Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
Ik heb net gisteren een nieuwe pc in mekaar gezet met een Saphire HD 6850 als gpu echter klopt mijn beeld niet echt.. zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5214/5420964122_1b62b7f446.jpg
artifacts by Martijn--g, on Flickr

De spikkels zijn hier wel op zijn ergst, ze komen in mindere mate af en toe voor op het bureaublad en verdwijnen als je er met zo'n selectievierkant over heen gaat.. 8)7

Als ik WoW opstart zie ik ook een soort van artifacts een soort van zwarte bliksemschichten die heel snel in hoekige vormen over het beeld heen schieten. Bijkomend probleem is dat op één van mijn twee schermen (via hdmi aangesloten) de resolutie wel op 1920*1080 staat wat de resolutie van het scherm is maar dat het beeld kleiner is dan het scherm er zit zeg maar een zwarte rand tussen de echte rand van het scherm en het beeld van 1cm breed.

Ik heb de drivers al geuninstalld en opnieuw geïnstalleerd (versie 10.10 nu, kan op de site van AMD eigenlijk geen andere vinden). De GPU is niet overgeclocked en heeft volgens Catalyst Control Center een temp. van ±50 graden Celcius.

Inhoud PC

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg omschreven heb, ik heb verder vrij weinig kunnen vinden op internet behalve de suggestie dat er iets mis is met de drivers maar die heb ik dus al opnieuw geïnstalleerd. Alvast bedankt voor ieders hulp.

edit: DXdiag geeft aan dat er als GPU een "AMD radeon hd 6800 series" in de PC zit.. naar mijn idee zou die gewoon moeten aangeven dat er een 6850 in zit.. of vergis ik me?

edit 2: De problemen doen zich niet altijd voor, het wisselt een beetje qua hoeveelheid en plaats

[ Voor 7% gewijzigd door Kapiteiniglo op 06-02-2011 08:39 ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

martijn--g schreef op zondag 06 februari 2011 @ 08:28:
Ik heb net gisteren een nieuwe pc in mekaar gezet met een Saphire HD 6850 als gpu echter klopt mijn beeld niet echt.. zie screenshot:

[afbeelding]
artifacts by Martijn--g, on Flickr

De spikkels zijn hier wel op zijn ergst, ze komen in mindere mate af en toe voor op het bureaublad en verdwijnen als je er met zo'n selectievierkant over heen gaat.. 8)7
tip: als je wilt dat we artifacts beoordelen, ga dan niet een screenshot verkleinen ;)
Bijkomend probleem is dat op één van mijn twee schermen (via hdmi aangesloten) de resolutie wel op 1920*1080 staat wat de resolutie van het scherm is maar dat het beeld kleiner is dan het scherm er zit zeg maar een zwarte rand tussen de echte rand van het scherm en het beeld van 1cm breed.
misschien is het over/underscan.

Je kunt hem wellicht in een andere pc proberen om jouw pc uit te sluiten .. en andersom, een andere kaart in deze pc proberen.

Voor de rest lijkt het mij dat hij defect is.

Je hebt wel een extra voedingkabel(s) aangesloten op de grafische kaart?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
Oke hier een groter screenshot: http://img607.imageshack.us/i/artifacts.png/

Voedingkabel is inderdaad aangesloten..

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-End587
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 16:51
er zijn 11.1 drivers uit probeer die eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
Met overdrive is inderdaad het zwarte balken probleem opgelost..

Net van de amd site 11.1 gedownload, geïnstalleerd opnieuw opgestart en als ik dan naar catalyst control centre ga -> information -> software staat daar doodleuk versie 10.10..

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 15:33
Had dit probleem ook wel eens, bij mij was het toen opgelost door inderdaad de nieuwste drivers te installeren. Misschien eerst de oude verwijderen en dan de nieuwe installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

edit: DXdiag geeft aan dat er als GPU een "AMD radeon hd 6800 series" in de PC zit.. naar mijn idee zou die gewoon moeten aangeven dat er een 6850 in zit.. of vergis ik me?
Je vergist je, dat is normaal. :)

Als de drivers het probleem oplossen zoals bij Frank_B zou dat mooi zijn dus probeer hem nog zo ver te krijgen dat hij wél 11.1 pakt, maar anders lijken deze artifacts gewoon op een hardware-fout.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:23
Wel typisch dat het allemaal precies in 1 venster zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
@frank, ik heb het net nogmaals geprobeerd eerst uninstall toen niets te zien.. bij de installatie van 11.1 verschenen ze weer.. kan toeval zijn hoor
@bwerg, oke weer 1 zorg minder
@thinkpad, dat was in dit geval zo.. ze komen overal voor

Ik begin steeds meer inderdaad aan een hardware fout te denken, maandag maar is contact opnemen met Zercom..

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 18:07

Zeror

Ik Henk 'm!

Wat gebeurd er als je de videokaart onderklokt met de ATI software? Komen de artifacts dan nog steeds in beeld?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

martijn--g schreef op zondag 06 februari 2011 @ 11:22:
Ik begin steeds meer inderdaad aan een hardware fout te denken, maandag maar is contact opnemen met Zercom..
Zou ik ook zeker doen. Link ze desnoods naar dit topic of stuur ze die artifacted screenshots. Dit is gewoon overduidelijk een hardwarefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
Oei
ik heb dit ook gehad in mijn crossfire met exact dezelfde
kaartjes
maar bij kwam het voor in een spel toen ik met radeopro aan de slag ging om prestatie,s de verhogen
dat simpel te stoppen om mijn profile te verwijderen
maar verder nooit
ik heb trouwens precies dezelfde kaart dus ik zou hem RMA,En

Suh dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
De rand kun je welhalen :)
je moet in catylyst even
naar de scaling opties kijken
dan kun je het hele probleem mischien wel maken

Suh dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Oei , ik heb dit ook gehad in mijn crossfire met exact dezelfde kaartjes.
Maar bij kwam het voor in een spel toen ik met radeopro aan de slag ging om prestaties te verhogen.
Door deze simpel te stoppen en mijn profile te verwijderen nooit meer gehad.
Ik heb trouwens precies dezelfde kaart dus ik zou hem RMA sturen.

De rand kun je weghalen.
je moet in catylyst even naar de scaling opties kijken, dan kun je het hele probleem mischien wel oplossen.

;)
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 13:07:
Wat voor kaart hadjij ervoor TS. Mischien is dit gewoon het probleem. Klinkt lullig
maar ik zou ook nog ff voor de zekerheid het OS opnieuw installeren. Het is een lullige optie die wel kan werken. Vroral als je niet weet waar je moet zoeken zou dit ee uitkomst kunnen zijn.
Dan kan die beter een drivercleaner gebruiken.
Scheelt heel wat tijd.
Dan alle drivers van de videokaart verwijderen (meestal in safe mode) en dan de nieuwste drivers installeren.
Dan zou je wel de 11 drivers moeten hebben inplaats van de 10.
Maar als ie in widows al spikkels geeft dan kan je hem beter rma sturen.

[ Voor 43% gewijzigd door chucky666 op 06-02-2011 13:14 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor kaart hadjij ervoor TS. Mischien is dit gewoon het probleem. Klinkt lullig
maar ik zou ook nog ff voor de zekerheid het OS opnieuw installeren. Het is een lullige optie die wel kan werken. Vroral als je niet weet waar je moet zoeken zou dit ee uitkomst kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
@chucky, scaling had ik inderdaad gevonden, bedankt..
@vPro, nieuwe pc dit dus ik heb geen andere kaart hiervoor gebruikt.. OS herinstalleren straks inderdaad maar even doen.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
Net 3 kwartier WoW gespeeld en eigenlijk nergens last van.. prestaties zijn ook naar behoren. Artefacts waren alleen de eerste 2 min zichtbaar... Ik zou bijna zeggen dat de kaart warm moet worden ofzo?

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik de kaart ook RMA sturen want ik heb zelf ook een 6850 maar dit probleem nooit gehad en ook niet met de oudere drivers. Eerder denk ik wat je bedoeld met warm worden dat er op de een of andere manier soldeercontacten niet helemaal fris zijn die bij het warmer worden wel goed contact maken.

Maar wat ook nog eens zou kunnen is dat de kaart niet helemaal goed in het pci-e slot zit en je eens kan proberen de kaart er even uit te halen en weer erin te zetten en goed ( met beleid ) aan te drukken.

[ Voor 25% gewijzigd door Roel1966 op 06-02-2011 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Het is een screenshot? Dat betekend dat je monitor er niks mee te maken heeft. Tenzij er softwarematig iets fout gaat, is waarschijnlijk het VRAM kapot. Een DOA kaart dus.
Dit hoort, mijn HD5770 word aangegeven als een "AMD Radeon HD5700 series"

[ Voor 52% gewijzigd door D4NG3R op 06-02-2011 18:04 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

hence 'series'' ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-02-2011 19:27 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Geeft 'ie trouwens ook al artifacts in de BIOS? Dan sluit je uit dat het softwarematig is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
Roel1966 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:56:
Persoonlijk zou ik de kaart ook RMA sturen want ik heb zelf ook een 6850 maar dit probleem nooit gehad en ook niet met de oudere drivers. Eerder denk ik wat je bedoeld met warm worden dat er op de een of andere manier soldeercontacten niet helemaal fris zijn die bij het warmer worden wel goed contact maken.

Maar wat ook nog eens zou kunnen is dat de kaart niet helemaal goed in het pci-e slot zit en je eens kan proberen de kaart er even uit te halen en weer erin te zetten en goed ( met beleid ) aan te drukken.
RMA, lijkt me persoonlijk ook de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
RMA aangevraagd, morgen stuur ik de kaart op naar Zercom.. ben benieuwd.

Iedereen ontzettend bedankt voor de hulp :) }:O

[ Voor 26% gewijzigd door Kapiteiniglo op 07-02-2011 19:26 ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
Eindelijk antwoord van Zercom,
Uw videokaart is getest en defect verklaard. Zodra de videokaart "warm" is dan is de klacht niet meer zichtbaar. Zodra de videokaart "koud" is verschijnen er artefacts. Er wordt een nieuwe videokaart naar u verstuurd.
Misschien dat de titel van dit topic veranderd kan worden in [opgelost]etc..?

[ Voor 13% gewijzigd door Kapiteiniglo op 11-02-2011 12:45 ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 15:33
Nou, 3 dagen inclusief verzending vind ik nog best snel hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
Het lijkt altijd veel langer te duren .. O-) maar daar heb je inderdaad gelijk in..

Scientia potentia est

Pagina: 1