Toon posts:

Bod ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even voorstellen:

Een tijdje geleden starte ik mijn eigen hosting bedrijfje. De zaken gaan erg goed moet ik zeggen. Nu sta ik op het punt een ander hosting bedrijf over te nemen.

Dit bedrijf heeft een kleine 150 klanten en host de sites op servers in het buitenland.
Nu wordt deze man ook een dagje ouder en wil er dus mee stoppen. Ik kende deze persoon al een tijdje...(een jaar of twee)
Nu is hij opzoek naar iemand die de zaak van hem wil overkopen omdat hij ook een dagje ouder wordt en wat anders wilt gaan doen.

Nu weet ik dat dit niet echt iets zou zijn voor een hosting & webserver forum maar weet dat er hier wel wat hosters in de rondte huppellen en zeker verstand van zaken hebben :)

De beste man heeft me namelijk gevraagd om ofdat ik het hele zaakje van hem wil overkopen en gevraagd mij een bod te doen.

Het zou puur alleen om een klantenbestand gaan. Ik moet dan de hele zaak vanaf eigen systemen gaan hosten. Heb er dus in de beginperiode ook een hoop kosten aan (extra server, verhuizen, etc.)+ dat ik het hele zaakje zelf moet gaan runnen.
Het zou gaan om 30 domeinparkeer pakketten
en ongeveer 120 hosting accounts van 25mb (350 piek per jaar). Daarnaast nog wat andere grote pakketten. Totaal draait het bedrijfje omzet van een kleine 60.000 per jaar.

Nu kan je wel zeggen van stap lekker naar een accountant toe ofzo en laat hun lekker uitrekenen wat zoiets waard zou zijn. Je weet zelf wel dat die gasten de ballen verstand hebben van internet en met een veel te hoge prijs op de proppen zouden komen. Zij kijken alleen naar de cijfertjes en niets meer. Ik vraag me dan af van is het wel intressant om zoiets over te nemen ?

De beste man heeft het bedrijfje al een paar jaar en heeft er ook behoorlijk hard voor gewerkt. Hij wil er natuurlijk wel een leuk bedrag voor hebben...maarja ik moet daarintegen wel een hoop investeren om de zaak draaiende te houden.

Wat zouden jullie bieden voor zo een bedrijf ? (nee, ibazar vind ik niets...)

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:25
X keer de jaarwinst, tussen de 1 en de 4 afhankelijk van het verloop in het klantenbestand. Sommigen zweren zelfs bij 1 tot 4 keer de jaaromzet, maar dat is iets dat je zelf zal moeten bepalen.

We spend our years as a tale that is told

Verwijderd

Geen idee. 150 klanten is niet zoveel en om die reden is het bedrijf niet zoveel waard per klant.
Als het bedrijf een goede naam heeft en om die reden extra klanten aan kan trekken, kun je er wel wat goodwill voor uitgeven.

Je moet eens uitrekenen wat die klanten de komende jaren op gaan leveren (marges worden lager etc.) en ervan uitgaande dat je je investering in 5 jaar terug wilt hebben, moet je ongeveer 5 maal de geschatte, gemiddelde winst (na alle kosten) in de komende jaren voor betalen. Dan heb je 20% rendement op je geinvesteerde vermogen.

• Dutchman!
in de webhosting zijn is de contractduur kort en het verloop hoog, 5 keer is wel heel veel.

Verwijderd

OK, 5 keer is wel hoog en je hebt gelijk het verloop is ook hoog. Maar hij mag de man wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou inderdaad...maar wil er ook niet teveel voor neerleggen. Kijk ik ga ook zat onkosten krijgen...van het geen wat hij verdiende heeft hij de afgelopen jaren van geleefd.
Winst ? Tja, als hij ervan geleefd heeft (gewoon normaal inkomen) wat is dan de winst ?
De grote hamvraag is wat is zo een klantenbestand waard ? 5 jaar vind ik wel erg overdreven. Om je 5 jaar klanten te bedienen en er dan iets van terug zien vind ik te lang...

Verwijderd

het ligt er ook een beetje aan wat je zelf denkt voor kosten te gaan krijgen.
Stel: hij betaalt inkoop FL 150,- per account per jaar en jij betaalt maar FL 100,-, dan heb je per jaar al 120 * 50 = 6.000 te pakken plus de rest van wat je efficienter kunt doen.
wat is zijn jaarwinst dan? Ik zou er bij een 60.000 omzet en slechts 150 klanten misschien FL 400,- per klant voor over hebben (mits er minimaal FL 80,- marge -na alle kosten inclusief helpdesk- per klant op zit)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik moet zelf kijken welke marge ik kan pakken.
Maar nogmaals, als deze persoon leefde van dit bedrijf en fulltime er mee bezig was moet ik daar dus ook iemand opzetten. Die persoon kost ook weer geld. Dan vraag je je af..is het wel zinvol om zoiets te doen ?

Verwijderd

van 150 klanten kun je niet leven.
je zou ook eens kunnen bedenken hoeveel het je zou kosten om 150 nieuwe klanten te werven (advertenties en zo). Dan ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit dan het bedrag wat ik je net zei.
Als je zelf nieuwe klanten kunt krijgen voor bijv. FL 100,- per klant, moet je voor zijn base maar FL 100,- per klant betalen. Ik haal alles wel een beetje door elkaar :+ maar af en toe moet er toch eens een lampje gaan branden :)

Verwijderd

Op Saturday 17 March 2001 01:12 schreef Marcel_YourName het volgende:
van 150 klanten kun je niet leven.
waarom niet? zijn bedrijven die van 10 klanten dik rondkomen hoor....tis gewoon afhankelijk wat voor een soort klanten, wat voor dienst verlening het is en in welke branche je zit:)
je zou ook eens kunnen bedenken hoeveel het je zou kosten om 150 nieuwe klanten te werven (advertenties en zo). Dan ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit dan het bedrag wat ik je net zei.
Als je zelf nieuwe klanten kunt krijgen voor bijv. FL 100,- per klant, moet je voor zijn base maar FL 100,- per klant betalen. Ik haal alles wel een beetje door elkaar :+ maar af en toe moet er toch eens een lampje gaan branden :)
das wel weer zo:) en met een advertentie bereik je heeel snel heeel veel mensen en voor 60.000 piek, zoals je noemde, kun je leuk adverteren hoor:)

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
niet doen!

Als het een gooudmijntje was liet die kerel die al een dagje ouder word wel iemand aanstellen die zaken voor hem waarnam.

Plus: hosting is niet alleen servers hebben/betalen maar ook dataverkeer.

een omzet van 60.000 kun je niet van rond komen. Kijk maar wat er nog af gaat aan vaste kosten etc.

tenzij jou eigen bedrijf zo goed loopt dat je er makklijk van rond kunt komen. hosting is op dit moment gewoon linke buisiness.

Ik zou het niet doen en lekker je eigen bedrijfje verder ontwikkelen tot een gezond bedrijf!

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Dutchman!
DUH daarom betaal je ook X keer de WINST. Als die vent een tientje per jaar winst maakt dan geeft je hem toch een of twee geeltjes en neem je het klantenbestand van hem over :?:)

Pagina: 1