Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-04 14:29
Ik heb de beschikking over een Procurve 2824 en een Procurve 1810G. Om meer bandbreedte beschikbaar te maken weet ik dat er een optie trunking is. Ik zou graag 2 poorten van de 2824 trunken naar 2 poorten op de 1810G, zodat deze onderling sneller kunnen communiceren. Na wat zoeken op dit forum en op google heb ik de volgende zaken gevonden :

Topic
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1380647/
Dynamic LACP Trunking
http://www.hp.com/rnd/support/config_examples/2524_lacp.pdf
"Management and Configuration Guide for the ProCurve Series 2810 Switches
http://www.hp.com/rnd/support/manuals/2810.htm

Deze beschrijven de verschillende opties voor het trunken. Opzich een duidelijk verhaal maar ik zie even door de verschillende opties niet meer wat ik moet doen. Als eerste kan ik kiezen tussen LACP of HP Trunk, LACP wordt ondersteund door beide switches dus die keuze lijkt mij duidelijk.

Vervolgens kan ik kiezen tussen Dynamic of Static LACP, ik heb de voorwaarden gelezen waarom je dynamic of static zou kiezen. Maar hier kom ik niet echt uit.

Moet ik nu Dynamic of Static LACP kiezen? En kan ik dan op de 2824 twee poorten trunken als dynamic of static, dan hoeft op de 1810G alleen LACP op passive te staan als ik mij niet vergis?

Of moet ik op beide switches een trunk aanmaken?

Ik hoef geen extra standby kabels tussen beide switches, ik weet dat Dynamic LACP automatisch al het verkeer stuurt over de active poorten en mocht er een poort uitvallen pakt hij een standy poort. Dit is bij ons niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Je hebt 3 opties voor trunking: (trunk is eigenlijk niet het goede woord, maar we gebruiken het in deze context maar wel even voor het gemak)

1) static trunk. Hiermee verbind je twee poorten op beide switches, en zet je op beide switches deze poorten in een trunkgroep
2) 'static' LACP, dit houd in dat je er mbv LACP trunks op kan maken, maar dat de switch het niet zelf initieert
3) 'dynamic' LACP, als je dit aanzet, dan zal de switch proberen op die poorten een trunk op te bouwen, de andere kant moet dan ook dynamisch of static LACP aan hebben staan.

Wat ik zelf over het algemeen doe:
1) Is het een "statische" trunk? Als in; een uplink naar een andere switch, iets wat ik niet vaak ga veranderen of omprikken? -> optie 1, twee trunkgroepen aan beide kanten.
2) Is het een trunk naar een server toe? Dan zet ik static LACP aan op die poorten, en laat de server mbv dynamic LACP een bond opzetten.

Dan krijg je dingen als dit (op een HP Procurve 2520):
2520-1# show trunk
Load Balancing

Port | Name                             Type      | Group Type    
  ---- + -------------------------------- --------- + ----- --------
  1    | InternalTrunk                    100/1000T | Trk1  Trunk   
  2    | InternalTrunk                    100/1000T | Trk1  Trunk   
  3    | AetherTrunk                      100/1000T | Dyn1  LACP    
  4    | AetherTrunk                      100/1000T | Dyn1  LACP    
  6    | AetherTrunk                      100/1000T | Dyn1  LACP    
  9    | TrueTrunk                        100/1000T | Trk2  Trunk   
  10   | TrueTrunk                        100/1000T | Trk2  Trunk   

1 & 2 zijn 2x 1Gbit links naar een andere 2520 (in het andere rack), 3,4 en 6 is 1 server op aangesloten die via LACP een bond opzet, en op die manier 3x1GBit kan gebruiken, en uiteindelijk zijn 9 & 10 een statisch bond naar onze hosting provider (2x 1GBit). Deze setup is gemirrored in het andere rack waardoor ik uiteindelijk 4x 1GBit uplink heb naar de hostingprovider (redundant).

Kortom, in jouw geval zou ik twee keer een (static) trunkgroup maken op de switches, en niet LACP gebruiken.
Dus iets als
Procurve-2824(config)# trunk 1-2 trk1 trunk
Procurve-1810(config)# trunk 1-2 trk1 trunk
En dan poorten 1 & 2 van beide switches met elkaar verbinden. Let er wel op dat je van de bandbreedte lang niet altijd gebruik kan maken, met name omdat verschillende streams nog steeds over dezelfde link gaan. Je kan niet ineens van 1 server met 2gbit naar een andere server iets sturen, want hij zal per connectie (vaak zelfs, per mac) nog maar 1 link gebruiken om out of order packets te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kees op 07-02-2011 17:26 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-04 14:29
Bedankt voor je zeer duidelijke uitleg! Hiermee kan ik aan de slag!
Wat betreft de bandbreedte, ik dacht zelf ook al wel dat het niet voor alles op zou gaan maar met zo'n trunk hoeft in ieder geval niet alles over 1 poort maar kan dan in ieder geval verdeeld worden.

Wat zou in deze context wel de juiste benaming zijn voor 'trunking' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Link Aggregation. (Raad waar de LA in LACP voor staat.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kees schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:22:
2) 'static' LACP, dit houd in dat je er mbv LACP trunks op kan maken, maar dat de switch het niet zelf initieert
3) 'dynamic' LACP, als je dit aanzet, dan zal de switch proberen op die poorten een trunk op te bouwen, de andere kant moet dan ook dynamisch of static LACP aan hebben staan.
Het onderscheid dat je hier maakt is dat tussen passive en active LACP. Dynamisch vs statisch is wat anders, alhoewel het natuurlijk wel zo is dat voor een dynamische LACP trunk minstens één kant aan active LACP moet doen.
Kees schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:22:
  Port | Name                             Type      | Group Type    
  ---- + -------------------------------- --------- + ----- --------
  3    | AetherTrunk                      100/1000T | Dyn1  LACP    
  4    | AetherTrunk                      100/1000T | Dyn1  LACP    
  6    | AetherTrunk                      100/1000T | Dyn1  LACP    
Deze dynamische trunk kan bijvoorbeeld best op een switch bestaan die alleen maar aan passive LACP doet.
Kortom, in jouw geval zou ik twee keer een (static) trunkgroup maken op de switches, en niet LACP gebruiken.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom je dat ooit zou willen eigenlijk als je switches LACP ondersteunen: als je LACP gebruikt blijft alles tenminste werken in het (wellicht onwaarschijnlijke) geval dat één van je links het begeeft, en niet beide zijden dat doorhebben.