Toon posts:

10mbps of 100mbps?

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga adsl delen op een netwerk van totaal vijf gebruikers(mij dus meegerekend) alleen ik vraag me af of ik de snelheid niet op 10mbit kan houden. Hubjes hiervoor zijn over het algemeen goedkoper. Het leek mij dat ik 10mbit wel kon gebruiken aangezien we een basic aansluiting gebruiken(512kbps)en delen met zijn vijven. Maar ik hoor mensen toch zeggen dat 10mbit tekort schiet. Hoe zit het nou dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 10mbit netwerk heeft een maximale snelheid van 10MB/sec. Zeker voor het delen van een internet-verbinding is dat meer dan voldoende.

Eventueel kun je een 8-poort 10/100mbit switch aanschaffen, bij Eynstein.nl worden die al voor 199,- aangeboden. Hier kun je dus 10mbit en 100mbit netwerkkaarten op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat leek me ook inderdaad, trouwens weet jij hoe goed, in mijn geval Internet Connection Sharing is wat bij win98SE zit, voor alleen het delen van een adsl verbinding? Zoniet kan ik wel sygate of winroute nemen, maar dan wel gratis en ik heb geen zin om elke 30 dagen de datum van de server terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens ik dacht dat zo'n 10 mbit/mbps stond voor 10miljoen bps, dit gedeeld door acht(1byte is acht bits) is 1,25 miljoen bytes of zo'n 1,25megabyte per seconde. Net zoals op een modem 40kbps 5 kbyte per seconde is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
tagteam: 10Mbps is RUIM voldoende om internet te delen.
het is ook voldoende als je wil gaan gamen of mp3 overpompen tussen de pc's (duurt wel effe dan)

100Mbps is handig als je redelijk veel gaat overpompen of weinig geduld hebt bij't overpompen.

Zoveel duurder is het niet dus misschien wel de moeite van't overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero
  • Laatst online: 15-04 12:56

FoolZero

Freedom of speech...

Op Friday 16 March 2001 09:41 schreef Tag-Team het volgende:
Trouwens ik dacht dat zo'n 10 mbit/mbps stond voor 10miljoen bps, dit gedeeld door acht(1byte is acht bits) is 1,25 miljoen bytes of zo'n 1,25megabyte per seconde. Net zoals op een modem 40kbps 5 kbyte per seconde is...
En dat heb je dus goed gedacht! :)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-11-2024
Klopt, dus 1.25MB(byte)/s en niet 10 :)

Dat ics van win98se is best redelijk. Je kan ook winme installeren, de versie daarin is no iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben tevreden met win 98se, ik vind het pas de moeite waard om iets nieuws te nemen als whistler er is. Me of 2k biedt niets zoveel meer naar mijn menning en of het nou zoveel stabieler/sneller loopt boeit mij ook niet. Ik zou namelijk ook graag winroute erbij nemen, maar ook dat is betalen! Heb ik echt geen zin(fl 195 voor 3 users)in, tenzij er wat gekraakt spul is natuurlijk. Dus het wordt denk ik ICS met los een firewall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
tagteam: 10Mbps is RUIM voldoende om internet te delen.
het is ook voldoende als je wil gaan gamen of mp3 overpompen tussen de pc's (duurt wel effe dan)

100Mbps is handig als je redelijk veel gaat overpompen of weinig geduld hebt bij't overpompen.

Zoveel duurder is het niet dus misschien wel de moeite van't overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:21

Soullie

Planeshift

Op Friday 16 March 2001 09:46 schreef Gert het volgende:
Klopt, dus 1.25MB(byte)/s en niet 10 :)
dus 100mbit is 12,5MB/S (of zit ik nu verkeerd :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero
  • Laatst online: 15-04 12:56

FoolZero

Freedom of speech...

Op Friday 16 March 2001 09:51 schreef Soullie het volgende:

[..]

dus 100mbit is 12,5MB/S (of zit ik nu verkeerd :?)
Wat een rekenwonders hebben we hier! ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou wel eens willen weten of je met wingate/sygate/winroute adsl wel kunt delen. ik heb gehoord van niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Zou echt wel gaan voor stabiliteit van de inet verbinding. Hebben jullie aparte inet server? Zo ja, dan zou ik daar geen win98se opzetten maar linux of w2k. Je wordt knettergek van iedere keer maar weer de server rebooten. Wij hadden eerst ook win98se op de server maar sinds w2k hierop staat is de inet verbinding veel stabieler, dus hoop minder rebooten en gezeik. We hebben wel wat probleempjes, zie hiervoor:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/144624

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus alleen win2k op de server en de rest 98se?(of ook win2k?) Ik zal eens kijken. Met een paar weken is de telefoonlijn erop voorbereid en komt het mxstream pakketje, dus nu alvast kijken voor de infrastructuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Op de clients kun je draaien wat je wil, dat beinvloed niet het hele huis (ook studentenhuis?). Bij ons staat de server in een hoek zonder monitor (neemt teveel plaats + we hebben geen monitor over). Opnieuw rebooten betekent voor ons iedere keer weer monitor erop aansluiten. Dat moest ik iedere keer doen en werd ik sch**tziek van. Sinds dinsdag w2k op de server en sindsdien nog niet moeten rebooten.
Wat voor pc is jullie server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk kan je met bv. Winroute Adsl delen. Heb ik hier ook gedaan. (2Mb Adsl lijn met daarachter 4 Users) Werkt perfect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben bij ons thuis (wij delen met 5 man een kabel aansluiting) een server met win98se staan met sygate erop. Geen problemen mee gehad werkt perfect. Het netwerk is 10Mbit/s, tot nu toe snel genoeg ook voor gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Wat voor uptime haal je dan met die win98se bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook studentenhuis, ik zit nu op werk en daar heb ik genoeg tijd over om dit allemaal even door te kijken aangezien ik het ga aanleggen. De server is een oude compaq deskpro 4110 met 120 Mhz pentium 1gieg hd en er komt 32mb edo ram in piv de 16 die er eerst in zat. Voor de rest zitten er op het netwerk een paar pentiums 1 plus de mijne duron 650 op msi k7t-pro 15gig hd @7200rpm en 128mb ram(binnenkort256) en een tntn2 m64. Er kotm een zelfde pc bij met een duron 750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel grappig, zo'n compaq heeft van binnen een apart kaartje op het moederboord voor de pci-sloten(gelukkig net vrij!). Ik hoop maar dat ik genoeg irq's overga houden. Voorlopig moet ik zelf nog mijn modem houden aangezien ik wat moet gaan klooien met ftp bestanden voor mijn home-net. Moet ik nog uitzoeken hoe dat ook nog in zijn werk gaat. Gelukkig heb ik net tentamens achter de rug, dus ik heb voldoende tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTail
  • Laatst online: 12-03-2024
100Mbit is tegenwoordig betaalbaar, voor 175,- heb je en Target 10/100Mbit Switch, en 100Mbit netwerkkaarten voor 35,- p.st. (inclusief Wake On LAN).
Maar als je echt alleen maar een LAN wilt voor Internetsharing, kan je ook gewoon 10Mbit aanleggen. Zorg wel dat je CAT5 UTP kabels koopt, dan hoef je die in iedergeval niet te vervangen als je eventueel later nog wilt overstappen naar 100Mbit.
ADSL werkt met Winroute, maar ik moest wel eerst wat rare reg-truukies uithalen, had met VPN zooi te maken geloof ik. Verder is Winroute wel aan te raden, goeie firewall en andere leuke features als geintegreerde DNS, DHCP en mailserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Friday 16 March 2001 09:41 schreef Tag-Team het volgende:
Je hebt niet helemaal gelijk, je moet niet delen door 8 maar door 11 ( 1 startbit + 1 pariteits bit en 1 stop bit)
dus:

10 Mbs = 0.91 Mbyt/s
100 Mbs = 9.09 Mbyt/s

Oma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee oma... gewoon door 8 delen...
van MB(byte) naar Mb(bit) is altijd gedeeld door 8. Die start, stop en pariteits bits hebben hier niks mee te maken (zeker niet als het een ethernet frame betreft ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Zit ook op mijn werk en heb ook genoeg tijd op dit moment hier. :) De sfeer is hier op dit moment :Z

P120 is wel weinig voor w2k. Ik zou het gewoon proberen. Onze server is een IBM Aptiva p166 met 32mb intern. Iedereen riep tegen mij dat w2k daar niet op zou draaien maar het draait perfect.

Het lijkt mij echter ook leuk dit onder Linux te gaan proberen. Zoals ik al in topic [topic=144624] zei, is mijn eigen compu (lees hdd) naar de haaien en ik ben aan het wachten tot dit in de garantie wordt gerepareerd (of een nieuwe wordt teruggestuurd). Zodra mijn hdd terug is installeer ik weer w2k + linux rh hierop. Eerst maar eens kijken of ik linux op het netwerk krijg. Als dat lukt wil ik eens met de server gaan klooien om daar linux op te gooien. Heb al wel wat howto's gezien over inet sharing maar heb nog niks gelezen over vpn installeren onder linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Friday 16 March 2001 10:37 schreef MrTail het volgende:
100Mbit is tegenwoordig betaalbaar, voor 175,- heb je en Target 10/100Mbit Switch
En bij welke winkel is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
X-wolf, moet de computertotaal! nummer 3 lezen van dit jaar(heb ik hier onder mijn neus, is toch rustig en handig voor in de bus). Staat van alles in over modems configureren onder linux, ook adsl. Misschien wel interessant voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Is dat de computer Totaal die nu in de winkel ligt?

Staat daar een hele uitleg in over hoe je het installeert onder Linux? Zo ja, ga jijzelf het ook onder Linux proberen?
Zo nee, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTail
  • Laatst online: 12-03-2024
http://home.wanadoo.nl/wvdm/lijst/netwerk.htm
(Desktop Hub, UTP Only, 8 * Port Switching Hub, 10/100 Mbps, Code 24070 fl. 147,20 fl. 175,17)

http://home.wanadoo.nl/wvdm/

Ik haal hier meestal m'n spullen, lekker dichtbij :)

Maar voor 175,- moet je natuurlijk niet teveel verwachten, ik haal soms wel 8Mb/sec over m'n netwerk, maar tis geen superperformancebak, maar goed genoeg voor thuis. Professionele 100Mbit zooi kost al vaak mer dan 1000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Linuxbakje roeleerd :)

Ik heb m'n K6-III450 ervoor gebruikt en meteen ook ff de koe&koeproxy eropgeknald om 24/7 te grazen en routeren :)
gaat via een 10Mbit coax via een hubje naar mijn 100Mbit switch :)
Werkt uitstkend en mijn server hangt gewoon in de meterkast:)

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Op Friday 16 March 2001 11:35 schreef picobyte het volgende:
Linuxbakje roeleerd :)

Ik heb m'n K6-III450 ervoor gebruikt en meteen ook ff de koe&koeproxy eropgeknald om 24/7 te grazen en routeren :)
gaat via een 10Mbit coax via een hubje naar mijn 100Mbit switch :)
Werkt uitstkend en mijn server hangt gewoon in de meterkast:)
Moet zeggen dat ik nu ook tevreden ben met w2k (ik heb een uptime van 2,5 dag, dat heb ik in die drie dagen dat de server win98se draaide nooit gehaald! ;) ) Het gaat natuurlijk niet alleen om uptime. Ook al draait w2k perfect dan nog is het mooi om te leren hoe het onder Linux moet. Opensource spreekt mij gewoon heel erg aan. Welke distro gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem gisteren gehaald(de CT! dus) en hij ligt nu onder m'n snufferd. Maareh over linux, ik ben daar echt te lui voor. Bij mij vriendin hebben ze een netwerk met z'n achten op adsl basic met een pII als server met winroute op win98se, niets aan de hand. Dit compaqje zal toch ook wel wat moeten kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Op Friday 16 March 2001 11:50 schreef Tag-Team het volgende:
Ik heb hem gisteren gehaald(de CT! dus) en hij ligt nu onder m'n snufferd. Maareh over linux, ik ben daar echt te lui voor. Bij mij vriendin hebben ze een netwerk met z'n achten op adsl basic met een pII als server met winroute op win98se, niets aan de hand. Dit compaqje zal toch ook wel wat moeten kunnen hebben?
Dank voor de c!t tip.

Je kunt idd wel inet delen met win98se. Als je wat details ;) nodig hebt hierover moet je maar even mailen.

en uhh, lui? |:( W2k is gewoon stabieler dus goed voor luie mensen en linux geeft misschien in het begin wat meer moeite maar daarna.... + linux is gewoon weer eens wat nieuws (althans voor mij, kan al wel een beetje met RH omgaan maar wil nu gewoon verder in server + netwerk faciliteiten van Linux). Gedachte achter opensource spreekt mij gewoon meer aan dan gedachte achter 1 steenrijke man die alles opkoopt en monopolie probeert te krijgen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Laatst online: 02-10 07:51

Tjark

DON'T PANIC

Op Friday 16 March 2001 11:34 schreef MrTail het volgende:
http://home.wanadoo.nl/wvdm/lijst/netwerk.htm
(Desktop Hub, UTP Only, 8 * Port Switching Hub, 10/100 Mbps, Code 24070 fl. 147,20 fl. 175,17)

http://home.wanadoo.nl/wvdm/
PAS OP!!!!!!!
Dit is een switching HUB, _geen_ switch!!!!
Ik zou nog 15,- meer uitgeven voor een echte switch.
Kijk eens bij Memo systems:
EDIMAX 8 POORTS SWITCH 10/100M (ES3108P)189.00
(ze hebben ook switching hubs: EDIMAX 8 POORTS 10/100M HUB+SWITCH (ED1408P) 179.00)

Een switching hub is een hub (duh) dus de bandbreedte wordt gedeeld door de mensen op het segment. Dat ding heeft 2 segmenten (10 en 100Mb segment) en _daartussen_ "switched" hij. Wat wil dat zeggen: als jullie allemaal op 10Mb kaartjes zitten en 2 mensen pompen MP3's over dat de anderen daar last van krijgen bij bv. gamen.
Een switch houd de bandbreedte voor de gebruikers appart (en heb je geen last van elkaar) :)

En dat voor 15,- ;)

-edit s/uhb/hub/

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, dat is het niet. Ik heb geen zin om nog meer tijd te steken in linux te begrijpen. En winme kan ik voor gaan dokken, heb ik ook al geen zin in. Als het compaqje een beetje stabiel wil blijven koop ik er liever sysgate of winroute erbij, heb ik tenminste ook een firewall erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet ik nog, wat in de CT! staat. Er staat geen stappenplan letterlijk, maar wel waar je aan moet denken en bijvoorbeeld dat usb modems linux nog niet ondersteund worden. Of hoe en wat met de linux kernel en enkele nuttige web-sites. Vijf en halve kantjes, dus daar kan je wel mee vooruit. Ik heb net zitten bellen met kpn, adsl kan niet over een huiscentrale of tikker(tja studentenhuis). Vindt ik wel vreemd, aangezien mijn vriendin wel adsl heeft met een tikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Op Friday 16 March 2001 11:46 schreef x-wolf het volgende:

[..]

Moet zeggen dat ik nu ook tevreden ben met w2k (ik heb een uptime van 2,5 dag, dat heb ik in die drie dagen dat de server win98se draaide nooit gehaald! ;) ) Het gaat natuurlijk niet alleen om uptime. Ook al draait w2k perfect dan nog is het mooi om te leren hoe het onder Linux moet. Opensource spreekt mij gewoon heel erg aan. Welke distro gebruik jij?
Rooie hoed voor m'n routertje en susje voor mijn wks :)

Je kan btw ook prefab routersoftware downloaden zoals E-Smith of Freesco laatstgenoemde kan volledig functioneren vanaf n 1.44MB flop :)

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
ik zie hier een paar mensen de Mbps omrekenen naar MBps..
als dit gedaan is om de snelheid in begrijpelijke begrippen te zetten: niet doen.. 100Mbps is NIET zo snel.. er treed altijd redelijk veel verlies op (ethernet is slechte standaard)
't is ook niet dat 100Mbps 10 keer zo snel is als 10 Mbps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Op Friday 16 March 2001 12:08 schreef Tag-Team het volgende:
Je hebt gelijk, dat is het niet. Ik heb geen zin om nog meer tijd te steken in linux te begrijpen. En winme kan ik voor gaan dokken, heb ik ook al geen zin in. Als het compaqje een beetje stabiel wil blijven koop ik er liever sysgate of winroute erbij, heb ik tenminste ook een firewall erin zitten.
Ik heb net op mijn ouwe server freesco geinstalleerd, en het is echt perfect! Ik heb helemaal geen verstand van linux, maar binnen 2 uurtjes had ik alle andere computers aan het internet. Echt de moeite waard! Het past ook op 1 diskette, dus ik heb nu een hd over om raid te gaan draaien op mijn client. http://www.freesco.org

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, tiep/denkfoutje |:(
10mbit = ongeveer 1 MB/sec
100mbit = ongeveer 10 MB/sec
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-10 18:50
ja, die floppy distro's zijn wel tof, word je gehackt (onwaarschijnlijk.. maar toch) gewoon ff op de reset knop rammen, die floppy is toch write-protected :)

en ook ik zou voor 100 mbs gaan, als je bijvoorbeeld een filmpje overpompt, ben je al snel bij dat je 100 mbs hebt. voor puur internetdelen maakt het niet uit, mn kabelmodem kan bijvoorbeeld niet eens op 100 mbs werken (en mn kabelmodem kan hogere snelheden halen dan ADSL, maar daar niet van)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Was ff weg, lunchen, maar ben er weer ;)
Op Friday 16 March 2001 12:13 schreef Tag-Team het volgende:
Vergeet ik nog, wat in de CT! staat. Er staat geen stappenplan letterlijk, maar wel waar je aan moet denken en bijvoorbeeld dat usb modems linux nog niet ondersteund worden. Of hoe en wat met de linux kernel en enkele nuttige web-sites. Vijf en halve kantjes, dus daar kan je wel mee vooruit. Ik heb net zitten bellen met kpn, adsl kan niet over een huiscentrale of tikker(tja studentenhuis). Vindt ik wel vreemd, aangezien mijn vriendin wel adsl heeft met een tikker.
Tag-team, als je me ff mailt kan ik je verder helpen... Mijn mail adres staat in mijn profile.

ADSL werkt niet met tellentikker. Wij hebben hem ook weg moeten halen. Je moet echter niet alleen de tikker weghalen ook moet KPN iets veranderen in de centrale. Dat duurt vrij lang. Zij hebben hem binnen een week weggehaald maar dan moet je nog wachten tot je je eerste KPN rekening binnen hebt gekregen. Dit laatste komt omdat kpn een database bijhoud met alle gebruikersgegevens en die database actualiseert per rekening. Als je ADSL aanvraagt checkt KPN deze database en daar staat dan dus dat er nog een pulsgever in de centrale is aangesloten (ook al is deze weggehaald!, dat staat dan nog niet in de database). Onder w2k installeren is overigens nog makkelijker dan onder win98se + sygate. De Sygate personal firewall werkt echter niet samen met ADSL. Da's kl*te want afscherming is echt moeilijk. Bij mij staat nu nog m'n Netbios en m'n IMCP open, daar moet ik nodig wat aan doen maar weet nog niet goed hoe. Zowel bij mij als bij een vriendje van me werkt de Sygate personal firewall niet in samenwerking met ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Op Friday 16 March 2001 12:50 schreef koosmp3 het volgende:

[..]

Ik heb net op mijn ouwe server freesco geinstalleerd, en het is echt perfect! Ik heb helemaal geen verstand van linux, maar binnen 2 uurtjes had ik alle andere computers aan het internet. Echt de moeite waard! Het past ook op 1 diskette, dus ik heb nu een hd over om raid te gaan draaien op mijn client. http://www.freesco.org

suc6
Hee Koosmp3, heb al vaker wat over freesco gelezen hier, maar wat is nu het verschil tussen linux en freesco?
Staat je hele OS gewoon op 1 diskette :?
Kun je ook vpn installeren onder feesco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou bij 10Mbps blijven. Doordat het eenzelfde botsingsdomein is in het eigen netwerkje, kun je nooit de 10Mbps krijgen. Ook zit de bottleneck soms bij de PC (verwerking van gegevens die in de netwerkkaart stromen) of de bus-snelheid die moet verdeeld worden over al de kaarten in je PC.

Heb dit eens als labowerkje gedaan.. En bij 100Mbps kon maar een file-transfer gedaan worden van maximaal 33Mbps (2 PC met crosskabel) en alle 2 waren een P2-350.
10Mbps is ook niet 100% haalbaar, nauwelijks 1MByte per seconde. Maar toch al een veel hoger rendement.

En kwestie sharing... (wel persoonlijke mening) je pakt het beste Linux op de server, dan heb je ineens a-hell-of-a firewall en allemaal die gatenkaas toestanden van windows niet als het om beveiliging gaat.

Veel suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Op Friday 16 March 2001 13:10 schreef x-wolf het volgende:

[..]

Hee Koosmp3, heb al vaker wat over freesco gelezen hier, maar wat is nu het verschil tussen linux en freesco?
Staat je hele OS gewoon op 1 diskette :?
Kun je ook vpn installeren onder feesco?
freesco == linux
ja, je hele OS staat op 1 floppy (flexibel dat linux he? ;))

vpn weet ik niet zo, kijk maar op de saaait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Heb al wat ervaring met Red Hat. Is dat niet eenvoudiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 14:39
Persoonlijk zou ik voor 100mbit gaan, dit is wel haalbaar (heb een keer een "testje" gehouden hier) en we haalde zo'n 7mb/s (van PIII700 & 256mb ram > PII350 & 64 mb ram)
via ftp dan.

gebruikte apparatuur: 2x 10/100mbit 3Com kaartjes (welk type weet ik zo niet)
OfficeConnect Dual Speed Hub 8 (3Com 8 poorts 10/100mbit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op Friday 16 March 2001 14:30 schreef x-wolf het volgende:
Heb al wat ervaring met Red Hat. Is dat niet eenvoudiger?
Freesco is veel kleiner dan Redhat.
Eigenlijk niet te vergelijken dus, maar Redhat is wel 1 van de "makkelijkere" linux distro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz3d_nl
  • Laatst online: 02-10 15:03
100mbit !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Op Friday 16 March 2001 15:14 schreef T het volgende:

[..]

Freesco is veel kleiner dan Redhat.
Eigenlijk niet te vergelijken dus, maar Redhat is wel 1 van de "makkelijkere" linux distro's.
Tja, dat dacht ik al. Dan ga ik het eerst eens proberen met Red Hat. Eerst op mijn eigen compu het netwerk aan de praat krijgen onder RH, daarna klooien met de server, maar dat moet heel snel werken anders worden mijn huisgenoten arelaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op Friday 16 March 2001 10:15 schreef x-wolf het volgende:
Op de clients kun je draaien wat je wil, dat beinvloed niet het hele huis (ook studentenhuis?). Bij ons staat de server in een hoek zonder monitor (neemt teveel plaats + we hebben geen monitor over). Opnieuw rebooten betekent voor ons iedere keer weer monitor erop aansluiten. Dat moest ik iedere keer doen en werd ik sch**tziek van. Sinds dinsdag w2k op de server en sindsdien nog niet moeten rebooten.
Wat voor pc is jullie server?
Hier ook een studentenhuis met 5 clients aan de server, alleen heb ik hier een linux 'deelbak' staan .. En die kun je gewoon op afstand rebooten :) geen monitor nodig dus.. We hebben hier trouwens een 10Mbit netwerk en dat voldoet nog steeds.. OK als je grote bestanden wilt kopieren ben je idd iets langer bezig, maar dat valt ook wel te overzien hoor.. Gamen en internetten gaat hier perfect.(Was eerst een klein coax netwerkje tussen 2 comps en aangezien die kaarten 10mbit waren zijn we uiteindelijk overgestapt op 10mbit utp)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
Op Friday 16 March 2001 15:39 schreef Janoz het volgende:

[..]

We hebben hier trouwens een 10Mbit netwerk en dat voldoet nog steeds.. OK als je grote bestanden wilt kopieren ben je idd iets langer bezig, maar dat valt ook wel te overzien hoor.. Gamen en internetten gaat hier perfect.(Was eerst een klein coax netwerkje tussen 2 comps en aangezien die kaarten 10mbit waren zijn we uiteindelijk overgestapt op 10mbit utp)
Dat komt bekend voor. Slechts 2 man hadden 4,5 jaar geleden bij ons een pentium staan. Daar hebben wij met z'n tweeen een coax tussengelegd. Alleen maar quaken! Dat is bij ons ook uitgegroeid tot 10mbit utp + hub.
Hoe werkt dat rebooten op afstand? Voor w2k ken ik een programma, radmin, dat op afstand hele compu laat bedienen. Gebruik je zoiets ook voor Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-10 13:22
Laatst 24 DivXjes kopieren van PC1 naar PC2 over 10 Mbit UTP. Was dat kreng mooi 8,5 uur mee bezig :(

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
GarBaGe, daar ben ik nou net ook de hele dag mee bezig ;) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Op Friday 16 March 2001 15:48 schreef x-wolf het volgende:

[..]

Dat komt bekend voor. Slechts 2 man hadden 4,5 jaar geleden bij ons een pentium staan. Daar hebben wij met z'n tweeen een coax tussengelegd. Alleen maar quaken! Dat is bij ons ook uitgegroeid tot 10mbit utp + hub.
Hoe werkt dat rebooten op afstand? Voor w2k ken ik een programma, radmin, dat op afstand hele compu laat bedienen. Gebruik je zoiets ook voor Linux?
telnet gateway
(ff inloggen)
su -
(root-password invoeren)
reboot
(*PIEP*) :)

maar waarom zou je je linuxbak willen rebooten? :?

(en ja, ik weet dat ssh beter/veiliger is, maar dat zordt meestal niet standaard geinstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Op Friday 16 March 2001 15:52 schreef GarBaGe het volgende:
Laatst 24 DivXjes kopieren van PC1 naar PC2 over 10 Mbit UTP. Was dat kreng mooi 8,5 uur mee bezig :(
hoppakee, ff de crosslink uit de kast en pompen maar :)

(word alleen wat moeilijk als de computers ver uit mekaar staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
x-wolf, bij mijn vriendin hebben ze winroute met ingebouwde firewall. Voor 10 users betaal je alleen iets van fl 375-475,- . Ik weet het niet zo precies meer. Ik heb ook een CT! of een PCactive liggen waarze winroute sygate en freesco vegelijken. Ik heb daar al wat inside info over hoe en wat. Alleen wat me bezighoud, hoe kan een firewall op freesco? Niet, ben ik geneigd om te zeggen. Ik ga eerst eens even bij mjijn vriendin kijken hoe ze het hebben geregeld met de tikker, die is er nog steeds. En ik ga ook nog even zeiken bij kpn over dat adsl niet met een huis centrale overweg kan. Ik denk wel achter de splitter en er niet voor. Ik heb ook in een call-center gewwwerkt en als je naar kpn belt krijg je natuurlijk ook een muts aan de lijn met nul verstand die belscript afloopt. Nou ja, even nog kijken of ik geen router software goedkoop via de unie kan krijgen. Mijn win98se en office+frontpage 2000 ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig blijft het nog wel even bij de analoge lijn en op werk. Mijn oude werk op het callcenter zat ik continue op adsl snelheid. Nu is het wel minder, maar ja beter dan tikken schrijven!(oh kut, niet vergeten asl ik klaar ben) Ik ga gewoon eerst win98se als server proberen met ics en dan zie ik wel verder! de mazzel!
Pagina: 1