Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest als freelancer voor een project wat kleinschalig begon, maar inmiddels is uitgegroeid tot een redelijk belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering van de klant van mijn opdrachtgever. Door eigen onkunde zijn er veel eigen uren in gaan zitten, heeft de oplevering van het project lang op zich laten wachten, en is bij de klant van mijn opdrachtgever de druk om alles af te laten ronden en 24/7 ondersteunen groot geworden.

Ik heb aangegeven de ondersteuning niet in mijn eentje te kunnen en willen doen (vakantie, vrije tijd, etc), en ben daarom samen met de opdrachtgever bezig een bedrijf te zoeken die het project over wil nemen. Ik wil de opdrachtgever in staat stellen om de code aan te (laten) passen naar eigen wens, maar tegelijkertijd weet ik dat de wens vanuit de klant van de opdrachtgever bestaat dat ze het project willen overkopen wanneer het gereed is, mede omdat het een aanbesteding betreft waardoor de opdrachtgever over een aantal jaren het contract van hun klant verliest en naar een andere partij gaat. Omdat er veel eigen uren in hebben gezeten wil ik niet dat mijn opdrachtgever het project verkoopt om er financiëel beter op te worden, zonder mij daarvoor te vergoeden.

Ik wil dus eigenlijk dat:
  • Mijn project wordt overgenomen door een softwarebedrijf
  • Het softwarebedrijf de ondersteuning en uitbreiding doet van het project
  • De klant vrij is om het project uit te (laten) breiden of aan te passen
  • De klant mij een vergoeding geeft (buiten de reeds door mij gestuurde facturen) wanneer zij het project verkopen/verhuren aan hun opdrachtgever
Nou kan ik een simpel contract opstellen waarin ik het mijn opdrachtgever verbied om het project of delen ervan te verkopen of verhuren, maar ik ben bang dat ik daarmee veel gaten open laat. Mijn opdrachtgever zou bijvoorbeeld een contract op kunnen stellen voor een veel breder pakket aan diensten, waar mijn project onder valt. Ik weet niet of zoiets dan nog steeds onder de noemer 'verkopen' valt, en of ze hiermee kunnen omzeilen dat ik een vergoeding krijg.

Is een constructie zoals ik zou willen gangbaar, en hoe wordt zoiets genoemd? Zijn er voorbeelden te vinden van contracten die meer waterdicht zijn dan iets wat ik zelf op kan stellen? Welke vormen van financiëel gewin zou een bedrijf nog meer kunnen hebben op een project, buiten verkoop en verhuur?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Op welke contractuele basis heb je het werk in eerste instantie gedaan?

Bij een time&material (aka "uurtje-factuurtje") model liggen de rechten m.b.t. exploiatie van het auteursrecht doorgaans bij de opdrachtgever. Dan heb je niets meer te willen wanneer de opdrachtgever het product doorverkoopt.

Je vraagt ook naar mogelijkheden om contractueel beperkingen op te leggen. Je zit in de B2B markt dus dan geldt dat de twee partijen in onderlinge overeenstemming alles kunnen overeenkomen wat ze willen, zolang het maar binnen de grezen van de wet is.
Ik vraag me wel af waarom je opdrachtgever nu ineens extra beperkingen zou accepteren. Waarschijnlijk had je al aan het begin moeten onderhandelen over dit soort voorwaarden.

[ Voor 41% gewijzigd door t_captain op 06-02-2011 14:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik juist op verschillende plekken lees is dat het auteursrecht, ook bij time&material, bij de maker van de software ligt. Hoewel ik weet dat het op zijn zachtst gezegd niet slim is, heb ik geen afspraken met mijn opdrachtgever gemaakt, behalve mondelinge afspraken over uurloon, deadlines en het gegeven dat zij vrij zijn de broncode aan te passen naar eigen wens, omdat ik in mijn ééntje niet garant kan staan voor goede borging (nu en in de toekomst). Kun je een bron aangeven waar ik kan vinden dat het auteursrecht bij projecten op time&material basis bij de opdrachtgever liggen?

Het is niet zo dat ik beperkingen wil opleggen aan de klant; ze mogen wat mij betreft doen (qua ontwikkeling) wat ze willen, maar wat ik niet wil is dat zij er financieel beter op worden door mij veel uren niet te betalen, daarmee goedkope software te hebben, en het voor een bepaald bedrag te verkopen aan hun klant buiten mij om. Ze hebben zelfs met hun eigen klant nooit afgesproken dat de software eigendom wordt van de klant, er is nooit sprake van geweest en ze moeten daar met hun klant ook afspraken over maken.

Ze hoeven wat mij betreft de extra voorwaarden niet te accepteren, maar dan neem ik aan dat het mij vrij staat de broncode niet uit handen te geven en de hosting en support zelf te blijven verzorgen? Zijn er in dat geval wettelijke eisen aan de mate van support (bereikbaarheid, snelheid van oplossen van bugs ed.)?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
In de europese wetgeving ligt het auteursrecht altijd bij de schrijver, zijnde een natuurlijk persoon. Dus niet bij een werkgever of opdrachtgever. Dat is ook niet overdraagbaar.

De rechten op exploitatie van het auteursrecht (de uitgeversrechten) staan daar los van. Deze zijn wel overdraagbaar. Wanneer er geen contracten zijn, worden deze rechten in alle redelijkheid geacht te liggen bij degene die de arbeid heeft betaald. Als je in loondienst software schrijft dan komen de exploitatierechten dus je werkgever toe. Als je voor eigen rekening en risico ontwikkelt en daarna verkoopt, ligt het aan de voorwaarden van de verkoop (verkoop je het product of slechts een gebruiksrecht etc.) Bij een time&material model zou ik gokken dat de rechten bij de opdrachtgever liggen.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
t_captain schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:05:
In de europese wetgeving ligt het auteursrecht altijd bij de schrijver, zijnde een natuurlijk persoon. Dus niet bij een werkgever of opdrachtgever. Dat is ook niet overdraagbaar.
Onzin, in ongeveer elk contract staat dat je werkgever het auteursrecht heeft op jouw software. Sterker nog, zelfs jouw hobbyprojecten vallen daaronder, tenzij je die expliciet uitsluit. Ze zijn wel degelijk overdraagbaar.

Relevante artikelen:
#
Artikel 6

Indien een werk is tot stand gebracht naar het ontwerp van een ander en onder diens leiding en toezicht, wordt deze als de maker van dat werk aangemerkt.

#
Artikel 7

Indien de arbeid, in dienst van een ander verricht, bestaat in het vervaardigen van bepaalde werken van letterkunde, wetenschap of kunst, dan wordt, tenzij tusschen partijen anders is overeengekomen, als de maker van die werken aangemerkt degene, in wiens dienst de werken zijn vervaardigd.

[ Voor 36% gewijzigd door Grijze Vos op 07-02-2011 11:44 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Ga er maar vanuit dat je straks geen autersrechten hebt.

Waarom stuur je niet gewoon facturen voor alle uren die je erin gestoken hebt? Dat je het achteraf efficienter had kunnen doen is jouw probleem niet. Dat is namelijk bijna altijd wel zo.

Als ze die facturen niet willen of kunnen betalen kun je altijd nog gaan onderhandelen om die uit te ruilen voor auteursrechten of toekomstige inkomsten op basis van commissie ofzo.....

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

t_captain schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:05:
Wanneer er geen contracten zijn, worden deze rechten in alle redelijkheid geacht te liggen bij degene die de arbeid heeft betaald.
Topic starter heeft aangegeven dat een deel van de bouw dus onder eigen kosten gedaan zijn. Waarschijnlijk omdat hij hoopt dit ergens anders weer terug te verdienen.

Dus topic starter neemt op in contract met de klant een volledige, niet overdraagbare l licentie op de Software krijgt, en dat de auteurrechten bij topic starter liggen. Dan is dat duidelijk. Of hier geld mee gemoeid is moet topic starter zelf bepalen.

Doorverhuren van de software kan uiteraard dan niet je geeft immers alleen een licentie aan klant.

Het software ondersteuning bedrijf krijgt dan geen rechten, maar mag uiteraard wel uurtje factuurtje bij de klant aanpassingen maken. (als zulk een bedrijf voor testdoeleinden extra licenties nodig heeft dan kan dat uiteraard ook in een contract)

Verder is het gewoon onderhandelen.

Wellicht dat het standaard contract van de FENIT je nog helpt met het maken van wat er wellicht in je contract wel of niet moet.

http://www.bcp-software.nl/fenit/levering.html

(let goed op het beperken van gevolgschade door de software, en zijn namelijk afnemers die menen dat de gevolgschade door software door de leverancier wel gedekt zal worden. aangezien jij leverancier bent)

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 07-02-2011 16:00 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1