90W Voeding sterk genoeg voor AMD Athlon systeem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 10:17
Ha allen.

ik heb een systeem laten bouwen voor office taken en lichte fotobewerking.
Om dat deze op mijn bureau staat heb ik voor klein en licht gekozen maar nu twijfel ik of ik niet een te lichte voeding heb gekozen.

Als kast heb ik een Antec ISK 100 met een 90 watts voeding
Daarin zit:
- een Asus 880G Mini ITX bord (m4A88TI-Deluxe met Wifi)
- een AMD Athlon 610e (45 watt TDP)
- een 60 GB OCZ Vertex 2 60 GB (2 Watt?)
- een 320 GB WD Scorpio Blue (??? Watt)
- een 4 GB SODIMM Kingston RAM (1333 MHz)

Daarnaast hangt aan dit systeem toetsenbord + muis, actieve speakers en soms een camera.

Mijn vraag is of de 90 watt voeding voldoende is? De zwaarste taak die dit systeem soms doet is het converteren van RAW naar JPG in Lightroom.
En hoe merk je dat de voeding het niet trekt? Loopt je PC vast of brandt er een zekering door?

Alle antwoorden zijn welkom!

Chee-Wai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
De Western Digital Scorpio Blue zal ongeveer 2,5W verbruiken, geheugen ook zo iets, Vertex 2 inderdaad rond de 2W. Van het moederbord is zo snel niets te vinden, maar laten we eens ruim denken: 20W.
Zitten we dus op zo'n 72W. Een voeding zal tegenwoordig wel minstens 80% efficient zijn, dus met 90W red je het precies. :)

In de praktijk moet je wel moeite doen om het systeem zo te belasten, dus ik zou mij er geen zorgen om maken. Enkel moet je even bij de voeding nakijken hoeveel watt hij op de 12V rail kan leveren - daar heb je echt het grootste deel van je vermogen nodig.

Tja, wat ga je merken als de voeding te krap is: random vastlopers.

Overigens heb ik zelf afgelopen weekend een Intel mini-ITX systeem laten draaien op een 60W voeding. Processor met 65W TDP, 4GB geheugen, WD Scorpio black harddisk. Tegelijkertijd OCCT en Furmark stresstests laten draaien, max. 75W uit de voeding. Ofwel: ook zo'n voeding heeft nog wel wat ruimte over.

[ Voor 18% gewijzigd door vanaalten op 08-02-2011 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

vanaalten schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 08:28:
De Western Digital Scorpio Blue zal ongeveer 2,5W verbruiken, geheugen ook zo iets, Vertex 2 inderdaad rond de 2W. Van het moederbord is zo snel niets te vinden, maar laten we eens ruim denken: 20W.
Zitten we dus op zo'n 72W. Een voeding zal tegenwoordig wel minstens 80% efficient zijn, dus met 90W red je het precies. :)
1. Die WD zal naar verwachting eerder 7W gebruiken, al is het alleen maar in de spinup. Is wel iets om rekening mee te houden.

2. Grotere voedingen hebben sowieso een hoger rendement. Voor kleine voedingen is dat geen automatisch feit.

3. Rendement is vanuit het stopcontact. 80% rendement op een 90W voeding betekent dat die zo'n 112W uit het stopcontact zal trekken op max.

Toch maar even een Google hitje gezocht:

- 80 watt DC-to-ATX PCB mounted directly inside case - up to 92% efficient

Volgens de site van Antec. Het zou dus wel moeten kunnen, als die 92% waar is. Nou zul je de voeding tot ongeveer 80% gaan belasten, wat de efficiëntie ook een beetje drukt. Maar voor gemiddeld gebruik zal het zeker wel haalbaar zijn :Y

[ Voor 18% gewijzigd door Fid3lity op 08-02-2011 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 10:17
Joepie! Dank voor de replies.
Ik zal een beetje uitkijken naar random vastlopers maar bovenstaande geeft de burger moed!

Chee-Wai