SATA mode AHCI met als gevolg grote problemen

Pagina: 1
Acties:

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:25
Ik heb mijn SATA schijven altijd op IDE mode staan en nu begreep ik laatst dat dat tot snelheidsverlies leidt tov AHCI. Dus, ik denk zet hem op AHCI mode, maar dat levert enorme ellende op. Zo kan ik met AHCI mode aan niet langer van de CD booten en kan ik ook niet meer mn huidige Windows laden, je ziet het windows logo tijdens het opstarten, die freezed, dan een flits van een BSOD en een reboot. Toch zou ik graag wat extra snelheid uit mn HDD's peuteren, weet iemand hoe?

Mobo: Gigabyte GA-MA770-UD3, bios firmware 5
HDD: Samsung spinpoint van 320 GB

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Dat (bsod) krijg je als je na de installatie van windows de pc op ahci instelt.
In de bios terug naar ide mode, http://www.windows7news.c...enable-ahci-in-windows-7/ volgen en dan werkt het wel.

• KillerZero86
Ah, dat werkt, hartstikke bedankt. Heeft iemand trouwens nog enig idee waarom er niet van de CD geboot kan worden als AHCI aanstaat?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:32
Dunno ik kan het wel. Je kan trouwens in windows met regedit de ahci driver aanzetten waardoor je wel windows in ahci mode kan booten, ook al heb je op ide mode geinstalleerd. Met google zijn wel wat pagina's te vinden waar ze dit uitleggen.
De performance gain van ahci is trouwens minimaal, hooguit een paar %

[ Voor 12% gewijzigd door haarbal op 06-02-2011 18:27 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• KillerZero86
Eehm, ja. Job gaf een link en daardoor draait mijn windows installatie nu gewoon in AHCI mode.. Alles wat nog rest is de vraag waarom mijn DVD-speler niet langer als Boot-disk bruikbaar is zodra AHCI aangaat.

Verwijderd

Misschien een open deur, maar staat je bootvolgorde in de juiste volgorde??

Edit :

Heb nog even op internet gezocht en kwam het volgende tegen :

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18170733

Daarin wordt gesuggereerd dat het updaten van de dvddrive firmware zou moeten werken.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2011 19:11 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Dat komt omdat je in je BIOS dan eerst je DVD drive als eh "harddisk"in de bootvolgorde moet instellen. Waarschijnlijk heb je hetzelfde soort Gigabyte BIOS als ik. En bij mij moest ik dan de bootvolgorde van CDROM > harddisk op SAMSUNG-DVD type versie bla > harddisk zetten en niet CDROM > harddisk.

Dus naast de IDE op AHCI ook de bootvolgorde helemaal opnieuw instellen, waarbij de DVD dus niet meer als CDROM gezien wordt maar als losse DVD speler of hardeschijf.

[ Voor 27% gewijzigd door Jouke74 op 08-02-2011 16:27 ]

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1