• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-02 20:14
Hallo tweakers,

Ik heb dus pas geleden een i5 2500k aangeschaft.

Het probleem: Ik draai CPU-Z om te kijken wat mijn core speed is en hij geeft aan 1600 mhz (terwijl ik 1 spel op de achtergrond draai). Af en toe schiet hij opeens naar 3.4-3.5 voor heel eventjes.

Hoort dit zo bij de nieuwe sandy bridge cpu's? lijkt me van niet toch????

Oh ja en als ik prime even draai dan blijft hij op 3.4 ghz staan, todat ik het dus uitzet.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 19:37
dat is de energy besparende functie, heb ik zelf ook met mijn laptop (i5 460m)
als het goed is en je zet prime dus aan, draait ie op z'n maximale snelheid, deze kun je nog wat aanpassen dmv de turbo boost van intel (tot 3 ghz bij mij, stock is 2,53)

Kortom, dit is volkomen normaal ;)

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-02 20:14
Oke thx voor je reply.

Waar kan ik die turbo boost aanpassen? gewoon via de bios neem ik aan?

Dit is mijn eerst intel proc dus vandaar....

Owh ja nog even een toevoeging:
Ik had net zo een intel medewerker in de chat, die zei tegen me dat het komt omdat ik hem overclockd heb :O
Vervolgens zei hij dat het systeem daardoor instabiel loopt lol.....

[ Voor 42% gewijzigd door masterrobo op 07-02-2011 22:40 ]

• SanSnoopy
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
http://www.intel.com/nl_N...rocessor/corei5/index.htm

Zelf eerst zoeken is hier een vereiste.

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 15:12

Joostk

Barkrukprofeet

In het BIOS zou je de turbo boost functie moeten kunnen aanpassen.
In het energiebeheer schema van Windows kan je misschien ook de kloksnelheid aanpassen. Aan de hand van de min. en de max. processor speed.
Maar dat heeft volgens mij geen betrekking op de turbo functie.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Taken die je minimaliseert worden vaak idle gezet, de game op de achtergrond draait dus niet voluit, cpu snelheid bevestig dat ook.

Venster(of game, of wat dan ook) wat bovenop ligt zal de prioriteit naartoe gaan, daar zal Windows zijn resource op focussen. Niet alle software gaat idle staan als Windows de focus verliest van dat stukje software, prime dus niet, videobewerking kan je vaak kiezen of die idle of low prioriteit moet draaien. En je kan ook nog met takenbeheer wat prioriteit instellen.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb sinds afgelopen week een AMD X6 en die springt ook maar af en toe naar z'n volle snelheid tijdens een game (op de voorgrond). Volgens mij ligt het ook aan de snelheid van de GPU. Als die het namelijk niet bij kan benen dan heeft de CPU ook automatisch minder te doen. En aangezien beide CPU's de i5 en de X6 snel genoeg zijn voor 2 dikke videokaarten dan doen ze 1 kaart met 2 vingers in de neus lijkt me.
Er zijn maar enkele games die in de taskmanager één of meerdere cores voor 100% belasten, tenzij je een superdikke GPU setup met hoge framerates hebt. Dan moet de CPU ook al die frames bij kunnen benen.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Pagina: 1