voor de handige informatie!

Momenteel overweeg ik een Sennheiser HD 418. Dat is ook ongeveer de prijsklasse waarin het voor mij wel mag zitten (max. 40 euro).

pricewatch: Sennheiser HD 418 (Zwart)

Wat denken jullie over dit model? Ik heb wel gelezen dat hij zeer comfortabel zit, wat eigenlijk momenteel mijn belangrijkste eis is. Is dit model volledig isolerend? Het zou wel handig zijn als ik collega's hoor wanneer ze mij nodig hebben, maar een echte eis is dat ook niet. Ze kunnen altijd op mijn schouder tikken. Comfort en het niet storen van andere mensen is belangrijker (mijn baas zit op 2 meter van mij ;) ).

Over de tribal graphics op de oren ben ik wel nog niet echt overtuigd... :D

Ik heb bovendien ook ervaring met hoofdtelefoons die pijn beginnen doen (misschien hebben mijn oren een verkeerd formaat?), dus ik denk dat ik maar niet ga gaan voor de HD20x reeks, hoewel ik die eerst wel overwogen heb.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
[...]

[...]

Die vergelijking is zo krom dat ik niet eens de behoefte voel om erop in te gaan. :)

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:01
Ligt er echt aan hoelang jij hem op je oren hebt. Een uurtje zou wel geen probleem zijn, maar echt langer lijkt mij niet aangenaam. De enige die ik echt lang op kan houden is de SBC-HP890 van Philips.

Mijn dure AKG K171 drukt gewoon nog niet te hard op je oorschelp en zeker na een lange tijd doet je hele oorschelp zeer. Niet leuk om mee te slapen. De SBC-HP890 kunnen mijn oren helemaal in en drukt de rand tegen mijn hoofd aan.

Uurtje per dag is die HD-418 prima, maar wordt het 4 uur of meer dan zou ik hem niet nemen.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:41
De SBC-HP890 is alleen al een aantal jaren niet meer te koop.

Wat hem wel geschikt maakt is inderdaad het onovertroffen draagcomfort, zelfs een AKG K701 kan daar niet aan tippen, imho. Wat hem niet geschikt maakt is het feit dat hij open is en veel geluid lekt.

Qua geluid vind ik de bas iets te overdreven en net iets te weinig hoog, maar verder oké om naar te luisteren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:01
Ik dacht dat de SHO9560 de moderne versie van de SBC-HP890 was. Al lijkt mij deze kleinere oorschelpen te hebben. Tevens scheelt het ook als je fluwelen kussentjes neemt inplaats van leer.

[ Voor 24% gewijzigd door rhodium op 09-02-2011 10:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, het is een Sennheiser HD 418 geworden. De eerste indrukken zijn niet slecht.

Zit (voorlopig) comfortabel en klinkt op het eerste zicht gehoor niet slecht. En volledig de omgevingsgeluiden aflsluiten doet hij ook niet helemaal (ik hoor mezelf nog net typen).

Het enige minpuntje wat ik op dit moment zie is dat de kabel niet echt lang is. Ik zal een verlengkabel moeten aanschaffen als ik deze headphone wil gebruiken met een desktop PC onder mijn bureau...

Bedankt iedereen voor de hulp en nuttige informatie!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

bram1984 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:03:
[...]

Die vergelijking is zo krom dat ik niet eens de behoefte voel om erop in te gaan. :)
Het was dan ook als grapje bedoeld.... :/

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Pagina: 1