• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Tja ik kon, ondanks de schrik, wel even lachen toen in mijn PC ging schoonmaken vandaag.

Op mijn Gigabyte MA790GP-DS4H moederboard kwam ik tot de ontdekking dat ik een (tja wat is het precies?) verbrande chip had. Een chip naarbij de Firewire aansluitingen (aangeduid met 1394) bleek overbelast geweest te zijn of er is een kortsluiting geweest in de 1394 aansluitingen.

Hier kunnen jullie een closeup vinden van de chip die ik bedoel.

Afbeelding groot

Het gaat om de groene chip met de aanduiding IF3. Atans groen, ik neem aan dat hij net als IF1 en IF2 groen was.

Mijn vraag aan jullie doorgewinterde tweakers is wat dit nu precies voor chip geweest is. En natuurlijk welk doel het diende. En uiteraard zou ik willen weten of ik gewoon mijn computer zou kunnen blijven gebruiken. Ik heb uit voorzorg de 1394 verbinding in Windows uitgeschakeld want ik maak toch geen gebruik ervan.

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38
Wat staat er dan op het IF2 componentje? De letters kan ik niet lezen op de foto.

Oh, en neem het woordje FireWire niet te serieus hè :+

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 06-02-2011 14:51 ]

Verwijderd

Zal wel een printzekering zijn geweest. En volgens mij zie ik de oorzaak ook, een schroefgat waar niks in zit en een richel in de kast precies onder de rechter 1394 header.

• Stephan224
Hier is nog een closeup te vinden van de chip maar dan zoals hij eruit hoort te zien.

Ik kan de letters ook niet goed lezen die op IF1 of IF2 staan. Het is me te klein. :)

@real Firefly:
Ik zal hem dadelijk eens losmaken om het beter te zien van de onderkant. (ik zit er nu achter)

Kan het kwaad overigens?

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou toch eens kijken of je wel afstandsbusjes onder je mobo hebt zitten, de backplate zit er wel heel dicht op als ik dat zo zie. En ja, dat kan wel kwaad, sterker als dat zo is heb je nog geluk met alleen kortsluiting daar!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
dat is een printfuse zo te zien

zeker met de aanduiding IF3, waar de F dan natuurlijk voor fuse staat
Net als ID1 (links) een diode is
IX naast het ic --> kristal, vaak aangeduid met x-tal
IE daarnaast --> Elco

ik ben het er inderdaad mee eens dat het mobo heel dicht op de mobo tray lijkt te zitten.

ik zou eerst even met een wattenstaafje oid de roetsporen wat weghalen, dat kan problemen geven bij andere onderdelen.
dan kun je 3 dingen doen.Gigabyte proberen te contacten en vragen wat voor fuse het is, een mede tweaker zoeken met een soortgelijk moederbord (zijn vaak redelijk standaard modules), de contacten kortsluiten en zo de fuseplek overbruggen met het risico iets anders op te blazen als er nog steeds iets niet goed zit

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ik zo kan zien op de foto zit het moederboard inderdaad ondanks dat je het afstandbusje ziet zitten toch wel vrij kort op de backplate. Hetgeen ik mij hierbij voor kan stellen is dat als die backplate ook nog een beetje flexibel is dat misschien bij het oppakken/duwen of verschuiven van de pc toch een sluiting heeft plaatsgevonden.

Zeker zou ik in elk geval niet zomaar een onderdeeltje gaan vervangen aangezien dat microsolderingen zijn en je dan alleen maar nog meer zult beschadigen. Wanneer je nog garantie op het board hebt zou ik persoonlijk het board RMA sturen ondanks dat wanneer je firewire niet gebruikt. Ook zou ik zeker het board eens eruit halen en kijken of die afstandsbusjes wel hoog genoeg zijn.

• Stephan224
Bedankt voor de informatie mensen. Het klopt inderdaad dat er geen afstandbusjes tussen het moederbord en de case zitten. De reden dat ze er niet tussen zitten is omdat als ik ze erop zet dan passen mijn kaarten niet meer in de case. Vandaar dus, ik dacht overigens ook dat het op zich geen kwaad kon.

Desondanks denk ik dat er voldoende afstand tussen het moederbord en de case zit (±5mm) maar ik ben dan ook geen hardware expert. :)

Ik heb de roet inmiddels volledig verwijderd en de achterzijde van het moederbord nagezien. Ik heb geen verdere roet/smelt plekken kunnen ontdekken. Ik heb ook de bovenzijde van de chip (per ongeluk) verwijderd.

De codering die ik heb kunnen ontdekken is: O150F 12V
Waarbij het eerste teken de O voorzien is van een X erdoorheen. (kon de ASCII code ervoor niet vinden)

Ik denk dat het het beste is om te gaan kijken naar een nieuw moederbord. Ik hoopte op een AM3+ ter voorbereiding op bulldozer. Maar goed, die dingen zijn nog niet verkrijgbaar.

Mijn vragen:
- Kan ik nog een maandje of 1 a 2 vooruit op deze manier?
- Wat is het ergste wat nu nog kan gebeuren? Kan de boel in de fik vliegen door deze schade?

• D4NG3R
  • Laatst online: 20:56

D4NG3R

kiwi

:)

Afstandsbusjes MOETEN in je kast zitten, als je kaart niet meer past doe je of de kaart er niet goed in, of gebruik je te lange afstandsbusjes.

Ik denk dat er gewoon een chip gefrituurd is door kortsluiting. En nee: Het is niet veilig om verder te gaan met deze plank. Of het werkt ja of nee is een ander verhaal, maar veilig is het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 06-02-2011 18:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

D4NG3R schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:51:
Afstandsbusjes MOETEN in je kast zitten, als je kaart niet meer past doe je of de kaart er niet goed in, of gebruik je te lange afstandsbusjes.

Ik denk dat er gewoon een chip gefrituurd is door kortsluiting. En nee: Het is niet veilig om verder te gaan met deze plank.
Inderdaad, zonder afstandbusjes vraag je om problemen (en die heb je ook gekregen).

Op zich kan het geen kwaad IMHO. Heb hier ooit door een stomme fout (verkeerd geplaats afstandbusje) ook een chipje van de firewire gefrituurd. We zijn nu ruim 3,5 jaar verder en het mobo werkt nog steeds (heb wel de firewire in de bios uitgezet). Heb ook nooit vreemde storingen gehad ofzo.

• timberleek
  • Laatst online: 08-02 11:37
het eerst dat ik kan vinden op die code is een 1.5A 12v zekering. maar 150mA lijkt me ook niet raar.

Als de zekering zijn werk goed heeft gedaan is er verder niks beschadigd. dan zou je ook kunnen proberen hem te overbruggen. je bent dan wel de verdere beveiliging kwijt. maar je zou het eventjes kunnen doen om te kijken of er verdere schade is.

• Roel1966
  • Niet online
Zoals anderen ook al schrijven MOETEN absoluut de afstandsbusjes ertussen en dan de standaard afstandbusjes waardoor ook de kaarten in een normale kast moeten passen. In elk geval raad ik je ten zeerste aan eerst snel dat moederboard eruit en afstandbusjes te gaan plaatsen voor je dadelijk nog meer sluitingen veroorzaakt. En wanneer dan de kaarten niet passen raad ik je aan om een andere behuizing te nemen want dan deugd er toch echt iets niet met de kast, of je hebt misschien een low profile kast en de verkeerde insteekkaarten.

Let er dan wel op dat je ALLEEN op de plaatsen afstandsbusjes zet waar ook de schroefgaten voor zitten in het moederboard en dus NOOIT meer afstandsbusjes plaatsen dan schroefgaten. Je kan je denk ik toch ook wel voorstellen dat dit nooit goed gaat want die achterplaat is geleidend en een moederboard zitten een boel uitstekende soldeerpunten op aan de achterkant. Daarbij is zo'n achterplaat ook nooit helemaal recht en kan ietwat bollen en vandaar dat men ook die afstandbusjes heeft uitgevonden en die er dus op moeten zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Roel1966 op 07-02-2011 01:38 ]

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Altijd leuk ditsoort berichten op de maandag morgen :P

Je heb wel aardig geluk gehad, zo te zien is slechts één firewire connector gefrituurd. (mooi exemplaar btw)
Gewoon afstands busjes tussen je moederbord en je kast doen en je kunt weer vooruit :)
(doe dit wel snel, een goede tik op de kast kan ergens amders korsluiting veroorzaken)

Als ik jou was zou ik geen moeite doen om hem te repareeren, tenzij je echt goed bent kunnen er alleen maar dingen kapot gaan. Daarbij lijkt het er op dat je 1e firewire poort gewoon nog goed is, dus je bent nieteens functionalitijd kwijt.

In het kort: Met afstands busjes gaat jouw bordje nog prima mee tot dat de buldozer uit is ;)

Verwijderd

Stephan224 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:48:
Bedankt voor de informatie mensen. Het klopt inderdaad dat er geen afstandbusjes tussen het moederbord en de case zitten. De reden dat ze er niet tussen zitten is omdat als ik ze erop zet dan passen mijn kaarten niet meer in de case. Vandaar dus, ik dacht overigens ook dat het op zich geen kwaad kon.

....
OMG, dat is toch logisch dat dat kwaad kan.. voor hetzelfde geld fikt je hele huis af man..
onmiddelijk uit elkaar halen en die busjes ertussen!, ongelooflijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 08:44 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:19
Ik vraag me af hoe insteekkaarten (PCI-e, PCI etc) niet kunnen passen als je de standaard busjes ertussen doet. Volgens mij moeten dit allemaal standaardmaten zijn. Het zou eerder gek zijn dat de kaarten passen zonder afstandsbusje. (Zoals in dit geval blijkt te zijn). Ik zou toch even gaan priegelen met die busjes voordat je je computer als frituurpan kan gaan gebruiken.

• Stephan224
De aansluiting van tussen moederbord en de behuizing is gedaan met van die heuveltjes, zie hieronder wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/t/tqxs01_3.jpg

Door die heuveltjes ontstaat er pakweg 5mm tussen mijn moederbord en mijn behuizing. Dit moet volgens mij voldoende zijn.

Als ik er nog eens afstandbusjes tussen plaats dan;
- Kan ik mijn PCI(e) kaarten niet meer vastzetten. (ze passen er echt maar op 1 manier in)
- Komen de externe moederboard aansluitingen aan de achterzijde te hoog te zitten.

Anyway, ik heb inmiddels de firewire ook in mijn BIOS uitgeschakeld. Ik hoop dat mijn moederbord het nog even zal volhouden totdat AM3+ beschikbaar komt.

Verwijderd

Die heuveltjes zijn daar niet voor bedoeld, ze je die andere heuveltjes daartussen ?, die gaan gezellig tegen je printplaat aandrukken en kunnen voor kortsluiting zorgen zonder dat je druk uitoefent op je printplaat, ga je dan een videokaart erindrukken dan wordt het helemaal leuk.
Gewoon die printplaat eruit en opnieuw opbouwen en ja het is een beetje lastiger met die afstandbusjes maar dit is gewoon brandgevaarlijk zoals je het nu hebt staan. Als de verzekering dit na een eventuele brand dit vind hebben ze een mooi excuus om niet te betalen omdat een onkundig persoon dit in elkaar heeft gezet, tel uit je winst.. Overigens heb je nog mazzel dat Gigabyte zo vriendelijk was om een zekering op die plek te monteren met een wat minder merk was de boel al afgefikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 09:39 ]

• GENETX
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 09:36:
Die heuveltjes zijn daar niet voor bedoeld, ze je die andere heuveltjes daartussen ?, die gaan gezellig tegen je printplaat aandrukken en kunnen voor kortsluiting zorgen zonder dat je druk uitoefent op je printplaat, ga je dan een videokaart erindrukken dan wordt het helemaal leuk.
Volgens mij zijn dat juist deukjes die dieper zitter ;)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 09:36:
Gewoon die printplaat eruit en opnieuw opbouwen en ja het is een beetje lastiger met die afstandbusjes maar dit is gewoon brandgevaarlijk zoals je het nu hebt staan. Als de verzekering dit na een eventuele brand dit vind hebben ze een mooi excuus om niet te betalen omdat een onkundig persoon dit in elkaar heeft gezet, tel uit je winst.. Overigens heb je nog mazzel dat Gigabyte zo vriendelijk was om een zekering op die plek te monteren met een wat minder merk was de boel al afgefikt.
nee, de heuveltjes zijn de "spacers" van deze kast. dus eigenlijk als ik het zo bekijk is het bord gewoon netjes gemonteerd. in deze type kast zullen geen spacers geplaatst moeten worden.

kan zijn dat een van deze heuveltjes op een plaats zit waarbij de moederbord geen schroefgat heeft. Maar dit komt volgens mij hopelijk niet meer voor.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Stephan224
Overigens heb je nog mazzel dat Gigabyte zo vriendelijk was om een zekering op die plek te monteren met een wat minder merk was de boel al afgefikt.
Daarom kies ik ook voor Gigabyte. ;)
Volgens mij zijn dat juist deukjes die dieper zitter ;)
Dat klopt. Degene zonder schroef gat zitten in de behuizing verzonken.
nee, de heuveltjes zijn de "spacers" van deze kast. dus eigenlijk als ik het zo bekijk is het bord gewoon netjes gemonteerd. in deze type kast zullen geen spacers geplaatst moeten worden.
Das precies wat ik dacht.

[ Voor 58% gewijzigd door Stephan224 op 07-02-2011 10:56 ]

• GENETX
Maar had je wel een schroef daar zitten? Het is net of het bord daar een beetje scheef zit omdat het schroefgat er niet recht onder zit. Dat lijkt me ook niet helemaal goed, zeker met deze kast kan dat alsnog vervelende dingen opleveren.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:04
D4NG3R schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:51:

Ik denk dat er gewoon een chip gefrituurd is door kortsluiting. En nee: Het is niet veilig om verder te gaan met deze plank. Of het werkt ja of nee is een ander verhaal, maar veilig is het niet.
Waarom zou het niet veilig zijn? De zekering heeft zijn werk gedaan en erger voorkomen. Als het bord nu goed gemonteerd word is er volgens mij geen risico dat het weer gebeurt.

• GENETX
Omdat kortsluiting nooit goed is? Nu valt het mee, mede door die zekering. Maar als die er niet zit, of straks mogelijk op een ander punt, dan kan de boel zelfs in de fik vliegen. Nu is een computer niet echt heel brandbaar, maar kortsluiting of een behoorlijke kans daarop is nooit goed/veilig.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
timberleek schreef op maandag 07 februari 2011 @ 00:04:
het eerst dat ik kan vinden op die code is een 1.5A 12v zekering. maar 150mA lijkt me ook niet raar.

Als de zekering zijn werk goed heeft gedaan is er verder niks beschadigd. dan zou je ook kunnen proberen hem te overbruggen. je bent dan wel de verdere beveiliging kwijt. maar je zou het eventjes kunnen doen om te kijken of er verdere schade is.
Je zou dat ook niet kunnen doen om te voorkomen dat je het moederbord vrijwel zeker naar de euwige jachtvelden jaagt. Klakkeloos zekeringen overbruggen zonder dat je echt weet wat je doet is per definitie oerstom. En waarom zou hij ook, als het moederbord nog gewoon werkt?

M.a.w. gewoon doorgaan, blijkbaar mis je enkel functionaliteit door die geklapte zekering die je niet gebruikt. Inderdaad even dubbelchecken of die spacers overal goed zitten en of er nergens schroefjes of moertjes in de kast gevallen zijn. Even ondersteboven uitschudden oid.

Zit er een firewire-aansluiting op de backplate zelf? Als je daar een keer de kabel verkeerdom erin hebt weten te krijgen (is mij helaas ook eens gelukt met zo'n el-cheapo plastic connector terwijl ik die achterin de kast aan het morrelen was), dan verklaart dat ook wel die geklapte zekering.

[ Voor 12% gewijzigd door brama op 07-02-2011 12:00 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Roel1966
  • Niet online
Ik persoonlijk zou meteen een andere kast halen en deze echt niet meer gebruiken want die heuveltjes gaan sluiting veroorzaken.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02 22:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Niet als hij er afstandsbusjes tussen zet, zoals iedereen hier al heeft gezegd. Er zijn volgens mij ook kleiner formaten afstandsbusjes te koop, niet ? Misschien passen je kaarten dan wel ?

Android developer & dürüm-liefhebber

• Stephan224
Mavamaarten schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:00:
Niet als hij er afstandsbusjes tussen zet, zoals iedereen hier al heeft gezegd. Er zijn volgens mij ook kleiner formaten afstandsbusjes te koop, niet ? Misschien passen je kaarten dan wel ?
Nee kleine busjes zijn ook geen optie. Zowel de kaarten als de aansluitingen aan de achterzijde van het moederbord komen dan scheef of onder spanning te zitten.

Ik heb nu rubbers aangebracht tussen de schroeven een de behuizing. Dit moet het raakvlak verminderen. Voor de rest staat de firewire uit in de BIOS en heb ik een mail naar Gigabyte gestuurd om te vragen hoe ik dit het beste kan oplossen.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties! :)

Pagina: 1