Dolby 5.1 receiver speaker signaal via filter naar 2.0???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik wil een LG Bluray 5.1 cinemaset gebruiken (die ik als speaker-less systeem aangekocht heb) als puur 2.0 stereo systeem, maar ik kan het 5.1 effect niet uitschakelen in het menu. Ik wil niet met een separate woofer werken, sowieso vind ik dat niet mooi en daarnaast is dat onpraktisch omdat ik het uitgaande speakersignaal van de versterker via een schakelaar naar 4 paar boxen in mijn huis aanstuur in diverse ruimtes. Ik heb 3-weg Magnat Monitor B speakers aangesloten.

Omdat het front speaker frequentiebereik van het LG setje niet compleet is om mijn Magnat speakers aan te sturen, ik mis sowieso het hele bas-signaal, is de vraag of het mogelijk is om het signaal van de subwoofer op de een of andere wijze door te sluizen is naar de bass speakers van de Magnat Boxen/naar de speaker schakelaar.

Is er misschien een filter te koop is die per uitgang het mogelijk maakt het versterker signaal van de front speakers te combineren (L respectievelijk R) en het subwoofer signaal toe te voegen en deze als 8 ohm signaal doorsluist naar de speakers. Ik zou dan twee filters moeten hebben. Is zo een filter te koop of heeft iemand hier een schema van?

In feite zou dan de de werking van dit filter omgekeerd zijn aan de werking van het 3-weg Crossover Filter in een speaker, in dit geval gaat het zich dan om weliswaar om een 2 weg filter. maar die crossover filters die ik vind werken allen omgekeerd, filteren het binnenkomend signaal naar bass-treble en mediant.

Ik weet niet of het 5.1 effect geheel te niet te doen is, of er nog andere frequenties zijn, maar als ik het bass signaal al heb dan ben ik tenminste al op weg. De LG cinemaset heeft helaas geen tape out/audio out om door te sluizen naar een losse versterker.

[ Voor 29% gewijzigd door Dutchsat op 07-02-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
kun je het niet beter ruilen voor een simpele onkyo receiver? Die zijn prima geschikt om die speakers aan te sturen.
In de lg receiver heb je geen mogelijkheid om aan te geven dat je zonder subwoofer werkt? Dat zou volgens mij het probleem op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Misschien is het handig om het typenummer van de LG even te vermelden.

Sowieso vraag ik me af waarom je niet gewoon een losse versterker hebt gekocht, zoals Ossi hierboven opmerkt.

Een alles-in-1 set is niet gemaakt voor andere speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
Ossi schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:18:
kun je het niet beter ruilen voor een simpele onkyo receiver? Die zijn prima geschikt om die speakers aan te sturen.
In de lg receiver heb je geen mogelijkheid om aan te geven dat je zonder subwoofer werkt? Dat zou volgens mij het probleem op moeten lossen.
Het gaat zich om de LG HB965NS. Dat is dezelfde als de LG HB965TZ , alleen dan zonder speakers. Qua mogelijkheden is dit mijn droom receiver, zeker omdat er een I-pod dock op zit. Kan ik de internet radio en mijn muziekcollectie zo bedienen, dan hoef ik niet steeds de tv aan te zetten voor de bediening. Die Onkyo receiver was ook een goede keus, maar dat gaat niet passen in dat meubel waar ik de receiver moet plaatsen, ik heb maar 19 cm hoogte incl DVD speler en 31 cm diepte in dat meubelpaneel. Mijn oude LG DVD speler en de oude Sony receiver paste daar perfect in.

In feite kan ik dan volstaan met een pass-through versterker, ik hoef geen toonregeling erop. Maar ik ga niet ervan uit dat ik van deze receiver ergens een uitgaand Aux signaal kan afnemen.

Feit blijft dat ik inderdaad op mijn oude Sony receiver het dolby gebeuren/de effecten kon uitschakelen, die LG heeft geen enkele mogelijkheid om op een een of andere wijze de subwoofer uit te zetten. Zo een vanzelfsprekende optie zit er helaas niet op.

[ Voor 61% gewijzigd door Dutchsat op 07-02-2011 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
Dutchsat schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:39:
[...]

In feite kan ik dan volstaan met een pass-through versterker, ik hoef geen toonregeling erop. Maar ik ga niet ervan uit dat ik van deze receiver ergens een uitgaand Aux signaal kan afnemen.
Jullie tips ter harte genomen, de 5.1 set heden retour en de Blu Ray speler van LG gekocht, technisch is dit de beste oplossing. De Sony receiver wissel ik om tegen een losse versterker zonder digitale snufjes met een seperate Ipod Docking, meer heb ik niet nodig.