[PHP, MYSQL] Aantal vragen voor nieuwe site

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 19:33
Hallo,

Voor een nieuw te maken site heb ik nog een aantal vragen over hoe ik het beste kan aanpakken op php en mysql gebied, ik heb natuurlijk voordat ik deze vraag stel al gezocht, maar ik vind niet echt iets wat aan mijn vragen voldoet.

- Cronjob berichten sturen:
Op dit moment zet ik dag, maand, jaar, uur en minuut in de database, maar kan dit simpeler? Op dit moment gaat het dus via een cronjob die elke minuut controleert of er nog berichten openstaan bij die minuut en daarna verzonden.

- Site meertalig maken:
Hoe kan ik het beste de site meertalig maken? Dan bedoel ik niet hoe kan ik de teksten etc ophalen maar daarbij bedoel ik voor SEO. Kan ik dan het beste een subdomein pakken? Of hoe? En gaat dat samen met codeigniter?
- Van afstand beheren:
Ik wil graag de site vanaf een andere site kunnen beheren, hierbij maak ik liever niet gebruik van remote MySQL, iIs de codeigniter XML-RPC een goed alternatief? Of kan het simpeler? Wat ik van afstand wil beheren zijn bijvoorbeeld berichtjes naar leden vanaf de admin, soort van nieuwsbrief dus, daarnaast wil ik ook een aantal database velden kunnen updaten etc.
Beveiligen van deze communicatie:
Hoe kan ik het beste deze communicatie beveiligen? Moet ik alleen het ip adres van de server die ik wil gebruiken om het te beheren toestaan? En wat als ik van server wissel, moet ik dan alles handmatig gaan aanpassen? Of is hier iets slims voor?
Is het verstandig om een website kenmerk mee te sturen? Iets van een sha hash ofzo die aangeeft dat het wel vanaf de site die ik aangeef moet komen?
- Images uploaden en verplaatsen
Ik wil de images op een aparte server zetten, maar natuurlijk doen gebruikers hun registratie maar op 1 plek. Hoe kan ik zorgen dat de images toch op de juiste plek komen? Zelf zat ik te denken aan een ftp functie die de images weer upload op de andere server, is dit efficiënt? Zijn er gevaren aan? Kan dit anders/beter?
- Zoeken:
Hoe kan ik het beste een goede up to date, snelle, efficiënte zoekfunctie in de site bouwen?
- Het opslaan van meerdere waardes:
Op de site moet de mogelijkheid komen om aan te geven of je een profiel interessant vind. Als je deze interessant vind kom die in jou favorieten lijst. Moet ik dan nu voor elk profiel dat iemand interessant vind een database rij toevoegen? Of kan ik ook gewoon zeggen van ik maak 1 rij aan per user en zet daarin wie die allemaal interessant vind gescheiden door een komma bijvoorbeeld? Alleen hoe krijg ik de waardes ook weer efficient eruit als iemand aangeeft dat diegene toch niet meer favoriet is?
- Optimisen van de database
Ik zie vaker bij site’s in phpmyadmin dat ze een overhead hebben en dat dat verholpen kan worden door een optimise van de tabel, is dit noodzakelijk of ligt dit aan een slechte database opbouw?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maaark schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:28:
- Cronjob berichten sturen:
Op dit moment zet ik dag, maand, jaar, uur en minuut in de database, maar kan dit simpeler? Op dit moment gaat het dus via een cronjob die elke minuut controleert of er nog berichten openstaan bij die minuut en daarna verzonden.
Je kan een boolean waarde aan de berichten toekennen en ze zodra je de berichten hebt verzonden kan je hem op true zetten. De cronjob moet je nog steeds draaien, alhoewel als je ssh toegang hebt op de server kan je het doen met een daemon.
- Site meertalig maken:
Hoe kan ik het beste de site meertalig maken? Dan bedoel ik niet hoe kan ik de teksten etc ophalen maar daarbij bedoel ik voor SEO. Kan ik dan het beste een subdomein pakken? Of hoe? En gaat dat samen met codeigniter?
Tsjah Google:
http://www.searchenginejo...countries-targeting/7118/
http://www.unleadedsoftware.com/blog/web/?p=11
- Van afstand beheren:
Ik wil graag de site vanaf een andere site kunnen beheren, hierbij maak ik liever niet gebruik van remote MySQL, iIs de codeigniter XML-RPC een goed alternatief? Of kan het simpeler? Wat ik van afstand wil beheren zijn bijvoorbeeld berichtjes naar leden vanaf de admin, soort van nieuwsbrief dus, daarnaast wil ik ook een aantal database velden kunnen updaten etc.
Mmmh ik zou geen XML-RPC gebruiken persoonlijk voor de overhead qua werk als het al in MySQL zit. Maak of een soort CMS erachter, of gebruik gewoon MySQL.
Beveiligen van deze communicatie:
Hoe kan ik het beste deze communicatie beveiligen? Moet ik alleen het ip adres van de server die ik wil gebruiken om het te beheren toestaan? En wat als ik van server wissel, moet ik dan alles handmatig gaan aanpassen? Of is hier iets slims voor?
Is het verstandig om een website kenmerk mee te sturen? Iets van een sha hash ofzo die aangeeft dat het wel vanaf de site die ik aangeef moet komen?
Wat het beste is weet ik niet. Ik zou in principe ook niet werken met zo'n hash, iemand die het weet zou het kunnen kopiëren. Maak gewoon een gebruikers login oid. Sowieso raad ik je dan https aan (http://members.fortunecity.com/neptune42/xmlrpc/index.htm)
- Images uploaden en verplaatsen
Ik wil de images op een aparte server zetten, maar natuurlijk doen gebruikers hun registratie maar op 1 plek. Hoe kan ik zorgen dat de images toch op de juiste plek komen? Zelf zat ik te denken aan een ftp functie die de images weer upload op de andere server, is dit efficiënt? Zijn er gevaren aan? Kan dit anders/beter?
Als je de andere server op een fysiek totaal andere plaats hebt staan zou ik inderdaad naar iets als ftp oid kijken. Ik weet dat je een image kan converteren naar de bytecode ervan, via een webservice oversturen (let op de maximale grootte) en het weer omzetten naar een image.
- Zoeken:
Hoe kan ik het beste een goede up to date, snelle, efficiënte zoekfunctie in de site bouwen?
Dat hangt af van waarin je wilt zoeken. Full-Text, documenten op titel/inhoudt, tags etc.
- Het opslaan van meerdere waardes:
Op de site moet de mogelijkheid komen om aan te geven of je een profiel interessant vind. Als je deze interessant vind kom die in jou favorieten lijst. Moet ik dan nu voor elk profiel dat iemand interessant vind een database rij toevoegen? Of kan ik ook gewoon zeggen van ik maak 1 rij aan per user en zet daarin wie die allemaal interessant vind gescheiden door een komma bijvoorbeeld? Alleen hoe krijg ik de waardes ook weer efficient eruit als iemand aangeeft dat diegene toch niet meer favoriet is?
Als je de database normaliseert is dit niet zo'n heel groot probleem. Je zal wel altijd een nieuwe rij aan moeten maken lijkt me! Je zou je ERD of iets dergelijks moeten posten voordat ik hier echt veel extra over kan zeggen. Wat me lijkt is dat je een user hebt, die meerdere favorites kan hebben, waarbij een favorites heel simpel bijvoorbeeld alleen maar een id heeft en de externe user id. In principe zou je de externe user id ook als key kunnen gebruiken maar dat is aan jezelf. Uiteraard moet het een userid ook bevatten. Let op dit is even uit mijn blote hoofd en ik zou je totale schema moeten zien om het goed genormaliseerd te kunnen toepassen.
- Optimisen van de database
Ik zie vaker bij site’s in phpmyadmin dat ze een overhead hebben en dat dat verholpen kan worden door een optimise van de tabel, is dit noodzakelijk of ligt dit aan een slechte database opbouw?
Tsjah. Noodzakelijk als je een overhead hebt, ja. Slechte databaseopbouw is vaak het begin van de elende. Ik zou je database gewoon normaliseren, dan zit je al een eind op de goede weg.
Als ik jou was zou ik een boek uitzoeken wat je idee een beetje behandelt, zodat het je meeneemt op elke stap. In principe is bijna elk PHP & MySQL boek al voldoende denk ik. Anders, loop gewoon voor elk item even wat tutorials door, ik heb hier mijn visie gegeven, wat ik zou doen, maar ik beweer niet dat het de ultieme manier is omdat elke situatie weer om een iets andere aanpak kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sorry, maar zo werken we hier niet. Elk van deze vragen zou in een eigen topic kunnen maar zo zonder verdere context of inzet per vraag over wat je precies geprobeerd hebt en wat daar niet aan lukte is zelfs dat niet topicwaardig, zie ook De Quickstart.

Als je per vraag een topic wil openen waarbij je je wel aan de quickstart kan houden, dan is dat meer dan welkom. Maar op deze manier heeft het topic voor anderen weinig tot geen waarde terwijl jij ook niet gebaat bent bij antwoorden van een zin op vragen van een zin. Dit topic gaat dus op slot.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.