Toon posts:

Keramische Condensator S10 K150

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een voeding aan het maken van een HP computer, in de voeding heb ik een kapot onderdeeltje gevonden, het is een blauwe keramische condensator de tekst is nog te lezen maar je ziet goed dat hij onder en boven verbrand is dus ik weet zeker dat dit de boosdoener is.

Er staat er op gedrukt:
S 10
K150

een wit aan de onderkant naar binnen gebogen driehoekje links langs de tekst
onder K150 staat een omgedraaide RU daarnaast een klein rondje met SA er in.
het onderdeeltje is blauw en het is een keramische condensator ik weet alleen niet precies wat de waardes zijn, en welke ik moet bestellen.. Kan iemand me daar bij helpen? Bij voorbaat dank! ;)

(Voor de geïnteresseerde: de HP computer heb ik getest met een andere voeding en de hardware is verder, 100% in orde. Het gaat om een hele vage voeding van hp, een langwerpige variant, maar het moederbord is gewoon ATX en kon er dus gewoon een normale voeding buiten de kast aansluiten.

De plastic bracket om het socket 478 daar was 1 hoekje van afgebroken en daar heb ik nu een nieuwe bracket op gezet, nu zit de koeler er weer goed op.)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

klinkt als een hoogspanningscondensator.

Alldatasheet.com nagekeken?

Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 23:57

4bit

Onward, to futility!

K150 = 15 pF met een tolerantie van 10%

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is zo'n onderdeeltje, ook een schijfcondensator duidelijk. Helaas kan ik geen foto maken...
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/4000_4999/4500/4510/4515/451517_BB_00_FB.EPS.jpg
Gaat deze werken denken jullie?
Conrad.nl Keramische schijfcondensator 15pF http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=451657

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

4bit en AtomicShockwave gaan niet door voor de koelkast.

SxxKyyy duidt op een varistor, waarbij xx staat voor het maximaal te verstoken vermogen en yyy voor de nominale spanning.
(Zoiets dus)

Helaas fikken ze niet voor niets af, dus lost het vervangen in 99% van de gevallen niets op zonder de rest van het circuit na te lopen.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
elal schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:49:
4bit en AtomicShockwave gaan niet door voor de koelkast.

SxxKyyy duidt op een varistor, waarbij xx staat voor het maximaal te verstoken vermogen en yyy voor de nominale spanning.
(Zoiets dus)

Helaas fikken ze niet voor niets af, dus lost het vervangen in 99% van de gevallen niets op zonder de rest van het circuit na te lopen.
Ik weet niet precies wat er met de computer gebeurt is maar wat ik wel weet is dat de koeler scheef op de cpu zat, en daardoor de cpu niet kon koelen. De pc gaat dan eerst heel hard blazen uit de cpu koeler wat niet uit haalt als de koeler de cpu niet raakt. Vervolgens gaat de pc uit. Als dit steeds verhaald wordt kan dan het overhitten van de cpu iets te maken hebben met het doorbranden van de psu?

De keramische condensator kan misschien ook kapot gegaan zijn door bliksem inslag? Ik zie dat er 4 (nu 3) keramische condensators om een langwerpig zwart onderdeeltje met 4 dikke pootjes. Nu weet ik dat dit onderdeeltje van wisselstroom gelijkstroom maakt, dus het is echt helemaal vooraan in het circuit doorgefikt.

Had ik maar een camera... :)

edit:

Dat is wel het onderdeeltje, ik kan me herinneren dat mijn pa op deze manier ook een voeding gemaakt had en er was toen ook een keramische condensator kapot. Dus op hoop van zegen ga ik ze bestellen bij conrad, 1 vraagje nog hebben deze een plus en een min pool?

edit2:

hmm ik ga er denk ik een paar ophalen bij een electro boer in de regio want 7 euro verzendkosten had ik niet zo'n trek ik.. doen ze daar niet aan brievenbus post...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 21:53
Varistoren hebben geen + of - pool. Wees er wel zeker van dat je varistoren bestelt daar deze altijd tussen de fase en de nul gemonteerd worden. Een condensator kan wel, maar dit zijn meestal niet de blauwe schijfjes.

Lichtblauwe condensatoren (Y2/X1) worden gebruikt tussen primair en secundair of van signal ground naar randaarde.

En wat El-al al zegt, een varistor is een behoorlijk robuust component die er niet zomaar uitvliegt. Ze worden gemonteerd om Surges (pieken) van het net op te vangen en te dempen. Ze kunnen flink heet worden dus er is een reden dat ze kapot gaan.

Het langwerpig ding op 4 pootjes is een brugcel of bruggelijkrichter en bestaat uit 4 anti-parallel geschakelde diodes.In een voeding wordt de 4 poot meestal gemonteerd tegen een koelblok aan om de warmte weg te halen bij de brugcel.

[ Voor 42% gewijzigd door Looney11 op 08-02-2011 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een varistor gaat beter geleiden (en uiteindelijk dus kapot) door overspanning; daarom worden die dingen in dat soort schakelingen toegepast. Het is alleen wel zo dat een blikseminslag meestal sneller is dan de tijd die een varistor nodig heeft om te klappen, dus even verder kijken is aan te raden.
Varistoren zijn niet polariteitsgevoelig overigens, maar dat had je ook kunnen Googlen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, het is eigenlijk zo gemonteerd, je ziet de 4 Varistoren daar hebben ze krimpkous overheen gedaan, op het uiteinde zit een rietje wat bijna de backplate raakt van de psu. Die heb ik er af geschroeft en heel duidelijk zie je dat daar een flinke spurt rook tegen aan geslagen heeft, er zit zelfs een klein chemisch rondje ter grote van het rietje / krimpkous op de backplate met daaromheen zwarte roet. Aan de onderkant heeft de vlam er ook flink uit geslagen er zit roet tegen de rand van de naburige dikke Elco en bij de gelijkrichter, die overiggens niet aan een koeler zit.

Verder zie ik geen schade aan de voeding inwendig, noch aan de pc die met een andere psu gewoon boot. Wat zou ik nog meer kunnen controleren om er zeker van te zijn dat de nieuwe Varistor er niet uit brand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
is een foto van het geheel echt niet mogelijk? dan kunnen we namelijk ook de omringende onderdelen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
om toch even de pret wat te onderdrukken, naar mijn mening moet je zo'n gerepareerde computervoeding niet zomaar weer in een computer gebruiken. Het liefst (dat zou ik doen) nooit meer. Je kan de varistoren vervangen, maar die zijn doorgeslagen met een reden. de kans op verdere schade is enorm, veel van die schade is misschien niet meteen te zien, maar uit zich over een tijdje pas. bijvoorbeeld een schakelfet die een flinke opdonder heeft gehad waardoor hij minder goed geleidt.

hij schakelt nog wel, dus hij doet het nog. maar hij geleid minder, dus meer dissipatie, meer warmte. daar is de warmteafvoer niet voor gemaakt. De fet raakt oververhit naar verloop van tijd en kan doorslaan. dan kan er van alles gebeuren, maar een van de opties is dat de ca 330v DC aan de primaire kant doorsluist naar de andere kant en alles in je computer frituurt.

dat is maar een van de vele mogelijkheden.

Reparatiewerk is erg leuk, maar bij zulke 'cruciale' apparaten (je zet er toch van alles op dat je wil bewaren) zou ik toch niet willen werken met twijfelachtige spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een doorgeslagen varistor beïnvloed niet de secundaire kant van een voeding! Doorgeslagen varistors betekenen ook een doorgeslagen zekering (het is een soort auto destruct functie, overspanning laat de varistor in geleiding gaan, stroom neemt toe, zekering brand door). Controleer dus ook je zekering of die nog wel goed is.

Maar, als er meerdere varistoren zo zijn doorgeslagen, is de kans groot dat er meer zut is meegegaan aan de primaire kant. Ook dingen die je niet direct kan zien (zoals een doogeslagen spoel in een travo). Daarnaast zijn geschakelde voedingen een serieuze bitch als je ze wilt repareren zonder dat je de precieze werking (en dus zaken als frequenties en toleranties) weet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1