Speakerset voor laptop en iPod enkele vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een goede speaker oplossing om daar zowel mijn iPod als laptop op aan te sluiten. Sinds mijn vorige setje defect is gegaan heb ik het gedaan met een hoofdtelefoon of de mono speaker in de laptop. Ook dit is goed te doen, de hoofdtelefoon dan ;), maar nu ik toch een nieuwe dock en oplader nodig heb (a 55 euro bij Apple) voor mijn iPod vind ik het een goed moment om gelijk te kijken naar een nieuwe set speakers.

Het uitgangspunt is om een setje te kopen dat bij elkaar hoort en wat een geïntegreerd of bijgeleverd iPod dock heeft en oplaad en sync functionaliteit biedt. Echter als de speakers dusdanig goed zijn en value for money bieden is het ook mogelijk om te kiezen voor een losse dock. Door een afbeelding op de Apple site kwam ik uit bij de M-Audio AV40 en vervolgens ook bij de Audioengine waar ik zelf al eens naar heb gekeken. De Audioengine ligt boven mijn budget. Overigens voor mensen die wel voor de Audioengine willen gaan zou ik ook zeker eens kijken naar de Epoz Aktiemate Mini (zie ook What HIFI). Dit heb ik op ongeveer max 150 euro vastgesteld, maar het liefst minder als dat kan. Ik ben in de richting van actieve/ monitor speakers verder gaan zoeken en kwam uit bij de Samson StudioDock 3i en 4i en de Prodipe Pod 3 die allen actief zijn en ook nog eens een iPod dock verwerkt hebben zitten in de speaker zelf.

Momenteel ben ik zo ver dat de Samson StudioDock 3i me erg aanstaat. Het product heeft een goede prijs, goede reviews op Amazon en ook nog eens 5 sterren bij What HIFI (http://www.whathifi.com/Review/Samson-StudioDock-3i/).

Wat ik me nu nog afvraag is:
- Heb ik een set over het hoofd gezien?

- Levert een frequentie bereik van 80 Hz - 23 kHz een probleem op wanneer je games speelt, dance/trance muziek luistert? Ik heb namelijk gezien dat andere speakers zoals de MediaOne 4a van Samson een bereik heeft van 54 Hz - 23 kHz. De M-Audio AV40 heeft overigens een nog kleiner bereik van 85Hz - 20 kHz.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik de set binnengekregen helaas met enkele defecten en dus direct contact gezocht met de verkopende partij. Vandaag is de Samson Studiodock 3i direct omgeruild door Correct, dus dat is zeer voorspoedig gegaan. Even dacht ik dat ik weer een defect exemplaar aan de hand had toen mijn iPod niet correct werd gedocked en ik enkel ruis door de speakers kreeg. Ik zat al bijna weer met de telefoon in de hand om wederom de verkoper te bellen, maar na nog wat proberen door de iPod wat harder op de connector te duwen is het toch gelukt het geheel werkend te krijgen :). Als dit euvel echter vaker voor gaat komen dan zal ik weer contact opnemen met de verkoper.

Afbeeldingslocatie: http://www.victormorris.com/files/StudioDock_3i_beauty.jpg
Featureset:
Ik heb het idee dat je voor de prijs van 79 euro ontzettend veel waar voor je geld krijgt (http://www.correct.nl/artikel.php?MODE=Zoek&ARTNR=368217). Wat krijg je voor dit geld dan vraag je je waarschijnlijk af :P? Je krijgt een tweetal actieve speakers die vrij handzaam zijn en iets lager zijn dan een 15,4inch laptopscherm. Voor mij is het erg belangrijk dat deze speakers een geïntegreerde universal Apple dock hebben. Wanneer je iPod gedocked is kun je muziek afspelen, syncen en opladen. Voor het syncen met de computer moet er verbinding worden gemaakt via de bijgeleverde USB kabel. Deze kabel dient direct ervoor om audio van de computer af te spelen via de speakers. Je krijgt voor dit geld dus ook een digital-to-analog converter erbij (DAC 16 bit delta sigma, 44.1kHz of 48kHz). Aan de achterzijde vinden we verder nog 1x RCA input en de aan/uit knop. Aan de voorkant een volume regeling en twee 3,5mm aansluitingen voor een hoofdtelefoon en aux. De ingebouwde versterker heeft een opgegeven vermogen van 2x15 watt.

Uiterlijk:
Over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Ik vond ze toen ik ze ging bestellen niet bijzonder mooi, maar nu ik ze naast mijn laptop heb gezet past het eigenlijk heel goed. Mijn externe hardeschijf heeft een zwart met aluminium look en de laptop heeft eenzelfde look. Deze speakers passen daar dus eigenlijk precies goed bij. Door de enkele USB aansluiting op de laptop worden draden beperkt en ook docking direct in de speaker zorgt voor een verzorgd gezicht.
[/url]Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/10/1297348525-470.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/10/1297348558-870.jpg

Geluidsweergave aan:
Ik vind het moeilijk om het geluid aan jullie te beschrijven. Ik ben geen ervaren audioreviewer of -kenner :P. Wel merk ik dat bij een nummer als Chemical Brothers - Under the influence de speaker gewoon onvoldoende bass weet te produceren en ook door de technische beperking niet de laagste bassen kan weergeven. Voor mij is dit niet zo'n probleem. Ik vind het lekker om nu een heldere weergave van muziek te hebben. Helaas hoor ik nu ook beter de kraakjes in lage kwaliteit opnames. Je kunt overigens nog wel een losse subwoofer aansluiten op de RCA input. Qua volume kunnen deze speakers voor mij voldoende aan. Hij staat nu bij mij het dichtste bij puntje 1. Voor een kleine kamer is dit voldoende volume :).

Dit schrijft What HIFI over de geluidskwaliteit:
With an iPod pressed home and a lossless copy of Four Tet’s And They All Look Brokenhearted playing, the Samsons are every bit as accomplished as we remember.

Everything you want from an inexpensive pair of active speakers is here: burly-but-controlled low frequencies, communicative midrange, sparkling top end and first-rate integration of those three elements.

The sound is brisk but not forced, reasonably dynamic and respectably punch.

Switching to a 128kbps file of Guided By Voices’ Picture Me Big Time allows the 3is to demonstrate what a plausible way they have with vocals, as well as revealing a fairly big, broad soundstage and toe-tapping rhythm management.
bron: http://www.whathifi.com/Review/Samson-StudioDock-3i/
Geluidsweergave uit:
Over de M-Audio AV40 heb ik gelezen dat deze set een nogal alles overheersende bromtoon kan produceren wanneer de speakers aan staan maar geen muziek doorgeven. Ik heb dit natuurlijk gelijk even bekeken bij deze set. Ik had het idee toen ze nog niet naast de laptop stonden volledig stil waren. Dit kan ook een vergissing zijn, maar in elk geval naast de laptop geven ze een lichte ruis door. Deze is hoorbaar op zeer korte afstand van de drivers. Als ik gewoon op mijn bureaustoel zit dan hoor ik er niks van, althans de fan van de laptop is luidruchtiger en die hoor ik dus. Ik had eigenlijk gedacht dat er helemaal geen geluid uit zou komen omdat deze speakers verbonden zijn met USB, blijkbaar heeft het echter te maken met de versterker die zich in de speaker bevindt.

iPod dock:
Op de doos staat dat de set is bestemd voor iPod eerste generatie en dergelijke, maar ook de iPod vierde generatie werkt er perfect op. Het is immers de universal dock van Apple en die is sinds de invoering niet meer veranderd. De iPhone schijnt enkel te werken in vliegtuigmodus anders ontstaat er storing. Verder worden er geen dock adapters meegeleverd wat ik ervaar als een gemis. Opladen van de iPod kan alleen als de set aan staat via de aan/uit knop. Er zit geen slaapstand op dat de speakers zeg maar uitgaan en het oplaad gedeelte van de iPod actief blijft.

Wat mis ik?
Wat ik vooral mis bij deze set is een afstandsbediening op de iPod te kunnen bedienen. De home knop is toch wat lastig in te drukken. Ook een dock adapter had wat mij betreft niet misstaan. De Prodipe Pod3 bijvoorbeeld wordt wel standaard geleverd met enkele zwarte dock adapters. Nu moet ik maar zelf zien waar ik een zwarte dock adapter vandaan kan halen. Andere kleine missers zijn de aan/uit knop op de achterkant en het ontbreken van een slaapstand.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 21:55 ]