Max stroom/spanning door flat cable

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauko12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 12:05

kauko12

No risk, No fun

Topicstarter
Hallo Iedereen!

Ik ben bezig met een casemod project. En ik wil wat signalen over een flat cable(IDE, ATA) sturen waaronder ook usb en vroeg me af of de flat cable deze stroom/spanning aankan zonder door te branden. :(
Als dit kan weet iemand misschien ook de maximale spanning/stroom wat er door zo'n kabel kan.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:20
Waarom zou je dat willen als ik vragen mag? Maakt het de mod niet nodeloos complex?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauko12

kauko12

No risk, No fun

Topicstarter
Ik doe dit omdat ik anders een heleboel losse kabels nodig heb en alles vast moet solderen aan de PCB. En zo kan ik makkelijk de PCB uit de kast halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

kauko12 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:12:
En ik wil wat signalen over een flat cable(IDE, ATA) sturen waaronder ook usb en vroeg me af of de flat cable deze stroom/spanning aankan zonder door te branden.
Even voor de duidelijkheid, je wilt dus een flatcable die normaal gebruikt wordt voor een harde schijf, in plaats daarvan gebruiken voor USB?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:27

Harrie

NederVlaming

Je kan natuurlijk altijd twee of 3 draden van de flatcable gebruiken voor de voedingslijnen waarvan je verwacht dat er wat meer stroom door moet (bijvoorbeeld de +5V en de GND bij usb). Dan verwacht ik geen problemen voor usb aparaten. Maar kan je niet gewoon alle usb apparaten voeden uit een aparte 5V ofzo? Dus dat je je PCB voorziet van de flatcable voor de data lijnen, en een aparte molex stekker waarmee je alles voedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
usb heeft niet echt meer een maximum stroom. het minimum dat te leveren moet zijn is 100mA. en eerst was er een maximum op 500mA (vaak na een babbeltje met de usb controller. maar veel fabrikanten hebben de voedingslijnen tegenwoordig gewoon aan de 5v voeding hangen zonder verdere stroombeperking (of soms een die pas afslaat bij diverse amperes)

bij een flatcable bij conrad kom ik uit op een diameter van ca 0,3mm. dat geeft een max toelaatbare stroom van ca 0,5A (tabel op CO).

doorbranden gebeurt overigens niet zo snel. Daarvoor zal je veel meer stroom nodig hebben. Het is meer hoeveel spanningsval je je kan permitteren en hoeveel vermogen we wilt verstoken in de kabels. de richtlijn is ca 6A/mm^2 voor vrij liggend draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
De standaard 1.27mm grid flatcables, zoals oude ide/floppy kan meestal een 0.8A per draad aan volgens specs, de duurdere gaan tot krap over de ampere.

De 80-pins ide flatcable variant kan maar een fractie hiervan aan overigens, deze draadjes zijn ongeveer een factor 4 dunner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauko12

kauko12

No risk, No fun

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden!!
Ik ga voor zo'n oude floppy kabel met aansluitingen daar gaat het meeste stroom overheen.
Pagina: 1