Disk Station?

Pagina: 1
Acties:

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Goeiemorgen,

Ik heb plaatsgebrek op men harde schijven en vroeg me af of het mogelijk zou zijn om een oude pc kast (of iets anders) te nemen en daar enkele hdd's in te steken en via usb deze pc zou kunnen koppelen aan mijn gewone pc?
Ik heb ook eens rondgekeken naar dergelijke systemen en ik kwam op Synology toestellen terecht, hierover heb ik op het forum ook al een topic gevonden. Deze toestellen dienen als dataserver als ik het goed voorheb, zoiets zoek ik, maar dan dat de verbinding tussen het datacenter en men pc worden gerealiseerd dmv usb of dergelijke aansluitingen.
Weet iemand of zoiets bestaat of heeft iemand het al eens gemaakt?

Tom

Verwijderd

Dat plaatsgebrek dat ken ik en heb ik als volgt opgelost. Ik heb een kastje gemaakt van mdf, 60 x 60 x 15 en daar 24 schijven van 1TB in geplaats, per 8 voorzien van een eigen voeding. Ik werk dan wel met Raid controllers en Sata kabels van 1 meter. Over enkele maanden ga ik een casemod maken om alles in kwijt te kunnen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:28

lier

MikroTik nerd

Als USB een must is (waarom niet gewoon over netwerk) dan heb je nog wel een uitdaging.

Anders kan je gewoon een NAS bouwen (of kopen), zoek eens op GoT naar bijvoorbeeld FreeNAS of NAS.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Jij zoekt geen NAS, maar gewoon een externe harde schijf, welke je aan kan sluiten via usb. eSATA ook een mogelijkheid? De PW staat er vol mee:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/776/externe-schijven.html

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-02 05:11
Ik zou het via het Netwerk doen, is toch echt wel sneller dan via USB.
Synology is wel een top nas hoor,

automation fanboy

• Geforce660
Edmin schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:21:
Jij zoekt geen NAS, maar gewoon een externe harde schijf, welke je aan kan sluiten via usb. eSATA ook een mogelijkheid? De PW staat er vol mee:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/776/externe-schijven.html
Ik heb hier al enkele externe harde schijven liggen.. Maar ik denk dat het wel makkelijker is als alle schijven in dezelfde kast aangesloten zijn. Als je een bepaald bestand zoekt, dan moet je al snel al die aparte externe schijven gaan aansluiten, terug afkoppelen, volgende schijf.. enzovoorts.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:11:
Dat plaatsgebrek dat ken ik en heb ik als volgt opgelost. Ik heb een kastje gemaakt van mdf, 60 x 60 x 15 en daar 24 schijven van 1TB in geplaats, per 8 voorzien van een eigen voeding.
Zou je hier misschien eens een paar foto's van willen maken? Zodat ik een idee heb hoe dat het er kan gaan uitzien? Want zo een build zoek ik ook :)
lier schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:18:
Als USB een must is (waarom niet gewoon over netwerk) dan heb je nog wel een uitdaging.
Als USB echt zoveel moeilijker is, is het misschien toch een beter idee om de bestandoverdracht over een netwerk te doen. Kan je deze ook configureren zoals met bvb een router? Dat maar bepaalde MAC adressen toegang hebben? (btw, ben je echt van Lier?)

Alvast bedankt voor de snelle respons allemaal.

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:26
Het ligt eraan wat je zoekt...

Hoeveel schijfruimte wil je hebben, hoeveel harde schijven gaat...
Want uit je inleidende post is niet echt te halen waar je nu naar opzoek bent....

Ik heb zelf een simpele synology DS411j, hier kunnen "maar" 4 schijven in (en is ook meteen 1 van de goedkopere in de prijsklasse) en gewoon via het netwerk gekoppeld (haal +- 30-40mb/s over het netwerk)

[ Voor 10% gewijzigd door Ikke_Niels op 08-02-2011 10:36 ]

User Error -- Please Replace User

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Geforce660 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:31:
Als USB echt zoveel moeilijker is,
Op zich is USB niet moeilijk. In principe kun je volstaan met een netstroom slof en een USB hub waar je al die externe schijven op aansluit. Het inbouwen in een bestaande PC kast is wel weer een uitdaging.

• Geforce660
Ikke_Niels schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:35:
Het ligt eraan wat je zoekt...

Hoeveel schijfruimte wil je hebben, hoeveel harde schijven gaat...
Want uit je inleidende post is niet echt te halen waar je nu naar opzoek bent....

Ik heb zelf een simpele synology DS411j, hier kunnen "maar" 4 schijven in (en is ook meteen 1 van de goedkopere in de prijsklasse) en gewoon via het netwerk gekoppeld (haal +- 30-40mb/s over het netwerk)
Hoeveel schijfruimte valt nog te bekijken. Toch wel enkele TB. Bij Forcom kan ik al Western Digital Caviar hdd's kopen van 2TB voor een €90, dus dat valt op zich mee. Ik zou met een 6TB beginnen denk ik en dan mettertijd uitbreiden.
Mijzelf schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:37:
Op zich is USB niet moeilijk. In principe kun je volstaan met een netstroom slof en een USB hub waar je al die externe schijven op aansluit. Het inbouwen in een bestaande PC kast is wel weer een uitdaging.
Het hoeft niet perse in een bestaande pc kast. Het zou gewoon makkelijk zijn, maar dit is zeker geen vereiste :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[...]

Ik heb hier al enkele externe harde schijven liggen.. Maar ik denk dat het wel makkelijker is als alle schijven in dezelfde kast aangesloten zijn. Als je een bepaald bestand zoekt, dan moet je al snel al die aparte externe schijven gaan aansluiten, terug afkoppelen, volgende schijf.. enzovoorts.
Maar ook daar zijn kant-en-klare oplossingen voor:
http://tweakers.net/price...rdeschijfbehuizingen.html

Verwijderd

[...]

Zou je hier misschien eens een paar foto's van willen maken? Zodat ik een idee heb hoe dat het er kan gaan uitzien? Want zo een build zoek ik ook :)
Dat kan ik later vandaag wel even doen voor je, DM me even je email adres en dan stuur ik je ze op.

• Geforce660
Heb je bij producten zoals: productreview: Addonics Mini Storage Tower MST5X1PM review door Gent32m
nog iets anders nodig buiten die aankoop en de aankoop van harde schijven? Want op de website van Addonics staat dit ' For better cable management, multiple SATA devices inside the Storage Tower can be connected to system via one cable by installing a Port Multiplier (PM) or a SATA Multilane bridge.' (http://www.addonics.com/products/raid_system/ast4.asp) Dus zou je zo'n PM moeten kopen om alle schijven in 1x te verbinden met je pc? Anders moet je het iedere keer versteken?

Dan lijkt het systeem dat via het netwerk gaat precies ook beter..

[ Voor 74% gewijzigd door Geforce660 op 08-02-2011 14:22 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zoals je aan het typenr kan zien heeft deze een ingebouwde PM. dus je moet alleen 1 sata kabel aansluiten en klaar is kees. Er is ook een type met usb als je dat interessanter vind.
Voordeel van netwerk is dat je niet zo met korte kabels ligt te klooien, en het ding bv ook in de meterkast kan zetten. Voordeel van sata is dat het een stuk sneller zal zijn, en wat flexibeler kwa indeling :)

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 09-02-2011 09:44 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Geforce660
heuveltje schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:43:
Zoals je aan het typenr kan zien heeft deze een ingebouwde PM. dus je moet alleen 1 sata kabel aansluiten en klaar is kees. Er is ook een type met usb als je dat interessanter vind.
Voordeel van netwerk is dat je niet zo met korte kabels ligt te klooien, en het ding bv ook in de meterkast kan zetten. Voordeel van sata is dat het een stuk sneller zal zijn, en wat flexibeler kwa indeling :)
Bedankt voor het antwoord :-)
Pagina: 1