Hoi allemaal,
Ik heb hier een HP procurve E2510 24 poorts layer 2 gigabit switch staan.
Deze wil ik gaan gebruiken in een netwerk.
Wat is de situatie:
Wij zitten hier met 5 bedrijven in hetzelfde gebouw. Sinds kort ligt hier een glasvezelverbinding waarop alle bedrijven worden aangesloten. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat alle bedrijven gescheiden worden van elkaar en daarom zal er met Vlans moeten worden gewerkt.
De glasvezel lijn word Tagged aangeboden en krijgt een vlan nummer mee vanaf onze isp hier vlak in de buurt.
Elk bedrijf heeft een eigen router met daarachter het bestaande netwerk. Het is de bedoeling dat de glasvezel lijn binnenkomt op de switch, vanwaar die word doorgezet naar de router van elk bedrijf waarna de rest van het lokale netwerk van het bedrijf komt.
mijn idee was als volgd:
Bedrijf 1 op poort 1 untagged met vlan id 10
Bedrijf 2 op poort 2 untagged met vlan id 20
Bedrijf 3 op poort 3 untagged met vlan id 30
Bedrijf 4 op poort 4 untagged met vlan id 40
Bedrijf 5 op poort 5 untagged met vlan id 50
Glasvezel lijn vanaf de media conferter op poort 24 tagged, Deze krijg vlan id 1 die als Default vlan word ingesteld.
Vervolgens koppel je elke aparte vlan aan poort 24.
Hiermee zou het toch gewoon moeten kunnen werken? dat dus elk bedrijf gescheiden is door hun vlan maar toch allemaal over dezelfde glasvezel lijn naar buiten gaat via poort 24.
Iemand betere idieen altijd welkom:)
Ik heb hier een HP procurve E2510 24 poorts layer 2 gigabit switch staan.
Deze wil ik gaan gebruiken in een netwerk.
Wat is de situatie:
Wij zitten hier met 5 bedrijven in hetzelfde gebouw. Sinds kort ligt hier een glasvezelverbinding waarop alle bedrijven worden aangesloten. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat alle bedrijven gescheiden worden van elkaar en daarom zal er met Vlans moeten worden gewerkt.
De glasvezel lijn word Tagged aangeboden en krijgt een vlan nummer mee vanaf onze isp hier vlak in de buurt.
Elk bedrijf heeft een eigen router met daarachter het bestaande netwerk. Het is de bedoeling dat de glasvezel lijn binnenkomt op de switch, vanwaar die word doorgezet naar de router van elk bedrijf waarna de rest van het lokale netwerk van het bedrijf komt.
mijn idee was als volgd:
Bedrijf 1 op poort 1 untagged met vlan id 10
Bedrijf 2 op poort 2 untagged met vlan id 20
Bedrijf 3 op poort 3 untagged met vlan id 30
Bedrijf 4 op poort 4 untagged met vlan id 40
Bedrijf 5 op poort 5 untagged met vlan id 50
Glasvezel lijn vanaf de media conferter op poort 24 tagged, Deze krijg vlan id 1 die als Default vlan word ingesteld.
Vervolgens koppel je elke aparte vlan aan poort 24.
Hiermee zou het toch gewoon moeten kunnen werken? dat dus elk bedrijf gescheiden is door hun vlan maar toch allemaal over dezelfde glasvezel lijn naar buiten gaat via poort 24.
Iemand betere idieen altijd welkom:)