Toon posts:

I/O controller over netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een leverancier of fabrikant van een I/O controller dat voldoet aan volgende voorwaarden:
  • een processor die je zelf kan programmeren in C om zelfstandig digitale I/Os af te handelen, best met een klein real time RTOS op
  • geheugen (SRAM) om dingen in op te slaan ivm deze I/Os oa.
  • een netwerk poort waarover alles kan opgevraagd/aangestuurd worden
  • zeer snel kan booten en zelfstandig kan starten zonder dat er contact is met PC. Connectie met PC kan later weer volgen over het netwerk
Heeft iemand reeds zo een bordje tegengekomen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 08:00
Misschien is het verstandig om wat meer context te geven, misschien zijn er namelijk meer oplossingen voor jou probleem dan zo'n kastje :)

Ik ken ze persoonlijk niet, maar je zou meerdere apparaten kunnen combineren. Zo zijn er SATA RAM-drives verkrijgbaar, en daar zou je weer een VIA EPIA of een ARM bordje aan kunnen hangen... Ik heb wel ARM bordjes met SATA gezien namelijk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Arduino met een ethernet shield komt redelijk in de buurt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Wat nog dichter in de buurt komt is een PLC.

Wat ik vooral mis zijn dingen als:
- Wat voor i/o, analoog/digitaal, wat voor snelheid, wat voor signaal, etc
- Wat verwacht je van het OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:08:
Arduino met een ethernet shield komt redelijk in de buurt.
arduino was nice maar niet snel genoeg. Arduino vormt een laag die er ' te veel aan is' en het geheel zal vertragen, het is niet realtime en kan geen threading doen. De fixes hiervoor zijn niet ideaal vrees ik.

Wat ik wil doen is simpel gezegd ergens aan het netwerk dit hangen met daaraan mijn hardware. Op de hardware komen snelle pulsen binnen (1 ms) en die moeten geteld worden. Op vraag over het netwerk moet dan opgegeven kunnen worden hoeveel het er waren, bewerkingen mee gedaan worden of autonoom terug pulsen antwoorden met een logica achter.

Het OS, Linux liefst, realtime, waar ik in C in kan programmeren. Een processor met reeds libraries om te communiceren over het netwerk zou natuurlijk mooi meegenomen zijn. De eerste optie is een device dat dit alles doet en bestaat, commercieel. De tweede optie is het maken natuurlijk :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pulsen tellen over het netwerk? Dat doe ik voor m'n verbruiksmeters, gebruik hiervoor een ioLogik E1212
van Moxa voor en lees het uit met een zelfgeschreven .Net service naar SQL.
Ben wel niet zeker of hij pulsen van 1ms kan tellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als je alleen maar pulsen uit hoeft te lezen en te verzenden, dan kom je misschien wel een eind met een gewoon x86 systeem met een speciaal stuk hardware aan usb.
Elegant is het niet, maar het is wel makkelijk op te zetten en te onderhouden.

Heb je enige indicatie van wat het mag kosten en andere beperkingen zoals energieverbruik?

[ Voor 27% gewijzigd door bobo1on1 op 06-02-2011 22:56 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:28:
[...]

arduino was nice maar niet snel genoeg. Arduino vormt een laag die er ' te veel aan is' en het geheel zal vertragen, het is niet realtime en kan geen threading doen. De fixes hiervoor zijn niet ideaal vrees ik.

Wat ik wil doen is simpel gezegd ergens aan het netwerk dit hangen met daaraan mijn hardware. Op de hardware komen snelle pulsen binnen (1 ms) en die moeten geteld worden. Op vraag over het netwerk moet dan opgegeven kunnen worden hoeveel het er waren, bewerkingen mee gedaan worden of autonoom terug pulsen antwoorden met een logica achter.

Het OS, Linux liefst, realtime, waar ik in C in kan programmeren. Een processor met reeds libraries om te communiceren over het netwerk zou natuurlijk mooi meegenomen zijn. De eerste optie is een device dat dit alles doet en bestaat, commercieel. De tweede optie is het maken natuurlijk :)
Wait, what?
* Je wilt iets wat 1ms tikken kan tellen, en dit noem je snel. Als je het goed doet kan je die pulsen aan de timer van een random uC hangen en je uC kan dan op z'n dooie gemakje eens in de zoveel tijd de waardes uitlezen.
* 'Linux' 'realtime' voor iets wat pulsen telt en over het netwerk gooien?
* Threading nodig, voor zoiets simpels?

Zou je kunnen vertellen wat je nou _precies_ nodig hebt? Wat voor pulsen dienen geteld worden? Waarvan komen ze? Wat voor bewerkingen moet je ermee doen? Hoe moet de data naar buiten gestuurd worden? In wat voor omgeving moet het geheel hangen? Gaat het een commercieel product worden of mag 't in principe ook bij wijze van spreken met ducttape aanelkaar hangen? Ik denk namelijk dat je wat nodig is vrij hard overschat namelijk :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik zou trouwens wel eens willen weten waarom een Arduino niet realtime is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

bobo1on1 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:14:
Ik zou trouwens wel eens willen weten waarom een Arduino niet realtime is :)
... en threading dan weer wel :?

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 11:45
aviosys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
µcLinux of de embedded kernel met rtos achtige configuratie is qua software goed genoeg, je zou dan alleen nog geschikte cpu's moeten bekijken.

Als je niet veel (software) flexibiliteit nodig hebt is een PLC of een CPLD misschien beter & sneller. Mocht je massa gaan doen, dan is een ASIC weer interessanter.

Linux booten kost je toch al snel weer 5 seconden, dus als je echt snel wil zijn kan je niet met een kernel achtig systeem werken, maar moet je eerder aan een directe loader denken, dus gewoon een µC. Stel dat een paar seconden booten niet erg is, kan je ook naar VxWorks kijken, en hun ontwikkel kits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Ik sluit me geheel bij sprite_tm aan.

1ms is verre van snel, een 1mhz processor heeft dan nog een heeeel erg ruime 1000 klokpulsen om te zien of er wat is en dat eventueel door te sturen.
Om wat simpele op/aftrek berekeningen te doen kost je misschien 10 klokpulsen.

Zo'n arduino draait dacht ik standaard op 8mhz, en zal weinig problemen hebben met pulsen verwerken die 100x sneller zijn.

Maak eens een lijstje van dingen als:
- Wat voor signalen moeten er geteld worden.
- Maximum formaat.
- Wat mag het verbruikten, moet het bijv op batterijen draaien?
- Wat mag het kosten.
- Hoeveel moeten het er worden.

Als je 1 signaal met pulsen van 1ms moet tellen dan heb je aan een arduino meer dan genoeg.
Moet alleen zeggen dat ik een arduino met ethernetschield veel te duur vind voor wat je ermee kan, voor de helft van het geld heb je een linux-router enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Op ebay kun je een arduino clone en ethernet shield kopen voor ongeveer 20 dollar per stuk, dat scheelt weer wat.
Echt goedkoop is het niet, maar echt duur nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan met Arduinos beginnen spelen en alles zelf schrijven, is heel leuk, maar kost veel tijd en is nooit zo betrouwbaar als een complete oplossing zoals de reeds door mij aangehaalde Moxa of iets van Aviosys voorgesteld door pazzje (kende ze zelf niet maar ben het even gaan opzoeken) en dan ben je voor ongeveer 100eur klaar.

Nee ben geen vertegenwoordiger van Moxa ;-) ben gewoon zeer tevreden van hun product voor mijn applicatie en denk dat deze volledig voldoen aan de door TS gestelde eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een wrt54g geen oplossing:

Daar kan je een I2C bus op maken en dan kan je een stel PCF.. chips op aansluiten.

http://wiki.openwrt.org/o...tomizing/Hardware/I2C_RTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Als je echt iets zelf wil bouwen met eigen spec's kan je misschien een pic18fxxJ6x gebruiken.

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=2507&param=en027905

Afbeeldingslocatie: http://www.microchip.com/stellent/groups/designcenter_sg/documents/market_communication/%7Eexport/en024980%7E17%7EConnectivityUSBdc_TTP%7Esnippet_layout/76802-1.jpg

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Pagina: 1