IDE Harde schijf via usb

Pagina: 1
Acties:
  • 826 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Hallo,

In mijn PS2 zit een Ide harde schijf. Die wil ik nu formatteren en gebruiken voor een backup van mijn systeem. Nu heb ik via Yagoda een usb2.0 to SATA/IDE cable gekocht en de IDE harde schijf aangesloten op mijn pc. Echter herkent mijn pc de harde schijf niet. Er wordt niet aangegeven dat er een apparaat op de usb poort is aangesloten. Mijn besturingssysteem is Windows 7. Heb al wat google gezocht, heb het programma winhiip ook gedownload maar die herkent de hd ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 15:15
Domme vraag misschien, maar heb je de powerkabel wel aangesloten op je harddisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
ja de harde schijf draait wel gewoon. (en er zijn geen domme vragen wordt mij altijd verteld) Als ik een Sata harde schijf van hetzelfde merk eraan doe word hij ook niet herkend.

[ Voor 31% gewijzigd door lolkejan op 08-02-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32

OgWok

U.N.C.L.E.

Krijgt de hd in het usb kastje wel genoeg stroom? Sluit anders de extra kabel aan waarmee je de hd 5V extra spanning geeft; moet er wel bijzitten natuurlijk.
Heeft je systeem wel usb2, anders gaat het allemaal erg lang duren......

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 14:12
Controleer ook even de jumpering van de harde schijf, soms moet deze echt op MAster staan ipv CableSelect (of v.v.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:07
zie je niet bekende (usb) hardware in je systeem terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Kan eens opstarten met een ubuntu live cd, kijken of die de disk wel herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nielson schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:29:
Controleer ook even de jumpering van de harde schijf, soms moet deze echt op MAster staan ipv CableSelect (of v.v.).
En in sommige gevallen moet je het ding weer jumperen als single (bijv bij WD schijven). Want dat wijkt weer af van Master (om het makkelijk te houden :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-06 15:44
hoe sluit is de aansluit volgorde ?

Heb je de USB kabel al in de usb-poort zitten en dan zet je er pas stroom op de IDE schijf ?

Probeer het volgende eens

eerst de converter aan de IDE schijf sluiten en er stroom op zetten. Poosje wachten tot dat de schijf opgespint is..... en dan pas de USB kabel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
ik heb de extra kabel aangesloten. en hoe controleer ik of hij op master staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Als het goed is, staat er op je harddisk een schema voor de jumpersettings. Daar dus even naar kijken en dan de jumper op master zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
heb ik gedaan. maar de harde schijf start niet meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heb je ergens toch wat fout gedaan. Loop het hele proces nog eens door en kijk wat er dan gebeurt.
Dus, staat de jumper goed? Zijn alle kabels correct aangesloten? Heeft de schijf stroom enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21-06 14:12
Dan heb je ws wat verkeerd gedaan. Maar wees eens wat duidelijker, wélke schijf is het, hoe heb je 'm ingesteld, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 12:07

EoG

BOFH

Ehm, wordt de bestandsindeling wel ondersteund? Is de schijf wel gewoon zichtbaar in schijfbeheer? Klinkt mij in de oren als een partitie-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EoG schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:58:
Ehm, wordt de bestandsindeling wel ondersteund? Is de schijf wel gewoon zichtbaar in schijfbeheer? Klinkt mij in de oren als een partitie-probleem.
Hoe ga je dat checken als de hd niet eens opstart??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 21:50

itsalwaysme

Graast voor DB

Anoniem: 292340 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:01:
[...]

Hoe ga je dat checken als de hd niet eens opstart??
De TS zegt net dat hij wel opspint. Dus het zou kunnen zijn dat hij er wel is, driver geïnstalleerd is maar er geen partitie op staat, of er geen letter aan toegekend is.

edit:
hij had daarna nog gezegd dat hij juist niet meer opstart... foutje.

[ Voor 10% gewijzigd door itsalwaysme op 08-02-2011 16:08 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Jumper staat op Single or Master, sluit eerst de voedingskabel aan. Wacht tot de schijf gaat draaien maar dit gebeurt niet. Schijf is een Western Digital Caviar Enhanced IDE Hard Drive van 80GB. En hoe kan ik zien wat de bestandsindeling is als de schijf niet zichtbaar is? (ook niet in schijfbeheer).
Eerste keer startte de HD wel, nadat ik de computer opnieuw opgestart heb start de HD niet meer op.

[ Voor 14% gewijzigd door lolkejan op 08-02-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt de power toch niet aangekoppeld / afgekoppeld terwijl de voeding nog aan stond hè? Want dan is de kanst groot dat de schijf nooit meer op zal starten. Aan of afkoppelen heeft het gemene effect van kortsluiting toch gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Ok. Nou als ik hem start via mijn ps2 dan doet ie t nog wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:07
Ik zie dat je het probleem zoekt bij de schijf, maar je geeft aan dat het apparaat ook niet werkt met een S-ata schijf. Mij lijkt de oorzaak dan eerder bij het apparaat te liggen dan bij de schijf/schijven. Kijk eens of het apparaat door je systeem herkend wordt, en dat de driver correct laadt. Ik neem aan dat bij aansluiten je eerst alles aansluit, en dan pas de spanning erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Heb een RMA formulier ingevuld bij Yagoda.

[ Voor 83% gewijzigd door lolkejan op 09-02-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 578251

Heb ook zo'n dingetje gekocht voor een tientje ergens in china.
Alleen om oude 3,5 inch IDE aan te sluioten op usb poort.
Duurt maand voor je het ontvangt en blijkt dan niet te werken.
Niet zo vreemd als je ziet dat bij serieuze aanbieders dit spul 2a3 x duurder is

Heb nog eens de specs opgezocht:

daar staat dat het geschikt is voor oper.syst. t.m. windows xp; over hogere windows systemen wordt niets vermeld.
Kan het kloppen dat dit ding alleen t/m XP werkt en niet in een win7 systeem?
En zou win7 niet zelf de drivers kunnen vinden.?

Alle hierboven genoemde trucs geven geen enkele reactie in computer.
hdd werkt prima;
Als ik een andere 2,5 inch adapter met een hdd (ide naar usb) inprik wordt die onmiddellijk herkend.

groet, JanD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32

OgWok

U.N.C.L.E.

@JanDuns: volgens mij is die adapter gewoon stuk of volledig incompatible; dus pech. Heb je hem echt nodig, probeer Conrad. Wel duur, maar problemen, geld terug.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Topickaping wordt niet op prijs gesteld. Open je eigen topic voor je eigen probleem. Een discussietopic hervatten met nieuwe inzichten is wel toegestaan.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.