Ribbon gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een app aan het omzetten en tevens aan het kijken of de GUI geschikt is voor het gebruik van een Ribbon.
Heb wel eens de quote voorbij zien komen "we want to see the Ribbon everywhere!" en die zou dan van Microsoft komen.
Nu ben ik wat aan het lezen geweest en Microsoft is iets wat meer terughoudend in hun guidelines.
Ik begrijp wel redelijk hoe een Ribbon opgebouwd dient te worden en het idee erachter, alleen zit ik dus nu met een probleem.

De oude app is een MDI app waar elk formulier zijn eigen toolbar heeft omdat de functionaliteit per formulier enorm verschilt. (itt bijv Word of Excel)
MDI is achterhaald kennelijk en als je multiple doc/form wilt, dan is TDI eigenlijk the way to go heb ik begrepen.

Nu is er zoiets als contextual tabs die dat gedeelte van de specifieke formulieren wel gedeeltelijk kan opvangen, maar ik krijg een beetje het idee dat je dan een spijker met een moker probeert te slaan.
Er zijn maar een aantal dingen die je in de normale tabs kan onderbrengen die ongeveer voor elk formulier gelden. Knippen/plakken/printen en formuliernavigatie natuurlijk.
In mijn speelproject om te kijken of de Ribbon geschikt is heb ik een standaard ribbon-interface gemaakt die elk formulier implementeert. Adv die implementatie bepaalt het hoofdformulier welke dingen zichtbaar zijn.
Alle formulier specifieke commands komen in een contextual tab (hoort volgens mij al niet) die vervolgens de focus krijgt wanneer het form focus krijgt.

Alle commands onderbrengen in een Ribbon is niet echt een optie en wordt al gauw een zooitje wanneer je met veel verschillende formulieren te maken hebt.
Dan krijg je namelijk een hele volle Ribbon waar het grootste gedeelte altijd uitgeschakeld is.

Zijn er hier mensen met Ribbon ervaring die dit probleem kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Volgens mij beantwoord je je eigen vraag, als je zo hard aan het twijfelen bent over de ribbon is de ribbon gewoon geen goed idee in je applicatie. Een ribbon is er voor om menus inzichtelijker te maken en de functionaliteit van menu's beter beschikbaar te maken, maar dit werkt imho alleen goed als de forms die je laat zien veel met elkaar gemeen hebben, als ze nu al allemaal een eigen menu bar hebben om die reden, dan is het handiger om geen ribbon te gebruiken.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Eigenlijk wil je naast je globale ribbon-tabs dus één of meer tabs in je ribbon die contextueel zijn, net zoals er een extra tab verschijnt in Word wanneer je een plaatje of een tabel aanklikt.

Ik weet niet precies hoe je je applicatie technisch hebt opgebouwd, dus daar kan ik verder weinig over zeggen. Hoe laad je een nieuwe tab in, bijvoorbeeld?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
roy-t schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:20:
Volgens mij beantwoord je je eigen vraag, als je zo hard aan het twijfelen bent over de ribbon is de ribbon gewoon geen goed idee in je applicatie. Een ribbon is er voor om menus inzichtelijker te maken en de functionaliteit van menu's beter beschikbaar te maken, maar dit werkt imho alleen goed als de forms die je laat zien veel met elkaar gemeen hebben, als ze nu al allemaal een eigen menu bar hebben om die reden, dan is het handiger om geen ribbon te gebruiken.
Het lijkt er inderdaad op dat ribbons zeker niet voor alles zijn. Sterker nog; voor de meeste enterprise applicaties is het dan eigenlijk helemaal niet geschikt.
Alex) schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:33:
Eigenlijk wil je naast je globale ribbon-tabs dus één of meer tabs in je ribbon die contextueel zijn, net zoals er een extra tab verschijnt in Word wanneer je een plaatje of een tabel aanklikt.
Ja
Ik weet niet precies hoe je je applicatie technisch hebt opgebouwd, dus daar kan ik verder weinig over zeggen. Hoe laad je een nieuwe tab in, bijvoorbeeld?
Hoe bedoel je precies? Ik ben wat aan het spelen met wat handig lijkt. Na 1 of 2 formulieren kom ik erachter dat het niet intuitief is of 'wennen'
Heb zoveel mogelijk standaard commands bedacht en niet gehouden aan de originele menu structuur en een interface opgesteld voor de gehele 'public' ribbon.
Dan in een poll kijkt ie welke state de knoppen moeten zijn van het actieve scherm die lid is van de TDI (moet interface implementeren dus)
Het actieve form creeert ook een contextual tab (of meerdere) voor de formulier specifieke functionaliteit.
Voelt tot nu toe een beetje vreemd aan eigenlijk.

Sowieso haal ik trucs uit die mij nog niet echt overtuigen. Zo is de formuliernavigatie ook maar 'ergens' ondergebracht in het public ribbon gedeelte. Iets wat je normaal met de ribbon niet ziet omdat je geen meerdere formulieren hebt volgens mij.

Nu zit ik wat te spelen met zogenaamd ribbon mergen (idee van een toolkit gejat), dus dan krijg je eigenlijk het idee van toolbar per form.
Voor een ribbon lijkt het niet natuurlijk, maar ergens heb ik ook altijd problemen gehad met het idee dat toolbars ineens opduiken en verschijnen per formulier, dus wat dat betreft.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 00:20
Eerder begreep ik dat het grootste probleem met de Ribbon is dat MS je toestemming moet geven om het ding te gebruiken, _uberhaüpt_. Volgens de licentie voorwaarden zou je zelfs updates eerst bij MS moeten laten testen. Ik weet niet of dit nu anders is? Check Stack Overflow.

EDIT: dit is zinnig:
"The license is not available for applications that have the same primary functionality as the 5 applications that currently have the ribbon in office. That's Word, Excel, Powerpoint, Outlook and Access."
Modbreak:Dat bedrijf uit Redmond heet Microsoft, niet Micro$oft.

[ Voor 29% gewijzigd door NMe op 07-02-2011 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BvDorp schreef op maandag 07 februari 2011 @ 23:33:
Eerder begreep ik dat het grootste probleem met de Ribbon is dat MS je toestemming moet geven om het ding te gebruiken, _uberhaüpt_. Volgens de licentie voorwaarden zou je zelfs updates eerst bij MS moeten laten testen. Ik weet niet of dit nu anders is? Check Stack Overflow.
Microsoft heeft met de release van Windows 7 de Ribbon interface als native API toegevoegd (geimplementeerd als COM interface). Er is dus geen enkele reden om deze API niet te mogen gebruiken. Het artikel wat jij aanhaalt gaat over de MFC uitbreiding voor Visual Studio welke uitgebracht was ten tijde van Windows Vista (en de Ribbon van Office 2007 dus nog geen native API had).

OT: Als de functionaliteit per formulier echt veel anders is zou ik niet overwegen om een Ribbon interface te gebruiken. Kan je misschien enkele voorbeelden van je nieuwe GUI met de eindgebruiker overleggen, en hun mening vragen ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

En als je niet per sé een ribbon wilt, maar wel van die tabs/buttons in je titlebar, kan je gewoon met de DWM api werken. Je kan dan gewoon controls in je titlebar zetten.

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1