Netbook: upgraden van W7 Starter naar Home Premium zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een netbook met Atom N450 1,6 Ghz processor en 1 GB geheugen. De netbook is standaard voorzien van Windows 7 starter maar voor een (tijdelijke) geringe meerprijs kun je upgraden naar Home Premium.
Heeft iemand ervaringen met Home Premium op een dergelijke netbook? De extra mogelijkheden van HP lijken me wel gewenst, maar ik vraag me af of een upgrade negatieve impact op de performance heeft, i.e. is HP 'zwaarder' dan Starter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cayenne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11-2024
Starter is gemaakt voor netbooks, dus ja, Home Premium is een stuk zwaarder. Met 1Gb zou ík dat niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 22:43
Sowieso zou ik em upgraden met 1GB extra en daarna die upgrade doen. Sowieso is W7 met 1GB niet echt prettig werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

Hier W7 Ultimate en 2 Gb in netbook. Heeft wel effect op de batterij want er worden meer services geladen die processorgebruik verhogen. Maar 2 Gb is wel een minimaal vereiste, met 1 Gb is zelfs Starter niet echt een snelheidsmonster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, maar deze lijken vooral gebaseerd op aannames. Weet iemand waar een exact overzicht te vinden is welke services er extra draaien op HP?

PS. Een dergelijk netbook zal uiteraard nooit een snelheidsmonster worden; daar is ie ook niet voor ontworpen.
Ironisch genoeg draaien er nieuw uit de doos 64 processen (!) die 674 Mb geheugen opslurpen. Waarbij de 60-dagen Norton trial zelfs is gedeactiveerd! Terwijl een fresh install van Windows 7 Home Premium op een desktop resulteert in 33 processen en 598 Mb geheugen. Onvoorstelbaar dat fabrikanten zelfs netbookjes volproppen met zoveel bloatware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik heb op mijn asus 1015PEM ook Win7 starter draaien en ik merk na een upgrade van 1 naar 2Gb eigenlijk vrij weinig verschil.... D'r zijn een paar dingen die iets sneller opstarten, en ik heb een iets hogere score voor het geheugen in de prestatie index van windows...
Of je met andere versies van windows meer geheugen echt nodig hebt weet ik niet, dat zal toch ook voor een belangrijk deel afhangen van je instellingen.

Ik zit er ook al een tijdje aan te denken om die upgrade maar eens een keer te doen, maar ik vind het vooralsnog de meerprijs niet echt waard.
Het enige waar ik me echt aan stoorde bij Starter was dat je de achtergrond niet kan instellen, maar daar heb ik nu een Asus programma'tje voor draaien.

Ik probeer ook nog uit te vinden of je bij de (anytime) upgrade nog de mogelijkheid krijgt om een iso van de installatie schijf te downloaden.
Bij mijn netbook zat die er namelijk niet bij, en als je de boel een keer schoon en legaal wilt herinstaleren is het wel handig om een schijfje te hebben liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Paling1:
Naar mijn mening hangt alles af van hoeveel en welke apps je gebruikt. Wanneer OS+standaard apps 600 Mb gebruiken wordt ie niet sneller met 2 Gb geheugen. Pas wanneer je richting 800 Mb gaat zal Windows met 1 Gb gaan swappen naar pagefile wat ie nog niet hoeft te doen wanneer je 2 Gb hebt (ik ben het er wel mee eens dat 1 Gb krap is).

Die upgrade is tijdelijk EUR 29 bij Dynabyte (misschien ook wel bij andere winkels). Ik kan echter geen online upgrade doen want dan krijg ik een 'you might change your locale' bericht (hoewel 'might' optioneel klinkt weigert MS verdere upgrade). Ik heb 'm in Engels geinstalleerd maar mijn locale is gewoon Dutch. Altijd wel wat gezeik bij Windows...

Jouw opmerking over een fresh install hield me ook al bezig. Ik heb hier een originele Win7 HP installatie CD voor mijn desktop. Wanneer ik Win7 Starter nu upgrade, ben ik benieuwd of ik met die code dan een fresh install kan doen met mijn HP CD... (ben bang dat ik het antwoord al weet...)

Vwb de mogelijkheden van Starter, ze vallen me nog behoorlijk mee eerlijk gezegd. De wat geavanceerdere opties zoals services.msc, eventvwr en run (Win-R) werken, net als alle uitgebreide mogelijkheden van file/folder permissies. Wat niet kan is automatisch je scherm locken nadat je uit de sleep mode komt. Dat betekent dat je niet moet vergeten uit te loggen als je de netbook met meerdere personen gebruikt. Dat vind ik nou weer jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:05:
Die upgrade is tijdelijk EUR 29 bij Dynabyte (misschien ook wel bij andere winkels). Ik kan echter geen online upgrade doen want dan krijg ik een 'you might change your locale' bericht (hoewel 'might' optioneel klinkt weigert MS verdere upgrade). Ik heb 'm in Engels geinstalleerd maar mijn locale is gewoon Dutch. Altijd wel wat gezeik bij Windows...
Waar zie jij dat die upgrade €29,- is? op hun website staat ie voor €74,99
Als ie echt 29 euro is, dan wil ik hem wel hebben eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46
Wat in mijn ogen veel helpt is van 1GB naar 2GB upgraden en er een volledig kale windows 7 starter er op zetten. Dus niet met allemaal zooi van een fabrikant er op. Scheelde mij toch 20 processen op de achtergrond. Nu kan de vriendin tenminste zonder te stotteren naar youtube kijken. Netbook is ouder dan 1 jaar dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:28
Cayenne schreef op zondag 06 februari 2011 @ 13:35:
Starter is gemaakt voor netbooks, dus ja, Home Premium is een stuk zwaarder. Met 1Gb zou ík dat niet doen...
Helemaal fout.

Er is not such a thing as een netbook Windows. Starter is gewoon bedoelt voor opkomende markten, maar omdat netbooks goedkoop moeten blijven heeft MS hem ook hier gelanceerd om netbooks betaalbaar te houden.

Windows 7 Home Premium of zelfs Ultimate kunnen net zo goed draaien op een netbook. Maar let wel op dat de services meer geheugen nemen. Deze kun je echter ook uitschakelen! Mijn netbook draaide zo ook een compleet kaal gestripte versie van Ultimate waardoor deze zelfs minder geheugen gebruikte als de originele Windows XP installatie na het booten!

Zinvol? Dat is het alleen als je ook meerwaarde ziet in de extra functionaliteit van Windows 7 HP. In dat geval moet je het zeker overwegen. Laat je niet tegenhouden door de performance. Dat zal relatief weinig schelen en eventueel kun je dat dus zelf tweaken middels "msconfig". Er zijn zat services die je kunt uitschakelen en ook legio handleidingen met tips. Uiteindelijk kun je dan meer relevante functionaliteit houden ten opzichte van starter tegen een lager geheugenverbruik door de functies en services die je niet gebruikt uit te zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door GENETX op 09-02-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paling1 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:42:
[...]
Waar zie jij dat die upgrade €29,- is? op hun website staat ie voor €74,99
Als ie echt 29 euro is, dan wil ik hem wel hebben eigenlijk...
Op alle netbooks in de winkel staat dit op elk scherm geplakt. Schijnt een MS actie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Neefdave schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:46:
Wat in mijn ogen veel helpt is van 1GB naar 2GB upgraden en er een volledig kale windows 7 starter er op zetten. Dus niet met allemaal zooi van een fabrikant er op. Scheelde mij toch 20 processen op de achtergrond. Nu kan de vriendin tenminste zonder te stotteren naar youtube kijken. Netbook is ouder dan 1 jaar dacht ik.
Hoe doe je een kale Windows 7 starter installatie op een netbook? Ik heb er geen CD/DVD bij gekregen (ik heb ook geen USB DVD drive overigens maar daar kan ik wel even aan komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:28
DVD downloaden (legaal)
http://www.mydigitallife....ssional-and-home-premium/

Verder, gebruik gewoon een 8GB USB stickje:
http://kmwoley.com/blog/?p=345

Ik brand niet eens meer een DVD tegenwoordig, zelfs al heb ik een drive. Dit gaat sneller :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:05:
Wat niet kan is automatisch je scherm locken nadat je uit de sleep mode komt. Dat betekent dat je niet moet vergeten uit te loggen als je de netbook met meerdere personen gebruikt. Dat vind ik nou weer jammer...
Dit kan wel hoor. Als ik in het startmenu slaap intyp, staat er bij de opties 'een wachtwoord vereisen als de pc uit slaapstand komt'.

Stond bij mij zelfs standaard aan.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. Helaas staat Starter daar niet bij en diverse downloads werken niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:12:
[...]

Hmm. Helaas staat Starter daar niet bij en diverse downloads werken niet meer...
Onderaan de lijst met links staat nog een stukje verhaal over het maken van een ISO die elke versie van win7 kan installeren.
Daar hoort Win7 Starter ook bij...
Ik heb zojuist de iso van win7HP (32bits) gedownload. Dus die link doet het nog...
Pagina: 1