Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08 12:54
Vooraf: Excuus, ik weet niet waar ik dit het beste kon posten. Als dit verkeerde forum is, dan graag even verplaatsen.

Ik ging vandaag bij een vriend helpen om zijn computer te fixen. Hij had nogal een oude computer (5 a 6 jaar geleden gekocht van een collega, dus zo'n 7 jaar oud schat ik) en hij had het volgende probleem:

- de boot checks enzo werden niet weergegeven (ff de naam kwijt hiervan). De memory, hd checks etc die je ziet na de bios boot en voordat windows opstart. De monitor gaf "de resolutie niet kon worden weergegeven, stel dit in op 1280x1024 op 60Hz". Ik kon wel de BIOS in, maar moest dan blind navigeren.
- Zijn windows was niet meer legitiem en hij had van een college een schijfje gehad met een programmaatje dat dat kon verhelpen. Bij het installeren gaf hij aan dat een bepaald windows .dat bestand ontbrak, maar mijn vriend heeft dit doorgeklikt. Dit resulteerde in een soort ghost windows naast de gewone install. Hij kreeg ook een keuze welke windows hij op wilde starten. De 'oude' startte gewoon op maar met dat niet legitiem bullshit en de 'nieuwe' gaf enkel een foutmelding dat een bepaald windows .dat bestand ontbrak.

Oplossing van mij was: Windows (een andere van mij) opnieuw installeren -> probleem opgelost.
Makkelijker gezegd dan gedaan, ik kon de BIOS niet zien. Heb geprobeerd in windows de resolutie te veranderen, heb BIOS opnieuw geflashed naar nieuwste versie, maar niks hielp. Na 2 keer gokken heb ik blind de DVD als 1e boot ingesteld en de HD als 2e. Op deze manier kon ik tenminste Windows setup starten.
Dit ging goed, ik zag de setup in ieder geval, maar zodra hij klaar was met alle componenten laden, dan ging het scherm weer zwart met dezelfde foutmelding van de monitor.

2e oplossing: Ik nam zijn harde schijf mee naar mij thuis, mijn HD's afgekoppeld en die van hem aangekoppeld. Opstarten ging gewoon (in de niet legitieme windows), daarna opniew opgestart, BIOS kon ik gewoon in, daarna setup gedraaid. Was niks aan de hand. Windows goed geinstalleerd, draaide gehad. Ik heb toen zijn backup bestand van zn 2e partitie teruggezet, anti virus erop gezet en alles weer afgesloten, afgekoppeld en weer terug naar hem.
Daar aangekomen sloot ik zijn HD weer aan. De monitor geeft nog altijd dezelfde problemen, maar deze keer start windows niet meer op. Dit deed hij wel in mijn PC! Hij geeft nu iedere keer de foutmelding dat windows niet kon worden gestart, blablabla, wil je opstarten in veilige modus, met de laatst bekende werkende config of windows normaal starten.
Iedere optie resulteert in hetzelfde: weer de foutmelding dat windows niet kon worden gestart etc etc.

Probleem is, ik kan niet ff de windows cd erin doen en weer opnieuw installeren op zijn PC, want ik zie niks. Ik kan het nogmaals op mijn PC installeren en dan de HD weer in zijn PC zetten, maar dat resulteert waarschijnlijk weer in hetzelfde probleem.

Ik heb hem voor nu geadviseerd dat ik denk dat hij gewoon een nieuwe PC moet kopen. DWZ een nieuw mobo, CPU, geheugen en grafische kaart. De rest van zijn oude PC kan hergebruikt worden.
Heb ik hier goed aan gedaan? Het blijft toch knagen dat windows in zijn PC ineens niet meer wil starten. Ligt dit aan een kapot moederbord of toch ergens anders aan?

Ps. Ik vermoed dat de monitor foutmeldingen aan de (antieke) grafische kaart liggen. De monitor kan daarna namelijk wel gewoon windows en alles laten zien. Ik ben dit probleem nog nooit tegen gekomen, daarom hoop ik dat iemand anders hier iets weet.

Gr Queal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Natuurlijk start Windows niet op als je het installeert op compleet andere hardware dan op de PC waar je eigenlijk op wil gaan draaien. De 0x07B blue-screens zullen je wel om de oren hebben geslagen ;)

Is het geen optie om even de grafische kaart te vervangen door een exemplaar dat je nog ergens hebt liggen? Mag zelfs ouder zijn dan degene die er nu in zit (beetje moeilijk aangezien ik geen enkele specificatie weet), maar beeld zal het allicht wel geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 07-02-2011 18:05 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08 12:54
Petervanakelyen schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:05:
Natuurlijk start Windows niet op als je het installeert op compleet andere hardware dan op de PC waar je eigenlijk op wil gaan draaien. De 0x07B blue-screens zullen je wel om de oren hebben geslagen ;)

Is het geen optie om even de grafische kaart te vervangen door een exemplaar dat je nog ergens hebt liggen? Mag zelfs ouder zijn dan degene die er nu in zit (beetje moeilijk aangezien ik geen enkele specificatie weet), maar beeld zal het allicht wel geven.
Peter, vooraf alvast bedankt voor je reactie(s). Stel het erg op prijs.

Nee ik heb geen 0x07B blue screens gekregen. Enkel die foutmelding dat windows niet kan starten / niet goed is afgesloten. Hetzelfde dat je wel eens krijgt na een stroomstoring oid.
Maar waarom kon ik dan wel zijn HD opstarten op mijn PC?

Hij heeft een Asus A8V-E SE en een Radeon X300 grafische kaart. Ik heb een Asus P5K en een GTX 260 grafische kaart. geen idee of mijn kaart in zijn computer past eigenlijk, mijn kaart is nogal... groot. Wel heeft hij een 480W voeding, dus dat zou genoeg zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Queal op 07-02-2011 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
heeft die PC een onboard grafische kaart, of dual head? Wellicht dat hij daar de POST op weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 13:25
die Radeon X300 lijkt een PCI-e te zijn (google), en jouw gtx260 ook, dus proberen maar.

Mocht dat de oplossing zijn, haal voor 2 of 3 tientjes een nieuwe, heb ik zelf afgelopen week ook gedaan (welliswaar AGP, maar toch :P) Pc kan er voor normaal internet gebruik nog wel even mee door dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC vervangen terwijl wss de monitor het probleem veroorzaakt? Neem de PC kast eens mee naar jou of jouw monitor mee naar die vriend.

Klinkt alsof de monitor van die vriend sommige resoluties niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit ooit meegemaakt en toen was het de monitor zelve, het aantal Hertz stond te hoog.
Misschien kan je dit eens nakijken?
Pagina: 1