Geen 5.1 via S/PDIF vanaf Sound Blaster X-Fi

Pagina: 1
Acties:

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04-2025
Hi,

Ik heb een SB X-Fi geluidskaart, aangesloten via spdif op mijn reciver. Echter krijg ik alleen maar 2.0 signaal door. Hoe krijg ik mijn kaart zover dat hij 5.1 naar mijn receiver stuurt? Ik kan het nergens veranderen. Wordt er inmiddels een beetje gek van.PC draait op W7 64bit.

Ik heb alle SB software er al afgegooid, behalve de drivers dan. En bij mijn settings staat ook "Jack information" L+R Rear panel optical jack..... Lijkt dus wel of die spdif geen 5.1 kan uitsturen. Maar volgens de Creative support site moet dit wel kunnen ..... Er zitten 2 optische aansluitingen op (in en een uitgang), ik heb hem uiteraard goed aangesloten. Ik hoor namelijk ook gewoon geluid, alleen tja 2.0 ...

Iemand een idee?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Wat speel je af? Want muziek is altijd 2.0 (of je moet een SACD hebben), dus dan zal er ook altijd maar 2.0 stereo als output zijn. Als je een DVD afspeelt dan zou de geluidskaart gewoon DTS of Dolby Digital door moeten sturen naar de receiver en dan zou je ook 5.1 moeten krijgen. Mocht je in games 5.1 geluid willen hebben dan zal je de SB X-Fi analoog (dus met 3 x 3,5mm jack) aan moeten sluiten of een kaart kopen welke on the fly DTS en/of Dolby Digital ondersteunt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat is het precies wat je wil?

Wil je 5.1 van games of van films?

Van games kan ik je zo al vertellen dat dat niet gaat werken. Games produceren namelijk wel 5.1 geluid, maar dan in PCM om het maar "dom" te zeggen. Spdif heeft niet genoeg bandbreedte om 5.1 in PCM te versturen, 2.0 in PCM lukt wel. Je kan alleen via Spdif 5.1 krijgen als het geencodeerd is in Dolby Digital of DTS. Maar weinig games ondersteunen dit dus dat gaat hem niet worden. Films zou moeten werken als je 5.1 passthrough aanzet in een of andere codec programma (volgens mij Haali media splitter).

Edit: Bah fear je was net eerder :P .

[ Voor 3% gewijzigd door Blaat op 06-02-2011 15:16 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> AUD

Verwijderd

Wat de mannen hierboven zeggen klopt.
Ik heb ook zo'n ding. :)

Heb de kaart via 2 manieren aangesloten op mijn receiver:
SP/DIF voor DVD's / Bluray & andere bronnen die een digitaal (DTS/DD5.1) signaal versturen.
En via de jacks (analoog/tulip) voor games die analoog 5.1 sturen. Mijn receiver zet ik bij het spelen van games dan ook op "6ch mode", kan bij jou anders heten. Bij games hoor ik dan ook het geluid van alle kanten komen.
Wel is het een vereiste om dan handmatig te switchen in je audio instellingen tussen speakers/spdif, aangezien vaak gebruik gemaakt wordt van de "Default" audio playback device.
(Tenzij je dat 'hard' kunt opgeven in de applicatie/game).

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:21

Wildfire

Joy to the world!

Een X-Fi heeft Dolby Digital Live dus kan real-time 5.1 audio omzetten. Om dat uit te sturen moet je Windows audio uitvoer op analoog staan, NIET op SPDIF. In je audio control panel moet je dan onder het tabblad Encoder de Dolby Digital Live functie activeren.

Pas dan wordt het normale analoge signaal real-time omgezet naar Dolby Digital en dan over je optische uitgang verstuurd.

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 06-02-2011 15:26 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Wildfire schreef op zondag 06 februari 2011 @ 15:24:
Een X-Fi heeft Dolby Digital Live dus kan real-time 5.1 audio omzetten.
Er zijn naar mijn weten meerdere types X-Fi kaarten en ze beschikken niet allemaal over Dolby Digital Live.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:21

Wildfire

Joy to the world!

FeaR1986 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 15:26:
[...]

Er zijn naar mijn weten meerdere types X-Fi kaarten en ze beschikken niet allemaal over Dolby Digital Live.
Ik dacht juist dat ze dat allemaal hadden, behalve eentje die dan wel X-Fi heet maar geen daadwerkelijke X-Fi is. Maar goed, laat de TS eerst maar eens reageren dan welke kaart hij nou precies heeft. Dan is het zo na te gaan.

-- Edit: de Audio-variant van de X-Fi kaarten schijnt een gerelabelde Audigy te zijn. Wat Dolby Digital Live betreft, dat zal dan enkel op de wat luxere kaarten zitten wellicht.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 06-02-2011 15:55 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Mijn Xfi Gamer heeft die optie niet.

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04-2025
Thanks voor de replies, ik heb ac3 instellingen moeten aanpassen bij mijn codec instellingen. Als je de SB software gebruikt kun je dus niet kiezen voor een 5.1 opstelling via spdif daarop liep ik vast. Maar goed na een avondje kutten met de receiver en de codec instellingen kan ik nu 5.1 film kijken :)
Pagina: 1