Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 16:00
Beste tweakers,

Ik woon in een studentenhuis met 15+ pc's, onderling en met internet verbonden via een zowel bedraad als draadloos netwerk. De laatste weken is het internet ernstig traag, ongeacht het aantal personen tegelijk bandbreedte aan het wegkapen zijn. Voorheen hebben we nooit problemen gehad.
Eerder was het wel vaak zo dat de router (Thomson ST780) spontaan een cold restart uitvoerde. Na wat googlen scheen dit een vaker voorkomend issue te zijn, en heb ik getracht de firmware van de router te flashen. Sindsdien zijn er nog wel eens spontane reboots, maar minder vaak dan normaal. Of sinds dat moment ook de problemen met de internetsnelheid zijn ontstaan durf ik niet te zeggen.

Heeft iemand een tip hoe ik dit probleem kan oplossen? Ben geen n00b op netwerkgebied, maar ook zeker geen pro. Heb de modem al enkele malen gereset (ook harde reset), maar met weinig resultaat. Ik kan via XS4all een nieuwe Fritzbox in bruikleen krijgen en ik zit er sterk over te denken om deze aan te vragen, maar voordat ik dit doe wil ik graag van jullie horen of het uberhaupt wel aan mijn huidige modem kan liggen?

Bij voorbaat veel dank!

Groeten,

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Is er niemand binnen jouw omgeving die veel te veel connecties (Torrents?) aan het maken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

Ik denk dat je eerst de oorzaak moet zien te achterhalen. Een oorzaak zou bijvoorbeeld veel connecties kunnen zijn (zoals Exorcist hierboven ook al zei), maar ook doordat een pc onderdeel is van een botnet of enorm aan het spammen is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:34

RammY

Dát!

(jarig!)
Je hebt een nieuwe firmware geflasht...
Heb je toen ook gekeken wat de intrain waardes zijn van de lijn?

Het zou mij niks verbazen dat hij nu gewoon een bagger verbinding met de DSLAM op zet waardoor je gewoon weinig bandbreedte hebt nu.

Kijk eens in de stats van dat modem en kijk naar de waardes hoe snel de lijn is.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teveel connecties is mogelijk maar ik ga toch eerder mee met RammY, als de verbinding tussen modem en DSLAM bagger is zal de verbinding ook verbreken. kijk in het modem (192.168.1.254) zoals boven genoemd naar de snelheid up/down en vergelijk deze allereerst met de contract snelheid van je ISP. Verwijder eventuele splitters indien er geen gebruik gemaakt word van telefonie, of als deze er überhaupt nog aanwezig zijn.