Koeler GPU laptop gaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Sinds gisteravond merk ik dat de actieve koeler op de GPU van mijn laptop niet aan gaat. Ik ben erachter gekomen doordat de laptop tweemaal tijdens het kijken van een film zichzelf uitschakelde, waarna de kant van de laptop waar de GPU zich bevindt behoorlijk warm was.

Is er een manier waarop ik deze, desnoods handmatig, weer werkend kan krijgen? Ik heb alvast RivaTuner erbij gepakt (v. 2.09), maar daar kan ik zo gauw geen slider o.i.d. vinden voor het besturen van de ventilator. Hardwarematig heb ik nog niks gedaan, ik weet wel dat de hele onderkant van de laptop moet als ik bij de grafische kaart wil kunnen komen :S.

Over de oorzaak heb ik geen flauw idee, ik heb de laptop gewoon uit de sluimerstand gewekt, op het moment dat ik de laptop in de sluimerstand zette draaide de koeler dus nog wel.

De laptop: Gateway (US merk) P-6860FX, 5500 processor (dual core 1,83GHz) en een GeForce 8800GTS M grafische kaart. Windows Vista HP x64.

Ik hoop echt dat we hier een oplossing voor kunnen vinden!

Normaalgesproken draait de betreffende koeler eigenlijk altijd op een laag pitje, tijdens het booten wat sneller en tijdens belasting wat sneller. Nu draait hij helemaal niet, dus ook tijdens het booten springt hij niet aan.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik denk dat de cooler gewoon kapot is... Ik zou met je laptop naar de winkel gaan waar je hem hebt gekocht, en kijken of ze er een nieuwe op kunnen zetten

• Googolplex
Tja, dat is dus in de US geweest, pak em beet bijna 3 jaar terug...

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Kan je niet zelf de cooler vervangen?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zaakje open maken en kijken of hij niet gewoon geblokkeerd is door stof. Dan kan je ook direct zien of je een vervanger nodig hebt en op zoek gaan naar zo'n ding. Reken in ieder geval op een moeizame zoektocht meestal voor dat soort onderdelen :) Ebay is je beste vriend, zeker aangezien het een US merk is.

https://discord.com/invite/tweakers

• Googolplex
Ik zal vanmiddag eens kijken hoever ik kom door de laptop open te schroeven. Kan je gewoon (via de pricewatch bijvoorbeeld) laptop-videokaart-koelers kopen bij webshops?

Alle input is welkom tweakers, ik kan toch haast niet het eerste geval met dit verschijnsel zijn? ;)

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Helaas zijn koelers in laptops niet gestandaardiseerd zoals dat is bij desktops, dus je zal niet 123 in de pricewatch een vervanger vinden.

Zoals Redfoxert zegt, is ebay je beste kans.

Helaas ben je inderdaad niet de eerste. Vaak betekent een kapotte laptopfan dat de hele laptop aan vervanging toe is. Fabrikanten vinden dat natuurlijk minder erg dan de gebruiker ;)

• Googolplex
Hopelijk vinden we een kapot draadje o.i.d. want de laptop werkt verder gewoon prima. Erg raar dat dit zomaar ineens niet meer werkt...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
EleanorNL schreef op zondag 06 februari 2011 @ 12:13:
Hopelijk vinden we een kapot draadje o.i.d. want de laptop werkt verder gewoon prima. Erg raar dat dit zomaar ineens niet meer werkt...
= Moving parts ... get used to it :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Googolplex
Tja, dan maar hopen dat we het snel weer bewegend kunnen krijgen! :)

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

anders kan je nog een pizzadoos koeler maken :+
er zijn natuurlijk ook tig van dat soort producten op ebay te vinden :)

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-01 12:18
Ik heb vorig jaar de koelfan uit mijn laptop vervangen, het stelt meestal niet zoveel voor.

Het zoeken van de fan is een ander verhaal, als er een partnummer op staat heb je geluk. dan kan je hem makkelijk op internet zoeken. Anders moet je gaan zoeken naar de dissasembly manual of en of life product manual. Soms staan daar nog de partnrs bij.

PS: voor zo'n simpel fannetje ben je dus 40-50E kwijt.
Pagina: 1