[Ubuntu 10.10] Externe USB bootdisk voor meerdere PC's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een externe USB harde schijf gebruiken om Ubuntu 10.10 op te installeren en deze op meerdere PC's kunnen gebruiken. Volgens mij is dit mogelijk. Met de Live-CD kan je immers ook vrijwel elk systeem succesvol opstarten. Er zijn opties om een live USB stick te maken, maar dan kan je maar een beperkt aantal MB's gebruiken voor je gebruikersdata en volgens mij (maar hier heb ik nog geen duidelijkheid over) werk je dan met een NTFS filesystem (onwenselijk) en kun je geen updates doen (ook onwenselijk).

Daarom heb ik een installatie op de externe schijf gedaan. Deze werkt precies zoals ik het wil. In het bootloader menu van de BIOS de externe schijf kiezen en binnen enige tijd staat er een draaiende Ubuntu desktop voor m'n neus.

Vervolgens wil ik de schijf op een andere PC proberen (ook een Core 2 met dezelfde chipset, dus tot zover geen schokkende veranderingen), maar dan krijg ik de volgende foutmelding van Grub:
code:
1
2
error: unknown filesystem
grub rescue >

Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar de /boot/grub/grub.cfg (die je tegenwoordig niet meer handmatig mag editen!) geeft als root de UUID van de schijf aan in plaats van de /dev/... Een van m'n zorgen is dus al goed verwerkt, Grub weet in ieder geval om welke fysieke schijf het gaat. Verder staat er root = (hd3,msdos2). Deze heb ik gecomment, om te proberen of hij in plaats van deze root de root met UUID gebruikt. Dit heeft echter geen effect.

Ik denk dat Grub toch de verkeerde schijf gebruikt en daarom concludeert dat het filesystem niet bekend is.

Dus mijn vraag is eigenlijk: Hoe krijg je Grub zo ver dat deze dynamisch (dus onafhankelijk van de hoeveelheid andere schijven en van welke USB poort) de juiste schijf/partitie kiest? Of kan ik dan beter Lilo gebruiken (heb ik helemaal geen ervaring mee). Eventueel opnieuw installeren en/of partities aanpassen is geen probleem. Het is nog een kale installatie zonder userdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Wat gebeurt er als je in die tweede pc alle harde schijven even loskoppelt? Of als je biosvolgorde van alle devices precies hetzelfde maakt als je eerste pc?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Schijven loskoppelen werkt niet. In de eerste PC zit er een RAID array, 2 schijven en 2 DVD spelers. In de tweede PC slechts een harde schijf en een DVD speler. Daarnaast weet ik niet hoe je de volgorde van een SATA device en een USB device in de BIOS verandert.

Alle devices loskoppelen en handmatig grub.cfg wijzigen zodat alle verwijzingen op (hd0,0) staan werkt helaas ook niet.

EDIT:
Wat het verschil is weet ik niet, maar met Debian 6.0 standaard installatie werkt het wel. Een andere PC start gewoon op van de USB device (zelfs op m'n laptop en netbook).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 15:11 ]

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 15:13
ik heb ubuntu wel eens geinstaleerd op een usb stik (geen live cd).

dit heb ik toen gedaan (en werkte, gebruik hem nog steeds)
1. alle hdd en usbstiks ontkoppelen, zodat alleen de externe hdd en de ubuntu instalatie cd/hdd overblijft.
2. instaleren.
3. na de instalatie de externe hdd afkopelen, en de andere hdd's en dingen weer aansluiten.
4. geen drivers zelf instaleren anders gaat het niet zo lekker werken. |:(

dit werkte bij mij, ik hoop ook bij jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ben ik zo ver dat Ubuntu 10.10 ook gewoon werkt. Wat het verschil is met de eerste installatie, daar ben ik nog niet achter.

Nu ben ik nog een beetje aan het spelen met de graphics drivers. Ik zat te denken om in een runlevel voordat X gestart wordt elke keer dynamisch een nieuwe xorg.conf te laten maken met 'dpkg-reconfigure xserver-xorg'. Handmatig werkt het in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat er niet veel animo is voor een mobiel besturingssysteem. Toch wil ik even kwijt hoe het me het beste is gelukt:

Uiteraard heb je een USB stick nodig (van minimaal 2 GB en het liefst 4 GB of meer).
Om de installatie te vergemakkelijken installeer ik het in VirtualBox (versie 4.0.4) op een Windows host.

Het gaat als volgt te werk:

1. Begin met het maken van een raw access bestand naar een physical disk voor VirtualBox. Doe dit door de console te openen (met admin rechten onder Windows NT 6.x). Gebruik het volgende commando:
code:
1
VBoxManage internalcommands createrawvmdk -filename "C:\Users\Jenaam\VirtualBox VMs\Jemachinenaam\Jedisknaam.vmdk" -rawdisk \\.\PhysicalDrive0

Waarbij op te merken valt dat Jenaam de naam is van je Windows account. Jemachinenaam en Jedisknaam kan elke willekeurige naam zijn waar je je gelukkig bij voelt.

PhysicalDrive0 is belangrijker! Dat moet de code zijn van de juiste schijf. Deze kan je bij Windows Schijfbeheer terugvinden (e.g. Schijf 0 is PhysicalDrive0). Als je hier de verkeerde schijf kiest, kunnen er rare dingen gebeuren. :+

2. Start VirtualBox en maak een nieuwe Virtuele Machine met instellingen naar eigen inzicht. Kies ervoor om geen nieuwe virtuele harde schijf te maken, maar gebruik een bestaande harde schijf, namelijk "C:\Users\Jenaam\VirtualBox VMs\Jemachinenaam\Jedisknaam.vmdk".

3. Mount de ISO of CD naar keuze en begin de installatie. Mijn keuze was een Ubuntu 10.10 Minimal disk, waar ik later o.a. gnome-core, gdm, network-manager-gnome en xinit aan heb toegevoegd om een kleine, vlotte grafische desktop te krijgen.

4. Probeer de partitiekeuze handmatig te doen en een ext2 (zonder journal) filesystem met als optie 'noatime' te maken. Dit verkleint het aantal schrijfbewerkingen op de USB stick, wat de levensduur en snelheid ten goede komt.

5. Na de installatie, sluit het virtuele systeem af, stop de USB stick in een ander systeem en kies de USB stick als bootdevice. Als alles is goedgegaan, heb je je eigen werkende desktop op elk willekeurig systeem. :)
Pagina: 1