Harde schijf aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hey,

Ik heb een vraagje over hoe mijn HDD is aangesloten. Volgens onze pricewatch heeft mijn SAMSUNG HD321KJ een SATA-300 aansluiting, maar als ik met het programma speccy kijk, vertelt dat mij dat mijn harde schijf een IDE aansluiting heeft. Wat moet ik nu geloven?

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/35jmqlk.jpg

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Dat is een soort algemene term, dacht dat het iets was als ''PATA en SATA maken beide deel uit van de IDE standaard''. Kijk maar eens op de specifieke harddisk tab, daar zul je wel gewoon SATA aantreffen.

Patient gamer

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
quote: speccy
Interface IDE
. Misschien straks eens de schroevendraaier pakken

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik vermoed dat je in het bios de s-ata controller niet op AHCI gezet hebt maar die nog op IDE mode staat, hetgeen je beter kan omzetten naar AHCI. Echter moet je dan wel een tweak toepassen in Windows maar dat is afhankelijk van welke Windowsversie je draait dus even Googlen op AHCI tweak Windows bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Roel1966 op 07-02-2011 20:28 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een simpele google afbeeldingen search naar "Samsung HD321KJ" laat zien dat de harde schijf een gewone sata aansluiting heeft.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb gegoogled maar ze zeggen "Exit all Windows-based programs". Wat houd dat in?

Verwijderd

Dat je in Windows alle programma''s af moet sluiten.

Verder, IDE is een standaard, waar p-ata en s-ata deel van uitmaken. Dit staat ongetwijfeld ook in een FAQ bij opslagmedia en controllers, als je er meer info over wilt weten kun je die eens doorneuzen.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Dus gewoon alleen het besturingssysteem laten draaien?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

SATA is ook IDE.
Veel mensen denken dat PATA==IDE. De waarheid is echter dat SATA en PATA allebei IDE zijn ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Compizfox op 07-02-2011 20:46 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Roel1966
  • Niet online
IDE is inderdaad de basis van zowel S-ATA als P-ATA waarbij S-ATA via een seriele kabel gaat (S) en P-ATA via een parallelle kabel gaat (P) oftewel de "ouderwetse" bandkabel. Bovenop S-ATA staat het AHCI gebeuren hetgeen de extra commando's activeerd van de S-ATA controller waardoor er ietwat prestatiewinst is een aanvullende functies zoals hot swap.

Zo in het kort en eenvoudig uitgelegd hoe het grofweg een beetje in elkaar steekt met de benamingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roel1966 op 07-02-2011 22:52 ]

• marcop23
  • Laatst online: 18:51
De volgende keer zou je ook jouw kast open kunnen schroeven, dan heb je nog sneller antwoord :) Zo'n brede, platte kabel (flatcable) is een PATA kabel, een 'normale', dunne, is een SATA kabeltje.

• Roel1966
  • Niet online
marcop23 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:58:
De volgende keer zou je ook jouw kast open kunnen schroeven, dan heb je nog sneller antwoord :) Zo'n brede, platte kabel (flatcable) is een PATA kabel, een 'normale', dunne, is een SATA kabeltje.
En je had ook nog 2 verschillende flatcables namelijk voor gewoon P-ATA de 44 aderige flatcable oftwewel bandkabel, en voor Ultra ATA de 88 polige bandkabel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Alleen hebben die 40 en 80 aders, niet 44 of 88 (44 aders zijn er wel, voor 2.5" schijfjes, die met die extra adertjes gelijk de stroom naar binnen slurpte).
Pagina: 1