beste airflow in kast.

Pagina: 1
Acties:

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:06

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
Hallo,

eerst even mijn systeem:
Coolermaster Elite 430
gigabyte gtx 470
phenom 2 x6 1055t standaard
Asus m4n98td EVO
chieftec super series 650watt
WD caviar black 2.0 tb
corsair cms 3 gekoeld door dominator koeler.
WD caviar green 500gb
Samsung spinpoint F3 1Tb
1x antec 3color blue 120mm
1x Enermax Apollish Vegas UCAPV12A-R 120mm
coolermaster 120mm sickleflow red
coolermaster 120mm sickleflow green
standaard cooler master fan aan de achterkant.

Met mijn nieuwe systeem ben ik erg tevreden, behalve de videokaart temps bij hoge load.
Nu wil ik dus de airflow verbeteren, maar weet niet precies hoe ik dit moet doen.
na wat zoeken op internet, heb ik het volgende gedaan:

Na wat zoeken op google heb ik de fans zo staan:
-1. onderkant voorkant, zuigt lucht aan.
-2 fans zijkant, blazen naar videokaart.
-1 fan boven blaast op processor.
-1 fan achterkant blaast lucht naar buiten.

hoe kan ik nu dus zo de temperatuur verbeteren?
vandeweek krijg ik een zijkant met raam, kan maar 1 fan in ipv 2, die andere gaat dus ergens anders in de kast.

alvast bedankt!

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
nou door wat te spelen, kijken wat het beste werkt voor jou, wat veranderen qua in/out fan's.
airflow bevorderen door bijvoorbeeld wat cable management .

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
bedankt voor je antwoord!

heb al een fancontroller gekocht, werkt beter, maar nog geen groot verschil.
cablemanagement op zekere hoogte heb ik al gedaan.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 15:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Cooling FAQ al gelezen? Je hebt nu erg veel fans naar binnen blazen en weinig naar buiten. Draai de fan in het dak van je kast eens om?

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 09:31

Beercase

So soft!

Laat de bovenste fan ook uit blazen, anders heb je veel intake maar weinig outtake.

Hang loose, KiteSurfing for life!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
Faq inderdaad al doorgelzen,
daarom had ik vooraan al intake en achteraan outtake gedaan, weet niet hoe ik mijn videokaart koeling het beste kan krijgen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 15:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Door de fan in het dak van je case naar binnen te laten blazen veroorzaak je turbulentie en dat wil je niet. Omkeren dus, die hap.

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
mensen, voor bovenste fan bedankt!
Fan in dak is nu naar buiten gezet, meteen grote stofwolk naar buiten :)
scheelt nu idle al 10 graden! verder nog suggesties?
een fan precies onder de videokaart in de onderkant van de kast naar buiten, is dat wat? pc staat op laag vloerbedekking.

[ Voor 27% gewijzigd door Rick-Jan op 06-02-2011 11:00 . Reden: suggestie ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 13:19
misschien heb je aan dit plaatje iets (ff snel gemaakt)

Afbeeldingslocatie: http://i1186.photobucket.com/albums/z364/exafighter/airflow.png

dit is de ideale airflow... Hete lucht stijgt, koele lucht is zwaarder dus daalt. dus koele lucht gewoon aan de onderkant/voorkant aanvoeren, en dan langzaam wordt het heter en aan de achterkant / bovenkant wordt de hete lucht afgevoerd. Je kunt ook de boven/achterfans harder laten draaien dan voorop. Dunnere lucht koelt beter en hoopt bovendien niet op.
Rick-Jan schreef op zondag 06 februari 2011 @ 10:57:
verhaal...

een fan precies onder de videokaart in de onderkant van de kast naar buiten, is dat wat? pc staat op laag vloerbedekking.
Niet naar beneden laten blazen dus.

[ Voor 22% gewijzigd door naarden 4ever op 06-02-2011 11:08 ]

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
prachtig plaatje heb ik zeker wat aan! _/-\o_

zo heb ik het nu ook, behalve dat ik maar 1 fan heb aan de bovenkant, omdat mijn dominator geheugen koeling in de weg zit :(
kan wel 1 fan onderin de kast in laten blazen maar dan gaat ie recht tegen de fan van mijn gtx 470 in. Komt ook waarschijnlijk een hoop stof naar binnen.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

wat belangrijk is, is dat de lucht een zo natuurlijk mogelijke doorstroom heeft, zodat je een constante flow krijgt.

Houd rekening met:
1: stralingswarmte; warmte straalt naar de zijkant
2: convectie; hete lucht stijgt automatisch naar boven

Het is het belangrijkst om warme lucht, ontstaan door je hittebronnen in je kast, zo snel mogelijk naar buiten te krijgen. Belangrijker nog dan koele intake hebben. Warmte stijgt altijd naar boven, dus je rear fans en je top fans moeten de lucht uit je kast zuigen en naar buiten blazen.

De 2 grootste hittebronnen zijn je CPU en je videokaart. Daarom zie je om je cpu heen de meeste fans. De warmte moet daar zo snel mogelijk weg. De fans op je cpu koeler houden de CPU koel, en die blazen dus richting je rear casefan om die lucht zo snel mogelijk weg te krijgen. Restwarmte wat ontsnapt tussen de vinnen door, moet door de top casefans naar buiten geblazen worden.

Je hebt ook frisse lucht nodig die je kast inkomt. Meestal zitten die voorin je case om de hdd's te koelen (dit zijn ook warmte bronnen). Echter zal deze lucht niet superveel verder in je kast terecht komen omdat je hdd's ook de flow blokkeren. Dit kun je oplossen door fans te kopen met een hogere static pressure en hoger RPM zodat de lucht ook verder je case in komt.

Fans aan de zijkant zijn bedoeld om je videokaart en moederbord-onderdelen te koelen. Teveel fans die verschillende kanten uit blazen hebben snel een nadelige invloed. 1: je verstoort de constante stroom, 2: je laat luchtstromen tegen elkaar botsen, waardoor warme lucht sneller blijft hangen en je onderdelen dus langer blootgesteld staan aan warme lucht.
De intake moet zorgen voor de

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 15:38
Ook handig om te weten wat jij hoge temperaturen vind voor jou videokaart. De GTX470 en 480 worden nou eenmaal flink warm, en videokaarten kunnen daar prima tegen. Dus, wat zijn je temperaturen nu.

Meest ideale airflow is altijd

Intake: voorkant, onderin
Outtake: achterkant, bovenin en bovenin de kast

Geen fans in het zijpaneel want dat verstoort de luchtstroom van voor naar achter alleen maar

De ventilator van je Dominator geheugen mag je er weer afhalen. Dat ding is puur voor de show, geheugen wordt nooit echt extreem warm, heeft echt geen koeling nodig. Heb je weer een plekkie extra voor een fan in de bovenkant ;)

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 06-02-2011 12:03 ]

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
onder black ops bijvoorbeeld, is de kaart zon 70-75 graden
als ik metro 2033 speel max 85.
met sensor van fancontroller scheelt het 10 graden met de dominator koeler.
misschien wel beter om eraf te halen als de tmeps van mijn videokaart beter worden!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
En als ik de sidefan naar zuigen zet, wordt dan de warmte van de gtx 470 naar buiten gezogen?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

in theorie wel, maar omdat er in de afstand tussen je zijpaneel en je videokaart zich niet de meeste warmte bevindt, zal het niet volledig optimaal werken schat ik zo.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• FastFred
  • Laatst online: 25-01 15:38
Rick-Jan schreef op zondag 06 februari 2011 @ 12:53:
onder black ops bijvoorbeeld, is de kaart zon 70-75 graden
als ik metro 2033 speel max 85.
met sensor van fancontroller scheelt het 10 graden met de dominator koeler.
misschien wel beter om eraf te halen als de tmeps van mijn videokaart beter worden!
Dat zijn vrij normale temperaturen voor een GTX470 hoor ;) Niks om je zorgen om te maken. Koeler is altijd beter, maar 80 graden is vrij normaal voor high-end kaarten, vooral heethoofden als de GTX470/480

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
Tijdens black ops heb ik wel eens een freeze. weet niet of dit aan black ops ligt of aan de kaart. maar ik kan de fan aan de zijkant wel een sop zuigen zetten, kijken wat er gebeurt.

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Ik zou die weglaten, die verstoort de airflow.
Wat FastFred zegt klopt als een bus.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Ik heb met een Antec Sonata ook zo veel mogelijk fans weggehaald. Het verstoort inderdaad de flow meer dan dat het veel extra toevoegt. Een goede stille grote outtake fan aan de achterkant (op volle toeren), een goede processor koeler die z'n warmte bijna direct op de outtake fan richt, en rond de videokaart wat ruimte geven op lucht aan te zuigen is ruim voldoende.

Ik had eerst ook nog de slot-fan erin zitten, echter deze ging meer in competitie met de videokaart dan dat hij hielp hem te koelen.

"That was left handed..." - JJH

• Daan00
  • Laatst online: 21-01 19:33
Ik wil je topic niet kapen, maar ik heb ook sterk mijn twijfels of meer fans wel beter zijn voor je airflow.

Voorbeeld, mijn kast:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/6znbm0.jpg

De onderste fan en de fan in het zijpaneel (allebei 120mm) zijn bedoelt voor de HD5750. De CPU houdt zichzelf wel koel met die 4 fans aan de bovenkant van de kast.
De fan in het zijpaneel blaast lucht in de kast.

Aan de rechterkant zitten ook nog 2 120mm fans die lucht in de kast blazen.

Wat blijkt, de onderste fan en de fan in het zijpaneel hebben GEEN effect op de temperatuur van mijn GPU.
Ik heb een stresstest gedaan in furmark, met de fanspeed van mijn HD5750 op 25% (laagst mogelijk).
Daarna de zijfan ingeschakeld. Geen verschil in temperatuur.
Daarna de onderste fan ingeschakeld. Weer geen verschil.

Vroeger had ik een fan in mijn zijpaneel die lucht uit de kast blies. helaas heb ik toen geen temperatuurcheck gedaan...

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
Ja het is heel vreemd.
ik heb 1 fan uit mijn zijpaneel weggedaan en wat blijkt? temperatuur is 5 graden lager!
ik heb een zalman vga koeler die je in een pci slot doet besteld. kijken of dat wat helpt.

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-01 16:34
Rick-Jan schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 08:08:
Ja het is heel vreemd.
ik heb 1 fan uit mijn zijpaneel weggedaan en wat blijkt? temperatuur is 5 graden lager!
ik heb een zalman vga koeler die je in een pci slot doet besteld. kijken of dat wat helpt.
Het komt waarschijnlijk door turbulentie, als je lucht stabieler is geeft het makkelijker warmte door. Als je een hele turbulente luchtstroom hebt, zitten er vacuümpjes in die geen, of minder warmte doorgeven. Daardoor krijg je een kleiner gebied wat warmte opneemt van de koelelementen.
Pagina: 1